MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2025

zoeken in:
Monosphere - Lapse, pt II: 7

(zonder beluistering pt I)

ProGNerD schreef:
Heb je ons definitief verlaten hier EvilDrSmith (en heeft dat iets te maken met je activiteit in de Prog Ladder)...?
Nee, het heeft vooral en bijna uitsluitend te maken met het spelletje Reis rond de wereld: dat consumeert heel erg veel van mijn vrije tijd.
Maar niet getreurd, https://i.pinimg.com/564x/cd/d5/e4/cdd5e4858eac95d440512d9ea2f747a2.jpg

02-03: Havukruunu - Kuoleman Oma (Konodor0614 / 11 / 7,74)
03-03: Ofnus - Zeith Dolour (ProGNerD / 9 / 7,9)
06-03: Monosphere - Lapse, pt II (laboomza / 5 / 6,74)
09-03: Dawn of Ouroboros - Slipping Burgundy (ProGNerD / 0 / 0)

Het was me hier iets te rustig, dus dan maar weer even een nieuwe bijzondere...
(en laat je niet op het verkeerde been zetten )

Maak Kennis met Metal Anno 2025 | Spreadsheet

Goh dit zal EvilDrSmith leuk vinden, vrouwelijke vocalen! Ik ga later luisteren, maar het maakt me in ieder geval al heel benieuwd.

Okay okay, ik geef me gewonnen! Al jullie gespam, getrek en geleur om mij terug te halen naar dit spelletje is gelukt, hoor. Maar dat was jullie ook gelukt met enkel deze dame van Dawn of Ouroboros.
https://i.pinimg.com/474x/36/e9/68/36e968148caa378a6a0cf16b67aac7f2.jpg
Wat een verrassend (lang!) late night jazzopening. Ze heeft niet het timbre van een Sarah Vaughan of Melanie De Biasio (ja, hallo? Dat zijn dan ook bizar ongepaste vergelijkingen!), maar ze weet wel de juiste sensuele toon te raken.
Als de band overschakelt naar blackgaze is haar grunt ook wel even (om)schakelen. Klinkt het geforceerd, of past het? Na een paar luisterbeurten ben ik er over uit: het past! Halverwege het nummer gaat het tempo flink omhoog en haar growls nog verder omlaag. Oeh baby, give me more! Ik meen wel eens wat van deze band te hebben geluisterd, de bandnaam klinkt me in ieder geval bekend in de oren (en Prosthetic is een label dat wel in mijn vaarwater peddelt), maar dit gaat ongetwijfeld veel beter beklijven.
Mooie opbouw van het nummer en ze verliezen melodie, hooks en structuur niet uit het oog. Fraaie lead guitar ook in het tweede deel. Het jazzelement mag van mij wel vaker terugkomen op hun album.
Even (af)wachten of dit op vinyl komt, want als de rest van hetzelfde niveau is, dan wil ik dit hebben.

8,5

Ik wist het wel...

Welkom terug hier EvilDrSmith

odi
Monosphere : 7

Dawn of Ouroboros : 7,6

Okay time to get back in the game.

Ancient Death 7,6
Stampt lekker door.

Dragonknight 8,1
Was het nou ABDrums die dacht dat dit in mijn straatje zou liggen? Nou qua powermetal kan het alle kanten op bij mij, maar ik vind de Running Wild vibes erg aanwezig in dit nummer en laat ik dat nou een ultra sympathieke band vinden. Plus ik ben in een goede bui.

Havukruunu 7,7
Stoere shit dit, zeker op de spaarzame momenten als er gezongen wordt.

Ofnus 5,8
Nee dit duurt me helaas weer te lang en doet me de volledige 10 minuten helemaal niks.

Monosphere 6,5
De vocals in het begin hadden een Leprous feel, maar daarna verzandt het toch in spul dat ik vaker heb gehoord. Met de grunts is helemaal niks mis.

Dawn of Ouroboros 6,3
Heel apart met dat begin en de zangeres, maar uiteindelijk maakte het niks los bij me.

Wolfmother schreef:
Was het nou ABDrums die dacht dat dit in mijn straatje zou liggen? Nou qua powermetal kan het alle kanten op bij mij, maar ik vind de Running Wild vibes erg aanwezig in dit nummer en laat ik dat nou een ultra sympathieke band vinden. Plus ik ben in een goede bui.

Valt me niet af van mezelf, en ook niet van jou. Mooi om te lezen dat het beviel!

Dawn of Ouroboros - Slipping Burgundy: 7,7

Ik ben de spreadsheet aan het updaten, blijkt dat alle cijfers voor Dawn of Ouroboros op de regel van Monopshere zijn gezet, en zodoende die cijfers verwijderd waren. Goed opletten bij het wijzigen wil ik maar zeggen.

02-03: Havukruunu - Kuoleman Oma (Konodor0614 / 12 / 7,73)
03-03: Ofnus - Zeith Dolour (ProGNerD / 11 / 7,6)
06-03: Monosphere - Lapse, pt II (laboomza / 9 / 6,82)
09-03: Dawn of Ouroboros - Slipping Burgundy (ProGNerD / 9 / 7,32)
11-03: Ocean of Grief - Ghosts Inside (Apollo / 0 / 0)

Doom metal komt hier weinig langs dus besluit ik een ontdekking uit het jaar 2023 te delen die hier door niemand anders is opgepikt: Ocean of Grief. Deze Grieken spelen het soort death doom waar ik gecharmeerd van ben met sterke, melancholieke melodieën en zware, meeslepende brullen waardoor een fijn hard-zacht-contrast ontstaat. De intro steekt goed af en vanaf het middenstuk wordt het weer heerlijk opgepakt richting het einde.

Maak Kennis met Metal Anno 2025 | Spreadsheet

Standaard. Niks bijzonders. Wel gewoon lekker.

7,2

Johnny Marr schreef:
Standaard. Niks bijzonders. Wel gewoon lekker.

7,2
Na een minuut leek me dit al duidelijk: zelden het zo perfect eens met een commentaar. Laat staan met die van ons aller JM.
In de jaren 90 en 00 hield ik enorm van deze stijl (Yorkshire doom, Swallow The Sun, Draconian, Officium), maar het nieuwtje van deze sound is inmiddels aan hevige erosie onderhevig.
Toch weten de resterende zes minuten het adequate niveau dankzij opbouw, sfeer en intensiteit wat op te krikken naar een boeiende.
Nog steeds niks nieuws onder de maan, wel erg smaakvol gedaan.
7,5

7,5

Ocean of Grief, die naam laat een belletje rinkelen. Volgens mij heb ik daar jaren terug een album van geluisterd met in mijn geheuegen een rode cover. Ik kan dat zowel niet op deze site als op Spotify vinden, dus maybe nemen mijn hersenen mij in het ootje. Het is ieder geval erg sfeervol.

7,3

Even een korte inhaalslag.

06-01: Helleruin - Reapers of the Whirl I (ABDrums / 14 / 7,23)
Lekker gestampte blackmetalklei van Grunneger bodem.
7,8

08-01: Paleface Swiss - Hatred (Wolfmother / 13 / 5,62)
De band staat niet op Metal-Archives, dus dan weet je al hoe laat het is. Al duurde dat toch nog even, want de intro beslaat twee-vijfde van de songlengte: tikje overdreven. Maar de resterende drie minuten zijn pure (oude) Slipknot-worship. Okay, met wat beatdown hardcore, maar allebei worden niet getolereerd op die conservatieve site. Ik mag dit wel. Of ik het een heel album trek, is vers twee.
7,2

10-01: Ereb Altor - The Waves, The Sky And The Pyre (Kondoro0614 / 6 / 7,72)
Lekker bombastisch, alsof je walhalla instapt. Quorthon kijkt instemmend toe. Ik heb wat (oude) lp's van de band en dit klinkt ook weer prima verzorgd. Echter nog steeds geen hoogvlieger als Primordial.
7,6

12-01: Harvst - Mahlstrom II – Der Abschied des Dechiffrierten (ABDrums / 11 / 6,69)
Beetje rommelige productie. Het mist daardoor/daarbij ook iets eigens. Dat ontberen de drie bands hierboven trouwens ook, dus dat is een kutreden om af te serveren, maar er gebeurt verder tevens niks bijzonders in dit nummer en ik onderga het schouderophalend. Vleesch noch visch. Wel jammer, want de outro is mooi en die hoes lijkt dat ook te zijn. Tot je die wat beter bekijkt...
Half puntje erbij voor die laatste minuten.
6,5

14-01: Tremonti - The Mother, The Earth and I (legian / 0 / 0)
Met Creed kon ik niet veel, maar met Alter Bridge des te meer. Die band heeft een paar geweldige nummers/schijven uitgebracht en vind ik anno 2025 nog immer gave shit (Cry of Achilles )
Tremonti solo volg ik verder niet, maar dit bevalt me prima. Dat schier dissonante gitaartje maakt het net wat eigenwijzer dan menig andere hardrock/metal-band en die solo's aan het eind zijn heerlijk. Zó jammer dat het van korte duur is en het nummer vrij abrupt stopt. Anders was het een 8 geworden.
7,8

16-01: Besna - Krásno (ProGNerD / 11 / 7,33)
Ik snap de hoge cijfers niet zo. Ik snap de lage cijfers trouwens ook niet. Plus: de larynx van de zanger.
Min: de overall sound, ik vind het niet zo heel erg boeiend allemaal.
7

18-01: Imperial Triumphant - Lexington Delirium (feat. Tomas Haake) (ABDrums / 12 / 7,3)
Het kan ook niet anders. Precies de twee eigenzinnige bands die ik live GE-WEL-DIG vind, maar op plaat tot mijn eigen teleurstelling redelijk saai, die vinden elkaar hier dus. Volstrekt logische samenwerking in mijn oren. En ook dit nummer wil ik toffer vinden dan dat ik het doe. Ik vind het "wel okay", dus live zal het dan wel weer alles omver blazen.
7

20-01: In The Woods... - A Misrepresentation Of I (Kondoro0614 / 10 / 6,58)
Huh? Is dit In The Woods...? Van 'HEart of the Ages', 'Omnio' en 'Strange in Stereo'? Dat was wel even andere koek dan deze clichématige bende. Ik loop weer vlug het bos uit.
5,8

22-01: Bloed - Druk (aslan / 12 / 6,64)
Probeer dit nummer maar eens op YT te vinden met de woorden Bloed en Druk.
Wel een heerlijk en toepasselijk pulserende beat/groove: alsof het bloed via de speakers door je strot wordt gedrukt. Fkng agressief, maar toch met een eigen smoel. 't Heeft een wat industriële sound en is qua song"structuur" (als daar al sprake van is) volstrekt onvoorspelbaar: volgens mij doen ze maar wat, maar dat maakt het juist ook zo leuk. Ja, gave teringherrie!
8,2

24-01: Death Cult 69 - Hell on Earth (Wolfmother / 9 / 7,74)
Ik lees bij B.Robertson een vergelijking met Uriah Heeps 'Gypsy': verrek ja, dat orgelgeluid heeft daar best wel weg van. En dan uitgevoerd door een Sisters Of Mercy coverband die er occulte doommetalversie van maakt waar Hexvessel jaloers van zou worden. Ja, ik snap het hoge gemiddelde wel bij dit nummer. Ik doe er nog even een schepje bovenop, zeker vanwege die oosterse riffjes in de zesde minuut: whoohooo, hoe gaaaaaf! I smell Rrrroadburrrn 2026....
8,6

26-01: The Great Old Ones - Leng (ProGNerD / 11 / 7,66)
Aha, daar kwam het nummer dus vandaan in het 'Prog Ladder' spelletje. Inmiddels gezien dat de LP best aan de (te) prijzige kant is, dus ik wacht maar even op een betaalbaardere heruitgave om mijn Great Old Ones-collectie compleet te houden. Geen haast.
8

28-01: Shagor - Afschynsel (Apollo / 9 / 7,44)
De nummers worden weer langer en mijn cijfers worden weer hoger. Zit er soms een causaal verband in? Ik dacht tijdens de eerste minuten dat ik dit verband geweld zou aandoen, maar nee: het nummer groeit en groeit en groeit. Size does maar weer eens matter.
8,2

30-01: Deafheaven - Magnolia (ABDrums / 0 / 0)
Wat Apollo bij dit nummer schreef, dat geldt in wat afgezwakte mate ook voor mij. Echt wild werd ik nooit van deze band. Live was ik er ook niet helemaal van ondersteboven. Een kenner van deze band ben ik allesbehalve, maar ik zou de band hier niet hebben herkend. En dat bedoel ik positief.
7,8

01-02: Bloodywood - Tadka (legian / 13 / 4,43)
Ha, mijn favoriete Indiërs! Worden hier natuurlijk weer met de grond gelijkgemaakt. Kan me niks bommen, want de band stelt mij wederom (grotendeels) niet teleur. Terwijl ik allesbehalve van de groove metal ben, maar door die tribal elementen en de combinatie van rap, zang en grunt is het heerlijk afwisselend. Het nummer benadrukt wel erg hun stijlelementen, als in: het is inmiddels wel duidelijk hoe de band klinkt. Van de andere kant: hoeveel bands zijn er nu eigenlijk die zó'n enorm onderscheidend geluid hebben dat je ze binnen een paar seconden herkent? Dus bij mij komen ze er mee weg (ook omdat ik er nu ook weer niet dagelijks naar luister). Zeker als ze er humor ingooien. We need more food in metal! So now "I want some milk!"
8

03-02: Zéro Absolu - La Saignée (ProGNerD / 12 / 7,58)
Beetje doorsnee postblackmuzak. Zeker niet vervelend en doet prima dienst om mijn kliekje macaroni op te warmen. Hebben ze die tank van Marduk geleend?
Oh wacht, ik heb de extreme 'edit' van vijf minuten geluisterd. De volledige track duurt vier keer zo lang. Djiezus, zou die dan ook vier keer zo interessant zijn?
Nou, dat ook weer niet, maar het klinkt wel meer als een geheel en minder muzakkerig, waardoor ik nu wel redelijk door de sfeer word gevangen.
7,5

05-02: Avatarium - Being with the Dead (ABDrums / 10 / 6,93)
Ik was benieuwd of Leif Edling nog deelneemt aan de composities. Waar hij de eerste twee albums volledig zelf schreef, daar liep zijn aandeel gestaag terug tot nog welgeteld een deuntje op het voorlaatste album. En inderdaad: zijn naam schittert nu definitef door afwezigheid. Het nummer is best okay tot redelijk lekker, Jennies stem tilt het automatisch boven de grijze middenmoot uit, maar afgezien van de wat eigenwijze orgelsolo is het niet erg spraakmakend. Zeker niet zoals in den beginne van de band.
7,5

07-02: Rivers of Nihil - House of Light (legian / 4 / 7,98)
Gave hoes van het aanstaande album. Dat is wel een mooi lokkertje om 'em aan te schaffen. Op basis van het nummer ben ik er echter nog niet helemaal uit. Er zitten sterke stukken tussen, maar ook passages die me wat minder aanspreken. Misschien vaker luisteren. De saxofoon mag wel een wat prominenter geluid hebben, het sneeuwt bijna onder in het totaalgeweld en is nauwelijks (goed) hoorbaar.
7,5

09-02: Drudkh - The Eve (Kondoro0614 / 0 / 0)
Beetje Drudkh by the numbers. Heb ze wel eens geïnspireerder gehoord. Maar ook (in oorlogstijden) beroerder. En de vierde 7,5 op rij.
7,5

11-02: Blood Abscission - I I - I I I (ProGNerD / 9 / 7,73)
Aan die serie 7,5'en komt terstond een eind. Wat een overdonderende kennismaking. Nondeju! De twaalf minuten vliegen voorbij.
Als dat debuut net zo goed is als dit nummer, dan mogen die en het aanstaande album wel snel op vinyl uitkomen. Nu is het alleen nog maar digitaal. Hopelijk niet voor lang, maar dat is Debemur Morti wel toevertrouwd. De eerste 9 van dit jaar. Misschien pakt-ie bij herbeluistering nog wel hoger uit...
9

13-02: Uulliata Digir - Eldrvari (Apollo / 9 / 7,47)
Djiezus, nóg langer?
Dit zijn de Poolse metalneefjes van Neptunian Maximalism, Flat Earth Society en Fantômas. Wat een bizarre, maar hoogst fascinerende potpourri van metalen geluiderupties, jazznoise, dissonante klanken, gebrul, gekrijs en feëerieke zang (die zangeres in de 12e en 13e minuut: awesome!), en atmosferische vaagdoenerij. Avantgarde jazzmetal waar John Zorn ongetwijfeld heel hard op gaat. Maar ook helemaal mijn vage straatje!
Grappige tracklengtes van hun album. Twee nummers van een kwartier, een nummer van zeven minuten en twee van veertig seconden. (EDIT: Oh, ik lees nu dat Apollo dit ook al schreef.) Als ze dit live kunnen waarmaken, ga ik waarschijnlijk helemaal uit mijn plaat en is het nu al het concert van het jaar. Dank Apollo! Je hebt weer een 9 van mij te pakken.
9

15-02: Retromorphosis - Vanished (Apollo / 11 / 7,08)
Waarom jezelf Retromorphosis noemen als alle leden ook in Spawn of Possession speelden? Ergo: wat is het verschil met die band? Zelfde bandleden, zelfde sound. Enfin, geen zin om in de beweegredenen te duiken, daarvoor ben ik niet liefhebber genoeg. Qua sound zit het tussen brutal en technical death metal in: het technische deel spreekt me meer aan dan het wat blaffend gegrunte brutal element. Ik mag het wel, maar laaiend enthousiast word ik er ook niet van.
Oh, nu zie ik toch wat info over de bandnaam, even kopiëren: "According to Jonas Bryssling on the Cali Death Podcast in November 2024, the band's name was originally going to be the name of a Spawn of Possesion album that was in the works until their disbandment, which was going to be the direct sequel to 2012's Incurso."
7,3

17-02: Decline of I - Diapsalmata (ABDrums / 7 / 7,36)
Terug naar de tienminutenepics. En net als bij Zéro Absolu Frans gesproken vocalen die in de intro veel te lang aanhouden zonder spanningsopbouw. De atmosblack heeft vervolgens iets pagan-achtigs dat me aan Primordial doet denken, maar zonder diezelfde intense diepte te halen. Ik wilde al een mager zeventje intypen, tot het gelijdelijk aan veel experimenteler en eigenzinniger uitpakte, welke me stukken beter bevalt. Hupsakee, een punt hoger is het klinkende resultaat. De naam van het album, 'Wilhelm', zal wel slaan op 'rechter Wilhelm', een van de pseudoniemen van filosoof Søren Kierkegaard, wier teksten op dit en hun vorig album worden behandeld.
8

19-02: Messa - At Races (Apollo / 11 / 7,41)
Ojee.... Ik ben helemaal idolaat van hun vorige albums, met de name 'Close' vind ik briljant, maar dit nieuwe muziekje is wel érg lichtvoetig en toegankelijk. De band staat al tijden rood omcirkeld in het blokkenschema van Roadburn volgende maand, maar nu beken ik dat het blokkenschema nog helemaal niet bestaat. Hmmm.. het is niet slecht en ik vind het best een lekker nummer, maar na al die pracht en praal van de voorganger is dit wel een beetje underwhelming. Hopelijk groeit het nummer nog. Zou die spoken outro ook bij het nummer horen, of is dat onderdeel van de video?
7,3

Even een intermezzokiekje tussen al dit gewauwel. Messa & me @ Roadburn.
https://scontent.fgrq1-2.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/483814664_10214672816810483_7046382014158629795_n.jpg?stp=dst-jpg_p526x296_tt6&_nc_cat=109&ccb=1-7&_nc_sid=127cfc&_nc_ohc=5vXTQfmXGAwQ7kNvgFNzrgy&_nc_oc=AdiOzxi4nk4-I2bn2IkRDZRWZresC2Tlk6wr8qXGyknGkg4ekW3yqY2bvDSVwYqj6Nk&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent.fgrq1-2.fna&_nc_gid=A9KrEbtYXnhBXFDZ9dbWotM&oh=00_AYENQjeGbCIfsnwVZFDk35h3vysBrRgLTm9Jew0DzP5T6w&oe=67D80D69

21-02: Laudare - Of Plea and Purpose (ProGNerD / 8 / 7,94)
Laudare haalde mijn jaarlijst van 2024 net niet, maar misschien moet ik dat album nog maar eens luisteren, want dit bevalt me toch wel erg goed. Prachtig rustgevend intermezzo met viool. Het nummer is wel een beetje onverwacht en abrupt afgelopen. Jammer. Kost een paar punten.
8

23-02: Alien Weaponry - Mau Moko (Wolfmother / 12 / 6,09)
Net als Bloodywood vinden jullie inheemse groove metal niet plezierig om op je luie reet thuis te beluisteren. Groove metal is sowieso de zwarte schaap hier. Ik verf rustig mee, behalve bij Bloodywood. Ook Alien Weaponry vind ik iéts boven het maaiveld uitsteken, want ze voegen wel degelijk wat Maori-elementen aan hun sound (ze schreeuwen de nodige haka's in dit nummer), al laat onverlet dat het daarbij blijft. Toch zeker goed genietbaar, zeker voor groovemetalbegrippen.
7,3

25-02: Ancient Death - Breaking the Barriers of Hope (Apollo / 10 / 7,22)
Prachtig zeg! Nee, maar echt! En met (het huidige) Blood Incantation en Death heeft Apollo twee juiste referenties te pakken. En wat een geweldig gitaarwerk in het tweede deel. Ik kan maar een kritiekpunt verzinnen: het nummer duurt met zijn kleine vijf minuten veel en veel te kort. Okay, en de albumhoes "oogt" wel een beetje als een simpele variant op Obituary's 'Cause Of Death' (EDIT: Godver, nu zie ik dat Apollo eenzelfde flauwe woordgrapje bezigde). Deze band kan nog wel eens potten gaan breken in deathmetalland, wat ik je brom. Jullie lage cijfers zijn volstrekt abject, misplaatst en bovenal onbegrijpelijk.
8,8

27-02: Dragonknight - Pirates, Bloody Pirates! (ABDrums / 11 / 5,61)
Hahaha! Met zo'n bandnaam, albumtitel én herkomst (Finland) kon ik bij voorbaat mijn lachen al niet inhouden. Hoe ouder ik word, hoe minder ik met deze muziek heb. Al moet ik zeggen dat ik vrij recentelijk een oud album van Running Wild heb ontdekt én erg goed vind. Maar dan praat je over een album uit 1989, dat is fokking 36 jaar geleden. Maar wel geldt als het voorportaal voor al die piratemetal zoals deze drakenridders.
En toch... en toch ga ik wel een beetje mee in het enthousiasme van ABDrums. Waar al die ballenknellenzangers me tegenwoordig afstoten, daar kan ik deze zanger gek genoeg best hebben. Het nummer zit vreselijk gelikt in elkaar, maar ook dat stoot niet af. Die frivole, barokke gitaarsolo's zijn Yngwie all over the place (en ook weer niet over the top zoals bij hun drakenbroeders van DragonForce). Het doet me erg denken aan de Duitse 80s/early 90s powermetal van Helloween, Blind Guardian, Gamma Ray en dus Running Wild. En die eerste drie bands hebben mij destijds heel goed gesmaakt. Ja, ik ben best positief verrast.
7,5

02-03: Havukruunu - Kuoleman Oma (Konodor0614 / 7 / 8,09)
Ah, de band die afgelopen december ook al door Apollo was genomineerd. Dat nummer gaf ik toen een 9.
Ik lees dat Kondoro0614 Moonsorrow nog eens graag wilde zien. Ben ik dan een arrogante, irritante lul als ik schrijf dat ik hun eerste optreden in Nederland had gezien, in de Goudvishal te Arnhem (way back in 2006)? Maar ja, dat deed ik niet doelbewust, want de band was het voorprogramma van Primordial én Mourning Beloveth. Ik kende de band niet eens. Maar de band maakte toen wel enorme indruk.
Net als dit nummer. Wederom. Ik zie geen reden om af te wijken van de normering van het nummer uit december.
9

03-03: Ofnus - Zenith Dolour (ProGNerD / 9/ 7,74)
Ofnus, wat een lelijke bandnaam. Maar dan zie ik dat ze uit Cardiff, Wales komen. Ah, dan zal het wel Welsh voor iets gewelddadigs zijn? Google Translate maakt er 'bang' van (Engels: 'Scared'). Mwoah, het blijft een beetje een flauwe bandnaam. Past ook wel bij de muziek, want ik vind de atmosblack in het eerste deel een tikje aan de flauwe doorsneekant. Na een minuuut of vier begint het nummer pas op stoom te komen, juist door een vertraging en gutturale grunts. Daarna ook een heel sfeervol, bijna new age/ambient intermezzo, welke een inleiding/omslag is voor het betere tweede deel met een prachtige apotheose. Eigenlijk jammer van de eerste vier minuten, maar toch nog een:
8

06-03: Monosphere - Lapse, pt II (laboomza / 5 / 6,74)
Puf puf, poeh hé, ik ben er bijna. En gelukkig nu ook een kort moppie. De enige ruim onder de vier minuten. Djentgitaren en Dillinger Escape Plan manie. Ik heb vorig jaar mijn ouwe Dillinger cd's een upgrade gegeven door het vinyl te kopen, maar aanschaffen zal vermoedelijk niet met deze band gebeuren. De hysterie en het maniakale spreken me wel aan, maar het hoekige, hakkige en harkende wat minder. Toch gematigd positief.
7

Nou, dat was 'em dan! Ik ben weer helemaal bij.
Resumé: op twee na alles minimaal een zeven en drie keer zelfs een 9. Slechts een 6,5 en een nummer onder de 6: nota bene van In The Woods... Ik had op voorhand zeker niet verwacht dat deze band de lantaarndrager zou zijn en er met de poedelprijs vandoor zou gaan. Edoch, het waren weer heerlijke uurtjes metal. Dank allemaal voor de nominaties!

Hij is terug
Leuke kiekje met Messa. Je moet even hun laatste single 'The Dress' luisteren, die is nog beter dan de eerste en zal het enthousiasme weer aanwakkeren.

EvilDrSmith schreef:
25-02: Ancient Death - Breaking the Barriers of Hope (Apollo / 10 / 7,22)
Prachtig zeg! Nee, maar echt! En met (het huidige) Blood Incantation en Death heeft Apollo twee juiste referenties te pakken. En wat een geweldig gitaawerk in het tweede deel. Ik kan maar een kritiekpunt verzinnen: het nummer duurt met zijn kleine vijf minuten veel en veel te kort. Okay, en de albumhoes "oogt" wel een beetje als een simpele variant op Obituary's 'Cause Of Death' (EDIT: Godver, nu zie ik dat Apollo eenzelfde flauwe woordgrapje bezigde). Deze band kan nog wel eens potten gaan breken in deathmetalland, wat ik je brom. Jullie lage cijfers zijn volstrekt abject, misplaatst en bovenal onbegrijpelijk.
8,8

Wachten tot het album uitkomt en iedereen 4,0* of hoger gaat uitdelen.

EvilDrSmith schreef:
02-03: Havukruunu - Kuoleman Oma (Konodor0614 / 7 / 8,09)
Ah, de band die afgelopen december ook al door Apollo was genomineerd. Dat nummer gaf ik toen een 9.
Ik lees dat Kondoro0614 Moonsorrow nog eens graag wilde zien. Ben ik dan een arrogante, irritante lul als ik schrijf dat ik hun eerste optreden in Nederland had gezien, in de Goudvishal te Arnhem (way back in 2006)? Maar ja, dat deed ik niet doelbewust, want de band was het voorprogramma van Primordial én Mourning Beloveth. Ik kende de band niet eens. Maar de band maakte toen wel enorme indruk.
Net als dit nummer. Wederom. Ik zie geen reden om af te wijken van de normering van het nummer uit december.
9

Fuck wat een metalporno line-up...

Ocean of Grief - Ghosts Inside: 7,5

Monosphere - Lapse, pt II: 8,5
Lekkere bak herrie dit en ook lekker lomp gebracht. Niet super origineel, maar wel imposant.

Dawn of Ouroboros - Slipping Burgundy: 7,4
Dat jazzy begin is een leuk idee, maar in de uitvoering nogal saai als je het mij vraagt. Het tweede deel bevat opmerkelijk meer vuur en bevalt me ook best goed.

Ocean of Grief - Ghosts Inside: 7
Beetje standaard inderdaad, maar niet verkeerd.

Verdomme, had ik nu maar achter m'n laptop gezeten, dan had ik er eentje ingeknald.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:40 uur

geplaatst: vandaag om 19:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.