MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #5

zoeken in:
Prince: 6,5
Tom Jones: 6,5

Prince heeft geen betere. Tom Jones wel.
Prince: 10
The Art Of Noise Feat. Tom Jones: 7,5

Sta ik vier dagen op een festival 'redefining heaviness' te ondergaan met een keur aan weird & heavy shit, wordt er hier geluisterd naar de Kelly Family en Captain Jack.
Muzikale polarisatie to the max.

# 2524 The Kelly Family - David's Song (Who'll Come With Me)
Dit nummer doet me nogal denken aan 'Walking In The Air', maar met een klein verschil.
Dat liedje vind ik weergaloos, dit waardeloos.
Dat Kelly-knulletje raakt kunstig alle kitschklanken. Kerstmismuziek is knudde, maar het kan nog veel slechter.
4.

# 2525 The Kelly Family - I Can't Help Myself (I Love You, I Want You)
Zoals dit dus. Godver, wat een waardeloze kutstem heeft dat gozertje. En die harmonieën klinken ook nergens naar. En dan die... ach, laat ook maar. Opzouten en halverwege afgezet toen er zelfs livepubliek doorheen werd gemixt. Spontane migraineaanval.
1

# 2526 Captain Jack - Captain Jack
Deze onzin zou ik destijds ook een 1 geven, maar mijn seniele mildheid en gedevalueerde, langzaamaan wegrottende en aftakelende muzieksmaak zitten me in de weg. En die zangeres heeft een lekkere stem.
3,5

# 2527 Captain Jack - Drill Instructor
Dit is nog flauwer en schurkt tegen het infantiele aan. Die zangeres redt de boel nog "een beetje".
2,5

Ik draag een warm hart toe aan Wikipedia - het heeft ervoor gezorgd dat ik mijn Encyclopedia Britannica de deur uitdeed (zo goed als ongelezen) - maar dan wel de Engelstalige Wiki. Die Nederlandse versie is soms stuitend oenig. Zo staat er over Franky Gee dat hij "echter opnieuw een soort van hersenbloeding kreeg". Een soort van? Wat is dat voor RTL-Boulevardjargon?

# 2528 The Cranberries - Salvation
Zo, dat wel even van een ander kaliber. Lekker fel, energiek, urgent en bijkans punky. Fijne toevoeging van die blazers ook. Het clipje ken ik niet, maar leuk gedaan.
7,9

# 2529 Eric Clapton - Change The World
Na John Mayall, Cream en Layla kroop Slowhand steeds nadrukkelijker in mijn irritatiezone.
Dit nummer is ook behoorlijk vervelend en zeikerig. Maar als ik het verhaal van 50tracks lees - met te pas en te onpas allerlei Nashville-verwijzingen, brrrr! - dan verbaast me dat niks. Ik luister nog liever naar Captain Jack. Jullie cijfers slaan als kut op Dirk, alleen Wendy (en een enkele andere) hoort de wanstaltige smurrie van deze nonsens.
3

# 2530 Prince And The Revolution - Kiss
Destijds vond ik het nummer verschrikkelijk, nu enorm catchy, apart en grappig.
Het leukste in de clip is de blik die Prince trekt op 1'32".
8,3
# 2531 The Art Of Noise Feat. Tom Jones - Kiss
Ik ben vééééél meer fan van Toms stem dan die van Prince, maar in dit nummer wint Prince het toch van The Voice Of Wales. Het minimalistische van Prince's versie maakt het ook eigenzinniger en tijdlozer.
7

Gecondoleerd met het tienjarig overlijden van je held, 50tracks.

Mijn held? EvilDrSmith Waarom denk je dat?

Prince: 9,5
Art of Noise ft. Tom Jones: 6,5

50tracks schreef:
Mijn held? EvilDrSmith Waarom denk je dat?
Oh nee, ik ben helemaal abuis. Ik dacht dat jij je afgelopen week had gestort op de deep cuts van Prince, maar dat was aERodynamIC.
Ik moet nog even acclimatiseren van gruizig festivalgedruis naar rustig MusicMeter-muziek-op-de-computer.

Prince: 8
Art of Noise ft. Tom Jones: 6

Ik stort me deze week op Top 40 songs met een Princelijke touch. Dat lijkt me diep genoeg EvilDrSmith

Prince: 8,4
Art of Noise ft. Tom Jones: 5,5

Prince - Kiss - 9,5
Voor mij een van zijn allerbeste songs. Het ritme is onweerstaanbaar en dat hoge stemmetje gaat hem uitstekend af. Let ook op dat heerlijke gitaartje.

Tom Jones & The Art of Noise - Kiss - 8
Prima cover, die het meesterwerk van Prince recht doet met humor en panache.

The Bangles - Manic Monday - 6
Ik kon deze meiden best waarderen toen ik een stuk jonger was. Waarschijnlijk had dit vooral met mijn crush op Susanna Hoffs te maken. Nu luisterend vind ik het toch vooral bloedeloze middle-of-the-road-pop.

# 2530 Prince And The Revolution - Kiss: 6,5
# 2531 The Art Of Noise Feat. Tom Jones - Kiss: 6,0

Prince heeft al vier keer een acht plus score van ons ontvangen. Voor When Doves Cry (8,63), Purple Rain (8,07), Sign O' The Times (8,16) en 1999 (8,03). In dat licht gezien viel de score (met kritische opmerkingen) voor Kiss behoorlijk tegen. Nog wel een mooie 7,07. Meer moeite hebben we met de cover door The Art Of Noise Feat. Tom Jones, die versie van Kiss krijgt een onvoldoende van ons: 5,22.

Kan Rodajc de toekomst voorspellen en gaf hij daarom gisteren al een score aan Manic Monday? Het tweede wel het eerste waarschijnlijk niet. Ik had hem al klaar gezet op de Spotify lijst dus hij had goed opgelet en de eerste 6 voor de Bangles is binnen.

In deze april-week in 1986 stond Prince dus op 1 in Amerikaanse Billboard Hot 100. Terwijl Kiss op de eerste plaats stond, kwam Manic Monday van The Bangles , dat hij onder het pseudoniem Christopher had geschreven, op de tweede plaats terecht.

Prince schreef het nummer in 1984. Het was oorspronkelijk bedoeld voor Apollonia 6. Er bestaat een demoversie waarop Prince en Apollonia samen zingen, maar hij besloot uiteindelijk dat het niet bij hun imago paste en legde het nummer op de plank. In 1985 hoorde Prince het debuutalbum van The Bangles. Hij was onder de indruk van hun harmonieën en gitaarwerk. Hij nam contact op met zangeres Susanna Hoffs en bood haar twee nummers aan. De band koos voor Manic Monday omdat ze de Beatles-achtige sfeer van de melodie fantastisch vonden.

Prince wilde niet dat zijn naam groot op de hoes zou staan, deels om de band de eer te gunnen en deels uit mysterie. Hij gebruikte het pseudoniem Christopher, een verwijzing naar zijn personage Christopher Tracy in de film Under the Cherry Moon.

Net als in de USA kwam Manic Monday in Engeland tot de tweede plaats. Bij ons in de Top 40 kwamen The Bangles in 6 weken notering niet verder dan de 24e plaats.

# 2532 Bangles - Manic Monday

9,5

Niets dan liefde voor dit prachtige popnummer

7

Dit nummer staat toevallig ook in ladder 112 van de MuMe Ladder die vanavond om 19:00 wordt afgetrapt.

7

Cranberries - 6,5
Eric Clapton - 3,5
Prince - 7
Tom Jones - 7,5

Manic Monday: 8,5

Rodajc schreef:

Ik kon deze meiden best waarderen toen ik een stuk jonger was. Waarschijnlijk had dit vooral met mijn crush op Susanna Hoffs te maken.

Potver, had ik concurrentie? Dat zou de ietwat matige respons destijds wel verklaren.

Maar goed, Suusje en co
7,6

8.3

Hun beste

vigil schreef:
(quote)

Potver, had ik concurrentie?

Jawel, hij had niet alleen oogje op jou maar ook op Susanna

GrafGantz schreef:
(quote)

Jawel, hij had niet alleen oogje op jou maar ook op Susanna

Ik kan hem geen ongelijk geven, ik ga er vanuit dat die eternal flame keurig blijft branden.

ArthurDZ schreef:
9,5

Niets dan liefde voor dit prachtige popnummer

Niets dan liefde voor deze prachtvent

Nummer is OK.

7

EvilDrSmith schreef:
Ik luister nog liever naar Captain Jack.

Vreemd. Heel vreemd. Hersenschudding opgelopen op Roadburn?

Johnny Marr schreef:

(quote)

Vreemd. Heel vreemd. Hersenschudding opgelopen op Roadburn?

Hoezo? Hij zei eindelijk iets zinnigs.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:54 uur

geplaatst: vandaag om 17:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.