MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

8

8,2

Sting
5

Ze hebben andere...

6,5

Kijk dit vind ik nou een fijne hit: 7,9

7,7

5,8

6,5

Skunk Anansie - Hedonism (Just Because You Feel Good) : 5

# 2192 Skunk Anansie - Hedonism (Just Because You Feel Good): 7,0

Ze hebben betere, ze hebben geen betere, misschien wel hun beste, op geen ende na hun beste en een fijne hit. Skunk Anansie scoorde eerder met Weak een 6,86. Hedonism (Just Because You Feel Good) blijft daar iets bij achter, een duivelse 6,66.

Het leuke van Glastonbury is dat je vaak mooie concerten bij de BBC live (of terug) kunt zien. En dan meestal ook van het hoofdpodium. Gisteravond bijvoorbeeld mooie beelden van Alanis, The 1975 en Biffy Clyro.

Biffy Clyro speelde vrijdagavond op de Pyramid Stage van Glastonbury. En net als vorige week op PinkPop krijgt de band zeer positieve recensies. De set opende met de nieuwe single A Little Love, waarna het tempo snel omhoogging met nummers als That Golden Rule, Black Chandelier en Mountains om te eindigen met hun enige Top 40 hit: Many Of Horror. Een kort fragment van God Only Knows tijdens Living Is A Problem Because Everything Dies vormde een onverwacht eerbetoon aan Brian Wilson.

Biffy Clyro is een Schotse rockband uit Kilmarnock, opgericht in 1995 door Simon Neil (gitaar, zang) en de tweelingbroers James (bas) en Ben Johnston (drums). Ze brachten inmiddels negen studioalbums uit en zagen hun doorbraak met Puzzle (2007), dat op #2 terechtkwam in het Verenigd Koninkrijk en platina behaalde. Hun volgende album Only Revolutions (2009) met daarop Many Of Horror bereikte #3 in het VK, ging in enkele dagen goud en later dubbel-platina, en werd genomineerd voor de Mercury Prize.

De single Many Of Horror werd opgenomen in Ocean Way Recording in Hollywood. Zanger Simon Neil schreef het nummer met zijn vrouw en familie in gedachten. Producer Jacknife Lee maakte later een remix van het nummer, nadat hij eerder werk had gedaan voor het nevenproject Marmaduke Duke.

De populariteit van het nummer kreeg een extra impuls toen Matt Cardle, winnaar van The X Factor in 2010, het uitbracht als zijn debuutsingle onder de titel When We Collide. Zijn uitvoering werd de kersthit van dat jaar in het VK. Naar aanleiding daarvan begonnen fans van Biffy Clyro een online actie om het origineel alsnog in de hitlijsten te krijgen. Die campagne leidde ertoe dat Many Of Horror op nummer 8 binnenkwam in de UK Singles Chart, de hoogste positie tot dan toe.

Het nummer verscheen ook op de deluxe soundtrack van de film Transformers: Dark of the Moon en werd gebruikt in sportuitzendingen, zoals bij Sky Sports tijdens hun afsluitende montage van de Ryder Cup in 2014. Many Of Horror stond in 2010 vier weken in de Top 40 met een piek op de 24e plaats.

# 2194 Biffy Clyro - Many Of Horror

En wat te denken van En Vogue

Gister ook een stuk Biffy gezien, was prima. Daarna nog even een interview met de Kilmarnockeese mannen dat gerust ondertiteld had mogen worden

Dit is zo'n band die je eigenlijk niet in de Top 40 verwacht, dat dit toch gelukt is ligt uiteraard aan het liedje dat echt geschreven is met de gedachte we moeten nog een single en die moet ook op de radio kunnen. De toen populaire stadionrock ooohhhooohoo meegalm stukjes (Coldplay, Kings of Leon en Di-rect deden het tenslotte ook...) die iedereen kan meezingen en lekker rond het refrein zoals het hoort.

Maar goed lang verhaal kort, aardige en soms best interessante band met een tig in een dozijn passende single die ook weer niet erg irriteert.

6je

6,5

Skunkanansie - Hedonism - 8
Vond ik destijds ge-wel-dig. Doei mij nog steeds wat, merk ik.

Biffy Clyro - Many of Horror - 9
Voor mij zeker geen horror. Heerlijke power-ballad.
Live gespeeld nog beter. Live at T in the Park

6.3

Stevigere nummers bevallen me beter.

Biffy Clyro was in vorm gisteren, hoewel ik ook liever de stevigere songs heb dan deze tranentrekker. En Alanis zong vals gisteren.

6,4

vigil
En wat te denken van En Vogue
Ja dat was een masterclass zingen, maar ze stonden niet in de Pyramid. Daarom niet in die opsomming. Ik vind het wel opvallend dat ze bij Glastonbury ook altijd beelden hebben van de topacts terwijl dat bij bijvoorbeeld PinkPop vaak niet mag. Maar vanavond bij Neil Young mag de BBC ook niet uitzenden. Dan maar afwachten wie in het mysterieuze ‘Patchwork’ slot gaat optreden.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:38 uur

geplaatst: vandaag om 20:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.