MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

Ik begrijp die falset zang al niet. Dit is een soort Coldplay imitatie of zo? Lekker om mee te galmen in een stadion? Geen idee wat ik hier van moet vinden. Ik vind het in ieder geval niet leuk: 4

Een aantal verrassend hoge beoordelingen. Daar ga ik niet in mee. Ik ben in deze meer team wendyvortex. Een matige Coldplay kloon is het eerste dat in me opkomt.

4,5

Where The Wild Roses Grow: 6
Forever Blue: 6,5
Sweet Disposition: 9

9,5

Cave een 7,8

The Temper Trap – Sweet Disposition : 5

# 2266 The Temper Trap - Sweet Disposition: 8,0

Het laatste "Coldplay" nummer in de top 40 dat wij goed vinden? Een 7,16 voor Sweet Disposition van The Temper Trap is in ieder geval aanzienlijk hoger dan alle nummers van Coldplay vanaf 2009 die we beoordeeld hebben.

Een paar weken terug hebben we hier de serie Dept. Q op Netflix gekeken. In de slotscène en aftiteling klinkt ineens een muziekje waarvan ik dacht wat is dit ook alweer? Shazam to the rescue: het bleek Welcome Home van Radical Face te zijn.

Ben Cooper, de Amerikaanse muzikant achter het project Radical Face, schreef Welcome Home voor zijn debuutalbum Ghost, dat in 2007 werd uitgebracht. Volgens Cooper gaat het nummer over het dubbele gevoel bij thuiskomst: blij zijn om weer op bekend terrein te zijn, maar tegelijk beseffen dat het leven ook zonder jou is doorgegaan. Het lied werd op eenvoudige wijze opgenomen: in een schuur met twee microfoons, handgeklap en geïmproviseerde percussie omdat er geen drumstel beschikbaar was.

Aanvankelijk kreeg Welcome Home nauwelijks aandacht, maar dat veranderde in 2011 toen Nikon het gebruikte in de internationale campagne “I Am Nikon”. Cooper stemde in omdat hij van camera’s hield en de reclame hem goed beviel. Het bleek een cruciale beslissing: de spot werd in heel Europa uitgezonden en gaf zijn carrière een enorme impuls. Hij verkocht onder meer Paradiso in Amsterdam uit en kreeg een groot publiek in landen waar hij eerder onbekend was. De campagne liep door tot 2017.

De late doorbraak zorgde ervoor dat Welcome Home alsnog de hitlijsten bereikte. Het stond genoteerd in onder meer het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Zwitserland. Het meeste succes kende het in Nederland, waar het in 2011 de 18e plaats van de Top 40 bereikte en zes weken in de lijst stond.

Naast de reclames vond het nummer later ook zijn weg naar film en televisie. Het werd onder meer gebruikt in The Blacklist, Goodbye World, de documentaire North America, A Year and Change en The Returned. En dus in Department Q.

# 2267 Radical Face - Welcome Home

7.5

Temper Trap nog een 6.0

Ik had ook even hulp nodig idd bij het kijken naar Dept. Q

7

't Was even wachten op het aaaah-aaah-aaahahahaaw refrein alvorens ik het herkende.

7

Gast
geplaatst: vandaag om 07:46 uur

geplaatst: vandaag om 07:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.