MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2025

zoeken in:
8.3
Heerlijk.

Apollo weet jij iets over een eventueel album van Bleed?

Ik ga snel aan m'n inhaalslag beginnen, maar klopt het dat ik Volahn en Xironix niet kon vinden op Spotify of ben ik scheel?

Kondoro0614 schreef:
Apollo weet jij iets over een eventueel album van Bleed?

Er komt een album, maar officieel is er nog geen releasedatum. Als ik bij 20buckspin kijk dan kun je het album al pre-orderen en zou je 2 mei een downloadcode ontvangen op bandcamp, dat suggereert iets.

Wolfmother schreef:
Ik ga snel aan m'n inhaalslag beginnen, maar klopt het dat ik Volahn en Xironix niet kon vinden op Spotify of ben ik scheel?

Klopt.
Volahn staat alleen op bandcamp, link staat in mijn bericht.
Xironix staat op Youtube, zie ook EvilDrSmith zijn bericht.

Bleed - Marathon: 7

Bleed - Marathon: 8,5

Ja, lekker dit! Fijne verrassing, zeker met zo'n lamme bandnaam. Maar de muziek liegt er niet om, fijne grooves, slepende zang, lekker 90s sfeertje.

aslan (crew)
Xironix 7
Bleed 8

25-03: Bleed - Marathon (Apollo / 0 / 0)
Geen wonder dat dit wel gewaardeerd wordt in ons metalcluppie. Deftones wordt hier tenslotte ook op handen gedragen en zijn zangstijl doet er erg sterk aan denken. Of wellicht ook een beetje aan het lijzige van Layne Staley. Dat is trouwens geen diskwalificatie, althans: niet in dit geval. Ook ik luisterde heel erg veel naar dit type metal een kwart eeuw geleden en ook ik luister er anno nu zo goed als nooit meer naar. Evenzogoed bevalt mij dit ook prima.
Het is natuurlijk niet raar dat deze band niet op Metal-Archives te vinden is: in hun oren is dit geen metal. Net als Deftones, Korn e.d.
Alice In Chains trouwens weer wel.
Op RYM staat de band trouwens wel vermeld.
7,5

02-03: Havukruunu - Kuoleman Oma (Konodor0614 / 13 / 7,83)
03-03: Ofnus - Zeith Dolour (ProGNerD / 13 / 7,57)
06-03: Monosphere - Lapse, pt II (laboomza / 12 / 7,03)
09-03: Dawn of Ouroboros - Slipping Burgundy (ProGNerD / 13 / 7,47)
11-03: Ocean of Grief - Ghosts Inside (Apollo / 13 / 7,35)
13-03: Indian Nightmare - Secret Path (Wolfmother / 12 / 7,34)
15-03: Mutagenic Host - Neurological Necrosis (ABDrums / 11 / 7,1)
17-03: Embrium - The End of the Lane (ProGNerD / 11 / 7,48)
18-03: Volahn - La peste negra diabólica (Apollo / 10 / 7,71)
19-03: Spiritbox - Black Rainbow (The_CrY / 11 / 5,95)
21-03: Ter Ziele - Of Noumenon Reality (Odi / 11 / 7,45)
23-03: Xironix - 11 Bars To Freedom (EvilDrSmith / 10 / 7,39)
25-03: Bleed - Marathon (Apollo / 10 / 7,48)
28-03: Empty Fix - Heroin (EvilDrSmith / 0 / 0)

Nouja zeg! Wat een toepasselijk bruggetje heb ik verzonnen. En dat terwijl ik de keuze al gemaakt had nog voordat ik het nummer van Bleed had geluisterd. Toeval bestaat en het heet Empty Fix.
Enfin, dit is een nieuwe Nederlandse band uit het oosten van Nederland, met o.a. de zanger van Putrified Corpse. Verwacht echter geen etterende deathmetalpus, maar alternative 90s metal in de geest van Life of Agony, Type O Negative en, daar is het bruggetje: Alice In Chains. Dit is vooralsnog het enige nummer dat ze vrij hebben gegeven, maar ze hebben inmiddels een 6-track EP opgenomen die later dit jaar zal verschijnen. Op dit nummer komt ook nog opzichtig een andere invloedrijke band langs, maar die bracht twee lp's uit in de 80s. Wie weet welke band ik bedoel? Er zit al een hint verstopt in dit verhaaltje.

Maak Kennis met Metal Anno 2025 | Spreadsheet

2 lp's in de eighties, ik denk Helloïse.

6

EvilDrSmith schreef:

Enfin, dit is een nieuwe Nederlandse band uit het oosten van Nederland

Over bands uit het oosten van het land gesproken: Cryptosis - Album release - Een muzikale tornado waarin black-, death- en thrashmetal samensmelten | Metropool

Voor mij een no-brainer natuurlijk voor een lekker muzikaal zaterdagavondje uit...

En oh ja, voor vanavond hier nog een tip: Amenra Live at AB - Ancienne Belgique, de live-stream start om 21:00.

(recensies van de 1e paar avonden waren lyrisch, dus ik ga er even voor zitten... )

9

Hele toffe track dit, zeer sfeervol en verhalend, zonder de intensiteit van het genre te verliezen. Veelbelovend! De zang doet enigszins denken aan van wijlen Peter Steele.

EvilDrSmith schreef:
Op dit nummer komt ook nog opzichtig een andere invloedrijke band langs, maar die bracht twee lp's uit in de 80s. Wie weet welke band ik bedoel?

Niet toevallig Carnivore?

EvilDrSmith schreef:
Op dit nummer komt ook nog opzichtig een andere invloedrijke band langs, maar die bracht twee lp's uit in de 80s. Wie weet welke band ik bedoel?
The_CrY schreef:
Niet toevallig Carnivore?
Dat vond ik dus ook!

odi
ProGNerD schreef:
En oh ja, voor vanavond hier nog een tip: Amenra Live at AB - Ancienne Belgique, de live-stream start om 21:00.

(recensies van de 1e paar avonden waren lyrisch, dus ik ga er even voor zitten... )

Eerste twee avonden waren fantastisch ! Gisteravond helaas nog niet kunnen zien, zat met de vrouw in de Stevenskerk in Nijmegen bij Heather Nova, heel iets anders maar toch ook wel erg mooi.

odi
Bleed : 7,2

Empty Fix : 6

Empty Fix - Heroin: 7

Ik voelde weinig behoefte om naar het concert van Life Of Agony en Biohazard te gaan: het voelt voor mij toch iets van vergane glorie en 'das war einmal', maar vers bloed met de sound van zwaar aangezette, wat log groovende alt.metal is zeker welkom. Vooral omdat ik dat weinig hoor, zeker niet van deze kwaliteit.
Maar dat kan ook omdat ik er niet actief naar op zoek ben. Dit vind ik in ieder geval een behoorlijk veelbelovend visitekaartje (de overige vijf nummers klinken trouwens ook behoorlijk sterk).
Ze zijn bezig om als support-act te mogen spelen voor een grote band op 13 augustus in de Ronda in Tivoli: zou mooi wezen als de band dat lukt.
8

Ik knal d'r zo een nieuwe in, jongens...

25-03: Bleed - Marathon (Apollo / 11 / 7,45)
28-03: Empty Fix - Heroin (EvilDrSmith / 3 / 7)
30-03: Katla - Taurus (ProGNerD / 0 / 0)

Loodzware doomy sludge met post- en black elementen en een - ondanks het thema - niet al te serieuze inslag...

Om dat te vatten moet je wel het album als geheel luisteren, want dat laatste aspect begint al met het slot van het (spoken word) intro en eindigt met een in koor gezongen grappige (blijkbaar) typisch Deense uitdrukking voor als je iemand haat. Verder is het volledig spoken word nummer (gedicht) Hunab-Ku een apart, maar mooi "rustmoment" dat door de black knaller White Dagger meteen weer teniet wordt gedaan => leuke ontdekking !

Maak Kennis met Metal Anno 2025 | Spreadsheet

Mutagenic Host - 7,8
Heerlijke maandagochtend muziekjes.

Embrium - 6,7
Wow dit nummer vloog voorbij. Normaal gesproken m'n ding niet, maar met goed been uit bed gestapt.

Spiritbox - 6,8
Had al wat singles van het nieuwe album geluisterd en was niet echt overtuigd. Dit nummer nog niet een spin gegeven en krijg hier Gojira vibes van, maar wel van één bepaald nummer.

Ter Ziele - 5
Nope...

Bleed - 7,4
Snap de mensen hier wel, al heb ik nooit echt naar Deftones geluisterd.

Empty Fix - 7,5
Lekker sfeervol.

Katla - 6,8

Empty Fix - Heroin: 6,5
Katla - Taurus: 7,5

Lekker! Vet en sompig.

8,3

Da's wel treffend omschreven laboomzaa...

Katla - Taurus: 8

Katla 7.7

Katla - Taurus: 7,5

25-03: Bleed - Marathon (Apollo / 11 / 7,45)
28-03: Empty Fix - Heroin (EvilDrSmith / 4 / 6,88)
30-03: Katla - Taurus (ProGNerD / 5 / 7,72)
01-04: Cradle Of Filth - The Trinity Of Shadows (ABDrums / 0 / 0)

Ik hoop dat jullie het me vergeven dat ik een paar uurtjes te vroeg ben met een nieuwe nominatie. Vanmiddag moet ik een tentamen maken, dus dan zit het er niet in om er een nummer in te gooien. En jullie hebben nog een nominatie van me te goed omdat ik vorige week heb verzaakt (is dat een frisisme ja of nee...?). Belofte maakt schuld, nietwaar? Dus bij deze.

Drie albums hebben me momenteel volledig in hun greep, te weten deze, deze en deze. Singles van Imperial Triumphant en Deafheaven zijn hier al de revue gepasseerd, maar Cradle Of Filth is hier nog niet onder de aandacht gekomen: tijd om daar verandering in te brengen. De band zet de lijn door die op Cryptoriana en Existence Is Futile is ingezet door NWOBHM-achtig riffwerk te combineren met het soort gotisch-theatrale black metal waar de band patent op heeft. Nuanceverschil met de vorige twee albums is dat de band op de nieuwste telg wat gestroomlijnder en puntiger klinkt.

Anyways, ik maai het gras nu teveel voor jullie voeten weg. En ik moet maar weer eens verder studeren... Geniet ervan in ieder geval, komend weekend ga ik in ieder geval genieten van jullie afgelopen nominaties die ik heb moeten missen!

Maak Kennis met Metal Anno 2025

Gast
geplaatst: vandaag om 13:22 uur

geplaatst: vandaag om 13:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.