MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2025

zoeken in:
aslan (crew)
Gisteren en vandaag alles een beetje bijgebeend. Vooral goede muziek gehoord. Het verschil in de punten zit eigenlijk in mijn eigen voorkeur en smaak...

Ter Ziele - 7,7

Spiritbox - 8,0
Volahn - 6,4
Embrium - 7,0
Mutagenic Host - 7,9
Indian Nightmare - 6,6
Ocean of Grief - 7,4
Dawn of Ouroboros - 7,7
Monosphere - 7,5
Ofnus - 6,8

Ik lijk de nieuwe EvilDrSmith te worden met zo'n lange inhaalwaslijst aan nominaties. Of ik begin op mijn 22e al gewoon lui, laks en lamlendig te worden, dat kan natuurlijk ook. Enfin, ik heb bij wijlen weer genoten van de metalen sloopkogels die door jullie zijn afgevuurd. Hulde!

09-03: Dawn of Ouroboros - Slipping Burgundy

De band verspilt in ieder geval geen moment om mijn aandacht te trekken met een zwoele en semi-geile muzikale sfeersetting en erotische zanglijnen van een vast en zeker zeer mooie dame. Als je dit tijdens het voorspel draait, is een hoogtepunt gegarandeerd.

Kijk, heb ik mijn portie onzin voor dit bericht ook weer uitgekraamt, tijd om eens serieus te kijken wat hier gaande is. Knap in ieder geval hoe de band van bovenstaande sfeer schijnbaar achteloos weet te manouvreren naar een slepende en tergende overgangsfase die uitmondt in een stevige portie blackgaze. Admirabel, dat dekt de lading. Het gegrom van het vrouwelijk schoon achter de microfoon (hey dat rijmt) had wat mij betreft wel wat dieper gemogen, maar dat is slechts een persoonlijk voorkeurspuntje.

Gave shit dit dus, ook knap hoe de band in de tweede helft afwisselt met intrappen van het gaspedaal en meer melodieuze passages en wat gesoleer.

8,3

11-03: Ocean of Grief - Ghosts Inside

De introducerende en bijgeleidende tekst van Apollo zegt eigenlijk alles wat muzikaal gezegd kan worden over dit nummer. Dat scheelt mij dus weer tikwerk. De grote vraag is dan natuurlijk bij dergelijke melodische deathdoom: wordt je erdoor mee op sleeptouw genomen ja of nee? Ik schipper een beetje tussen beide, want het zit het uitstekend in elkaar en kwalitatief is het dik in orde, maar ik word er niet door geraakt. Met andere woorden:

Johnny Marr schreef:
Standaard. Niks bijzonders. Wel gewoon lekker.

7,1

13-03: Indian Nightmare - Secret Path

Goh een hele andere tak van sport, van relatief rustige, meanderende en serene deathdoom naar opgefokte speedy thrashmetal startende met een ballenknijperende ijle gil. Over contrasten gesproken...

Als ik al aan de thrash zit, dan mag ik het graag op twee manieren: a) rauw, oncompromisloos en klassiek à la de vroege Big Four (enter The Big 4 of Thrashmetal Top 100 Meter) of b) vermengd met progressieve avant-gardistische elementen à la Voivod en Vector.

Deze nominatie biedt beide niet. Te braaf en vlak om te voldoen aan de criteria van (a) en natuurlijk te traditioneel en eendimensionaal om ook maar in de buurt te komen van (b). Nee, voor de fijnproever zal dit wellicht een lekker tussendoortje zijn, maar het is niet voor mij besteedt.

6,5

17-03: Embrium - The End of the Lane

Ah, weer een typische ProGNerD-nominatie! Uitgesponnen, opbouwend, progressief, gelaagd en weet ik het allemaal wat nog meer. Blackgaze met post-elementen in ieder geval. Maar verdomd, dan duurt het maar drie minuten?!?! Het intro en de daaropvolgende passages lieten me hunkeren naar een kwartierdurende tour de force met metalen krachtpatserij en breekbare atmosferische afwisselingsstukken met engelenzang. Jammer zeg, want de muziek leent zich daar perfect voor.

Ik kan me vinden in het commentaar van EvilDrSmith, want ik blijf nu toch met ongestilde honger achter. Een solide 7,7 krijgt het gepresenteerde materiaal, maar dit had veel hoger gescoord als het langer had geduurd that's indeed what she said.

18-03: Volahn - La peste negra diabólica

Tsja, je hebt 'obscuur' en je hebt nominaties van Apollo denk ik dan maar. Het verwondert me niks dat de eerste nominatie in dit topic die niet op de gangbare streamingsdiensten te vinden is, uit jouw vergalde en besmeurde koker komt. Mijn complimenten voor hoe je het toch elke keer voor elkaar weet te krijgen.

Voordat ik begin met becommentariëren haal ik eerst mijn tipi even te voorschijn en verstuur ik wat rooksignalen naar mijn medestamleden dat het tijd is om op rooftocht te gaan. Althans, dat is waar dit geweldige intro wel toe aanspoort. Ik had er eerlijk gezegd best vrede mee gehad als dit zo tien minuten door was gegaan, maar na een slordige 2,5 minuut komen we toch in andere muzikale territoria terecht.

Tsja en zoals sommigen van jullie wel weten ben ik praktisch gezien altijd wel in voor een stevige portie chaotische, knotsgekke en ongeorganiseerde smerige derriebrij aan oorschelpvernielerij. La Peste Negra Diabólica dus, een naam die de lading prima dekt wat mij betreft. En met een mooi intro dit keer dus ook nog, het kan niet op.

8,5

19-03: Spiritbox - Black Rainbow

Spiritbox dus, dat is alweer een tijdje geleden. Ik kwam deze band ooit op het spoor door een live vocal take van brulprinses Courtney LaPlante en vond hun self-titled EP uit 2017 echt meer dan behoorlijk. Maar de band is kennelijk nog meer opgeschoven naar het schrijven van platgeproduceerde en nietszeggende metalcorenummers. In mijn geheugen is Eternal Blue nog een alleraardigste plaat, maar dit vind ik echt niks.

De vocale kwaliteiten van Courtney komen totaal niet uit de verf door de belachelijk kunstmatige en kitscherige productie, evenals eigenlijk de rest van de muziek. En dan mislukt de poging om nog een beetje geknutseld 'hard' over te komen met een breakdown ook nog eens volledig. Jammer om te moeten constateren dat deze band dus ook is afgevallen tot één van de zoveel doorsnee death- / metalcorebands die wat mij betreft allemaal opgedoekt mogen worden.

5

21-03: Ter Ziele - Of Noumenon Reality

Nou, gelukkig kom ik uiteindelijk nog wel aan mijn trekken met dit fantastische werkje. Deze heeft hier al een x-aantal rondjes gedraaid en stond ook op mijn nominatielijstje voor dit topic. Eerst moest ik even wennen en twijfelde ik eraan of ik er wel wat mee kon, maar per hernieuwde luisterbeurt kom ik meer en meer tot de conclusie dat dit echt een verdomd geniepige plaat is die niet snel haar geheimen prijsgeeft.

Ergens redelijk binnenkort komt de band het volledige album spelen in de Neushoorn en wordt er exclusief (!) bier geschonken. Twee redenen dus om te gaan, en bovendien heb ik genoeg reden om hier een mooi cijfer aan kwijt te kunnen.

8,5

Ik heb voor zondag een nominatie in het verschiet, mits men daarmee akkoord is (en de vorige keer was ik helaas te traag...).

odi
9

Nou, laat ik dan ook maar een inhaalslag(je) maken...

Spiritbox - Black Rainbow: 6
Ter Ziele - Of Noumenon Reality: 8

Ter ZIele ligt precies in m'n straatje, en Spiritbox juist niet...

ABDrums schreef:
Ik heb voor zondag een nominatie in het verschiet, mits men daarmee akkoord is (en de vorige keer was ik helaas te traag...).
Als je eerder je nest uitrolt dan ik, dan wordt het jouw nominatie. Lig je nog langer dan ik te stinken onder de dekens (wat een prestatie op zichzelf zal zijn), dan ben ik je voor met een "ouwe nieuwe" die ik al een week probeer te plaatsen. Zet de wekker maar op 10:23 uur

Ah, dit komt uit het land van jou ABDrums, dus gjin wûnder dat jij het zo tof vindt.
Ze nemen de tijd voor hun blackened postmetalsludge.
De hees klinkende screams van de zanger (die ook in Walg zingt, lees ik) zijn an sich goed en bevallen me prima, maar wel wat eenvormig. Ik hoor maar een enkele keer (in het begin) een lichte verandering waarin hij iets meer growlt dan hees screamt. Daar had meer variatie in gemogen, al is het maar qua intensiteit/dynamiek. Detail: het slotakkoord wordt een beetje (te) snel weggedraaid. Zo mooi als de intro is, zo plotseling lijkt het nummer na dik twaalf minuten dan toch ineens afgelopen. Wat meer zorg voor een coda had niet misstaan. Edoch, deze kritieken terzijde, weten ze wel een erg aangename sfeer te creëren dat me verder prima bevalt.
Geen dames, dus geen foto.
7,8

Idem voor mij provinciegenoten. Ligt wel in het straatje maar de concurrentie is moordend, eigenlijk net als My Minds Mine, een ander uiterste. Als albumtoevoeging onverwacht succesvol hier op de site. Ik dacht vanmiddag nog misschien moest ik eens even bij King Kong Records kijken of dit er ook ligt, maar ging shoppen in het dorp en kwam thuis met ouwe-lullen-rock, rijp voor het museum of in een gunstig geval van begin jaren tachtig. Ter Ziele was overigens geen unieke bandnaam want een stel Belgen nam die naam eerder aan maar is echter ontbonden.

7,5

17-03: Embrium - The End of the Lane
Schone introductie, maar vanaf de tweede helft vind ik het inwisselbaar klinken. Tegen het einde van het nummer werd het wel interessanter. Meestal is het omgekeerde waar, maar dit had wel wat langer mogen duren.
6,5

18-03: Volahn - La peste negra diabólica
Niets meer toe te voegen aan wat ik en anderen al hebben gezegd.
8,5

19-03: Spiritbox - Black Rainbow
Vooral heel luid, volumeknop standje burenruzie. De robotische effecten zijn irritant en het schreeuwen is eendimensionaal. Tot slot zo'n stereotyperende breakdown waarvan je weet dat die nog moest komen. Zonder verrassingselementen en gebrek aan dynamiek vind ik het dus niet zo hard als het zich voordoet.
3,5

Een maat van mij is razend over dit album, dus ook ik had al kennisgenomen van Ter Ziele. Ook hier passeren allemaal mooie cijfers en dan ga ik toch een beetje twijfelen aan mijn gehoorapparaat. Wat horen jullie hier nou in dat ik niet hoor? Ik hoor veel herhaling van riffs die al honderden keren zijn gespeeld en voortdurend aangezette vocalen. Hoewel de rustigere tussenstukken een fijn contrast creëren, bouwt het nummer nergens naartoe. Na zo'n 4 minuten had ik het wel gehoord en dan zijn de resterende 8 een lange zit. Toegegeven ben ik nogal kieskeurig qua atmo-sludge.
6,0

Die zanger trekt de kar dus live zal hij aan de bak moeten. Tekstueel zal het ergens naar toe moeten leiden, kan alleen geen beschikbare lyrics vinden. Eerste rustige passage is na zo'n 5:30 goed getimed waarna iets als een versnelling doorgevoerd wordt. Op zo'n 8:09 een fractie van een seconde stil, ook goed gedaan, nog een keer een rustig stukje en dan zo de laatste anderhalve minuut vraag ik me ook af hoe lang duurt dit nog. Het slotakkoord te snel wegdraaien kan een productioneel foutje zijn geweest waar ze helaas aan vastzitten want geen tijd om het over te doen. Tweemaal via Bandcamp gehoord voor de gelegenheid. RYM Rating: 3.55 / 5.0 from 22 ratings.

Aangezien ABdrums een nog grotere uitslaper is dan ik, gooi ik er zo wel iets nieuws in.
Nouja, nieuw? Het is eigenlijk hartstikke oud. Maar toch ook weer nieuw.

EvilDrSmith schreef:
Aangezien ABdrums een nog grotere uitslaper is dan ik, gooi ik er zo wel iets nieuws in.
Nouja, nieuw? Het is eigenlijk hartstikke oud. Maar toch ook weer nieuw.

Ik was er al vroeg uit, maar heb het ongelooflijk druk met mijn studie, dus is het er niet van gekomen. Maar go ahead, ben benieuwd waar je mee op de proppen komt!

02-03: Havukruunu - Kuoleman Oma (Konodor0614 / 13 / 7,83)
03-03: Ofnus - Zeith Dolour (ProGNerD / 13 / 7,57)
06-03: Monosphere - Lapse, pt II (laboomza / 12 / 7,03)
09-03: Dawn of Ouroboros - Slipping Burgundy (ProGNerD / 13 / 7,47)
11-03: Ocean of Grief - Ghosts Inside (Apollo / 13 / 7,35)
13-03: Indian Nightmare - Secret Path (Wolfmother / 12 / 7,34)
15-03: Mutagenic Host - Neurological Necrosis (ABDrums / 11 / 7,1)
17-03: Embrium - The End of the Lane (ProGNerD / 11 / 7,48)
18-03: Volahn - La peste negra diabólica (Apollo / 9 / 7,66 )
19-03: Spiritbox - Black Rainbow (The_CrY / 10 / 5,7 )
21-03: Ter Ziele - Of Noumenon Reality (Odi / 9 / 7,78)
23-03: Xironix - 11 Bars To Freedom (EvilDrSmith / / )

We duiken even in een heel obscuur hoekje Vlaamse metalgeschiedenis. Ik leerde vorige week deze band kennen via een Vlaamse vriend die zelf een vakidioot is als het gaat om 80s metal en echt belachelijk veel weet, maar deze band pas recent heeft leren kennen via Wim Baelus. De speedy heavymetalband Xironix kwam uit Antwerpen, heeft tussen 1984 en 1991 een paar demo's uitgebracht en stierf een stille dood. Zelfs in het tapetradercircuit bleef deze band grotendeels onder de radar. Al heeft de drummer lang na deze band nog enige bekendheid verworven als nieuwe drummer van Killer.

Enfin, flash forward naar 2025. Het Griekse label Cult Metal Classic heeft onlangs hun demo's op vinyl en cd uitgebracht.
Nu ken ik de smaak en het chauvinisme van die vriend wel een beetje (lees: hoe obscuurder, hoe beter hij het vindt), maar deze keer was ik positief verrast. Deze band had meer bekendheid mogen vergaren.
Bovenstaand nummer is het laatste nummer van hun 2e demo '2' uit 1988.

Maak Kennis met Metal Anno 2025 | Spreadsheet

8

Na tachtig seconden is de rol van de zanger uitgespeeld en mogen de gitaren excelleren. Is dan ook een demonstratie van kunnen. Prima hoge zang verder.

Heerlijk 8

Volahn - La peste negra diabólica: 8,2
Spiritbox - Black Rainbow: 8,5
Ter Ziele - Of Noumenon Reality: 6
Xironix - 11 Bars To Freedom: 7

Xironix - 11 Bars To Freedom: 7

Het old-skool speedmetal gitaarwerk is wel lekker inderdaad...

Wat gemengde gevoelens bij de zanger. Als hij aanzet vertrek ik een beetje, maar de uithalen zijn op zich goed. Hij doet mij een beetje denken aan die Bradley Hall van Youtube met zijn imitaties van metal bands. Vanaf de tweede helft ben ik wel goedschiks door elkaar geschud. De onverwachte wendingen zoals op 2:39 zijn geweldig. In principe dus eens met de spijker op de kop-omschrijving van B. Robertson.

8,0

Ik zie dat ik een enorme achterstand aan het opbouwen ben. Ik ga proberen hem een keer recht te trekken als ik wat meer tijd vrij heb.

Doe mij ook maar een 8.

ABDrums, ik ben nieuwsgierig!

Apollo schreef:
ABDrums, ik ben nieuwsgierig!

Ga jij gerust je gang als je een nominatie hebt, ik ben deze week even passief actief...

odi
6,5

02-03: Havukruunu - Kuoleman Oma (Konodor0614 / 13 / 7,83)
03-03: Ofnus - Zeith Dolour (ProGNerD / 13 / 7,57)
06-03: Monosphere - Lapse, pt II (laboomza / 12 / 7,03)
09-03: Dawn of Ouroboros - Slipping Burgundy (ProGNerD / 13 / 7,47)
11-03: Ocean of Grief - Ghosts Inside (Apollo / 13 / 7,35)
13-03: Indian Nightmare - Secret Path (Wolfmother / 12 / 7,34)
15-03: Mutagenic Host - Neurological Necrosis (ABDrums / 11 / 7,1)
17-03: Embrium - The End of the Lane (ProGNerD / 11 / 7,48)
18-03: Volahn - La peste negra diabólica (Apollo / 10 / 7,71)
19-03: Spiritbox - Black Rainbow (The_CrY / 11 / 5,95)
21-03: Ter Ziele - Of Noumenon Reality (Odi / 10 / 7,6)
23-03: Xironix - 11 Bars To Freedom (EvilDrSmith / 8 / 7,49)
25-03: Bleed - Marathon (Apollo / 0 / 0)

Terug naar de onconventionele nominaties: alternative metal. Ik geloof dat dit de eerste keer is dat ik dit genre nomineer, en is dit genre vorig jaar überhaupt voorbijgekomen? Via het 20buckspin Youtubekanaal ontdekt; het bleef in mijn suggesties terugkomen, totdat ik besloot het een kans te geven. De thumbnail vond ik nogal matig, maar het nummer bleek zowaar goed! Het roept bij mij in ieder geval sterke nostalgische gevoelens op.

Maak Kennis met Metal Anno 2025 | Spreadsheet

Ik dacht dat dat label ongeveer om de maand iets nieuws uitbracht. Deze ook gespot maar nog niet op Metal Archives of RYM gezien, en Bleed - Bleed zoekt ook moeilijk. Zang vind ik niet zo geweldig hier maar verder deugt het allemaal wel. Kort en compact zonder in extremen te belanden.

7

Prima nummer: 7,75

Ja, heerlijk. Dit brengt echt enorme nostalgische gevoelens op, toen ik mijn muzieksmaak begon te ontwikkelen waren dit soort alternative rock/metal bands erg populair. Dit doet mij op dit moment erg goed, ik ben de laatste dagen weer veel van dit soort alternative rock/metal aan het luisteren.

8.2

Ter Ziele - 6, veeeel te saai en langdradig
Xironix - 7, mwah
Bleed - 6,5 - bleh

Gast
geplaatst: vandaag om 06:55 uur

geplaatst: vandaag om 06:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.