MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
Biffy Clyro: 4,3
Raye: 2,8

6,5

Een van de beste hitparadenummers van de 20s.

8,5

6,5

Yield schreef:
en een tweede album is in de maak.
derde (?)
Ik ken haar muziek/album(s) verder nog niet, maar zie al twee reguliere albums op haar naam staan.

Ja klopt, maar je moet het maar even lezen. Gedoe met platenmaatschappij en overstap naar eigen beheer. Zij ziet het, artistiek gezien, als haar officiële debuut geloof ik. Maakt niet uit verder.

Best lekker nummer: 7,4

7.25

Gaat best;
6.7

RAYE feat. 070-Shake - Escapism. - 8
Spannend nummer, boordevol creativiteit. Zoiets verwacht je niet in de Top 40.

Raye Feat. 070 Shake - Escapism : 4

5,5

Yield schreef:
Gelukkig hebben we zondagavond Olivia Rodrigo nog die dat Glastonbury helemaal gaat platspelen. Mark my words.

Told you so

# 2194 Raye Feat. 070 Shake - Escapism: 7,0

Een van de beste hitparadenummers van de 20s, spannend nummer, boordevol creativiteit maar ook veel onvoldoendes en dus een 6,27 voor het Escapism van Raye met 070 Shake.

Voor Olivia Rodrigo stond gistermiddag Rod Stewart nog op de Pyramid op Glastonbury. Hij vulde het traditionele Legends-slot. Dit vaste onderdeel van het festival richt zich op artiesten met een langdurige carrière. Stewart zei vooraf niet gelukkig met de benaming. In een interview met de BBC gaf hij aan: ...dat klinkt alsof je met je pantoffels aan en je pijp in de mond zit, nietwaar? Hij wist de organisatie te overtuigen om zijn speeltijd te verlengen. Om die tijd optimaal te benutten, zal hij de nummers achter elkaar spelen zonder introducties: “Ik doe één nummer, roep ‘volgende’, en ga meteen door naar het volgende.”

Sailing werd in 1972 geschreven door Gavin Sutherland van The Sutherland Brothers. Oorspronkelijk verscheen het op hun album Lifeboat, maar kreeg pas bekendheid toen Rod Stewart het in 1975 opnam. Over de versie van Sutherland Brothers las ik de volgende typering "harmonium-and-bass-drum drone", dat leek me wat overdreven tot ik het nummer toch maar weer eens ging luisteren.

De productie lag in handen van Tom Dowd. Dowd werkte onder andere met Otis Redding, Ray Charles, Aretha Franklin en Eric Clapton. Hij stond bekend om zijn technische innovatie: hij hielp bij de introductie van multitrack-opnames en werkte met vroege mengpanelen die meer creatieve controle boden tijdens het productieproces. Op het album werd Stewart onder ander begeleidt door de leden van Booker T. Jones & The M.G.‘s. De gitaar werd niet meer bespeeld door Ronnie Wood, die net was ingelijfd door The Rolling Stones (gisteren weer even terug), maar door Pete Carr. Carr is onder andere bekend van zijn werk met Bob Seger, Paul Simon, Willie Nelson, Joe Cocker, Boz Scaggs en The Staple Singers.

De opnames vonden plaats in de Muscle Shoals Sound Studio in Alabama. Muscle Shoals Sound Studio is bekend om zijn invloed op soul, R&B en rockmuziek sinds de jaren zestig. De studio werd gerund door sessiemuzikanten The Swampers, die werkten met artiesten als Aretha Franklin, The Rolling Stones en Paul Simon. Rod Stewart nam hier in 1975 een deel van Atlantic Crossing op, waarbij hij gebruikmaakte van de karakteristieke stijl van de studio.

Rod Stewart nam zijn zangpartij kort na aankomst in de studio op. Volgens interviews met hemzelf gebeurde dit na een telefoontje van producer Tom Dowd. Stewart heeft verteld dat hij de opname nuchter deed, wat naar eigen zeggen ongebruikelijk was, en dat er zes à zeven takes nodig waren om de versie vast te leggen die uiteindelijk op het album belandde.

Sailing werd uitgebracht in augustus 1975. Het nummer bereikte in meerdere landen hoge posities in de hitlijsten. In het Verenigd Koninkrijk stond het vier weken op nummer 1. De bekendheid van het nummer kreeg een extra impuls toen het in 1976 werd gebruikt als herkenningstune voor de BBC-documentaire Sailor, over het vliegdekschip HMS Ark Royal. Naar aanleiding hiervan keerde het nummer terug in de Britse hitlijsten, ditmaal tot nummer 3.

In 1987 bracht Rod Stewart het nummer opnieuw uit als benefietsingle ten behoeve van de slachtoffers van de ramp met de Herald of Free Enterprise. Deze versie haalde opnieuw de Britse top 40.

Ook in Nederland bereikte Sailing de eerste plaats in de Top 40. In het najaar van 1975 stond Sailing 11 weken genoteerd waarvan 4 weken op de eerste plaats. Sailing is samen met Maggie May het enige nummer van Rod Stewart dat in alle jaren van de Radio 2 Top 2000 genoteerd stond.

# 2195 Rod Stewart - Sailing

7,75

Escapism: 9
Sailing: 7,3

Biffy Clyro - 5
RAYE, 070 Shake - 9
Rod Stewart - 7

50tracks

Zijn enige, beste...

8

# 2194 Biffy Clyro - Many Of Horror
Niet gehinderd door veel luisterkennis van deze band kan ik met een gerust hart stellen dat ik deze "rock"band behoorlijk slappe, aanstellerige meuk vind. Als Vigil bij deze band de naam Coldplay laat vallen, had ik van tevoren er al vergif op kunnen innemen dat het van die aalgladde, mierzoete, metroseksuele pubermeisjespop met gladgevijld, kaalgerukt rock-met-smegmarandje zou zijn.
Toch sluimert er in deze sound dat ze wel degelijk beter kunnen, dus ik houd het op een 4 en daar mogen ze niet over klagen. For many a horror.
4

# 2194 Raye Feat. 070 Shake - Escapism
Al die kuttechnieken die ze, vooral in het tweede deel, op de zang loslaten: volkomen overbodig en uiteindelijk wekt het alleen maar irritatie op. Ik hoor sowieso heel veel productie die de prettig broeierige sfeer bijna doet verstikken. Sometimes less is more, productieteam. Wel een lekkere drum op het eind: al zal dat ook wel een sample zijn, want kunnen/willen ze überhaupt nog een instrument vasthouden? Na een paar keer luisteren bevalt me het nummer toch wel, ondanks bovengenoemd commentaar en dat het mijn genre niet is. Ik vind het een atypische Top 40-hit, want behoorlijk progressief, gelaagd en (tikje overdadig?) rijk gearrangeerd.
6,5

# 2195 Rod Stewart - Sailing
Goh, nooit geweten dat het een cover was. Het origineel heeft wel een veel authentieker geluid: dat dronegeluid klinkt alsof je écht aan het varen bent.
Op een mammoettanker....
Ik houd wel van Rods stem. Dat maakt zelfs dit soort bouquetreeksballads goed te verdragen.
7,3

5,5

Sleeping

Gast
geplaatst: vandaag om 05:37 uur

geplaatst: vandaag om 05:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.