Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2025
zoeken in:
0
geplaatst: 1 april 2025, 12:48 uur
De vocalen vind ik maar zozo maar het gitaarwerk spreekt wel aan
7
7
4
geplaatst: 1 april 2025, 14:51 uur
ProGNerD schreef:
En oh ja, voor vanavond hier nog een tip: Amenra Live at AB - Ancienne Belgique, de live-stream start om 21:00.
(recensies van de 1e paar avonden waren lyrisch, dus ik ga er even voor zitten...
)
En oh ja, voor vanavond hier nog een tip: Amenra Live at AB - Ancienne Belgique, de live-stream start om 21:00.
(recensies van de 1e paar avonden waren lyrisch, dus ik ga er even voor zitten...
) Ik was er, en het was briljant. De outro met Aorte / Ritual, ongezien... Wat een band
(3x geweest trouwens, ook de woensdag en de zondag was ik er
)
1
geplaatst: 2 april 2025, 11:36 uur
Cradle of Filth - The Trinity of Shadows: 8,5
Heerlijk dit. Goeie tip!
Heerlijk dit. Goeie tip!
0
geplaatst: 2 april 2025, 16:15 uur
Owjah die 2 obscure inzendingen moest ik nog beoordelen.
Volahn - 5,2
Schrok me de tering toen de muziek daadwerkelijk begon nadat ik was gehypnotiseerd door dat folkfluitje.
Xironix - 7,2
Stem is net iets teveel voor me, maar die gasten speelden wel lekker.
Cradle of Filth - 7,5
Altijd haat/liefde-verhouding met CoF gehad, maar de sound van de laatste 3 albums is echt niet verkeerd.
Volahn - 5,2
Schrok me de tering toen de muziek daadwerkelijk begon nadat ik was gehypnotiseerd door dat folkfluitje.
Xironix - 7,2
Stem is net iets teveel voor me, maar die gasten speelden wel lekker.
Cradle of Filth - 7,5
Altijd haat/liefde-verhouding met CoF gehad, maar de sound van de laatste 3 albums is echt niet verkeerd.
0
geplaatst: 3 april 2025, 11:54 uur
30-03: Katla - Taurus (ProGNerD / 7 / 7,69)
01-04: Cradle Of Filth - The Trinity Of Shadows (ABDrums / 7 / 7,39)
03-04: Changeling - Changeling (The_CrY / 0 / 0)
Ik grijp mijn kans!
Deze track kwam toevallig langs op youtube en greep me volledig bij de strot. Die ervaring wil ik delen.
Maak Kennis met Metal Anno 2025
Ik grijp mijn kans!
Deze track kwam toevallig langs op youtube en greep me volledig bij de strot. Die ervaring wil ik delen.Maak Kennis met Metal Anno 2025
1
geplaatst: 4 april 2025, 12:48 uur
30-03: Katla - Taurus (ProGNerD / 7 / 7,69)
Jaaaa! De grappigste metalclip van het jaar! Dank ProGNerD, ik heb met veel plezier zitten kijken naar de muziek.
Zonder clip is de zompig vette sludge ook goed te genieten, maar is toch wat minder opvallend dan de humor die de band in de visuals legt. Voor een echt overweldigende indruk mist het wellicht toch net die "Step 7: the last ingredient" en dat is dan niet Ole van Afsky (al is zijn deelname ook erg fijn en zijn entree in de clip zelfs geweldig).
Aangezien het wel helemaal in mijn straatje ligt, ondanks de milde kritiek toch een hoog cijfer.
8
Dat is een aardig toeval. Op de dag dat deze geplaatst werd, ontving ik een doos van Hammerheart met daarin dit laatste album van Cradle. Het is de eerste plaat sinds vele jaren die ik weer van de band koop (dan tel ik het album 'Live At Dynamo Open Air 1997' niet mee, want die ligt omwille van de nostalgie nu ook net een weekje in huis). Ook omdat ik na een lange tussenperiode opnieuw geïnteresseerd ben geraakt door de band, want hun laatste paar albums klinken eindelijk weer geïnspireerd en boeiend. Net als dit album. Het artwork is trouwens weer om van te smullen. Verantwoordelijk daarvoor is Roberto Diaz en die kan er wel wat van: koekeloer maar even naar zijn stijl.
Als ik de credits op de plaat nog wat verder bekijk, dan zie ik bij het management man en eega Dez Fafara. Huh? Dez? Dat is toch die dude van DevilDriver? Is hij tegenwoordig manager van Cradle? Curieus.
Oja, de muziek!
8
). Evenzogoed lijkt hij, gezien zijn cv, eerder familie van zijn voornaamgenoot Mike Portnoy: wat een actieve fanatiekeling! Hij staat vermeld bij niet minder dan achttien actieve bands op Metal Archives. Tussendoor nog wel even een boterham met pindakaas eten voor de pietamientjes, Mike! Geen wonder dat-ie onlangs uit Fear Factory is gestapt (of eruit is gesodemieterd, dat weet ik niet).
Enfin, ik had dit nummer eerst op mijn werk geluisterd en ik knapte totaal af op de hondsberoerde grunt. De eerste onvoldoende van dit jaar op deze pagina was in de maak (om maar even aan te geven a) wat voor een brede allemansvriendsmaak ik heb, of b) hoe goed jullie songs selecteren). Tot ik het vandaag thuis nogmaals luisterde en constateerde dat het hondsberoerde vooral in de geluidskwaliteit zat van de apparatuur van mijn werk. Thuis klinkt het allemaal toch een stuk beter. Evenzogoed, écht bijzonder of onderscheidend is zijn grunt ook weer niet. En er gebeurt vrij veel in het nummer, maar tegelijkertijd blijft er verdomd weinig hangen. Het tribale middenstuk en het wat Atheist-achtig baswerk daarna is nog het meest memorabel. Toch positief gestemd, want ik vermoed, net als Dieter, dat dit een werkje wat tijd nodig heeft om te rijpen.
7,3 (met kans op ophoging)
Jaaaa! De grappigste metalclip van het jaar! Dank ProGNerD, ik heb met veel plezier zitten kijken naar de muziek.
Zonder clip is de zompig vette sludge ook goed te genieten, maar is toch wat minder opvallend dan de humor die de band in de visuals legt. Voor een echt overweldigende indruk mist het wellicht toch net die "Step 7: the last ingredient" en dat is dan niet Ole van Afsky (al is zijn deelname ook erg fijn en zijn entree in de clip zelfs geweldig).
Aangezien het wel helemaal in mijn straatje ligt, ondanks de milde kritiek toch een hoog cijfer.
8
Dat is een aardig toeval. Op de dag dat deze geplaatst werd, ontving ik een doos van Hammerheart met daarin dit laatste album van Cradle. Het is de eerste plaat sinds vele jaren die ik weer van de band koop (dan tel ik het album 'Live At Dynamo Open Air 1997' niet mee, want die ligt omwille van de nostalgie nu ook net een weekje in huis). Ook omdat ik na een lange tussenperiode opnieuw geïnteresseerd ben geraakt door de band, want hun laatste paar albums klinken eindelijk weer geïnspireerd en boeiend. Net als dit album. Het artwork is trouwens weer om van te smullen. Verantwoordelijk daarvoor is Roberto Diaz en die kan er wel wat van: koekeloer maar even naar zijn stijl.
Als ik de credits op de plaat nog wat verder bekijk, dan zie ik bij het management man en eega Dez Fafara. Huh? Dez? Dat is toch die dude van DevilDriver? Is hij tegenwoordig manager van Cradle? Curieus.
Oja, de muziek!
8
B.Robertson schreef:
Changeling - 8, is met de drummer van Raven zo te lezen.
Huh? Dat is idd een onverwachte link. Tot ik wat verder keek. Och, die man zit pas de laatste jaren bij Raven en had de zoon van de Gallagher broertjes kunnen zijn (eh, niet van beide broertjes tegelijk Changeling - 8, is met de drummer van Raven zo te lezen.
). Evenzogoed lijkt hij, gezien zijn cv, eerder familie van zijn voornaamgenoot Mike Portnoy: wat een actieve fanatiekeling! Hij staat vermeld bij niet minder dan achttien actieve bands op Metal Archives. Tussendoor nog wel even een boterham met pindakaas eten voor de pietamientjes, Mike! Geen wonder dat-ie onlangs uit Fear Factory is gestapt (of eruit is gesodemieterd, dat weet ik niet). Enfin, ik had dit nummer eerst op mijn werk geluisterd en ik knapte totaal af op de hondsberoerde grunt. De eerste onvoldoende van dit jaar op deze pagina was in de maak (om maar even aan te geven a) wat voor een brede allemansvriendsmaak ik heb, of b) hoe goed jullie songs selecteren). Tot ik het vandaag thuis nogmaals luisterde en constateerde dat het hondsberoerde vooral in de geluidskwaliteit zat van de apparatuur van mijn werk. Thuis klinkt het allemaal toch een stuk beter. Evenzogoed, écht bijzonder of onderscheidend is zijn grunt ook weer niet. En er gebeurt vrij veel in het nummer, maar tegelijkertijd blijft er verdomd weinig hangen. Het tribale middenstuk en het wat Atheist-achtig baswerk daarna is nog het meest memorabel. Toch positief gestemd, want ik vermoed, net als Dieter, dat dit een werkje wat tijd nodig heeft om te rijpen.
7,3 (met kans op ophoging)
0
geplaatst: 4 april 2025, 13:45 uur
Graag zou ik Katla - Taurus nog verhogen naar een 8, had gisteren blijkbaar niet goed geluisterd. Bazennummertje.
0
geplaatst: 4 april 2025, 15:59 uur
Johnny Marr schreef:
Graag zou ik Katla - Taurus nog verhogen naar een 8, had gisteren blijkbaar niet goed geluisterd. Bazennummertje.
Top, beter laat dan nooit... !

(heb de spreadsheet voor je bijgewerkt)
1
geplaatst: 4 april 2025, 16:32 uur
Bleed - Marathon
Mooi om te zien dat dit bij meer mensen nostalgische gevoelens oproept. Ik vind het een erg verslavend nummer om die reden, naast dat het allemaal goed in elkaar steekt. En misschien ook omdat ik deze stijl vrijwel nooit meer luister, wanneer komt er nou een goed album uit in deze stijl? 2 mei weten we het.
9,0
Empty Fix - Heroin
Life of Agony en Type O Negative hoor ik er wel in terug, maar Alice in Chains totaal niet. Slepende, logge riffs worden afgewisseld met lekker raggende riffs. De druilerige vocalen, in de goede zin van het woord, zijn overtuigend. De samenzang is dan weer niet zo geslaagd, hadden ze wat mij betreft weggelaten. Doet mij op dat punt denken aan Anthrax, om ook een naam te laten vallen. Klinkt wel veelbelovend!
8,0
Katla - Taurus
Dit zou het voorprogramma van 1914 zijn geweest, als hun tour niet alweer geannuleerd zou zijn. Die gitaartoon is zwaar, scherp en gemeen, zo kun je wel voor de dag komen. Zang en compositie vind ik minder spannend, het zijn echt de riffs die mij hier op de been houden, maar dat doen ze goed.
Ik zie later pas de videoclip, daar zit een gezonde dosis humor in.
7,7
Cradle Of Filth - The Trinity Of Shadows
Goede keuze, dit is ook mijn favoriet van het album! De tweede helft van dit nummer is supergoed. Toevallig noem je dezelfde albums waar ik nu verknocht aan ben. Deafheaven is misschien wel de beste van de drie, dat had ik niet verwacht.
Trouwens, je hoeft niet stipt te wachten op het tijdstip als de wachttijd twee kalenderdagen betreft.
8,5
Changeling - Changeling
Ik kan het mij niet herinneren, maar blijkbaar heb ik een ander nummer, 'Abyss', al geluisterd. Had weinig indruk gemaakt, dat is hier wel anders. Hier gebeurt van alles op meerdere fretloze instrumenten, zelfs de akoestische gitaar is fretloos. De toevoeging van onorthodoxe instrumenten zoals de oed vind ik erg gaaf. Het past gek genoeg in de dissonante brei. Beetje jammer dat de zanger zo kleinzerig bij de reacties reageert.
7,3
Mooi om te zien dat dit bij meer mensen nostalgische gevoelens oproept. Ik vind het een erg verslavend nummer om die reden, naast dat het allemaal goed in elkaar steekt. En misschien ook omdat ik deze stijl vrijwel nooit meer luister, wanneer komt er nou een goed album uit in deze stijl? 2 mei weten we het.
9,0
Empty Fix - Heroin
Life of Agony en Type O Negative hoor ik er wel in terug, maar Alice in Chains totaal niet. Slepende, logge riffs worden afgewisseld met lekker raggende riffs. De druilerige vocalen, in de goede zin van het woord, zijn overtuigend. De samenzang is dan weer niet zo geslaagd, hadden ze wat mij betreft weggelaten. Doet mij op dat punt denken aan Anthrax, om ook een naam te laten vallen. Klinkt wel veelbelovend!
8,0
Katla - Taurus
Dit zou het voorprogramma van 1914 zijn geweest, als hun tour niet alweer geannuleerd zou zijn. Die gitaartoon is zwaar, scherp en gemeen, zo kun je wel voor de dag komen. Zang en compositie vind ik minder spannend, het zijn echt de riffs die mij hier op de been houden, maar dat doen ze goed.
Ik zie later pas de videoclip, daar zit een gezonde dosis humor in.
7,7
Goede keuze, dit is ook mijn favoriet van het album! De tweede helft van dit nummer is supergoed. Toevallig noem je dezelfde albums waar ik nu verknocht aan ben. Deafheaven is misschien wel de beste van de drie, dat had ik niet verwacht.
Trouwens, je hoeft niet stipt te wachten op het tijdstip als de wachttijd twee kalenderdagen betreft.
8,5
Changeling - Changeling
Ik kan het mij niet herinneren, maar blijkbaar heb ik een ander nummer, 'Abyss', al geluisterd. Had weinig indruk gemaakt, dat is hier wel anders. Hier gebeurt van alles op meerdere fretloze instrumenten, zelfs de akoestische gitaar is fretloos. De toevoeging van onorthodoxe instrumenten zoals de oed vind ik erg gaaf. Het past gek genoeg in de dissonante brei. Beetje jammer dat de zanger zo kleinzerig bij de reacties reageert.
7,3
1
geplaatst: 4 april 2025, 19:03 uur
Apollo schreef:
8,5
8,5
Leuk om te lezen! Ik twijfel tussen dit nummer of White Hellebore als favoriet. The Screaming Of The Valkyries is wel echt een groeier gebleken trouwens, een plaat die echt met de luisterbeurt beter wordt. Eerst was het een summiere 4*, nu een degelijke 4,5*.
Van de nieuwe Deafheaven ben ik nog niet echt overtuigd eigenlijk. Het is goed, bij vlagen uitstekend, maar ik mis aantrekkingskracht die ik bij andere albums wel had. Over aantrekkingskracht gesproken trouwens, ik ben werkelijk he-le-maal weg van Goldstar. Die gaat zeker hoog in mijn jaarlijst eindigen, wat een geweldig album. En de merch is ook nog eens een lust voor het oog!
1
geplaatst: 5 april 2025, 19:00 uur
Inhaalslagje van mijn kant, zonder commentaar weliswaar.
23-03: Xironix - 11 Bars To Freedom: 7,5
25-03: Bleed - Marathon: 6,8
28-03: Empty Fix - Heroin: 6,9
30-03: Katla - Taurus: 7,1
01-04: Cradle Of Filth - The Trinity Of Shadows: 9
03-04: Changeling - Changeling: 8,8 (vette shit, wat een verrassing!)
23-03: Xironix - 11 Bars To Freedom: 7,5
25-03: Bleed - Marathon: 6,8
28-03: Empty Fix - Heroin: 6,9
30-03: Katla - Taurus: 7,1
01-04: Cradle Of Filth - The Trinity Of Shadows: 9
03-04: Changeling - Changeling: 8,8 (vette shit, wat een verrassing!)
0
geplaatst: 5 april 2025, 19:39 uur
01-04: Cradle Of Filth - The Trinity Of Shadows (ABDrums / 11 / 7,38)
03-04: Changeling - Changeling (The_CrY / 7 / 7,63)
05-04: Allegaeon - Wake Circling Above (ABDrums / 0 / 0)
Het vorige album van de band, DAMNUM uit 2022, was wat mij betreft één van de betere progressieve techdeathplaten van die tijd. Een uitstekende release die naast bruutheid voldoende verfrissende afwisseling bevatte. De band lijkt op het nieuwe album The Ossuary Lens de positieve ontwikkeling door te zetten. Ik heb gekozen voor het meest melodieuze en mid-tempo nummer van de plaat, wat mij betreft één van de vele hoogtepunten van het album.
05-04: Allegaeon - Wake Circling Above (ABDrums / 0 / 0)
Het vorige album van de band, DAMNUM uit 2022, was wat mij betreft één van de betere progressieve techdeathplaten van die tijd. Een uitstekende release die naast bruutheid voldoende verfrissende afwisseling bevatte. De band lijkt op het nieuwe album The Ossuary Lens de positieve ontwikkeling door te zetten. Ik heb gekozen voor het meest melodieuze en mid-tempo nummer van de plaat, wat mij betreft één van de vele hoogtepunten van het album.
0
geplaatst: 6 april 2025, 00:26 uur
'Damnum' heb ik destijds niet geluisterd, maar als ik naar de scores kijk zou ik dat wel eens moeten doen. Wel heb ik Allegaeon op diezelfde tour gezien. Hun vocalist was toen net uit de band gestapt en de oorspronkelijke zanger Ezra Haynes keerde terug. Band compleet zou je denken, maar nee: de bassist was er niet bij vanwege de geboorte van zijn kind, dus de baspartijen waren van een bandje. Nu beschik ik over weinig Allegaeon-kennis, maar ik begreep destijds dat de uitdaging voor Haynes was om alle clean vocalen van zijn voorganger te zingen. Of dat toen vlekkeloos ging weet ik niet meer, maar op dit nummer ligt zijn kracht duidelijk in de harsh vocals. Daar beschikt hij over veel meer dynamiek en is zijn stembereik groter. De afwisseling is desalniettemin fijn. Algeheel vind ik de band weinig verrassend uit de hoek komen. Het is een melodieus techdeath nummer zoals ik het zou verwachten qua compositie, productie en artwork.
7,3
7,3
0
geplaatst: 7 april 2025, 07:20 uur
05-04: Allegaeon - Wake Circling Above (ABDrums / 2 / 7,4)
07-04: Voodus - Where the Whispering Wind Blows (ProGNerD / 0 / 0)
Mooi !, luister zelf maar...
Maak Kennis met Metal Anno 2025 | Spreadsheet
07-04: Voodus - Where the Whispering Wind Blows (ProGNerD / 0 / 0)
Mooi !, luister zelf maar...

0
geplaatst: 7 april 2025, 07:38 uur
Allegaeon - Wake Circling Above: 7
Voodus - Where the Whispering Wind Blows: 7,5
Voodus - Where the Whispering Wind Blows: 7,5
2
geplaatst: 7 april 2025, 09:43 uur
Allegaeon - Wake Circling Above: 8,2
Voodus - Where the Whispering Wind Blows: 8,5
Twee hele sterke tracks dit! Beide platen op de lijst gezet. Lekkere tips weer!
Voodus - Where the Whispering Wind Blows: 8,5
Twee hele sterke tracks dit! Beide platen op de lijst gezet. Lekkere tips weer!
0
geplaatst: 9 april 2025, 14:47 uur
07-04: Voodus - Where the Whispering Wind Blows (ProGNerD / 1 / 7,5)
09-04: Katatonia - Lilac (Kondoro0614 / 0 / 0)
Katatonia is een band die ik eigenlijk maar sinds kort enorm veel ben gaan luisteren. Gisteren tot mijn grootste verbazing zag ik hun nieuwe album aankondiging en daarbij ook dit nummer. Ik vind het heerlijk, al is het misschien niet dat onwijs harde wat ik normaal op zet, dit vind ik echt heerlijke muziek om lekker achter over te zitten en even te chillen. Hun oudste werk blijft hoe dan ook wel mijn favoriet, alleen dit soort werk is toch een verslaving geworden. Geen idee of hier veel fans van Katatonia rond hangen, hier op de site staat ze in ieder geval toren hoog met een gemiddelde van 3.91 ster, en mijn persoonlijke gemiddelde is zelfs 4.08, die overigens nog wel veranderd omdat ik nog niet alle platen heb gehad.
Ik vind het lekker, zie maar wat jullie er mee doen eigenlijk.
07-04: Voodus - Where the Whispering Wind Blows (ProGNerD / 1 / 7,5)
09-04: Katatonia - Lilac (Kondoro0614 / 0 / 0)
Katatonia is een band die ik eigenlijk maar sinds kort enorm veel ben gaan luisteren. Gisteren tot mijn grootste verbazing zag ik hun nieuwe album aankondiging en daarbij ook dit nummer. Ik vind het heerlijk, al is het misschien niet dat onwijs harde wat ik normaal op zet, dit vind ik echt heerlijke muziek om lekker achter over te zitten en even te chillen. Hun oudste werk blijft hoe dan ook wel mijn favoriet, alleen dit soort werk is toch een verslaving geworden. Geen idee of hier veel fans van Katatonia rond hangen, hier op de site staat ze in ieder geval toren hoog met een gemiddelde van 3.91 ster, en mijn persoonlijke gemiddelde is zelfs 4.08, die overigens nog wel veranderd omdat ik nog niet alle platen heb gehad.
Ik vind het lekker, zie maar wat jullie er mee doen eigenlijk.
* denotes required fields.