MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
4

Oersaai

6,1

50tracks schreef:
Maar vanavond bij Neil Young mag de BBC ook niet uitzenden. Dan maar afwachten wie in het mysterieuze ‘Patchwork’ slot gaat optreden.

Het zal wel weer een geldkwestie zijn. Neil Young staat toch bekend om zijn geldzucht?
Gelukkig hebben we zondagavond Olivia Rodrigo nog die dat Glastonbury helemaal gaat platspelen. Mark my words.

2,5

Deze band heeft nog best een paar ok nummers, maar daar hoort deze stadionrockballad niet bij.

3,5

Sparks - 4
Skunk Anansie - 6,5

5,5

Ik heb de indruk dat deze band best groot is, maar in België stellen ze zo goed als niks voor. Beetje het omgekeerde van Editors en Elbow wat dat betreft.

en een update yeild:
Glastonbury headliner Neil Young has made a dramatic U-turn over his headline performance, taking place at the Pyramid stage later today.

Earlier this week the BBC said that at the artist’s request, Neil Young’s set would not be shown live on the BBC on Saturday night. But now the singer has had a change of heart. A BBC spokesperson said: "We are delighted to confirm that Neil Young’s headline set from Glastonbury on Saturday will be broadcast live to audiences across the UK on the BBC.”

Ze beginnen in ieder geval nu op bbc2 met Brandi Carlile! Je kan het hoogtepunt van de dag alvast maar gehad hebben

50tracks schreef:
vigil
(quote)
Dan maar afwachten wie in het mysterieuze ‘Patchwork’ slot gaat optreden.

Pulp!

Ik was in 2003 even bij, was wel een soort van veelbelovend bandje toen. Daarna niet meer gevolgd, maar ik snap nu ook wel waarom: 4,8

vigil schreef:
(quote)

Pulp!
Ik heb me eigenlijk nooit zo in Pulp verdiept, vond het altijd wel aardig, maar na het zien van Glastonbury zojuist, ben ik mogelijk toch om. Waarschijnlijk vind ik ze live beter dan op album. En wat is die Jarvis een charismatische kerel. Zo down to earth ook. Hun recente singles vind ik alvast top.

Ja was inderdaad prima optreden! Poeha

Raye was echter nog beter. What a girl.
Neil was pijnlijk slecht.

Biffy Clyro - Many Of Horror : 5

# 2193 Biffy Clyro - Many Of Horror: 7,0

Weinig stemmers en weinig punten voor Biffy Clyro's Many Of Horror. Voorlopig een 5,88.

Volgens de diverse Engelse recensies verlengde Charlie XCX haar Brat Summer (Forever) en trok ze verreweg het meeste publiek. Maar ook Brandi Carlise, Doechii en Tom Odell trokken veel publiek en kregen zeer positieve reacties. Tom Odell stond op het kleiner Woodsies-podium. Zijn optreden trok zoveel belangstelling dat de organisatie besloot de toegang tot het terrein tijdelijk te sluiten. De eerste recensies die ik las gaven Neil Young overigens ook 5 sterren.

Raye maakte inderdaad veel indruk Yield en de Engelse pers geeft al aan dat zij vast geboekt kan worden als headliner van het festival in 2027 (in 2026 is er geen Glastonbury). Ze maakte gisteren haar entree vanuit een grote doos met de waarschuwing 'fragile'. Die aankondiging blijkt ironisch: haar show is krachtig en emotioneel, met een sterk orkest en een opvallende productie. Raye wisselt tussen kwetsbare nummers als Ice Cream Man en uitbundige momenten met vuurwerk en een orkestrale versie van You Don’t Know Me. En haar samenwerking met Mark Ronson op haar nieuwe single Suzanne kan zo op een Amy Winehouse album.

Raye, geboren als Rachel Agatha Keen, werkte jarenlang als songwriter en gastzangeres. Ze schreef mee aan nummers van onder anderen Beyoncé en John Legend, en was als vocalist te horen op hits van Regard, Jax Jones, Jonas Blue, Joel Corry en David Guetta. In Nederland leverden deze samenwerkingen meerdere Top 40-noteringen op. Pas in 2023 verscheen haar eerste studioalbum, dat ze in eigen beheer uitbracht na het beëindigen van haar contract met een groot label.

De single Escapism, waarmee ze gisteren haar set afsloot, verscheen op 12 oktober 2022 en is een samenwerking met de Amerikaanse rapper 070 Shake. Het nummer is geschreven door Raye, 070 Shake en producer Mike Sabath. De tekst beschrijft gedrag na een relatiebreuk, waarbij de hoofdpersoon zich afsluit van haar omgeving en vlucht in drank, drugs en uitgaan.

Het nummer groeide uit tot haar eerste nummer 1-hit in het Verenigd Koninkrijk, en behaalde top 10-noteringen in meer dan twintig landen. In de Verenigde Staten bereikte het nummer plaats 22 in de Billboard Hot 100. In Nederland stond Escapism. veertien weken in de Top 40, met als hoogste notering plaats 10. De bijbehorende videoclip werd geregisseerd door Raye en Otis Dominique. Het nummer werd onderscheiden met onder meer Song of the Year bij de Brit Awards 2024 en Best Contemporary Song bij de Ivor Novello Awards. Nu onze scores voor de headliner van 2027, ze komt overigens eerst nog aankomend weekend naar Werechter en in Augustus naar Lowlands.

# 2194 Raye Feat. 070 Shake - Escapism

Biffy nog een 6

Raye een 4.4

Biffy 5
Raye 6,5

Mmm, erg magere cijfers hier voor een van de grootste Britse talenten, die gisteren op Glastonbury het podium opkwam in een kist met fragile als tekst, het podium bestormde en overwon. Wat een geweldig concert van deze sterke zangeres en leuke vrouw. Haar debuutalbum is uitstekend, en een tweede album is in de maak.

9,3

7,9

Positief verrast dat dit ook in Nederland de hitlijsten heeft gehaald. Geweldig nummer.

9

Gast
geplaatst: vandaag om 10:44 uur

geplaatst: vandaag om 10:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.