Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2025
zoeken in:
0
geplaatst: 9 april 2025, 16:02 uur
05-04: Allegaeon - Wake Circling Above (ABDrums / 2 / 7,4)
Progressieve techdeath? Dit is net zo progressief als het gemiddelde nummer dat doorgaat in de Progladder.
Het 'tech'-gedeelte vind ik eigenlijk ook wel meevallen. Ik had in ieder geval meer technische kunstjes en instrumentale opschepperij verwacht: dit is allemaal best makkelijk mee te tappen met mijn rechtervoet.
En qua 'death': ik hoor bijna net zoveel clean vocals als de (te) gemanipuleerde harsh vocals, welke ook niet echt klinken als een typische deathmetalgrunter.
Het outro duurt ook wel onnodig lang: ja, zo kan ik ook nummers maken die zeven minuten duren.
Van de andere kant: voor iemand die zoveel zit te zeiken over dit nummer valt onderstaand cijfer waarschijnlijk reusachtig mee. Ik vind het ondanks mijn gezanik best een okay nummer en prima genietbaar, enkel echter niet erg spannend. De gitaarsolo's halverwege zijn het fraaist (en die modulatie daarna werkt ook goed) en trekken het cijfer nog wat omhoog.
7,4
07-04: Voodus - Where the Whispering Wind Blows (ProGNerD / 1 / 7,5)
Wat schreef ik hierboven?
"Ik vind het ondanks mijn gezanik best een okay nummer en prima genietbaar, enkel echter niet erg spannend. "
Afgezien van het gezanik geldt deze zin ook voor dit nummer. Althans, het eerste deel. In het tweede deel gebeuren er spannendere dingen. Ze hadden het eerste deel dan ook net zo goed over kunnen slaan: hoefde het nummer ook geen twaalf minuten te duren. Al klinkt dat ook weer negatiever dan dat het nummer verdient.
7,8
09-04: Katatonia - Lilac (Kondoro0614 / 0 / 0)
Ha, the band I love to hate and hate to love. Afgezien van hun eerste releases en een enkele uitzondering door de decennia heen vind ik deze band drie keer niks. Komt vooral ook door hun legendarisch slechte liveoptreden. Legendarisch voor mij dan, want zij hebben het gepresteerd om, lang geleden alweer, zo'n onthutsend saaie, ongeïnspireerde, ronduit vervelende show in Tivoli te geven (de oude zaal nog, kejjenagaan hoe lang dat geleden is) dat ik voortijdig de ramvolle zaal verliet. Hoofdschuddend dat iedereen het schijnbaar prachtig vond en ik alleen maar me mateloos zat te ergeren aan hun lethargische performance. Sindsdien is het ook niet meer goed gekomen tussen Katatonia en mij.
Dat ik het slecht vind of haat is trouwens ook maar slap gelul, want daarvoor zit de muziek te degelijk in elkaar. Maar daarin zit 'em ook de crux: het is allemaal zo godallemachtig gestroomlijnd en voorspelbaar. Een beetje een stevige Porcupine Tree met ideeënarmoede. Eigenlijk vind ik dit nummer dan nog best in positieve zin opvallen en gebeurt er meer dan in menig ander nummer wat ik her en der wel eens bij tijd en wijle oppik van de band. Katatoniagroupies zullen dan wel helemaal met erecte tampeloeressen en soppende flamoezen uit hun plaat en naadje gaan.
6,3
Progressieve techdeath? Dit is net zo progressief als het gemiddelde nummer dat doorgaat in de Progladder.
Het 'tech'-gedeelte vind ik eigenlijk ook wel meevallen. Ik had in ieder geval meer technische kunstjes en instrumentale opschepperij verwacht: dit is allemaal best makkelijk mee te tappen met mijn rechtervoet.
En qua 'death': ik hoor bijna net zoveel clean vocals als de (te) gemanipuleerde harsh vocals, welke ook niet echt klinken als een typische deathmetalgrunter.
Het outro duurt ook wel onnodig lang: ja, zo kan ik ook nummers maken die zeven minuten duren.
Van de andere kant: voor iemand die zoveel zit te zeiken over dit nummer valt onderstaand cijfer waarschijnlijk reusachtig mee. Ik vind het ondanks mijn gezanik best een okay nummer en prima genietbaar, enkel echter niet erg spannend. De gitaarsolo's halverwege zijn het fraaist (en die modulatie daarna werkt ook goed) en trekken het cijfer nog wat omhoog.
7,4
07-04: Voodus - Where the Whispering Wind Blows (ProGNerD / 1 / 7,5)
Wat schreef ik hierboven?
"Ik vind het ondanks mijn gezanik best een okay nummer en prima genietbaar, enkel echter niet erg spannend. "
Afgezien van het gezanik geldt deze zin ook voor dit nummer. Althans, het eerste deel. In het tweede deel gebeuren er spannendere dingen. Ze hadden het eerste deel dan ook net zo goed over kunnen slaan: hoefde het nummer ook geen twaalf minuten te duren. Al klinkt dat ook weer negatiever dan dat het nummer verdient.
7,8
09-04: Katatonia - Lilac (Kondoro0614 / 0 / 0)
Ha, the band I love to hate and hate to love. Afgezien van hun eerste releases en een enkele uitzondering door de decennia heen vind ik deze band drie keer niks. Komt vooral ook door hun legendarisch slechte liveoptreden. Legendarisch voor mij dan, want zij hebben het gepresteerd om, lang geleden alweer, zo'n onthutsend saaie, ongeïnspireerde, ronduit vervelende show in Tivoli te geven (de oude zaal nog, kejjenagaan hoe lang dat geleden is) dat ik voortijdig de ramvolle zaal verliet. Hoofdschuddend dat iedereen het schijnbaar prachtig vond en ik alleen maar me mateloos zat te ergeren aan hun lethargische performance. Sindsdien is het ook niet meer goed gekomen tussen Katatonia en mij.
Dat ik het slecht vind of haat is trouwens ook maar slap gelul, want daarvoor zit de muziek te degelijk in elkaar. Maar daarin zit 'em ook de crux: het is allemaal zo godallemachtig gestroomlijnd en voorspelbaar. Een beetje een stevige Porcupine Tree met ideeënarmoede. Eigenlijk vind ik dit nummer dan nog best in positieve zin opvallen en gebeurt er meer dan in menig ander nummer wat ik her en der wel eens bij tijd en wijle oppik van de band. Katatoniagroupies zullen dan wel helemaal met erecte tampeloeressen en soppende flamoezen uit hun plaat en naadje gaan.
6,3
0
geplaatst: 10 april 2025, 13:38 uur
Katatonia: 7,5
Deze band klinkt altijd best lekker, maar zelden word ik een album ingezogen. Misschien probeer ik het deze keer nog eens, want Lilac klinkt niet verkeerd.
Deze band klinkt altijd best lekker, maar zelden word ik een album ingezogen. Misschien probeer ik het deze keer nog eens, want Lilac klinkt niet verkeerd.
2
geplaatst: 10 april 2025, 16:15 uur
Agree met EvilDrSmith hier. Deze band is doodsaai, zéker live. En dat terwijl hun tweede album Brave Murder Day zo goed is. Hoe hard kan een band afglijden, ik kan daar niet bij.
Aan dit nummer kan ik met moeite een zesje kwijt.
5,7
Dit is (voorlopig) de grappigste zin die dit jaar op MuMe is gepost, wat jij jordidj1?
Aan dit nummer kan ik met moeite een zesje kwijt.
5,7
EvilDrSmith schreef:
Katatoniagroupies zullen dan wel helemaal met erecte tampeloeressen en soppende flamoezen uit hun plaat en naadje gaan.
Katatoniagroupies zullen dan wel helemaal met erecte tampeloeressen en soppende flamoezen uit hun plaat en naadje gaan.
Dit is (voorlopig) de grappigste zin die dit jaar op MuMe is gepost, wat jij jordidj1?
2
geplaatst: 10 april 2025, 16:48 uur
Dat kan zelfs ChatGPT niet verzinnen. Of wel? Is het een chatbot? Help
0
geplaatst: 11 april 2025, 09:13 uur
01-04: Cradle Of Filth - The Trinity Of Shadows (ABDrums / 12 / 7,41)
03-04: Changeling - Changeling (The_CrY / 9 / 7,43)
05-04: Allegaeon - Wake Circling Above (ABDrums / 6 / 6,87)
07-04: Voodus - Where the Whispering Wind Blows (ProGNerD / 4 / 7,45)
09-04: Katatonia - Lilac (Kondoro0614 / 4 / 6,88)
11-04: Teitanblood - Sepulchral Carrion God (Apollo / 0 / 0)
Sinds de uitgave van deze plaat sta ik te popelen om hem met jullie te delen, maar ik ben de afgelopen dagen te traag geweest. Er is al wat onder de albumpagina geschreven, dus ik houd het hier kort.
Maak Kennis met Metal Anno 2025
05-04: Allegaeon - Wake Circling Above (ABDrums / 6 / 6,87)
07-04: Voodus - Where the Whispering Wind Blows (ProGNerD / 4 / 7,45)
09-04: Katatonia - Lilac (Kondoro0614 / 4 / 6,88)
Sinds de uitgave van deze plaat sta ik te popelen om hem met jullie te delen, maar ik ben de afgelopen dagen te traag geweest. Er is al wat onder de albumpagina geschreven, dus ik houd het hier kort.
0
geplaatst: 11 april 2025, 09:13 uur
Ik merk dat ik Katatonia-moe begin te worden.
Het is nooit slecht, maar eigenlijk altijd met hetzefde sausje.
Je zou het ook een eigen stijl kunnen noemen natuurlijk, maar het irriteert mij op een of andere manier.
De 'ellende' begon toen ik ze live zag samen met Solstafir.
Dat was een enorme tegenvaller en ze werden compleet omver geblazen door hun eigen voorprogramma.
Ze stonden heel plichtmatig op het podium en het was nergens verrassend.
Derhalve is het nog steeds niet slecht natuurlijk: 7
Het is nooit slecht, maar eigenlijk altijd met hetzefde sausje.
Je zou het ook een eigen stijl kunnen noemen natuurlijk, maar het irriteert mij op een of andere manier.
De 'ellende' begon toen ik ze live zag samen met Solstafir.
Dat was een enorme tegenvaller en ze werden compleet omver geblazen door hun eigen voorprogramma.
Ze stonden heel plichtmatig op het podium en het was nergens verrassend.
Derhalve is het nog steeds niet slecht natuurlijk: 7
1
geplaatst: 11 april 2025, 12:44 uur
Ha, een van mijn favoriete warmetalbands, misschien wel dé favoriet in dat chaotische teringtyfustakkesubgenre (als we Black Curse niet tot dat genre tellen). Ik was niet op de hoogte van een nieuw kleinood, dank hiervoor, en dit klinkt weer gruwelijk ziekmakend en oorverdovend smerig.
Ik hoor weliswaar wat minder warmetalwarboel en meer ongecontroleerde, zwartgeblakerde, claustrofobische deathmetalnoise, maar dat mag de pret nauwelijks drukken.
Knap hoe de band bijna drie minuten bezig is om de hel los te laten barsten, maar die drie minuten toch zodanig sonisch in elkaar breien en opbouwen dat je geboeid (angstig) blijft voor wat er komen gaat.
Fkkng intimiderend weer!
Ik laat me graag even onderdompelen in deze Beëlzebubbel. Blub blub blub...
8,8
Ha, een van mijn favoriete warmetalbands, misschien wel dé favoriet in dat chaotische teringtyfustakkesubgenre (als we Black Curse niet tot dat genre tellen). Ik was niet op de hoogte van een nieuw kleinood, dank hiervoor, en dit klinkt weer gruwelijk ziekmakend en oorverdovend smerig.
Ik hoor weliswaar wat minder warmetalwarboel en meer ongecontroleerde, zwartgeblakerde, claustrofobische deathmetalnoise, maar dat mag de pret nauwelijks drukken.
Knap hoe de band bijna drie minuten bezig is om de hel los te laten barsten, maar die drie minuten toch zodanig sonisch in elkaar breien en opbouwen dat je geboeid (angstig) blijft voor wat er komen gaat.
Fkkng intimiderend weer!
Ik laat me graag even onderdompelen in deze Beëlzebubbel. Blub blub blub...
8,8
0
geplaatst: 12 april 2025, 08:04 uur
7 - Allegaeon - Wake Circling Above
7,5 - Voodus - Where the Whispering Wind Blows
6,5 - Katatonia - Lilac
8 - Teitanblood - Sepulchral Carrion God
7,5 - Voodus - Where the Whispering Wind Blows
6,5 - Katatonia - Lilac
8 - Teitanblood - Sepulchral Carrion God
0
geplaatst: 13 april 2025, 12:40 uur
Even een inhaalslag(je):
Voodus - Where the Whispering Wind Blows: 8,2
Katatonia - Lilac: 7,5
Teitanblood - Sepulchral Carrion God: 8
Ik snap het sentiment over Katatonia, maar toch blijf ik benieuwd naar het nieuwe album...
Voodus - Where the Whispering Wind Blows: 8,2
Katatonia - Lilac: 7,5
Teitanblood - Sepulchral Carrion God: 8
Ik snap het sentiment over Katatonia, maar toch blijf ik benieuwd naar het nieuwe album...
0
geplaatst: 15 april 2025, 08:38 uur
05-04: Allegaeon - Wake Circling Above (ABDrums / 8 / 7,05)
07-04: Voodus - Where the Whispering Wind Blows (ProGNerD / 7 / 7,71)
09-04: Katatonia - Lilac (Kondoro0614 / 7 / 6,93)
11-04: Teitanblood - Sepulchral Carrion God (Apollo / 5 / 7,26)
15-04: Tómarúm - Halcyon Memory: Dreamscapes Across the Blue (Apollo / 0 / 0)
Terwijl er zoveel moois uitkomt is het hier zo rustig.
11-04: Teitanblood - Sepulchral Carrion God (Apollo / 5 / 7,26)
15-04: Tómarúm - Halcyon Memory: Dreamscapes Across the Blue (Apollo / 0 / 0)
Terwijl er zoveel moois uitkomt is het hier zo rustig.
0
geplaatst: 15 april 2025, 10:22 uur
Teitanblood - Sepulchral Carrion God: 6
Tómarúm - Halcyon Memory: Dreamscapes Across the Blue: 7
Tómarúm - Halcyon Memory: Dreamscapes Across the Blue: 7
0
geplaatst: 17 april 2025, 11:51 uur
03-04: Changeling - Changeling (The_CrY / 10 / 7,49)
11-04: Teitanblood - Sepulchral Carrion God (Apollo / 7 / 7,2)
15-04: Tómarúm - Halcyon Memory: Dreamscapes Across the Blue (Apollo / 4 / 6,8)
17-04: Lord belial - Ipse Venit (The_CrY / /)
11-04: Teitanblood - Sepulchral Carrion God (Apollo / 7 / 7,2)
15-04: Tómarúm - Halcyon Memory: Dreamscapes Across the Blue (Apollo / 4 / 6,8)
17-04: Lord belial - Ipse Venit (The_CrY / /)
0
geplaatst: 17 april 2025, 23:41 uur
Tómarúm - Het heeft een zekere drukke bedrijvigheid maar vloeit niet echt samen tussen mijn oren. Drumgeluid is goed, gitaarsologeluid doet in de verte denken aan die guitar masters zo van het Shrapnellabel. Struikelblok is de cleane zang, al zal daar ook een zekere vervorming opzitten; die stem komt wat dof over, niet echt een mooi stemgeluid. Progressieve black metal volgens Metallum. Doe maar een 7,5 derhalve.
Lord Belial - Zweedse black metal veteranen zo te zien. Toch wat degelijker dan ik aanvankelijk na de eerste seconden dacht, maar goed behapbaar. 8
Lord Belial - Zweedse black metal veteranen zo te zien. Toch wat degelijker dan ik aanvankelijk na de eerste seconden dacht, maar goed behapbaar. 8
2
geplaatst: 18 april 2025, 13:29 uur
07-04: Voodus - Where the Whispering Wind Blows
Doet mij sterk aan Dawn denken, maar heeft niet diezelfde intensiteit en urgentie in het riffwerk en de vocalen. Neemt niet weg dat er pit in zit en ondanks de verwijzingen naar hun Zweedse voorouders schotelen ze een paar verrassende wendingen voor. Ik hinkte op een net-geen-acht, maar dat slotstuk heeft mij overtuigd.
8,0
09-04: Katatonia - Lilac
De oude Katatonia albums zijn de beste en dit nummer zal niemand meer verrassen, dat snap ik en daar ben ik het mee eens. Toch heb ik een zwak voor deze band. Persoonlijk vind ik dat ze per album voldoende nuances aan hun bekende geluid weten te geven. Dat pakt niet altijd goed uit. Bijvoorbeeld de zachte bijna popnummers zoals 'Opaline' en 'Birds' van het vorige album vind ik niet zo overtuigend. Dus dat het gitaarwerk op 'Lilac' zwaardere riffs bevat en de verzorgde synths een heerlijk melancholiek slotstuk scheppen, maakt mij weer nieuwsgierig naar de rest van het album.
8,0
Trouwens, voor wie hunkert naar de oude, en dan bedoel ik echt oude, Katatonia: in 2023 hebben Anders en Jonas twee demonummers opnieuw opgenomen met dus grunts van Jonas anno 2023. Als ze willen, kunnen ze het nog steeds.
11-04: Teitanblood - Sepulchral Carrion God
De opbouw naar dat moment rond 2:50 is zo verschrikkelijk lekker voor de hersenpan. Album van het jaar tot nu toe!
9,0
15-04: Tómarúm - Halcyon Memory: Dreamscapes Across the Blue
Kritiek op de vocalen heb ik ook, met name de eerste harsh vocal secties, maar instrumentaal staan ze hun mannetje.
8,2
17-04: Lord belial - Ipse Venit
Deze band bestaat ook nog, of weer, dat nieuws heb ik vijf jaar geleden gemist. Prima melodic black nummer, niets meer en niets minder.
7,0
Doet mij sterk aan Dawn denken, maar heeft niet diezelfde intensiteit en urgentie in het riffwerk en de vocalen. Neemt niet weg dat er pit in zit en ondanks de verwijzingen naar hun Zweedse voorouders schotelen ze een paar verrassende wendingen voor. Ik hinkte op een net-geen-acht, maar dat slotstuk heeft mij overtuigd.
8,0
09-04: Katatonia - Lilac
De oude Katatonia albums zijn de beste en dit nummer zal niemand meer verrassen, dat snap ik en daar ben ik het mee eens. Toch heb ik een zwak voor deze band. Persoonlijk vind ik dat ze per album voldoende nuances aan hun bekende geluid weten te geven. Dat pakt niet altijd goed uit. Bijvoorbeeld de zachte bijna popnummers zoals 'Opaline' en 'Birds' van het vorige album vind ik niet zo overtuigend. Dus dat het gitaarwerk op 'Lilac' zwaardere riffs bevat en de verzorgde synths een heerlijk melancholiek slotstuk scheppen, maakt mij weer nieuwsgierig naar de rest van het album.
8,0
Trouwens, voor wie hunkert naar de oude, en dan bedoel ik echt oude, Katatonia: in 2023 hebben Anders en Jonas twee demonummers opnieuw opgenomen met dus grunts van Jonas anno 2023. Als ze willen, kunnen ze het nog steeds.
11-04: Teitanblood - Sepulchral Carrion God
De opbouw naar dat moment rond 2:50 is zo verschrikkelijk lekker voor de hersenpan. Album van het jaar tot nu toe!
9,0
15-04: Tómarúm - Halcyon Memory: Dreamscapes Across the Blue
Kritiek op de vocalen heb ik ook, met name de eerste harsh vocal secties, maar instrumentaal staan ze hun mannetje.
8,2
17-04: Lord belial - Ipse Venit
Deze band bestaat ook nog, of weer, dat nieuws heb ik vijf jaar geleden gemist. Prima melodic black nummer, niets meer en niets minder.
7,0
1
geplaatst: 19 april 2025, 17:33 uur
07-04: Voodus - Where the Whispering Wind Blows (ProGNerD / 8 / 7,75)
09-04: Katatonia - Lilac (Kondoro0614 / 8 / 7,06)
11-04: Teitanblood - Sepulchral Carrion God (Apollo / 8 / 7,43)
15-04: Tómarúm - Halcyon Memory: Dreamscapes Across the Blue (Apollo / 6 / 7,15)
17-04: Lord Belial - Ipse Venit (The_CrY / 7 / 7,29)
19-04: Dormant Ordeal - Horse Eater (Apollo / 0 / 0)
Zonde om niets te plaatsen voor Pasen. Gisteren uitgebracht en vooral het drumwerk heeft mij van mijn sokken geblazen. Qua frasering kun je al raden dat het een Poolse band is, de zangers van bijv. Behemoth en Mgla hebben dezelfde frasering. Lastig om een nummer te kiezen uit zo'n consistente plaat. 'Horse Eater' heeft een van de beste drumsecties en krijgt derhalve de eer.
07-04: Voodus - Where the Whispering Wind Blows (ProGNerD / 8 / 7,75)
09-04: Katatonia - Lilac (Kondoro0614 / 8 / 7,06)
11-04: Teitanblood - Sepulchral Carrion God (Apollo / 8 / 7,43)
15-04: Tómarúm - Halcyon Memory: Dreamscapes Across the Blue (Apollo / 6 / 7,15)
17-04: Lord Belial - Ipse Venit (The_CrY / 7 / 7,29)
19-04: Dormant Ordeal - Horse Eater (Apollo / 0 / 0)
Zonde om niets te plaatsen voor Pasen. Gisteren uitgebracht en vooral het drumwerk heeft mij van mijn sokken geblazen. Qua frasering kun je al raden dat het een Poolse band is, de zangers van bijv. Behemoth en Mgla hebben dezelfde frasering. Lastig om een nummer te kiezen uit zo'n consistente plaat. 'Horse Eater' heeft een van de beste drumsecties en krijgt derhalve de eer.
1
geplaatst: 19 april 2025, 18:51 uur
8,5 - Gisteravond gespot op deathgrindclub en eens aangeklikt want uitgebracht door Willowtip, en daarbij is het ook handig dat het subgenre vermeld wordt in het algemeen overzicht, plus een serieuze hoes. Alleen was al lang en breed toegevoegd. Het is vrij compromisloos, ook wel eens een Pools trekje.
0
geplaatst: 20 april 2025, 22:19 uur
Voodus : 6,8
Katatonia : 7
Teitanblood : 6,5
Tómarúm : 6
Lord Belial : 7,2
Dormant Ordeal : 7,6
Katatonia : 7
Teitanblood : 6,5
Tómarúm : 6
Lord Belial : 7,2
Dormant Ordeal : 7,6
2
geplaatst: 22 april 2025, 09:55 uur
Ik merk dat ik weinig actief ben de afgelopen pak 'm beet anderhalve week. Druk, druk, druk, en eigenlijk ook niet heel veel zin om deze website mijn tijd disproportioneel veel op te laten zuigen. Maar een inhaalslagje alhier is wel op zijn plaats:
Allegaeon - Wake Circling Above: 7,6
Voodus - Where the Whispering Wind Blows: 7,5
Katatonia - Lilac: 6,3 (helemaal eens met jullie commentaar: gezapige en slappe hap zonder pit)
Teitanblood - Sepulchral Carrion God: 8,8 (bah, wat een herrie, heerlijk!)
Tómarúm - Halcyon Memory: Dreamscapes Across the Blue: 8
Lord Belial - Ipse Venit: 6,7
Dormant Ordeal - Horse Eater: 8,7 (gebeurt veel, gaat waarschijnlijk hoger uitvallen, eerst album luisteren)
(Rivers Of Nihil - House Of Light verhoog ik van een 8,1 naar ee 8,8: bazennummer!)
Allegaeon - Wake Circling Above: 7,6
Voodus - Where the Whispering Wind Blows: 7,5
Katatonia - Lilac: 6,3 (helemaal eens met jullie commentaar: gezapige en slappe hap zonder pit)
Teitanblood - Sepulchral Carrion God: 8,8 (bah, wat een herrie, heerlijk!)
Tómarúm - Halcyon Memory: Dreamscapes Across the Blue: 8
Lord Belial - Ipse Venit: 6,7
Dormant Ordeal - Horse Eater: 8,7 (gebeurt veel, gaat waarschijnlijk hoger uitvallen, eerst album luisteren)
(Rivers Of Nihil - House Of Light verhoog ik van een 8,1 naar ee 8,8: bazennummer!)
* denotes required fields.