Muziek / Muziekgames / MuMe klinkt anders
zoeken in:
0
geplaatst: 15 januari 2012, 16:29 uur
Titmeister schreef:
blablabla.
blablabla.
Mooi gesproken, Heiko

Ondanks dat Davis in eerste instantie niet echt een pionier was heeft hij later met zijn fusion heel belangrijk werk verricht voor de rockmuziek. Zonder Davis bijvoorbeeld geen OK PC en Kid A. Dus ik ben het wat Davis betreft helemaal met je eens. Billie Holiday vindt ik nog steeds net iets te veel gebaseerd op haar sekse, wat ik persoonlijk buiten de criteria voor deze lijst laat. Maar daar is al genoeg over gediscussieerd en dat is gewoon een verschillende interpretatie van de lijst.
Discharge is net zo'n toevoeging als Somatic Responses. Een goede argumentatie, maar op het eerste gezicht te obscuur voor een lijst als deze.
@kemm: Maar jij zult toch ook moeten toegeven dat 6 van de 17 net iets te veel van het goede is? Zeker als punk helemaal niet aanwezig was.
0
geplaatst: 15 januari 2012, 16:33 uur
Te obscuur? Het was toch echt een inspiratie voor Metallica.
Nu wordt het tenminste een interessante lijst.
Nu wordt het tenminste een interessante lijst.
0
geplaatst: 15 januari 2012, 16:36 uur
Teunnis schreef:
op het eerste gezicht
op het eerste gezicht

Daarbij kan je toch gewoon obscuur zijn, terwijl je een grote band hebt beïnvloed? Als ik later groots muzikant wordt en ik zeg dat Javelin een grote invloed op mijn muziek was (wat in dat geval ook zeer realistisch is), maakt Javelin niet minder obscuur?
0
geplaatst: 15 januari 2012, 16:40 uur
Interessante keuze, Discharge. Ik had wel van de band gehoord, maar tot op heden er nog nooit muziek van gehoord. Nu valt punk niet direct binnen mijn idioom, dus zal ik mij meer moeten verdiepen om tot een fatsoenlijk oordeel te komen. Desondanks bekruipt mij, net als Teun, het gevoel dat deze band te veel underground is om in de lijst te horen. Het feit dat ze een inspiratie waren voor Metallica verantwoordt natuurlijk nog niet hun aanwezigheid in deze lijst. Maar nogmaals: ik moet mij er meer in verdiepen om enigszins iets zinnigs erover te zeggen...
0
geplaatst: 15 januari 2012, 16:41 uur
Teunnis schreef:
Discharge is net zo'n toevoeging als Somatic Responses. Een goede argumentatie, maar op het eerste gezicht te obscuur voor een lijst als deze.
Precies mijn bedoeling. Ik wil best Jimi Hendrix of The Stones er weer inzetten hoor, maar dan gebeurt er dus steeds hetzelfde en daar worden dan ook nog eens pagina's over volgeluld. Dan doe ik dus inderdaad liever iets anders.
0
geplaatst: 15 januari 2012, 16:48 uur
Teunnis schreef:
@kemm: Maar jij zult toch ook moeten toegeven dat 6 van de 17 net iets te veel van het goede is? Zeker als punk helemaal niet aanwezig was.
Deze 5 zijn nu wel allemaal namen waar heel duidelijk iets voor te zeggen valt (waarom vallen soul en jazz trouwens opeens onder dezelfde noemer?). Bij punk lijkt het moeilijker om tot één naam te komen, gezien de discussies. De drie die onder jazz geschaard worden hebben mijn inziens een invloed die veel verder buiten de genres rijkt dan eender welke punknaam. Er zijn nu heel veel "soulpeople" na elkaar geweest, dus is de balans niet onlogisch. Als iemand mij vraagt om een naam toe te voegen doet die dat niet in de hoop Iron Maiden terug in de lijst te krijgen natuurlijk. @kemm: Maar jij zult toch ook moeten toegeven dat 6 van de 17 net iets te veel van het goede is? Zeker als punk helemaal niet aanwezig was.
Maar goed, het tij zal wel snel gaan keren vermoed ik. Discharge lijkt mij het begin van het einde... 
0
geplaatst: 15 januari 2012, 17:20 uur
Ik ben het met je eens dat er voor alle 5 de namen iets te zeggen valt. De enige van het lijstje soul/jazz/funk-artiesten waar ik mij minder in kon vinden is er al uit, dat was namelijk Booker T & the MG's. Dat mensen klagen over te veel zwarte artiesten in de lijst vind ik onterecht, want elke zwarte artiest kan gezien worden als verpersoonlijking of pionier van een genre:
- Robert Johnson (blues)
- Billie Holiday (vocal jazz)
- Thelonious Monk (bebop)
- Chuck Berry (rock&roll)
- Miles Davis (fusion)
- James Brown (funk)
- Gil Scott-Heron (soul)
- Fela Kuti (wereldmuziek)
- Bob Marley (reggae)
- Juan Atkins (dance)
- Public Enemy (hiphop)
Sommige van deze genres zijn overgenomen door blanken, maar dat neemt niet weg dat het de invloedrijke personen eruit zwart waren. Eigenlijk ben ik het heel erg eens met dit rijtje. Alleen zou ik, met PE al in de lijst, ervoor kiezen om Gil Scott-Heron te vervangen door een van de soul-grootheden (Marvin Gaye, Otis Redding of Sam Cooke). Verder aangevuld met de overige artiesten is de lijst redelijk compleet:
- Bob Dylan (folk)
- The Beatles (pop)
- The Velvet Underground (avant-garde)
- Black Sabbath (metal)
- Kraftwerk (electronic)
- Discharge (punk)
Eigenlijk is de lijst redelijk compleet al. Persoonlijk zou ik een andere naam kiezen voor de punk, omdat deze te underground is. Van de grote muziekstijlen mis ik alleen country verder. Mss zou je dan een van de jazz-artiesten kunnen vervangen door Hank Williams bv. Met Gaye/Otis/Cooke voor GSH kom je dan wat mij betreft al aardig richting een lijst die zeer representatief is. Zo slecht doen we het dus niet...
EDIT: Het wordt dan wel een redelijk bejaard lijstje. Mss ook een recente artiest toevoegen. Persoonlijk zou ik dan kiezen voor Radiohead, toch wel de artiest met de meeste invloed de afgelopen 2 decennia...
- Robert Johnson (blues)
- Billie Holiday (vocal jazz)
- Thelonious Monk (bebop)
- Chuck Berry (rock&roll)
- Miles Davis (fusion)
- James Brown (funk)
- Gil Scott-Heron (soul)
- Fela Kuti (wereldmuziek)
- Bob Marley (reggae)
- Juan Atkins (dance)
- Public Enemy (hiphop)
Sommige van deze genres zijn overgenomen door blanken, maar dat neemt niet weg dat het de invloedrijke personen eruit zwart waren. Eigenlijk ben ik het heel erg eens met dit rijtje. Alleen zou ik, met PE al in de lijst, ervoor kiezen om Gil Scott-Heron te vervangen door een van de soul-grootheden (Marvin Gaye, Otis Redding of Sam Cooke). Verder aangevuld met de overige artiesten is de lijst redelijk compleet:
- Bob Dylan (folk)
- The Beatles (pop)
- The Velvet Underground (avant-garde)
- Black Sabbath (metal)
- Kraftwerk (electronic)
- Discharge (punk)
Eigenlijk is de lijst redelijk compleet al. Persoonlijk zou ik een andere naam kiezen voor de punk, omdat deze te underground is. Van de grote muziekstijlen mis ik alleen country verder. Mss zou je dan een van de jazz-artiesten kunnen vervangen door Hank Williams bv. Met Gaye/Otis/Cooke voor GSH kom je dan wat mij betreft al aardig richting een lijst die zeer representatief is. Zo slecht doen we het dus niet...
EDIT: Het wordt dan wel een redelijk bejaard lijstje. Mss ook een recente artiest toevoegen. Persoonlijk zou ik dan kiezen voor Radiohead, toch wel de artiest met de meeste invloed de afgelopen 2 decennia...
0
geplaatst: 15 januari 2012, 17:34 uur
Gil Scott-Heron is er natuurlijk niet ingezet als vaandeldrager van de Soul, maar eerder als Godfather van de Rap, met teksten van een ongezien poëtische en kritische noot (lees meer in tuktaks motivatie). Dat hij zichzelf ook als soulartiest steeds wist heruit te vinden en met sterk materiaal te komen is een mooie aanvulling, maar om hem echt als de soul te belichamen in deze lijst is ook niet juist. Net als bij James Brown trouwens. De enige oplossing, inderdaad, er moet gewoon nog een soulnaam bij! 

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 15 januari 2012, 17:39 uur
Metal komt er veel te bekaaid vanaf. In de jaren 80 stond het genre al mijlenver van Black Sabbath af.
0
geplaatst: 15 januari 2012, 17:40 uur
Tsja, ik zie nu ook een behoorlijk compleet lijstje, maar toch mis ik een aantal namen, o.a. Otis of Cooke en Radiohead. In mijn persoonlijke lijstje van 17 had ik dit opgelost door jazz te diskwalificeren, eigenlijk totaal niet terecht, maar anders zou elk lijstje van 17 tekort schieten.
@Stijn: Dance, electronic en rock staan ook ver van hetgeen wat nu in de lijst staat. Helaas is de lijst beperkt tot 17 en is het niet zo gek dat er maar 1 metalartiest in staat.
@Stijn: Dance, electronic en rock staan ook ver van hetgeen wat nu in de lijst staat. Helaas is de lijst beperkt tot 17 en is het niet zo gek dat er maar 1 metalartiest in staat.
0
geplaatst: 15 januari 2012, 17:43 uur
Stijn_Slayer schreef:
Metal komt er veel te bekaaid vanaf. In de jaren 80 stond het genre al mijlenver van Black Sabbath af.
Welke band zou je er dan nog in willen zetten? Ik zou nog durven opteren voor Korn, omdat die zorgde voor de grote nu-metalhype (en dus Limp Bizkit, Linkin Park, Deftones [dat later een andere kant op ging], Slipknot enz.). En gewoon om er eens iets recent in te zetten.
0
geplaatst: 15 januari 2012, 17:43 uur
Is er eigenlijk een reden voor het getal 17? (Ik ken het oorspronkelijke opzet niet)
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 15 januari 2012, 17:45 uur
@ Teunnis:
Misschien, maar de discussie komt wat metal betreft op 'zo, Black Sabbath staat erin, hoeven we verder niet naar metal om te kijken' neer. Dat is misschien vanwege een gebrek aan bekendheid met het genre.
Ik zie Sabbath ook als de pioniers/grondleggers, maar naar de huidige maatstaven is Black Sabbath eigenlijk eerder rock dan metal.
@ Bennerd:
Een band als Iron Maiden omvat het gehele genre wat beter. Of Sabbath en Mercyful Fate. Die laatsten hebben een behoorlijke invloed op de heavy, death en black metal gehad.
Misschien, maar de discussie komt wat metal betreft op 'zo, Black Sabbath staat erin, hoeven we verder niet naar metal om te kijken' neer. Dat is misschien vanwege een gebrek aan bekendheid met het genre.
Ik zie Sabbath ook als de pioniers/grondleggers, maar naar de huidige maatstaven is Black Sabbath eigenlijk eerder rock dan metal.
@ Bennerd:
Een band als Iron Maiden omvat het gehele genre wat beter. Of Sabbath en Mercyful Fate. Die laatsten hebben een behoorlijke invloed op de heavy, death en black metal gehad.
0
geplaatst: 15 januari 2012, 17:57 uur
@Titmeister..
Mooi stuk inderdaad, er zijn een hoop namen die erin te zetten zijn, van de zes namen die je noemt zou ik voor alle zes argumenten kunnen aandragen waarom ze er wel in zouden horen...
Verder heb ik inderdaad iemand uit het begin van de bebop gekozen omdat dat toch wel grotendeels het genre is dat de ontwikkeling van jazz vanaf midden jaren 50 (en daarvoor ook al enigszins) heeft gedomineerd, en daarmee dus voor een echte jazz-pionier...
Ik vond het meer belangrijk om gewoon een naam ervan erin te hebben, welke het precies is maakt me niet heel veel uit, op basis van lichte persoonlijk voorkeur en al zijn composities heb ik voor Monk gekozen
... en zo maakt iedereen andere keuze 
Verder ook leuk stuk Hammerhead
, had je al iemand anders gevraagd?
Mooi stuk inderdaad, er zijn een hoop namen die erin te zetten zijn, van de zes namen die je noemt zou ik voor alle zes argumenten kunnen aandragen waarom ze er wel in zouden horen...
Verder heb ik inderdaad iemand uit het begin van de bebop gekozen omdat dat toch wel grotendeels het genre is dat de ontwikkeling van jazz vanaf midden jaren 50 (en daarvoor ook al enigszins) heeft gedomineerd, en daarmee dus voor een echte jazz-pionier...
Ik vond het meer belangrijk om gewoon een naam ervan erin te hebben, welke het precies is maakt me niet heel veel uit, op basis van lichte persoonlijk voorkeur en al zijn composities heb ik voor Monk gekozen
... en zo maakt iedereen andere keuze 
Verder ook leuk stuk Hammerhead
, had je al iemand anders gevraagd?
0
geplaatst: 15 januari 2012, 18:22 uur
Is er ergens een overzicht wie er allemaal al geweest zijn en zijn er users die wel in dit topic posten, maar nog niet aan de beurt zijn gekomen?
0
geplaatst: 15 januari 2012, 18:29 uur
Dat is er, maar dat is nog even niet geactualiseerd. Jocharo-T deed dat even, eerst R&P, maar die zijn beide al even niet gezien..
0
geplaatst: 15 januari 2012, 18:36 uur
Omdat laxus11 mij vroeg ook een steentje bij te dragen in dit topic heb ik het gedaan.
Het is natuurlijk erg moeilijk om de lijst te beperken tot 17 artiesten die tegelijk vernieuwend en invloedrijk waren. Overigens zou ik mij beperkt hebben tot de popmuziek, binnen de jazz zijn er nog meer baanbrekende artiesten buiten de 3 genoemde en ook de popmuziek is al meer versplinterd dan ooit.
Chuck Berry (rock'n roll), Beatles (rock/pop), Bob Dylan (folkrock), James Brown (soul/funk), Bob Marley (reggae), Velvet Underground (avant garde rock), Black Sabbath (metal) en Kraftwerk (electronic) staan er meer dan terecht in. Zij waren baanbrekend in hun genre en nu nog steeds invloedrijk. Belangrijke stromingen die ik echter mis zijn de progrock, glamrock en de new wave/postpunk. Deze laatste is voortgekomen uit de punk maar is veel breder en bereikte een veel groter publiek waar dat de punk vrij marginaal is gebleven.
Een band die bepalend is voor de postpunk/new wave is ongetwijfeld Joy Division die ook begonnen is als punkband. Die band viel eind jaren '70 op vanwege de atmosferische en erg donkere sound gekoppeld aan wanhopige teksten over verval en wanhoop en de lage, gekwelde vocalen van Ian Curtis. Daarmee heeft Joy Division vele andere new wave bands beïnvloed als bv. The Cure, The Sound en Echo & Bunnymen en zelfs U2, The Smiths en Depeche Mode (3 van de belangrijkste bands in de jaren '80) dragen invloeden van Joy Division in zich. Heden ten dagen zijn er nog steeds populaire bands die min of meer schatplichtig zijn aan Joy Division zoals Interpol, Editors en The National. Daarom hoort Joy Division thuis in de lijst.
Wie moet er dan uit? Van Juan Atkins en Discharge weet ik niet veel. James Brown en Gil Scott-Heron zitten in zowat dezelfde hoek: soul en funk en beiden hadden ook een invloed op de hiphop. Omdat James Brown meer impact had en ook eerder was laat ik Gil Scott-Heron weg. Het lijstje wordt dan:
1. Velvet Underground, 2. Miles Davis, 3. Juan Atkins, 4. Kraftwerk, 5. Chuck Berry, 6. Billie Holiday, 7. Bob Marley, 8. Joy Division, 9. Black Sabbath, 10. Discharge, 11. Bob Dylan, 12. Thelonious Monk, 13. Fela Kuti, 14. James Brown, 15. Robert Johnson, 16. Public Enemy, 17. The Beatles
Ik laat musician de volgende artiest in het lijstje plaatsen.
Het is natuurlijk erg moeilijk om de lijst te beperken tot 17 artiesten die tegelijk vernieuwend en invloedrijk waren. Overigens zou ik mij beperkt hebben tot de popmuziek, binnen de jazz zijn er nog meer baanbrekende artiesten buiten de 3 genoemde en ook de popmuziek is al meer versplinterd dan ooit.
Chuck Berry (rock'n roll), Beatles (rock/pop), Bob Dylan (folkrock), James Brown (soul/funk), Bob Marley (reggae), Velvet Underground (avant garde rock), Black Sabbath (metal) en Kraftwerk (electronic) staan er meer dan terecht in. Zij waren baanbrekend in hun genre en nu nog steeds invloedrijk. Belangrijke stromingen die ik echter mis zijn de progrock, glamrock en de new wave/postpunk. Deze laatste is voortgekomen uit de punk maar is veel breder en bereikte een veel groter publiek waar dat de punk vrij marginaal is gebleven.
Een band die bepalend is voor de postpunk/new wave is ongetwijfeld Joy Division die ook begonnen is als punkband. Die band viel eind jaren '70 op vanwege de atmosferische en erg donkere sound gekoppeld aan wanhopige teksten over verval en wanhoop en de lage, gekwelde vocalen van Ian Curtis. Daarmee heeft Joy Division vele andere new wave bands beïnvloed als bv. The Cure, The Sound en Echo & Bunnymen en zelfs U2, The Smiths en Depeche Mode (3 van de belangrijkste bands in de jaren '80) dragen invloeden van Joy Division in zich. Heden ten dagen zijn er nog steeds populaire bands die min of meer schatplichtig zijn aan Joy Division zoals Interpol, Editors en The National. Daarom hoort Joy Division thuis in de lijst.
Wie moet er dan uit? Van Juan Atkins en Discharge weet ik niet veel. James Brown en Gil Scott-Heron zitten in zowat dezelfde hoek: soul en funk en beiden hadden ook een invloed op de hiphop. Omdat James Brown meer impact had en ook eerder was laat ik Gil Scott-Heron weg. Het lijstje wordt dan:
1. Velvet Underground, 2. Miles Davis, 3. Juan Atkins, 4. Kraftwerk, 5. Chuck Berry, 6. Billie Holiday, 7. Bob Marley, 8. Joy Division, 9. Black Sabbath, 10. Discharge, 11. Bob Dylan, 12. Thelonious Monk, 13. Fela Kuti, 14. James Brown, 15. Robert Johnson, 16. Public Enemy, 17. The Beatles
Ik laat musician de volgende artiest in het lijstje plaatsen.
0
geplaatst: 15 januari 2012, 18:47 uur
Discharge heb ik een maand geleden live gezien op Speedfest (nou goed, de tegenwoordige line up van de band). Ondanks alle grote mannen met vetkuiven en grote staande bassen en geschreeuw over rock 'n' roll op dat festival, is Discharge eigenlijk het enige echt 100 % rock 'n' roll optreden dat ik heb gezien, en bovendien de band met veruit de beste bassist.
Maar dat heeft allemaal niet zoveel met de lijst te maken. Ik denkt toch wel dat door hun invloed op de hard music Discharge een naam is die, zoals Hammerhead zei, een keer genoemd mag worden.
Maar dat heeft allemaal niet zoveel met de lijst te maken. Ik denkt toch wel dat door hun invloed op de hard music Discharge een naam is die, zoals Hammerhead zei, een keer genoemd mag worden.
0
geplaatst: 15 januari 2012, 18:58 uur
Joy Division hoort naar mijn mening niet thuis in deze lijst 

0
geplaatst: 15 januari 2012, 19:09 uur
Titmeister schreef:
Eigenlijk ben ik het heel erg eens met dit rijtje. Alleen zou ik, met PE al in de lijst, ervoor kiezen om Gil Scott-Heron te vervangen door een van de soul-grootheden (Marvin Gaye, Otis Redding of Sam Cooke).
Eigenlijk ben ik het heel erg eens met dit rijtje. Alleen zou ik, met PE al in de lijst, ervoor kiezen om Gil Scott-Heron te vervangen door een van de soul-grootheden (Marvin Gaye, Otis Redding of Sam Cooke).
Hier ben ik het eigenlijk ook 100% mee eens. Desondanks snap ik ook dat Gil Scott-Heron niet enkel vanwege soul-muziek erin is gezet. Nu is de balans weer weg...
. Kom maar op met die soulartiest.
Ik zou persoonlijk gaan voor Otis of Marvin.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 15 januari 2012, 19:13 uur
Ik ben er niet fel tegen, maar ik vind dat de Velvets het belangrijkste van JD al wel omvatten (duistere teksten, sfeer, vrij minimale composities).
0
geplaatst: 15 januari 2012, 19:17 uur
kemm schreef:
Is er eigenlijk een reden voor het getal 17? (Ik ken het oorspronkelijke opzet niet)
Omdat er ook 17 mensen in de Think Different-clip zaten van Apple.Is er eigenlijk een reden voor het getal 17? (Ik ken het oorspronkelijke opzet niet)
YouTube - Apple - Think Different - Full Version
0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 15 januari 2012, 19:59 uur
Bericht ontvangen, collega HammerHead! Het gaat over Mercyful Fate en voor die groep wil ik nog eens alle hellehonden ontketenen want die groep was in 1984 (en eigenlijk als in 1983 met hun debuut) een trailblazer voor de metal! Het is momenteel alleen een kwestie van de beschikbare tijd. Mijn gedacht zeggen over 1984 en Mercyful Fate... dit hoeft geen twee keren gevraagd. Collega Stijn_Slayer zal me in het oog houden
.
.
0
geplaatst: 15 januari 2012, 20:00 uur
Nou, krijgen Stijn e.d. waarschijnlijk toch hun zin.
Ik gok dat SirSpamalot er iets van metal in zal gaan zetten
Ik gok dat SirSpamalot er iets van metal in zal gaan zetten

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 15 januari 2012, 20:00 uur
Hoeveel rondes doen we eigenlijk tot de lijst af is?
Ik heb inderdaad alle vertrouwen in de Sir.
Ik heb inderdaad alle vertrouwen in de Sir.

0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 15 januari 2012, 20:05 uur
Oeps, ik heb wellicht verkeerd gelezen... Wat moet ik juist doen? 

* denotes required fields.