MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / The Big 4 of Thrashmetal Top 100 Meter

zoeken in:
Dit nummer had vervangen moeten worden door 'Phantom Lord'. Dat is mijn favoriet van het album en ik heb nooit begrepen waarom het nummer een deep cut is en de afgelopen 40 jaar zelden tot nooit live gespeeld. Het heeft zo'n coole riff en giftige, duistere vibe. Ook hier op MuMe staat het in de statistieken op een onthutsende 9e plaats. Zet deze twee nummers eens naast elkaar en er blijft niks van Motorbreath over. En dan nog krijgt Motorbreath een 8,5, kejjenagaan.

EvilDrSmith schreef:
WWHAAAOWWW!!
De beste zangperformance van Dave Mustaine in zijn gehele 40+-jarige carrière is zijn allereerste brul op het eerste nummer van het debuutalbum.
Dat belooft dan wat voor de rest van hun muziek.

6. Megadeth - Last Rites / Loved to Deth - 6
Ik ben nog niet onder de indruk van hun werk voor zover. Muzikaal allemaal degelijk, maar de productie helpt niet mee en als ik het zo naast de andere drie opzet weet het ook nog niet heel erg te boeien merk ik. En qua zang zijn ze voor zover wel de minste van de vier vindt ik.

7. Metallica - Motorbreath - 7.2
Hit the Lights is wel sterker, maar dit klinkt toch ook wel weer fijn. We wat simpeler allemaal.

Wel wat minder dan Hit the lights maar nog altijd machtig mooi! Die drumintro en dan die hakkende riff in het begin zijn echt te gek. Cijfer; 8

Metallica - Motorbreath: 9

Toen ik nog zo'n Iron Maiden-lovende puber was, had ik een ongegronde haat tegen Metallica. Dit nummer blies die haat zonder moeite uit het raam. Fantastisch nummer blijft dit!

Anthrax - I'm Eighteen - 6

Ik ben doorgaans niet zo dol op covers door metalbands. In dit geval maakte ik eerder kennis met deze versie door Anthrax dan met het origineel. In die zin vind ik hem niet onaardig, maar ook niet speciaal. De gierende solo's zijn wel leuk. Maar Fistful Of Metal herbergt leukere deuntjes.

Megadeth - Last Rites / Loved To Deth - 7

In al zijn krakkemikkigheid is dit wel een fraaie banger. Een beetje geschift zelfs.
Met de geremixte versie heb ik helemaal niks overigens.

Metallica - Motorbreath - 8

Een solide 8 voor een lekkere speedkraker uit de good ol' days van Metallica. Leuk drumintro, een iconische riff en vlotte solo's. Wat wil je nog meer?

EvilDrSmith schreef:
Dit nummer had vervangen moeten worden door 'Phantom Lord'. Dat is mijn favoriet van het album en ik heb nooit begrepen waarom het nummer een deep cut is en de afgelopen 40 jaar zelden tot nooit live gespeeld. Het heeft zo'n coole riff en giftige, duistere vibe. Ook hier op MuMe staat het in de statistieken op een onthutsende 9e plaats. Zet deze twee nummers eens naast elkaar en er blijft niks van Motorbreath over. En dan nog krijgt Motorbreath een 8,5, kejjenagaan.

Eensch, Phantom Lord is hun meest onderschatte nummer!

Last Rites / Loved to Deth - 6,7
Motorbreath - 8,2

Simon77

Motorbreath: 8,0

Gewoon die 12" van Jump in the Fire opzetten voor Phantom Lord-sentimenten of anders staan er wel wat links op YouTube. Mijn aangevinkte favorieten blijken Hit the Lights en Metal Militia te zijn. Metallica - Jump in the Fire - discogs.com

B.Robertson schreef:
Gewoon die 12" van Jump in the Fire opzetten voor Phantom Lord-sentimenten of anders staan er wel wat links op YouTube. Mijn aangevinkte favorieten blijken Hit the Lights en Metal Militia te zijn. Metallica - Jump in the Fire - discogs.com
"Tracks B1 and B2 are not actual live tracks, they were studio tracks with crowd noise mixed in."
Dat is toch een beetje vals spelen van de Metalliboys.
Heb die 12" slechts op cd, de vinylversie is idd wel een stuk leuker.

Er staan betere nummers op het debuutalbum, toch scoort Motorbreath voorlopig een 8,2 gemiddeld en pakt het de tweede plaats in het klassement achter Hit the Lights. In de door mij gekozen opzet ontkom ik er helaas niet aan dat persoonlijke favorieten worden overgeslagen, wellicht dat er na de eerste 100 nog voldoende animo is om door te gaan, maar dat bekijken we over een maand of vier dan wel even

1 | Metallica - Hit the Lights | 8,4167 | 24 stemmers
2 | Metallica - Motorbreath | 8,1868 | 19 stemmers
3 | Slayer - Black Magic | 7,9696 | 23 stemmers
4 | Anthrax - Deathrider | 7,2460 | 25 stemmers
5 | Megadeth - Last Rites / Loved to Deth | 7,1925 | 20 stemmers
6 | Anthrax - I'm Eighteen | 6,6523 | 22 stemmers
7 | Megadeth - Killing Is My Business… and Business Is Good! | 6,5813 | 24 stemmers

Metallica stevig op één en twee. Zou het tweede nummer van Slayer hier wat aan kunnen veranderen?

8. Slayer - Die By the Sword

The Big 4 of Thrashmetal playlist op Spotify

Het debuut van Slayer is gruwelijk goed. Dit is echter niet een van mijn favoriete tracks op het album. Dit nummer zal zeker niet Metallica van de koppositie beroven.

8,3

Motorbreath: wederom een vroege klassieker uit het oeuvre van Metallica, waarop James Hetfield bewijst waarom hij één van de beste slaggitaristen van zijn generatie is.
9

Die By The Sword: prima nummer, het refrein blijft lekker in je hoofd hangen.
7,5

EvilDrSmith schreef:
(quote)
"Tracks B1 and B2 are not actual live tracks, they were studio tracks with crowd noise mixed in."
Dat is toch een beetje vals spelen van de Metalliboys.
Heb die 12" slechts op cd, de vinylversie is idd wel een stuk leuker.

Die komt de kast niet meer uit. Metallica - The Unnamed Feeling E.P. (2003) maar eens opgezet om Motorbreath en Slayer - Live Undead (1984) voor Die by the Sword met wat ingehuurd publiek.

7.3

Meteen erna kwam nog eens Black magic langs en die kwam nu wel beter binnen. Ik verhoog naar 7.6

Ff een kleine inhaalslag:

Megadeth - Last Rites / Loved to Deth een 6.7

Metallica - Motorbreath een 7.5

Slayer een 7

Deze van Slayer's debuut kan ik dan weer meer mee. De drums klinken nog steeds nergens naar maar stoort minder dan bij Black magic. Ook zijn Araya's vocals hier fijner. Cijfer; 7

8. Slayer - Die By the Sword
Deze knalt wel iets directer, maar Black Magic vindt ik toch wat fijner klinken dan.
7.5

Simon77 schreef:
In de door mij gekozen opzet ontkom ik er helaas niet aan dat persoonlijke favorieten worden overgeslagen, wellicht dat er na de eerste 100 nog voldoende animo is om door te gaan, maar dat bekijken we over een maand of vier dan wel even

Verdorie, 4 maanden... daar had ik even niet bij stil gestaan natuurlijk. Betekend dat ik ergens eind januari half december en januari moet gaan inhalen... Maargoed dat zie ik dan wel weer. Leuke werk ontwijkende klus wel

Gast
geplaatst: vandaag om 20:51 uur

geplaatst: vandaag om 20:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.