MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2025

zoeken in:
Ja om eerlijk te zijn vind ik elke 24 uur veel te enthousiast, dan ga ik achter lopen en misschien zelfs de motivatie verliezen.
Dit topic bestaat al jaren dus ik denk dat we niet teveel aan de formule moeten knutselen.

02-01: Grima - Skull Gatherers (Apollo / 15 / 7,29)
04-01: Obscure Sphinx - Scarcity Hunter (ProGNerD / 15 / 7,82)
06-01: Helleruin - Reapers of the Whirl I (ABDrums / 14 / 7,07)
08-01: Paleface Swiss - Hatred (Wolfmother / 14 / 5,72)
10-01: Ereb Altor - The Waves, The Sky And The Pyre (Kondoro0614 / 14 / 7,3)
12-01: Harvst - Mahlstrom II – Der Abschied des Dechiffrierten (ABDrums / 13 / 6,73)
14-01: Tremonti - The Mother, The Earth and I (legian / 15 / 7,02)
16-01: Besna - Krásno (ProGNerD / 15 / 7,4)
18-01: Imperial Triumphant - Lexington Delirium (feat. Tomas Haake) (ABDrums / 12 / 7,3)
20-01: In The Woods... - A Misrepresentation Of I (Kondoro0614 / 13 / 6,88)
22-01: Bloed - Druk (aslan / 12 / 6,64)
24-01: Death Cult 69 - Hell on Earth (Wolfmother / 0 / 0)

En na dat gezegd hebbende, pak ik als een hyena m'n kans om er met de prooi vandoor te gaan.
Ging deze band luisteren omdat het album 1 januari als releasedatum had. Klopt achteraf helemaal niks van, het zou vandaag of morgen uit moeten komen, maar ik was gelijk bescheiden hooked.

Wolfmother schreef:
En na dat gezegd hebbende, pak ik als een hyena m'n kans om er met de prooi vandoor te gaan.

Ach ja, had ik maar eerder moeten doorpakken, maar ik zat nog te twijfelen. Laat ik het positief benaderen en hopen dat hierdoor mijn volgende nominatie (nog) beter wordt...

ProGNerD schreef:
(quote)

Ach ja, had ik maar eerder moeten doorpakken, maar ik zat nog te twijfelen. Laat ik het positief benaderen en hopen dat hierdoor mijn volgende nominatie (nog) beter wordt...

Ik was om een of andere reden erg gebrand om deze te delen, vanaf nu zal ik weer een paar stappen achteruit doen. Maar snap dat het een schrale troost is haha

Vette stonerrock, maar die stem zeg... brrr... Muzikaal wel heel erg vet, dus:

7

Apollo schreef:
(quote)

Zodat het behapbaar blijft voor iedereen die het topic wil volgen. Er zitten soms aardig lange nummers tussen bijvoorbeeld.

Ik zou het niet erg vinden als de regel gewijzigd wordt naar tussenpozen van 24 uur, maar kan mij goed voorstellen dat dat te snel zou gaan voor sommigen. Belangrijker vind ik dat er niet te streng gelet hoeft te worden op een paar uurtjes minder dan 48 uur. Elke twee kalenderdagen vind ik een duidelijkere regel.

Ja ok, dat klinkt ook wel weer logisch. Hoewel ik het sowieso al in bulk doe merk ik. 2 dagen klinkt dan wat realistischer. Denk dat het precies op de uren sowieso niet houdbaar is.

Thanks voor de antwoorden.

Lekker, maar ook wat veilig ofzo.
6,7

Ik plaats deze sound meer in het hokje traditionele doom metal dan stonerrock. En daarin vind ik dit wel fris klinken eerlijk gezegd. Een fijne meeslepende sound met een verscheidenheid aan riffs en extra speelse elementen, zoals de ontknoping goed laat horen met de keyboards, vrouwenvocalen en subtiele gitaarlicks. Minpuntjes zitten wel in de zangpartijen. De vrouwelijke grunts vind ik niet zo sterk en in de eerste helft wat willekeurig geplaatst en derhalve weinig toevoegen. De mannelijke zanger heeft op zich een prima stem voor de muziek, maar beschikt niet over de kracht en dynamiek om in de ontknoping de vlam in de pan te krijgen. Het vuur slaat op instrumentaal vlak wel aan.

7,7

Maak Kennis met Metal Anno 2025

48 uur aan houden!

aslan (crew)
Death Cult 69, de doom-versie van Uriah Heep

8

Ik heb trouwens net als ABDrums een nominatie van Nederlandse bodem in petto. Een en ander gegoogled, maar deze jongens komen volgens mij niet uit Friesland. Misschien ook wel, want ik versta geen zak van wat de zanger allemaal uitkraamt. Dus er volgt binnenkort een kleine battle of the bands.

Apollo schreef:
Ik heb trouwens net als ABDrums een nominatie van Nederlandse bodem in petto. Een en ander gegoogled, maar deze jongens komen volgens mij niet uit Friesland. Misschien ook wel, want ik versta geen zak van wat de zanger allemaal uitkraamt. Dus er volgt binnenkort een kleine battle of the bands.

Zou het om hetzelfde nummer gaan...?

02-01: Grima - Skull Gatherers 7,50
04-01: Obscure Sphinx - Scarcity Hunter 7,75
06-01: Helleruin - Reapers of the Whirl I 7
08-01: Paleface Swiss - Hatred 8
10-01: Ereb Altor - The Waves, The Sky And The Pyre 6,75
12-01: Harvst - Mahlstrom II – Der Abschied des Dechiffrierten 7,25
14-01: Tremonti - The Mother, The Earth and I 7,5
16-01: Besna - Krásno 7,75
18-01: Imperial Triumphant - Lexington Delirium 7
20-01: In The Woods... - A Misrepresentation Of I 6
22-01: Bloed - Druk 8,5
24-01: Death Cult 69 - Hell on Earth 8

Eerdere pogingen tot aanhaken verslapten maar nu alles gehoord. Opent wel leuk met die eerste nominatie, Grima. Tweede, Obscure Sphinx, denk ik bij dat rustige stukje pakweg 7:30 had dat nummer nou afgekapt. Helleruin redelijk en Palace Swiss de versie zonder intro opgezocht. Onderscheidende vocalist, wel wat schatplichtig aan Slipknot.

Ereb Altor, eigen albumtoevoeging om de naambekendheid, tikje saai. Harvst beetje lomp contrast zo'n bak herrie na rustig intro maar valt doorheen te luisteren verder. Tremonti, degelijk en minder heftig allemaal. Vocaal niet zo geweldig, gitaarwerk wel. Besna, de beste vocalist voor pluspunten. De sound mocht wel wat zwaarder.

Imperial Triumphant en In The Woods... doen me niet zo gekke veel. Juist de laatste minuut dat de eerste mijn aandacht trok en In The Woods een zesje voor de moeite.

Bloed het beste tot nu toe. Hier moest ik eens even voor zitten wat gebeurt hier allemaal, proberende de samenhang te begrijpen. Voor een tweede keer aangeslingerd derhalve. Death Cult 69, ja hangt echt iets van Uriah Heep's Gypsy overheen.

Vet nummer is dit ja, ik ga mee met de positieve noten die hier worden gekraakt. Die sectie vanaf grofweg 5:20 met die beweeglijke riff en het orgeltje erachter is echt om van te smullen. Dit hele album moet ik ook maar eens opzetten, dat lokt wel aan na deze track.

8,1

8,7

Ik zal zelf ook eens stemmen, het volledige album is vanaf gisteren beschikbaar dus die zal komende tijd op repeat staan.

Lekker hoor 8

Death Cult 69 - Hell on Earth: 7,5

Muzikaal heerlijk, in het bijzonder het beetje Oosters aandoende deel na de break op 2/3 van het nummer, maar wat betreft de zang moet ik me helaas aansluiten bij Johnny Marr en Apollo...

Death Cult 69 - Hell on Earth: 7,0
Muzikaal erg goed. Maar die stem.. ik sluit me aan bij het commentaar.

02-01: Grima - Skull Gatherers (Apollo / 16 / 7,3)
04-01: Obscure Sphinx - Scarcity Hunter (ProGNerD / 16 / 7,82)
06-01: Helleruin - Reapers of the Whirl I (ABDrums / 16 / 7,06)
08-01: Paleface Swiss - Hatred (Wolfmother / 15 / 5,87)
10-01: Ereb Altor - The Waves, The Sky And The Pyre (Kondoro0614 / 15 / 7,26)
12-01: Harvst - Mahlstrom II – Der Abschied des Dechiffrierten (ABDrums / 14 / 6,77)
14-01: Tremonti - The Mother, The Earth and I (legian / 16 / 7,05)
16-01: Besna - Krásno (ProGNerD / 16 / 7,42)
18-01: Imperial Triumphant - Lexington Delirium (feat. Tomas Haake) (ABDrums / 13 / 7,28)
20-01: In The Woods... - A Misrepresentation Of I (Kondoro0614 / 14 / 6,81)
22-01: Bloed - Druk (aslan / 13 / 6,78)
24-01: Death Cult 69 - Hell on Earth (Wolfmother / 9 / 7,74)
26-01: The Great Old Ones - Leng (ProGNerD / 0 / 0)

Best wel even getwijfeld, maar tegen m'n algemene voorkeur voor muziek met vocalen in, toch gekozen voor deze epische instrumental: muzikaal echt geweldig wat hier allemaal gebeurt in een compositie die tot het eind blijft boeien => Klasse

(maar vergeet niet het album als geheel tot je te nemen... )

Maak Kennis met Metal Anno 2025 - Spreadsheet

Ai, ik ben te langzaam. Spannende muziek, maar niet een heel spannende nominatie gezien dit album 2 maanden geleden al genomineerd was. Nou ja, voor de nieuwkomers is het dan wel spannend. Goede songkeuze, ook een van de nummers die ik als favoriet zou aanvinken. Ik plak er voor het gemak hetzelfde cijfer op als 2 maanden geleden:

8,5

Ik ga deze plaat vanmiddag checken, daarna zal mijn stem hier volgen.

Sterke nominatie dit, Kadath is het eerste echt serieuze album van 2025 wat mij betreft. Zelf maakte Those from Ulthar aardig indruk op me vanaf het begin, maar dit nummer is ook beestachtig. Vandaag de hele plaat nog maar eens luisteren, plak ik er dan een cijfer op.

Vijftien minuten vind ik iets teveel van het goede, maar het is wel een prachtig afwisselende en sfeervolle instrumental geworden waar meer dan genoeg in valt te beleven. Ik ga wel mee met de andere hoge cijfergevers, want de wat te lange speelduur is niet dusdanig doorslaggevend dat het mijn cijfer naar beneden haalt.

8,5

Dan kan ik niet achterblijven met m'n score natuurlijk...

The Great Old Ones - Leng: 8,5

Net beluisterd, maar ik ga nog geen score toekennen. Het album zal zeker in zijn geheel worden geconsumeerd, allicht meerdere keren.. Tot nu toe nog geen minder werk van deze H.P. Lovecraft-adepten gehoord.

Compositie van een kwartier, dat duurt wel eventjes natuurlijk.. Typisch ook zo'n band waar het geheel meer is dan louter de som der delen en een 'song' bijgevolg (nog) beter uit de verf komt binnen de volledige albumcontext.

Best goed, maar wat mij betreft duurt dit nummer echt te lang: 7

aslan (crew)
The Great Old Ones: 7

odi
In the Woods : 6,8
Bloed : 6
Death Cult 69 : 6,8
The Great Old Ones : 7,5

Gast
geplaatst: vandaag om 11:45 uur

geplaatst: vandaag om 11:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.