Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2025
zoeken in:
0
geplaatst: 29 april 2025, 16:50 uur
Wolfmother schreef:
Zo, eindelijk die achterstand goed weggewerkt.
Hier en daar een uitschieter, maar best typisch dat de meeste nummers helemaal niks bij me losmaken.
Ik zie allemaal vijven, zessen en zevens, maar nergens een uitschieter. Of zijn dat die twee zeventjes al? Dan is je metalhand gauw gevuld. Zo, eindelijk die achterstand goed weggewerkt.
Hier en daar een uitschieter, maar best typisch dat de meeste nummers helemaal niks bij me losmaken.

Ff kort deze keer:
15-04: Tómarúm - Halcyon Memory: Dreamscapes Across the Blue (Apollo / 9 / 7,23)
De extreme prog komt niet echt los. Veel ideeën en variatie, maar het komt nogal gezocht en weinig sprankelend over.
De lijzige, clean vocals lijken wel wat op die van Burton C. Bell en dat bedoel ik positief. Zijn growls zijn onopmerkelijk. Alle moeite en complexiteit ten spijt: het geheel laat me wat Siberisch. Die gitaarsolo's in het tweede deel zijn wel fraai. Paar bonuspunten daarvoor.
6,5
17-04: Lord Belial - Ipse Venit (The_CrY / 10 / 7,2)
Ha, Lord Belial: die band heb ik sinds hun vorige album 'Rapture' weer op mijn radar. En dat na een onderbreking van liefst 25 jaar (bij mij dan, niet van de band). Ik vond die laatste plaat verrassend fel en inspirerend van de Zweedse blackmetalveteranen. Ook dit nummer bevalt goed. Prima kwaliteitsblack, zonder de intentie Satan opnieuw uit te willen vinden.
7,8
19-04: Dormant Ordeal - Horse Eater (Apollo / 9 / 8,2)
Hé, alweer een nummer onder de zes minuten?
Sterk intro, overtuigende grunt, goede claustrofobische sfeer: waarom kende ik deze band nog niet? Dit is blijkbaar al van hun vierde album. Of heb ik de band wel eens eerder geluisterd en simpelweg vergeten? Er is ook zoveel. Maar deze band verdient nader onderzoek en meer luisterwerk. En wat B.Robertson schrijft: er zit een typisch Pools sfeertje in hun sound (Mgła, Furia, Behemoth, etc.). Fijne ontdekking, dank!
8,3
De rest volgt later...
1
geplaatst: 29 april 2025, 17:19 uur
EvilDrSmith schreef:
(quote)
Ik zie allemaal vijven, zessen en zevens, maar nergens een uitschieter. Of zijn dat die twee zeventjes al? Dan is je metalhand gauw gevuld.
Ja ik ben vreselijk in cijfers uitdelen, negens en tienen zijn zeer zeldzaam en een 8 is al zeeeeer positief. Deze nummers komen daar niet in de buurt, maar het deed me ook echt niks. Klinkt allemaal als één grijze massa. Die zevens zijn de uitschieters inderdaad.
1
geplaatst: 30 april 2025, 12:58 uur
Grijze massa... nou, dat is een mooi bruggetje naar
22-04: Dessiderium - Dover Hendrix (ABDrums / 7 / 6,76)
Heel veel drukdoenerij, maar het is vooral veel geschreeuw en weinig wol. Al vind ik qua geluid de extreme prog juist erg wollig. Zang(lijnen), bepaalde melodieën en riffs doen me ook niet zo veel, of staan me zelfs wat tegen. Het slot vind ik wel best okay, wellicht omdat ik denk: hèhè, bijna klaar?
Wat ik dan wel weer grappig vind, of bijna opmerkelijk, is dat het percussiedeel van 4'55" tot 5'40" me sterk deed denken aan Kaatayra. Niet een band die ik (vooralsnog) vaak als referentie verzin. De eerste keer zelfs. Misschien groeit het nummer als ik het vaker luister, maar ik voel de urgentie niet om dat te doen. Grijze massa it is.
6
24-04: Cave Sermon - Ancient for Someone (Apollo / 4 / 7,45)
Dan valt de muziek van Cave Sermon smakelijker mijn gehoor binnen. Sterke post-metal met een beetje sludge en black: het is al zo vaak gedaan, en ook vaak overtuigend, maar daar doet deze band niet voor onder. Wel een apart outro van het outro.
Ik ken de band nog niet, maar de hoes van hun vorige plaat vind ik wel een stuk fraaier dan hun nieuwe. Maar als het werk op deze albums net zo goed is als dit nummer (en de ratings op RYM suggereren dat), dan zou ik best beide albums willen aanschaffen. Maar als het nummer idd de uitschieter is, dan ga ik vóór eventuele aanschaf eerst nog verder luisteren. Sowieso de planning.
8,2
26-04: Ahamkara - The Circle of Remembrance (ProGNerD / 0 / 0)
De zesjescultuur bij dit nummer snap ik niet zo goed. Okay, het zal niet bij iedereen de eindejaarslijstjes halen en we horen geen wereldschokkende dingen, maar erg smaakvol en sfeervol is het zeker. De harsh vocals zijn verhoudingsgewijs misschien iets te "grim en frostbitten" voor de melodieuze atmos.blackstijl, maar dat contrasteert ook wel weer prettig.
Ik lees nu dat het Brits is (uit Newcastle upon Tyne: waar o.a. ook Venom, Satan, Tygers Of Pan Tang en Sabbat/Skyclad zijn geformeerd) en dat ze liefst elf jaar de tijd hebben genomen om met deze opvolger te komen. Toch fijn om weer een goede plaat uit de UK te horen, dat is geen dagelijkse kost meer, want zoals je al ziet aan de bands uit diezelfde stad: dat is allemaal van erg lang geleden.
7,9
Dank weer voor alle tips!
22-04: Dessiderium - Dover Hendrix (ABDrums / 7 / 6,76)
Heel veel drukdoenerij, maar het is vooral veel geschreeuw en weinig wol. Al vind ik qua geluid de extreme prog juist erg wollig. Zang(lijnen), bepaalde melodieën en riffs doen me ook niet zo veel, of staan me zelfs wat tegen. Het slot vind ik wel best okay, wellicht omdat ik denk: hèhè, bijna klaar?
Wat ik dan wel weer grappig vind, of bijna opmerkelijk, is dat het percussiedeel van 4'55" tot 5'40" me sterk deed denken aan Kaatayra. Niet een band die ik (vooralsnog) vaak als referentie verzin. De eerste keer zelfs. Misschien groeit het nummer als ik het vaker luister, maar ik voel de urgentie niet om dat te doen. Grijze massa it is.
6
24-04: Cave Sermon - Ancient for Someone (Apollo / 4 / 7,45)
Dan valt de muziek van Cave Sermon smakelijker mijn gehoor binnen. Sterke post-metal met een beetje sludge en black: het is al zo vaak gedaan, en ook vaak overtuigend, maar daar doet deze band niet voor onder. Wel een apart outro van het outro.
Ik ken de band nog niet, maar de hoes van hun vorige plaat vind ik wel een stuk fraaier dan hun nieuwe. Maar als het werk op deze albums net zo goed is als dit nummer (en de ratings op RYM suggereren dat), dan zou ik best beide albums willen aanschaffen. Maar als het nummer idd de uitschieter is, dan ga ik vóór eventuele aanschaf eerst nog verder luisteren. Sowieso de planning.
8,2
26-04: Ahamkara - The Circle of Remembrance (ProGNerD / 0 / 0)
De zesjescultuur bij dit nummer snap ik niet zo goed. Okay, het zal niet bij iedereen de eindejaarslijstjes halen en we horen geen wereldschokkende dingen, maar erg smaakvol en sfeervol is het zeker. De harsh vocals zijn verhoudingsgewijs misschien iets te "grim en frostbitten" voor de melodieuze atmos.blackstijl, maar dat contrasteert ook wel weer prettig.
Ik lees nu dat het Brits is (uit Newcastle upon Tyne: waar o.a. ook Venom, Satan, Tygers Of Pan Tang en Sabbat/Skyclad zijn geformeerd) en dat ze liefst elf jaar de tijd hebben genomen om met deze opvolger te komen. Toch fijn om weer een goede plaat uit de UK te horen, dat is geen dagelijkse kost meer, want zoals je al ziet aan de bands uit diezelfde stad: dat is allemaal van erg lang geleden.
7,9
Dank weer voor alle tips!
0
geplaatst: 30 april 2025, 13:41 uur
01-04: Cradle Of Filth - The Trinity Of Shadows (ABDrums / 12 / 7,41)
03-04: Changeling - Changeling (The_CrY / 11 / 7,4)
05-04: Allegaeon - Wake Circling Above (ABDrums / 10 / 7,12)
07-04: Voodus - Where the Whispering Wind Blows (ProGNerD / 11 / 7,44)
09-04: Katatonia - Lilac (Kondoro0614 / 11 / 6,95)
11-04: Teitanblood - Sepulchral Carrion God (Apollo / 11 / 7,27)
15-04: Tómarúm - Halcyon Memory: Dreamscapes Across the Blue (Apollo / 11 / 7,05)
17-04: Lord Belial - Ipse Venit (The_CrY / 12 / 7,14)
19-04: Dormant Ordeal - Horse Eater (Apollo / 12 / 7,84)
22-04: Dessiderium - Dover Hendrix (ABDrums / 11 / 6,95)
24-04: Cave Sermon - Ancient for Someone (Apollo / 11 / 7,58)
26-04: Ahamkara - The Circle of Remembrance (ProGNerD / 9 / 6,8)
30-04: Sodom - Trigger Discipline (The_CrY / 0 / 0)
Weer een stel oude rotten met een nieuwe plaat in t verschiet.
Maak Kennis met Metal Anno 2025 | Spreadsheet
03-04: Changeling - Changeling (The_CrY / 11 / 7,4)
05-04: Allegaeon - Wake Circling Above (ABDrums / 10 / 7,12)
07-04: Voodus - Where the Whispering Wind Blows (ProGNerD / 11 / 7,44)
09-04: Katatonia - Lilac (Kondoro0614 / 11 / 6,95)
11-04: Teitanblood - Sepulchral Carrion God (Apollo / 11 / 7,27)
15-04: Tómarúm - Halcyon Memory: Dreamscapes Across the Blue (Apollo / 11 / 7,05)
17-04: Lord Belial - Ipse Venit (The_CrY / 12 / 7,14)
19-04: Dormant Ordeal - Horse Eater (Apollo / 12 / 7,84)
22-04: Dessiderium - Dover Hendrix (ABDrums / 11 / 6,95)
24-04: Cave Sermon - Ancient for Someone (Apollo / 11 / 7,58)
26-04: Ahamkara - The Circle of Remembrance (ProGNerD / 9 / 6,8)
30-04: Sodom - Trigger Discipline (The_CrY / 0 / 0)
Weer een stel oude rotten met een nieuwe plaat in t verschiet.
1
geplaatst: 30 april 2025, 15:31 uur
Johnny Marr schreef:
Stem is irritant.
Laat Der Onkel Tom dat maar niet horen, anders geen bier, bier, bier voor jou. Stem is irritant.
Ik vind Toms stem juist de smaakmaker van de band, het nummer zelf is degelijke Teutonic thrash met een lekker uptempo en vileine drive. Net als Kreator, Destruction en Tankard volg ik deze band al een jaar of twintig niet meer en zal dit nummer mij niet meteen in galop naar het volledige album doen grijpen, maar het valt an sich zeker niet tegen. Zeker als je dit afzet tegen een band die in hetzelfde jaar is opgericht, maar ons al 72 seizoenen lang in slaap sust. Goed gedaan, oompie!
7,3
0
geplaatst: 30 april 2025, 18:31 uur
7,5
Sinds Bernemann aan de dijk is gezet volg ik het al niet meer. Nu wordt Frank Blackfire weer achter de geraniums weggeplukt. Met wisselende musici in grote lijnen hetzelfde blijven spelen wat heer Angelripper met Sodom betreft. Onkel Tom zal meer de après-ski onder de metal zijn.
Sinds Bernemann aan de dijk is gezet volg ik het al niet meer. Nu wordt Frank Blackfire weer achter de geraniums weggeplukt. Met wisselende musici in grote lijnen hetzelfde blijven spelen wat heer Angelripper met Sodom betreft. Onkel Tom zal meer de après-ski onder de metal zijn.
3
geplaatst: 2 mei 2025, 12:38 uur
Ik wil er graag een nieuwe ingooien later vanmiddag met jullie welbevinden...
0
geplaatst: 2 mei 2025, 17:46 uur
02-05: Acceptance - Paradise (ProGNerD / 0 / 0)
De fasering en dynamiek in deze uitgesponnen track spreken me erg aan en de vrij lange aanloop wordt wat mij betreft zeker gerechtvaardigd door de mooie climax na een "rust"-intermezzo zo op 2/3...!
De fasering en dynamiek in deze uitgesponnen track spreken me erg aan en de vrij lange aanloop wordt wat mij betreft zeker gerechtvaardigd door de mooie climax na een "rust"-intermezzo zo op 2/3...!
0
geplaatst: 2 mei 2025, 17:47 uur
En nog even inhalen natuurlijk 
Ahamkara - The Circle of Remembrance: 8
Sodom - Trigger Discipline: 7

Ahamkara - The Circle of Remembrance: 8
Sodom - Trigger Discipline: 7
0
geplaatst: 3 mei 2025, 18:26 uur
Lekker eind idd, maar ik ben een beetje verzadigd van deze muziek sound.
6,7
6,7
0
geplaatst: 6 mei 2025, 11:54 uur
Denk 't ook
tempo gaat gewoon te rap hier. Blij dat er eens een paar dagen rust zijn. Ik stem deze namiddag op het nieuwe nummer.
1
geplaatst: 6 mei 2025, 12:05 uur
Johnny Marr schreef:
Denk 't ook
tempo gaat gewoon te rap hier. Blij dat er eens een paar dagen rust zijn. Ik stem deze namiddag op het nieuwe nummer.
Tsjongejonge, ouwe piemel. Hoe oud ben je eigenlijk? 83? (quote)
Denk 't ook
tempo gaat gewoon te rap hier. Blij dat er eens een paar dagen rust zijn. Ik stem deze namiddag op het nieuwe nummer. Music gives you energy, especially metal.

Eh, hoeveel nominaties liep ik tot voor kort ook alweer achter?

0
geplaatst: 6 mei 2025, 19:26 uur
Dessiderium : 6,5
Cave Sermon : 7,5
Ahamkara : 6,8
Sodom : 6
Acceptance : 7
Cave Sermon : 7,5
Ahamkara : 6,8
Sodom : 6
Acceptance : 7
0
geplaatst: 6 mei 2025, 19:32 uur
02-05: Acceptance - Paradise (ProGNerD / 4 / 6,9)
06-05: Tiktaalika - Lost Continent (ABDrums / 0 / 0)
Het is inderdaad de hoogste tijd om de stilte hier maar eens te doorbreken. En hoe anders dat te doen door jullie een stevig potje progressieve thrash voor te schotelen. Sommige van jullie zal de naam 'Tiktaalika' bekend voor komen, want Haken-gitarist Charlie Griffiths bracht in 2022 zijn eerste soloplaat die de naam droeg. Nu is er een vervolg van dit werkstuk, waarbij de albumtitel is gepromoveerd tot bandnaam.
Verwacht progressieve thrashmetal met flinke knipogen naar de hoogtijdagen van de jaren tachtig met - hoe kan het ook anders - een flink progressieve songstructuur die de roots van Charlie en gastvocalist Thomas Giles van Between The Buried And Me verraadt. En overigens is de lollige videoclip ook het bekijken waard.
Maak Kennis met Metal Anno 2025
06-05: Tiktaalika - Lost Continent (ABDrums / 0 / 0)
Het is inderdaad de hoogste tijd om de stilte hier maar eens te doorbreken. En hoe anders dat te doen door jullie een stevig potje progressieve thrash voor te schotelen. Sommige van jullie zal de naam 'Tiktaalika' bekend voor komen, want Haken-gitarist Charlie Griffiths bracht in 2022 zijn eerste soloplaat die de naam droeg. Nu is er een vervolg van dit werkstuk, waarbij de albumtitel is gepromoveerd tot bandnaam.
Verwacht progressieve thrashmetal met flinke knipogen naar de hoogtijdagen van de jaren tachtig met - hoe kan het ook anders - een flink progressieve songstructuur die de roots van Charlie en gastvocalist Thomas Giles van Between The Buried And Me verraadt. En overigens is de lollige videoclip ook het bekijken waard.
Maak Kennis met Metal Anno 2025
0
geplaatst: 7 mei 2025, 01:10 uur
Acceptance - 6, hij schreeuwt wel lekker maar mocht met zeven minuten ook wel gedaan zijn.
Tiktaalika - 8, degelijk met een grappig clipje.
Tiktaalika - 8, degelijk met een grappig clipje.
* denotes required fields.