MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
7.8

Rod Stewart - Sailing - 8
Op het randje, maar desondanks is het een klassiek meebrul nummer geworden.

6,5

Ik vond dit lange tijd een draak van een nummer, maar nu ik 'm weer hoor valt het eigenlijk wel mee.

6,5

5,8

Ergens rond de helft van de 1e helft van de jaren 80. Eerste jaar voortgezet onderwijs. Vak: muzikale vormgeving
Leraar: "We gaan het hele jaar door 3 van mijn favoriete liedjes gebruiken voor de lessen". Nou dat hebben we geweten!
Let it Be, Raindrops Keep Falling on My Head en deze Sailing.
Aan het einde van het schooljaar kon ik iedereen wel neerslaan die het überhaupt waagde om zo'n nummer nog te noemen. Uiteindelijk 40 jaar later is het voor twee van die nummers nog behoorlijk goedgekomen. Kwestie van zoveel mogelijk uit de weg gaan. Alleen bij Let It Be krijg ik nog steeds negatieve kriebels.

7,1

Poeha schreef:
Ergens rond de helft van de 1e helft van de jaren 80. Eerste jaar voortgezet onderwijs. Vak: muzikale vormgeving
Leraar: "We gaan het hele jaar door 3 van mijn favoriete liedjes gebruiken voor de lessen". Nou dat hebben we geweten!
Aan het einde van het schooljaar kon ik iedereen wel neerslaan die het überhaupt waagde om zo'n nummer nog te noemen. Uiteindelijk 40 jaar later is het voor twee van die nummers nog behoorlijk goedgekomen. Kwestie van zoveel mogelijk uit de weg gaan. Alleen bij Let It Be krijg ik nog steeds negatieve kriebels.

Mensen die vinden dat Let it Be het beste nummer van de Beatles is vertrouw ik sowieso niet.

8,5

Destijds vond ik dit geweldig, maar is niet heel van over. Vanwege de nostalgiewaarde: 6,7

Poeha schreef:
Aan het einde van het schooljaar kon ik iedereen wel neerslaan die het überhaupt waagde om zo'n nummer nog te noemen.

Mij staat me nog bij dat we klassikaal op van die xylofoontjes Another Brick in the Wall van Pink Floyd moesten spelen onder begeleiding van de leraar muziek. Dan toch liever door die gehaktmolen. Heeft ook heel lang geduurd voordat het weer goed kwam.

Raye: 6,5

Hm wel aardig, maar snap die hoge cijfers niet. En die lage ook niet

Rod Stewart: 2

Hij heeft heel wat draken op zijn naam staan, dit is denk ik wel de ergste

Pfoe, amper uit te luisteren dit.

3,0

6,5

Rod Stewart - Sailing : 7,5

Ik ben team EvilDrSmith en Rodajc in deze.

7,2

# 2195 Rod Stewart - Sailing: 8,0

"Op het randje" waarbij sommige overstag gaan en anderen net niet. Een 6,68 voor Rod's Sailing.

Het Nationaal Hitteplan is van kracht en hebben we de opdracht om goed op ouderen te letten en dus laten we vandaag twee bijna 80-jarige optreden in Groningen. Neil Young stond zaterdagavond als headliner op de Pyramid Stage van Glastonbury (volgens Yield pijnlijk slecht) en geeft vanavond een uitverkochte show (25.000 kaarten ) op de drafbaan in het Stadspark van Groningen. Voorprogramma Van Morrison is zelfs nog twee maanden ouder dan Young.

Neil Young werd in 1945 geboren in Toronto. Zijn eerste vaste band was The Squires. In 1966 richtte hij met Stephen Stills en Richie Furay Buffalo Springfield op, een groep die bekend werd met het nummer For What It’s Worth. Kort na het uiteenvallen van die band begon Young aan een solocarrière. Tegelijkertijd werd hij een van de vier leden van Crosby, Stills, Nash & Young.

Als soloartiest bracht Young een omvangrijk en afwisselend oeuvre uit. Zijn werk varieert van akoestische albums als Harvest tot harde rockplaten als Rust Never Sleeps. Terugkerende thema’s in zijn muziek zijn persoonlijke reflectie, maatschappelijke kritiek en verlies. Young staat bekend om zijn uitgesproken voorkeuren, zowel muzikaal als technisch: hij sprak zich uit tegen lage audiokwaliteit van digitale muziek, had ruzie met Spotify om een podcast, weigerde commerciële deals en beëindigde herhaaldelijk samenwerkingen wanneer hij zijn creatieve vrijheid beperkt zag.

Only Love Can Break Your Heart komt van het album After the Gold Rush. Het nummer kwam uit als single in oktober 1970 en werd Youngs tweede notering in de Top 40: het piekte op nummer 18 en stond vijf weken in de lijst. Zijn eerste Top 40-hit was eerder in 1970 zijn cover van Oh, Lonesome Me.

Young schreef het nummer voor zijn Crosby, Stills, Nash & Young-bandgenoot Graham Nash, die toen een relatiebreuk doormaakte met Joni Mitchell. Of in de woorden van harm1985, de drijvende kracht achter de Neil Young Meter hier op MuMe. Neil zag het verdriet van zijn vriend en dat inspireerde hem om het troostende Only Love Can Break Your Heart te schrijven.

Het is een sobere folkballad in driekwartsmaat, opgebouwd rond akoestische gitaar, orgel en meerstemmige zang. De tekst is eenvoudig met een refrein dat draait om de kwetsbaarheid die liefde met zich meebrengt. In latere jaren is het nummer regelmatig gecoverd, onder meer in een elektronische versie van Saint Etienne uit 1991. Bij de Young-groupies op de genoemde meter kreeg Only Love Can Break Your Heart een 8,79 en dan stond je nog pas op plaats 24!

# 2196 Neil Young - Only Love Can Break Your Heart

Rod Stewart 6,7
Neil Young 7,5

andré schreef:

Rod Stewart: 2

Hij heeft heel wat draken op zijn naam staan, dit is denk ik wel de ergste

Dan raad ik je die American-songbook reeks aan. Rod Stewart op zijn best!

Gast
geplaatst: vandaag om 03:52 uur

geplaatst: vandaag om 03:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.