MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2025

zoeken in:
01-04: Cradle Of Filth - The Trinity Of Shadows (ABDrums / 12 / 7,41)
03-04: Changeling - Changeling (The_CrY / 10 / 7,49)
05-04: Allegaeon - Wake Circling Above (ABDrums / 9 / 7,11)
07-04: Voodus - Where the Whispering Wind Blows (ProGNerD / 10 / 7,63)
09-04: Katatonia - Lilac (Kondoro0614 / 10 / 6,98)
11-04: Teitanblood - Sepulchral Carrion God (Apollo / 10 / 7,47)
15-04: Tómarúm - Halcyon Memory: Dreamscapes Across the Blue (Apollo / 8 / 7,11)
17-04: Lord Belial - Ipse Venit (The_CrY / 9 / 7,22)
19-04: Dormant Ordeal - Horse Eater (Apollo / 5 / 8,24)
22-04: Dessiderium - Dover Hendrix (ABDrums / 0 / 0)

Ik dacht, laat ik jullie maar weer eens wat progressief metalen geweld aansmeren. Voor liefhebbers van Opeth, Wilderun, Devin Townsend en Piah Mater, lees ik in een recensie die jullie zelf misschien (of misschien niet) voorbij hebben zien komen. Dat lijkt me meer dan genoeg te zeggen over het te verwachten materiaal. Overigens wil ik jullie het begeleidende tekstje dat in de beschrijving van de YouTube-video is opgenomen niet onthouden:

Sole member and founder, Alex Haddad, shared his thoughts about Keys to the Palace: "This album was ten plus years in the making. A lot of the material here actually precedes that of the two previous releases. Completing this record means giving closure to this era of Dessiderium that has spanned across my twenties, and I see it as a well suited final chapter to this period. The two previous albums, Shadow Burn and Aria, provided no happy ending. They were both about defeat in their own way. Keys to the Palace reaches for triumph. This is an album about time travel that explores the polarity between past and future, innocence and disillusion, faith and despair, and adolescence and adulthood."

Maak Kennis met Metal Anno 2025

aslan (crew)
Horse Eater 8,6
Dessiderium 7,4

Net als Dormant Ordeal nog een prijspaardje uit de stal van Willowtip. Vrienden van mij zijn al positief gestemd over dit album en online vind ik veel lovende reviews. Zodoende had ik eerder al een nummer gehoord, maar het pakt mij nog steeds niet helemaal. De opbeurende melodielijnen door de bekende metal-agressie geeft het een eigen smoel, maar ik heb dat liever juist niet op mijn metalmenu. Zelfde bij Wilderun, zoals je inmiddels weet. Tevens vind ik de mix vaak nogal druk. Ik mis vooral de balans; de gitaarlijnen en fijne instrumentatie (bijv. 4:36) worden soms platgewalst door het statische drumgeluid. Die drums gaan trouwens maar door en door, wat mij deed Googlen en ontdekken dat het inderdaad een drumcomputer is. Heel getalenteerde gozer dat hoor je, maar mij pakt het niet dusdanig dat ik het vaker wil luisteren.

7,0

Apollo schreef:
Die drums gaan trouwens maar door en door, wat mij deed Googlen en ontdekken dat het inderdaad een drumcomputer is. Heel getalenteerde gozer dat hoor je, maar mij pakt het niet dusdanig dat ik het vaker wil luisteren.

Waar heb je dat gevonden? Die gast die als drummer gecredit staat, is zowel daadwerkelijk drummer als programmeur. Maar ik kan nergens concreet vinden dat de drums op dit album geprogrammeerd zijn in plaats van daadwerkelijk ingespeeld. Ik ben benieuwd naar je bron.

ABDrums schreef:
Waar heb je dat gevonden? Die gast die als drummer gecredit staat, is zowel daadwerkelijk drummer als programmeur. Maar ik kan nergens concreet vinden dat de drums op dit album geprogrammeerd zijn in plaats van daadwerkelijk ingespeeld. Ik ben benieuwd naar je bron.

In mijn oren klinkt het als een drumcomputer, maar nu ga ik twijfelen want op de bandcamp staat inderdaad alleen 'Drums'. Op andere websites staat er alleen drum programming:
Just a moment... - discogs.com
Just a moment... - rateyourmusic.com
Review: Dessiderium - Keys to the Palace - The Progressive Subway - theprogressivesubway.com

Misschien is het allebei waar?

Hmm, ik heb geen idee. Het is moeilijk te verifiëren of het om echte drums of drum programming gaat, daar is de informatie te schaars en niet transparant genoeg voor. Ik ga de plaat morgenochtend op de racefiets nog eens luisteren, dan let ik eens op de drums. Meestal valt het mij als drummer wel op als het gaat om drumcomputers in plaats van echte drums als ik er echt heel goed op let. Ben benieuwd.

Hierbij mijn inhaalslag na een lang weekend weg; ik zal m'n leven beteren...

Tómarúm - Halcyon Memory: Dreamscapes Across the Blue: 8,2
Lord Belial - Ipse Venit: 7
Dormant Ordeal - Horse Eater: 8,5
Dessiderium - Dover Hendrix: 7,2

Misschien moet ik ook 's weer wat nomineren binnenkort

Dormant Ordeal - Horse Eater: 8,5
Dessiderium - Dover Hendrix: 4,5

Die laatste is doodvermoeiend, en gaat maar door... vandaar toch een lichte onvoldoende.

Altijd weer die Belgen, hebben ook nergens verstand van...

15-04: Tómarúm - Halcyon Memory: Dreamscapes Across the Blue (Apollo / 9 / 7,23)
17-04: Lord Belial - Ipse Venit (The_CrY / 10 / 7,2)
19-04: Dormant Ordeal - Horse Eater (Apollo / 8 / 8,35)
22-04: Dessiderium - Dover Hendrix (ABDrums / 6 / 6,72)
24-04: Cave Sermon - Ancient for Someone (Apollo / 0 / 0)

Vlak voor klokslag twaalf... Het is weer moeilijk kiezen, omdat de band uitgebreid speelt met hun progressieve, sludgy, black, post-metal geluid. Dit is de afsluiter en een van de uitschieters op de plaat, noem het de kers op de taart.

Maak Kennis met Metal Anno 2025

Je bent me voor Apollo , dit album had ik ook in de peiling; goeie keuze !

aslan (crew)
8

Waarschijnlijk mist niemand me, maar ik zit effe in een internet dipje. Alles staat in een lijstje op Spotify dus ik kom een dezer dagen keihard terug!
Thanks Apollo voor het trekken van de kar.

Dormant Ordeal - Horse Eater
Dessiderium - Dover Hendrix
Cave Sermon - Ancient for Someone

3 x 7

Iemand bezwaar tegen een nieuwe nominatie mijnerzijds later vanmiddag / -avond ter ere van de Koning ?

Update: was iets te enthousiast. Denk (luister) er nog even over na, dus wordt morgen.

Voel je niet bezwaard om alvast wat te posten als je op hete kolen zit met iets heel moois...

15-04: Tómarúm - Halcyon Memory: Dreamscapes Across the Blue (Apollo / 9 / 7,23)
17-04: Lord Belial - Ipse Venit (The_CrY / 10 / 7,2)
19-04: Dormant Ordeal - Horse Eater (Apollo / 9 / 8,2)
22-04: Dessiderium - Dover Hendrix (ABDrums / 7 / 6,76)
24-04: Cave Sermon - Ancient for Someone (Apollo / 4 / 7,45)
26-04: Ahamkara - The Circle of Remembrance (ProGNerD / 0 / 0)

Ik ben er (uiteindelijk) uit, alhoewel ik deze en deze ook nog op de korrel had, maar simpelweg nog niet aan toe ben gekomen...

Oh ja, nog even inhalen:

Cave Sermon - Ancient for Someone: 8,5

Maak Kennis met Metal Anno 2025 | Spreadsheet

Dessiderium - Dover Hendrix

Prog metal die me raakt: het gebeurt tegenwoordig nog maar zelden, maar dit project - ondanks het gebruik van een drumcomputer - flikt het. Van deze plaat vind ik het nummer Magenta nog iets beter, maar Dover Hendrix doet daar nauwelijks voor onder.

Een echt avontuur dat na meerdere luisterbeurten maar blijft intrigeren en absoluut niet verveelt. Persoonlijk hoogtepunten zijn de belachelijk goede instrumentale sectie vanaf 6:20 en het gevoelige piano-intermezzo vanaf grofweg 7:35.

9

Cave Sermon - Ancient for Someone

Interessant werkstuk met heel opmerkelijk akkoordenwerk en een bijzonder geluid. Als compositie is het mij echter te fragmentarisch om te blijven boeien. De pluspunten vind ik echter zwaarder tellen dan het negatief punt, dus ik verbind er toch een mooi cijfer aan.

7,7

Ahamkara - The Circle of Remembrance

Onderweg in het nummer ben ik toch maar geswitcht van de stereoset naar de koptelefoon. Daar komt het geluid toch echt veel beter uit de verf. Het is weer een typische ProGNerD-nominatie in de meest positieve zin van het woord: beklemmende atmosferische black metal die me meeneemt en in vervoering brengt. En de fantastische rustige passage diep in de tweede helft van het nummer maakt het helemaal af. Dank voor de nominatie dus, dit hele album wil ik wel in zijn geheel tot me nemen!

8,8

Hey, ABDrums, hedde al een Spotify lijst gemaakt voor dit jaar?

ABDrums schreef:
Voor de Spotifygebruikers onder ons heb ik een playlist aangemaakt met daarin alle nominaties die in dit topic voorbij zullen gaan komen:

Maak Kennis met Metal Anno 2025 Spotify playlist

Jazeker!

ABDrums schreef:
(quote)

Jazeker!

Dan maak ik mijn inhaalslag vandaag. Thanks bruv

Dormant Ordeal - Horse Eater: 6
Dit progdeath geluid begint me wat te vervelen. Hele cleane muziek, zeker niet slecht, maar weet bij mij niet te overstijgen.

Dessiderium - Dover Hendrix: 7,5
Interessant geluid, flink progressief. Sommige passages, vooral qua zang, leunt richting de irritatiegrens, maar de avontuurlijke compositie weet toch de overhand te behouden. Als dit inderdaad geprogrammeerde drums zijn, dan is er wel heel veel detail en nuance aan toegevoegd.

Cave Sermon - Ancient for Someone: 9
Lekker lompe intro. Fantastische intense track, machtig dit.

Ahamkara - The Circle of Remembrance: 6,5
Mooi geluid, met fijne sfeervolle toetsen. Wel wat minder opvallend met de typische black metal gitaren, drums en vooral zang, waardoor het als een prettige black metal brei voor mij op een nette 6,5 eindigt. De mix is wel all over the place. Ik vind het toch fijn als je dan een lead spoor voor je gitaar erin zet, om die er dan ook wat meer uit te laten springen, ondanks dat dit niet kvlt is. Nu is het echt de eerste zeven minuten een wat ondynamische streep, bijna demokwaliteit. De opbouw naar het einde toe voelt dan wel weer wat dynamischer aan.

Cave Sermon: 6,9

Ahamkara: 6,3

Cave Sermon: 6,8
Ahamkara: 6,7

Niets bijzonders.

Ahamkara - 5

6,5

Zo, eindelijk die achterstand goed weggewerkt.
Hier en daar een uitschieter, maar best typisch dat de meeste nummers helemaal niks bij me losmaken.

Changeling - 6,5
Allegaeon - 7,2
Voodus - 5,5
Katatonia - 6,7
Teitanblood - 5,3
Tomarum - 6
Lord Belial - 5,9
Dormant Ordeal - 6,2
Dover Hendrix - 6,6
Cave Sermon - 7
Ahamkara - 6,5

Gast
geplaatst: vandaag om 09:20 uur

geplaatst: vandaag om 09:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.