MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2025

zoeken in:
The Great Old Ones 6

02-01: Grima - Skull Gatherers (Apollo / 16 / 7,3)
04-01: Obscure Sphinx - Scarcity Hunter (ProGNerD / 16 / 7,82)
06-01: Helleruin - Reapers of the Whirl I (ABDrums / 16 / 7,06)
08-01: Paleface Swiss - Hatred (Wolfmother / 15 / 5,87)
10-01: Ereb Altor - The Waves, The Sky And The Pyre (Kondoro0614 / 15 / 7,26)
12-01: Harvst - Mahlstrom II – Der Abschied des Dechiffrierten (ABDrums / 14 / 6,77)
14-01: Tremonti - The Mother, The Earth and I (legian / 16 / 7,05)
16-01: Besna - Krásno (ProGNerD / 16 / 7,42)
18-01: Imperial Triumphant - Lexington Delirium (feat. Tomas Haake) (ABDrums / 13 / 7,28)
20-01: In The Woods... - A Misrepresentation Of I (Kondoro0614 / 14 / 6,81)
22-01: Bloed - Druk (aslan / 13 / 6,78)
24-01: Death Cult 69 - Hell on Earth (Wolfmother / 9 / 7,74)
26-01: The Great Old Ones - Leng (ProGNerD / )
28-01: Shagor - Afschynsel (Apollo)

Ik ga straks dit bericht adequaat aanvullen, maar op de mobiel is dat nogal irritant om te doen. De spreadsheet is wel bijgewerkt.

Tijd om wederom de black metal gong aan te slaan van onze knusse echokamer. Maar dan wel wat Nederlandse black metal promotion. Met o.a. de man achter Ossaert, een project dat ook op MuMe enige bekendheid geniet, achter de microfoon.

Maak Kennis met Metal Anno 2025 - Spreadsheet

Dieter schreef:
Best goed, maar wat mij betreft duurt dit nummer echt te lang: 7

Beetje te "Leng" inderdaad...

.......

..................

Maar ook wel heel erg fijn: 8

Op Shagor stem ik later. Zou dit album wat zijn voor dit topic trouwens?

Heel standaard, maar niet slecht genoeg om minder dan een zeven te rechtvaardigen.

7

odi
7,5

Ik word wel vrolijk van deze.
Standaard misschien, maar toch word ik blij hiervan.

8.

Death Cult 69 - Hell on Earth: 9
Vette stem. Doet me wat denken aan Life of Agony/Danzig. Muziek zelf ook zeker niet verkeerd. Leuke verrassing! Proggy, doomy, slepend... deze plaat ga ik opzoeken.

The Great Old Ones - Leng: 6,8
Komt lekker binnen deze track. Na 6 minuten verslapt mijn aandacht echter en dat kwam pas weer goed rond minuut 11. Absoluut interessante passages hier, maar over het geheel een beetje te lang.

Shagor - Afschynsel: 7
Prima herrie

Shagor - Afschynsel: 7,3

aslan (crew)
Shagor 7,2

Afschynsel van Shagor is hoe ik mijn black metal het liefste hoor: echoënde vocalen, gierende riffs, een ronkende bass (en die hoor je niet zo vaak in dit subgenre) en een sterk opbouwende compositie.

9

02-01: Grima - Skull Gatherers (Apollo / 16 / 7,3)
04-01: Obscure Sphinx - Scarcity Hunter (ProGNerD / 16 / 7,82)
06-01: Helleruin - Reapers of the Whirl I (ABDrums / 16 / 7,06)
08-01: Paleface Swiss - Hatred (Wolfmother / 15 / 5,87)
10-01: Ereb Altor - The Waves, The Sky And The Pyre (Kondoro0614 / 15 / 7,26)
12-01: Harvst - Mahlstrom II – Der Abschied des Dechiffrierten (ABDrums / 14 / 6,77)
14-01: Tremonti - The Mother, The Earth and I (legian / 16 / 7,05)
16-01: Besna - Krásno (ProGNerD / 16 / 7,42)
18-01: Imperial Triumphant - Lexington Delirium (feat. Tomas Haake) (ABDrums / 14 / 7,22)
20-01: In The Woods... - A Misrepresentation Of I (Kondoro0614 / 15 / 6,81)
22-01: Bloed - Druk (aslan / 14 / 6,73)
24-01: Death Cult 69 - Hell on Earth (Wolfmother / 11 / 7,77)
26-01: The Great Old Ones - Leng (ProGNerD / 11 / 7,66)
28-01: Shagor - Afschynsel (Apollo / 9 / 7,44)
30-01: Deafheaven - Magnolia (ABDrums / 0 / 0)

Ik gooi er ook nog wat nieuwe black metal in, maar met een twist. Enter Deafheaven: de band die aan de wieg stond van de popularisering van black metal en shoegaze, ook wel blackgaze genoemd. Het laatste album van de band, Infinite Granite uit 2021, neigde voornamelijk naar de shoegaze met ingetogen, toegankelijke nummers en tamme vocalen. Niet echt mijn ding, het album stelde me best wel teleur na al het fenomenale en vooral impactvolle werk dat de band daarvoor had uitgebracht.

Toen ik zag dat Magnolia uitkwam, was ik zowel heel enthousiast als een beetje huiverig: wordt het een voortzetting van het matige Infinite Granite of bewandelt de band weer nieuwe en interessantere paden? Gelukkig is het laatste het geval. Magnolia is een kruising tussen het agressieve en punchy karakter van New Bermuda en de broeierige sfeer die Sunbather uitstraalt, precies hoe ik de band graag hoor. Wat een monstertrack, en dan duurt het ook nog maar vier minuutjes...

Maak Kennis met Metal Anno 2025

Great Old Ones - 7

Ik zie dat er al wat woordgrappen gemaakt zijn en terecht, dit hadden makkelijk 3 nummers kunnen zijn. Maar goed, de muziek is erg sterk.

Shagor - 5,3

Bijna 10 minuten van hetzelfde.

Mooie nominatie Ate, zag 'm al wel aankomen...

ProGNerD schreef:
Mooie nominatie Ate, zag 'm al wel aankomen...

Ik zat nog te twijfelen tussen deze of Cradle of Filth. Maar dat wilde ik jou maar niet aan doen, gezien je commentaar op de band tijdens Into The Grave twee jaar geleden

Hmm, ik mis wat het melodieuze in deze nieuwe track. Ik had er misschien wel wat meer van verwacht:
6.3

Apollo schreef:
Ik plaats deze sound meer in het hokje traditionele doom metal dan stonerrock. En daarin vind ik dit wel fris klinken eerlijk gezegd. Een fijne meeslepende sound met een verscheidenheid aan riffs en extra speelse elementen, zoals de ontknoping goed laat horen met de keyboards, vrouwenvocalen en subtiele gitaarlicks. Minpuntjes zitten wel in de zangpartijen. De vrouwelijke grunts vind ik niet zo sterk en in de eerste helft wat willekeurig geplaatst en derhalve weinig toevoegen. De mannelijke zanger heeft op zich een prima stem voor de muziek, maar beschikt niet over de kracht en dynamiek om in de ontknoping de vlam in de pan te krijgen. Het vuur slaat op instrumentaal vlak wel aan.

Excuses voor het integraal quoten wat Death Cult 69 betreft, maar ik ben het er geheel mee eens. Enkel qua score valt het bij mij wat lager uit, vandaar dat ik die dus niet quote.

Een 7, nog steeds best OK toch?

Gelijk het hele album maar aangezwengeld deze namiddag, over het illustere Duitse (?) gezelschap vind ik amper achtergrondinfo. Deze song is de opener van het album, en dit is voor mij een gevalletje "op zichzelf te pruimen, een heel album is wat teveel van het goede". Ik ben niet vies van een portie stagnerende dreinerigheid, maar dit werd me op den duur al te vermoeiend.

Ik heb nog wel wat in te halen, lees ik.. Fijn!

24-01: Death Cult 69 - Hell on Earth - 6
Niet helemaal mijn ding merk ik. Het is wel redelijk meeslepend maar weer mij niet genoeg te boeien om de aandacht erbij te blijven houden. Wel lekker gitaarspel trouwens.

26-01: The Great Old Ones - Leng - 7.3
Hij is niet volledig instrumentaal, er zit wat frans gesproken tekst in. Verder wel een lekker spannend nummer. Er gebeurd me alleen te weinig interessants om de lengte te rechtvaardigen. Met wat meer zang had er voor mij wel iets meer ingezeten denk ik. Doch ramt dit wel lekker door de speakers.

28-01: Shagor - Afschynsel -7.5
Dit klinkt ook niet verkeerd, sleept ook wel weer lekker door deze. Deze duurt voor mijn gevoel ook te lang, maar heeft wel een hypnotiserend effect wat verrassend goed werkt om dit op te hebben tijdens het werken. Ga direct in focus mode. Bij aandachtige beluistering hebben ze echter wat meer moeite om mijn aandacht vast te houden.

30-01: Deafheaven - Magnolia - 6.6
Infinite Granite was ik in eerste instantie niet zo heel erg van onder de indruk. Maar die plaat is in de jaren na de release toch wel gegroeid in waardering merk ik. Dit voelt dan ook weer een beetje als een stapje terug. Zo heb ik ze al eerder gehoord. Ik hoop dat het album eenzelfde stijl pakt als Ordinary Corrupt Human Love, die combineerde de stijlen wel fijn vond ik. Dit nummer dan klinkt best lekker, maar grijp me niet direct bij de strot.

Jullie hebben echt bananen in de oren. Dit is twee maal kwalitatief hoogstaande blek met0l.

28-01: Shagor - Afschynsel
Baanbrekend en vernieuwend is het niet, maar dit is werkelijk een heerlijk epos van Shagor met sterke performances op alle fronten waar de sfeer er heerlijk in zit. "10 minuten van hetzelfde"? Dat gaat voor de eerste drie minuten niet eens op.

8,5

30-01: Deafheaven - Magnolia
Fuck, wat is dit een vet nummer! Ik ben echt geen fan van Deafheaven. 'Sunbather' had ik lange tijd op 2,5* en niet lang geleden opgehoogd naar 3,0*, die je weliswaar moet zien als een 5,6 naar boven afgerond. Nog wat materiaal geluisterd en ik kan er niks mee. En dat terwijl ik wel een fan ben van het blackgaze genre. Maar dit is geen blackgaze. Dit is snoeihard raggende black metal, en heel goed uitgevoerd, wat een energie! Alles klopt aan dit nummer voor mij. Heel verslavend ook, inmiddels al 6x geluisterd. Meestal wanneer een band een andere koers vaart verlies ik ze uit het oog, maar nu vaart Deafheaven met de wind in de zeilen linea recta mijn kant op. Mag ook wel eens.

9,0

Amen aan al hetgeen mijn bovenbuurman schrijft, wij kunnen praten.

01-02: Bloodywood - Tadka (legian / 0 / 0)

Ik ga de nieuwe maand hier maar weer eens lekker luchtig beginnen met Bloodywood die het over eten hebben. En dat moeders/oma's eten toch altijd beter is dan als je het zelf maakt.

De band heeft me een paar jaar terug verbaasd bij het voorprogramma van Gojira. En sindsdien heb ik eigenlijk altijd wel enorme lol met hun muziek. Hun nieuwe album Nu Dehli komt eind maart uit. Ben benieuwd. Wilde eigenlijk de Single Nu Delhi, die ik toch iets beter vind dan deze, hier delen. Maar die is vorig jaar al uitgebracht. Des al wel te plus, vindt ik dit altijd wel vermakelijk. Metal hoeft niet altijd zo zwaar en duister te zijn. Beetje humor kan geen kwaad. En ze knallen ook best wel fijn. Sowieso tof om de indische invloeden en instrumentatie in de muziek terug te horen. Geeft het toch wat meer een eigen identiteit in het metal genre.

Maak Kennis met Metal Anno 2025

Deafheaven 8
Bloodywood 2,5

01-02: Bloodywood - Tadka
Metal hoeft zeker niet altijd zwaar en duister te zijn, maar dit is wel het andere uiterste. Een nummer over Tadka, een Indiase stijl van kruiden bereiden, heeft voor mij wel dermate weinig inhoud dat ik de leegte voel. Alsof Within Temptation een nummer over boerenkool heeft geschreven. Als ik er niets van zou verstaan dan maakt het ook niet uit, want zoveel aandacht besteed ik doorgaans ook weer niet aan de teksten in metal. Maar deze rapteksten zijn tenenkrommend slecht; 'boerenkool is lekker lekker, je likt je bord leeg en schept nog een keer op'. Dan die andere zanger met de Indiase zang en grunts, daar zit toch een portie productie op waar ik heel snel mijn buik vol van heb. Muzikaal is het meer van hetzelfde na hun debuut, maar geeft ook te denken of de band niet nu al door hun muzikale ideeën heen is. Positieve voetnoot: ik vind het wel een sympathieke band en live weten ze een feestje te bouwen, maar ik zie liever dat ze over andere onderwerpen schrijven en hun sound natuurlijker voor de dag laten komen, of een beetje proberen te experimenteren met de Indiase folk in de mix.

3,5

odi
Sorry maar met deze “vrolijke” bende kan ik echt niks

2,5

Deafheaven - Magnolia: 8,2

Ik kan me aansluiten bij het enthousiasme van ABDrums en Apollo: dat wordt een lange zit tot het nieuwe album eind maart...

Gast
geplaatst: vandaag om 10:23 uur

geplaatst: vandaag om 10:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.