MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

Duran Duran - New Moon On Monday : 4,5

Lekker nummer van Duran Duran. Een 8

En dan nog een flinke inhaalslag. Ik ga proberen vanaf nu bij te blijven

Bryan Adams: 4,2
Celine Dion: 6
Gordon: 4
INXS: 6
Midnight Oil: 6,8 (jammer dat The Dead Heart geen hit is geworden)
Men at Work: 6,4
Vance Joy: 5
Crowded House: 7,1
Fleetwood Mac: 6,5
Deep Dish: 6,5
Gabrielle: 5,5
Soul ll Soul: 8,2
Stevie Wonder: 6,2
Big Country: 7,3
Boston: 6,9
Foreigner: 6,2
REO Speedwagon: 8,2
Styx: 7,5
John Farnham: 8
Icehouse: 9
Flash And The Pan: 7,3
Kungs vs Cookin' On 3 Burners: 8,3
Shouse: 6,5
Foo Fighters: 5
Nick Cave And The Bad Seeds & Kylie Minogue: 7
Little River Band: 6
The Temper Trap: 7,3
Radical Face: 5,7
Rihanna: 7,2
Napoleon XIV: 4,5
Floris VI: 3
KISS: 5
World Party: 9,2

50tracks

# 2272 Duran Duran - New Moon On Monday: 7,0

Een bescheiden 6,76 voor New Moon On Monday. Het laagste punt voor een Duran Duran hit tot nu toe en veel lager dan opvolger The Reflex (7,56). Save A Prayer is met een 7,92 de hoogst scorende Duran duran track.

Vroeger telde ik niet hoe vaak ik een nummer draaide, waarom zou ik? Later via de digitale systemen met name iTunes werd het vanzelf zichtbaar. De nummers die ik opgeteld het meest gedraaid heb zijn waarschijnlijk van Superstramp. Met School, Hide In Your Shell en A Soapbox Opera bovenaan. Niet toevallig allemaal Roger Hodgson tracks, School samen met Davies. Waarom deze het meest gedraaid zijn? Omdat ik eerst de albums later cassettebandje, minidisks, gebrande CD's en vervolgens Playlisten had met deze tracks.
Lichte prog zoals die van Supertramp vind ik verreweg de prettigste muziek om bij te werken en studeren. Later las ik een artikel naar aanleiding van een groot onderzoek dat het belangrijk is als je werkt muziek te draaien die je goed kent, die niet afleid. Of sterker. Als ik een moeilijk stuk moet schrijven helpt muziek me om de juiste focus te krijgen. Zo werkt het bij mij en zo is Supertramp een belangrijke factor in mijn leven.

Dus het overlijden van Rick Davies is wel een moment om even bij stil te staan. Supertramp heeft 7 keer de Top 40 gehaald en hebben we mijn favorieten daarvan al beoordeeld. School staat met een 8,24 op een mooie 40ste plaats in onze Top allertijden. We gaan naar de laatste Top 40 hit in 1985 van de band en geschreven en gezongen door Davies: Cannonball. Maar goed toen was Supertramp Supertramp eigenlijk al niet meer.

Roger Hodgson had de band na verschil van inzicht over de muzikale koers met Davies inmiddels verlaten. Brother Where You Bound werd zo het Supertramp-album van Rick Davies: hij schreef en zong alles, trok de sound terug richting prog en zette het Cold War-thema dik aan. De zestien-en-een-halve minuut durende titeltrack kreeg gastrollen van David Gilmour (gitaar) en Scott Gorham, terwijl Better Days politiek “left vs right” stemgeluid in de fade verwerkt. Cannonball opent de plaat met een strakke Rick-Davies-groove.

Cannonball werd de single en verscheen in meerdere versies: de single is met 4:53 het kortst maar staat niet op Spotify, op het album en de 12-inch staat een versie van 7:40, en de 12-inch heeft op de B-kant een volledig instrumentale versie van circa tien minuten. Bijzonder aan Cannonball is dat het een zogenaamd één-akkoord-vamp is. Een kort, herhalend begeleidingspatroon dat op één enkel akkoord blijft staan. Rick Davies componeerde het volledig in G mineur. Vlak voor de fade-out citeren de blazers het jazztune-thema Topsy, een knipoog naar Davies’ jazzliefde. De vaak gehoorde suggestie dat Davies in de tekst uithaalt naar oud-bandmaat Roger Hodgson (“You’re tellin’ lies…”) wees hij zelf van de hand. De videoclip is geregisseerd door Steve Barron, ook bekend van a-ha’s Take On Me en Dire Straits’ Money for Nothing. en vertelt een caveman-droom die uitkomt in Grand Junction, Colorado.

Een aangekondigde reünietour in 2015 werd geannuleerd na Davies’ kankerdiagnose. hij leed aan de ziekte van Kahler. Zoals bij al die bands eindigde het in de rechtszaal. In 1977 verlaagden Davies en Hodgson hun 50% royalty-aandeel om ook Thomson, Helliwell, Siebenberg en de manager mee te laten delen (“band functioneren en gelukkig houden”). Die regeling gold tot 2018; in 2021 spanden Thomson, Helliwell en Siebenberg een rechtszaak aan tegen Hodgson en Davies.

Zaterdag is Rick Davies op 81-jarige leeftijd overleden;. De in 1944 in Swindon geboren muzikant was met zijn soulvolle zang en kenmerkende Wurlitzer een belangrijke factor in het geluid van Supertramp. En zoals Titmeister schrijft: alleen al vanwege de monumentale toetsenpartij in Fool's Overture verdient hij een prominente plek in de muziekannalen.

In de VS en Nederland werd Cannonball Supertramps laatste Top-40-hit; in Nederland noteerde de single 3 weken Top 40 en 35e plaats als piek. In de Verrukkelijke 15 kwam Cannonball niet verder dan de tiplijst.

# 2273 Supertramp - Cannonball

Geen ja, geen nee, maar wel okay.
7

Zeker geen Fool's Overture, maar heb dit altijd wel een fijne Supertramp gevonden.

8,4

Duran Duran - 5

Over de doden niets dan goeds maar deze kogel maakt weinig indruk: 5

Sting
5.5

Gast
geplaatst: vandaag om 23:57 uur

geplaatst: vandaag om 23:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.