MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Postpunk Revival Big 7: Top 100 Meter (2000-2009)

zoeken in:

9,3

Ja hoor, met Banquet slaag Bloc Party erin om eindelijk de top 10 te halen:

5. Editors - Munich (8,54, 16)
6. Interpol - Untitled (8,50, 25)
7. Bloc Party - Banquet (8,44, 11)
8. Interpol - NYC (8,42, 20)
9. Arctic Monkeys - I Bet You Look Good on the Dancefloor (8,34, 18)

Ook Kaiser Chiefs kon nog totaal geen potten breken (voor de Nederlanders: hoge ogen gooien) in dit topic. Maar als dat met het volgende nummer ook niet gebeurt, dan voorspel ik een heuse opstand. Drummer Nick Hodgson kreeg het idee voor dit lied in de periode dat ie dj'de in het Leedse nachtleven. Vaak werd de sfeer grimmiger na drie uur 's ochtends en gingen clubbers in The Majestyk met elkaar op de vuist, zo vertelde Hodgson een paar jaar geleden aan de krant The Guardian. De 'friend of a friend who got beaten' verwijst dan weer naar een vriend van een bevriende dj van Hodgson die op z'n donder kreeg in nachtclub The Cockpit. En toen ie samen met zanger Ricky Wilson in een tent genaamd Pigs naar een show van de band Black Wire ging kijken, werd het publiek helemaal krankzinnig toen de muzikanten hun kleren uittrokken. Hodgson zou toen naar de clubeigenaar gestapt zijn en de legendarische woorden 'I predict a riot' hebben uitgesproken. De rest is geschiedenis. Ruby mag dan wel het bekendste KC-nummer zijn, I Predict a Riot gaat live steevast het hardst.

26. Kaiser Chiefs - I Predict a Riot

9

Jaaaaa blijft heerlijk, wanneer deze langs komt, moet inderdaad alles kapot!

9,9

Banquet: 8,2
I Predict A Riot: 6,5

Even een forse inhaalslag, excuus voor deze extra administratie, Arno.

11. Bloc Party - Positive Tension
Inderdaad heel vet drumwerk! Gaaf zeg. Sowieso een verdomd lekker nummer dat al aanvangt met een indrukwekkend intro.
Maar om antwoord te geven op je vraag: onder andere deze, deze, deze, deze, deze en, welja, wat kan mij het schelen: deze doen het ook gruwelijk goed op de drumvellen.
8,5

12. Kaiser Chiefs - Oh My God
Fantastisch, noem het zelfs maar een legendarisch meebrulrefrein, de rest blijft helaas (ver) achter. Alsof alles in dienst staat om het refrein weer te mogen zingen. Derhalve toch een wat grijs cijfer (het refrein geef ik zeker twee punten hoger).
7,5

13. Editors - Bullets
7,2

14. Arctic Monkeys - I Bet You Look Good on the Dancefloor
Over goed drumwerk gesproken. Wat was dit destijds een knaller van een binnenkomer. Haalde zelfs de aandacht in metalkringen. Pure powerpunk waar Iggy trots op zou zijn. En die meid op die hoes is pas zestien? Je krijgt er illegale gedachtes van. Gelukkig is ze nu twintig jaar ouder.
Zo zag ze er in 2018 uit: dan zijn de gedachtes tenminste legaal. https://images.radiox.co.uk/images/21827?crop=16_9&width=660&relax=1&format=webp&signature=Cxy65MdOqVCs0CAAc8in5yHa6iw=
9

15. The Strokes - Hard to Explain
Wel aardig, maar nogal anoniem. Lijzige zang, redelijk effectief, maar wel heel simpel en eindeloos jengelend gitaarakkoordje en over drumwerk gesproken: net zo anoniem als het nummer zelf. Wel lekker baswerk. 3e beste song van de jaren 00 volgens de NME? Echt, dat blad blijft me verbazen met hun onwerkelijke onkunde van onschatbare onnozelheid. Jullie cijfers verbazen me trouwens ook. Blijkbaar horen jullie ook iets waar ik Oost-Indisch doof voor ben. Best okay hoor, maar that's it.
6,7

16. Interpol - PDA
Blijkbaar een van de weinige keren dat de MTV Awards het enigszins snapten: AFI was in die tijd een fantastische band. Mooi dat zij het wonnen van Common, The Roots en dit nummer. Alleen had uiteindelijk natuurlijk QotSA moeten winnen. Dit nummer heeft wat meer spanning en is beter gezongen dan bovenstaand nummer, maar verder is het net zo weinig bijzonder. Alleen 50tracks en herman trappen begrijpelijkerwijs niet in deze hype.
6,7

17. Franz Ferdinand - Take Me Out
Kijk, zo kan het ook. Maar om nu met een 9 of 10 te gaan strooien? Dat is ook weer wat overdreven. Wel een vermaledijde oorwurm.
8

18. Bloc Party - This Modern Love
Ik heb deze band nooit veel aandacht geschonken, maar de nummers bevallen me prima. Ik wist niet eens of ik dit album had. Ik zie in mijn data-archief dat ik de cd een jaar of vijf geleden toch een keer vanuit een kringloop heb meegenomen. Goh, blijkt nogal een gezochte, Maleisische persing te zijn. Misschien maar eens verkopen en dan voor een eurootje een Europese versie uit de ramsj halen.
7,5

19. Kaiser Chiefs - Born to Be a Dancer
Best lekker, maar toch een wat minder beklijvend, ietwat melancholisch refrein. Ietwat te opzichtig zoeken naar het meelallen met al dat ge-oh-oh-oh. Evenzogoed goed genietbaar.
6,8

20. Editors - Munich
Haha, goed verhaal over die voetbalwedstrijden.
Goed nummer ook.
8

21. Arctic Monkeys - Mardy Bum
Mwoah, niet echt veel bijzonders. Zelfs vrij matig. Duidelijke albumfiller.
5,8

22. The Strokes - Last Nite
7

23. Interpol - Obstacle 1
Het mag nog net de schoenveters aansnoeren van Joy Division (diegene om de nek van Ian?), maar daar is het wel mee gezegd. JD wel even next level duisternis. Evenwel een goed nummer.
7,8

24. Franz Ferdinand - The Dark of the Matinée
Ja, ik vind inmiddels de zanger van FF de beste van al deze zangers in dit spelletje. Hij heeft het meest aansprekende, extraverte en "open" stemgeluid. En alweer zo'n supercatchy gitaarhook, waar pakkende basloopjes doorheen meanderen. Ik houd eigenlijk meer van donker, dissonant en duister, maar FF is hier blijkbaar een uitzondering op.
8,3

25. Bloc Party - Banquet
Misschien moet ik die Maleisische cd toch maar houden. Best leuk om zo'n speciaal item te hebben van een plaat die ik veel beter vind dat ik had verwacht.
8,3

26. Kaiser Chiefs - I Predict a Riot
Hmmm, een van de weinige nummers die ik eigenlijk niet hoefde te (her)beluisteren, maar nu ik het toch gedaan heb, valt-ie me ietwat tegen. Ik had minstens een 8+ van mezelf verwacht, maar nee: zo goed vind ik 'em niet (meer). Nog steeds wel erg lekker.
7,8

Matinée 7
Banquet 8,5
Riot 7,3

Maar weer eens een inhaalslag. Het is een beetje hollen of stilstaan met mij in dit topic, maar ik vind het wel leuk om te blijven volgen.

Bloc Party - This Modern Love 8,2
Dit vind ik wel een erg fijn nummer moet ik zeggen. Lekker mellow en zal het goed doen tijdens een zwoele zomeravond.

Kaiser Chiefs - Born to Be a Dancer 7
Een nummer dat ik nog niet kende. Best een prima nummer, maar wel een beetje ene oor in, andere weer uit.

Editors - Munich 8,2
Editors ben ik vanaf hun tweede album gaan volgen. Hun debuut is op de één of andere manier altijd en beetje aan mij voorbij gegaan, en dus ook dit nummer. Ondanks de klassieker status. Wel een goed liedje hoor, maar ik hoor er (nog) geen Papillon of Smokers Outside The Hospital Door in.

Arctic Monkeys - Mardy Bum 5,8
Echt zo’n typisch niks aan de hand liedje. Leuk om een keer te horen, maar dit heeft veel te weinig diepgang voor mij om echt te boeien.

The Strokes - Last Nite 6,5
Wederom niet heel veel bijzonders. Niet zo matig als een paar eerdere The Strokes nummers, maar alsnog vrij generieke en gezichtsloze rockmuziek.

Interpol - Obstacle 1 9,3
Interpol is toch wel de ontdekking van deze marathon voor mij. Nu ik weer naar Obstacle 1 luister wil ik eigenlijk deze hele marathon vergeten en Turn On The Bright Lights weer opzetten. Dit is één van de betere nummers van die plaat. Het heeft de nodige pit, maar ook de sfeer die de plaat kenmerkt is hier voldoende aanwezig.

Franz Ferdinand - The Dark of the Matinée 8,7
Weer een hele andere sfeer dan Interpol, maar ook heel lekker. Er hangt over Franz Ferdinand een soort van niks aan de hand sfeer, net als bij Arctic Monkeys. Maar waar die band regelmatig vervalt in oppervlakkigheid weet Franz Ferdinand voldoende diepgang in te bouwen waardoor het voor mij in elk geval boeiend blijft.

Bloc Party - Banquet 8,3
En zo zijn we weer bij Bloc Party… Ik moet echt proberen deze marathon wat beter bij te houden. Wederom een prima nummer. Hoewel ik denk dat Bloc party op de lange termijn geen band zal zijn waar ik veel naar ga luisteren (net iets te licht voor mijn smaak), vermaak ik mij op dit moment prima met ze. En dus ook met dit nummer.

Kaiser Chiefs - I Predict a Riot 8,5
Voor mijn gevoel is dit DE singels band van deze marathon. Enkele klassiekers en verder heel veel liedjes die er een beetje bij hangen. Het zal duidelijk zijn in welke categorie dit nummer valt. Hoewel dit in huiskamer toch net iets minder hard binnenkomt dan in een live situatie, of bijvoorbeeld tijdens de opkomst van Luke Humphries blijft dit natuurlijk heel fijn. En wat EvilDrSmith ook al opmerkt: Kaiser Chiefs is echt een band van de refreinen. Ook bij dit nummers lijkt de rest er een beetje bij te hangen. Niet zo erg als bij Oh My God, maar toch.

Prima trio:
Dark of the Matinée 8,8
Banquet 8,5
I Predict a Riot 9

Dank voor jullie stemmen en retrostemmen. En I Predict a Riot doet het: de eerste top-10-notering voor Kaiser Chiefs. Al duwt ie zo wel de hoogste Strokes uit de top 10.

7. Interpol - NYC (8,42, 20)
8. Bloc Party - Banquet (8,41, 16)
9. Kaiser Chiefs - I Predict a Riot (8,39, 15)
10. Arctic Monkeys - I Bet You Look Good on the Dancefloor (8,37, 19)
11. The Strokes - Hard to Explain (8,15, 18)

Gelijk door naar Editors, die met Blood in de zomer van 2005 hun derde single afleverden. Heel erg in de lijn van Munich, maar toch met een eigen smoelwerk. Ik kan 'm heel erg smaken, wat jullie?

10

7,7

Het op één na beste nummer van het debuut. Het beste nummer van het debuut is "All Sparks", die hopelijk nog langskomt?

Gast
geplaatst: vandaag om 22:11 uur

geplaatst: vandaag om 22:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.