Muziek / Muziekgames / MuMe klinkt anders
zoeken in:
0
geplaatst: 15 januari 2012, 20:34 uur
Lees de openingspost nog eens. Een artiest eruIt halen en er een in zetten. Dit alles aan de hand van de vraag wie hebben er door anders te klinken de muziekscene veranderd en gemaakt tot wat het vandaag de dag is?
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 15 januari 2012, 20:35 uur
1. Velvet Underground, 2. Miles Davis, 3. Juan Atkins, 4. Kraftwerk, 5. Chuck Berry, 6. Billie Holiday, 7. Bob Marley, 8. Joy Division, 9. Black Sabbath, 10. Discharge, 11. Bob Dylan, 12. Thelonious Monk, 13. Fela Kuti, 14. James Brown, 15. Robert Johnson, 16. Public Enemy, 17. The Beatles
Eén artiest toevoegen aan deze lijst en er één uithalen. Strekking is iets van wie heeft de popmuziek dermate veranderd tot wat ze vandaag de dag is/wie durfde anders te klinken.
Eén artiest toevoegen aan deze lijst en er één uithalen. Strekking is iets van wie heeft de popmuziek dermate veranderd tot wat ze vandaag de dag is/wie durfde anders te klinken.
0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 15 januari 2012, 20:36 uur
Dank je, Teunnis, ik heb zojuist de openingspost gelezen want ik kende deze topic nog niet. Ik weet al ongeveer wie ik eruit bonjour (West-Vlaams voor "eruit donder"), stay tuned!
Edit om 20u50: Damn it! Metallica is er al uit, want die ging ik eruit gooien ten voordele van Mercyful Fate. Ik twijfel nog of ik er goed aan doe om hier iemand uit te gooien want volgende artiesten zijn me tamelijk onbekend: Velvet Underground, Juan Atkins (nooit van gehoord), Discharge, Fela Kuti en Public Enemy. De rest heeft volgens mij haar/zijn plaats verdiend.
Edit om 20u50: Damn it! Metallica is er al uit, want die ging ik eruit gooien ten voordele van Mercyful Fate. Ik twijfel nog of ik er goed aan doe om hier iemand uit te gooien want volgende artiesten zijn me tamelijk onbekend: Velvet Underground, Juan Atkins (nooit van gehoord), Discharge, Fela Kuti en Public Enemy. De rest heeft volgens mij haar/zijn plaats verdiend.
0
geplaatst: 15 januari 2012, 20:37 uur
Stijn_Slayer schreef:
Hoeveel rondes doen we eigenlijk tot de lijst af is?
Ik heb inderdaad alle vertrouwen in de Sir.
Hoeveel rondes doen we eigenlijk tot de lijst af is?
Ik heb inderdaad alle vertrouwen in de Sir.
De ceremonieleider R&P heeft gezegd dat dit topic sluit op 31-01.
Tot dan gaan we door, lijkt me.

Overigens, hoe kan het dat ik dit topic nooit bij de updates zie staan(de algemene) is dit een beveiligd topic?
0
geplaatst: 15 januari 2012, 20:38 uur
Joy Division is een mooie toevoeging. Stond ook
Bij mijn zeventien (maar was wel een twijfelgevalletje). Wel
Jammer dat Gil Scott-Heron eruit ligt, samen met The Last Poets de pioniers van de rap.
Bij mijn zeventien (maar was wel een twijfelgevalletje). Wel
Jammer dat Gil Scott-Heron eruit ligt, samen met The Last Poets de pioniers van de rap.
0
geplaatst: 15 januari 2012, 20:41 uur
Ducoz schreef:
Overigens, hoe kan het dat ik dit topic nooit bij de updates zie staan(de algemene) is dit een beveiligd topic?
(quote)
Check even of je bij je instellingen in je profiel het vakje met 'Toon discussies in de categorie Muziekgames' aangevinkt hebt. Volgens mij heb je dat op dit moment niet. Anders kan ik het niet echt verklaren, want bij mij staat het wel in de updates.
0
geplaatst: 16 januari 2012, 00:15 uur
Teunnis schreef:
Joy Division is een mooie toevoeging.
Joy Division is een mooie toevoeging.
Joy Division is toch wel een van de - misschien wel DE - meest overschatte groepen ooit. 2 zwartgallige albums en een zelfmoord verder, een film van Anton Corbijn later en velen doen net alsof er nog nooit zwartgallige muziek was gemaakt voor Joy Division.
Of klink ik nu wat zwartgallig?

0
geplaatst: 16 januari 2012, 00:26 uur
Het gaat toch ook niet puur om de zwartgalligheid? Een groot deel van die post-punk-revival-bandjes is toch behoorlijk beïnvloed door Joy Division, vaak hoor je het er duidelijk in terug. In deze lijst staan vind ik ook wel wat te veel eer hoor, maar je moet ze natuurlijk ook niet onderschatten.
Daarbij valt die zwartgalligheid bij vlagen nog wel mee. Die wordt soms misschien wat uitvergroot, juist door die zelfmoord. Je kan ze ook als één van de eersten noemen die post-punk maakten (met een duidelijke ontwikkeling van punk (luister maar eens naar hun begindingen onder de naam Warsaw) naar post-punk. Maar ook dat vind ik te veel eer.
Daarbij valt die zwartgalligheid bij vlagen nog wel mee. Die wordt soms misschien wat uitvergroot, juist door die zelfmoord. Je kan ze ook als één van de eersten noemen die post-punk maakten (met een duidelijke ontwikkeling van punk (luister maar eens naar hun begindingen onder de naam Warsaw) naar post-punk. Maar ook dat vind ik te veel eer.
0
geplaatst: 16 januari 2012, 09:43 uur
Kraftwerk (electronic)
Welk Kraftwerk album overtuigt mij er eigenlijk van dat ze pioniers van de electronic zijn ipv pioniers van de dance?
0
titan (crew)
geplaatst: 16 januari 2012, 09:45 uur
Onderhond schreef:
Welk Kraftwerk album overtuigt mij er eigenlijk van dat ze pioniers van de electronic zijn ipv pioniers van de dance?
In jouw geval waarschijnlijk geen enkel.
0
geplaatst: 16 januari 2012, 12:49 uur
Arrie schreef:
Het gaat toch ook niet puur om de zwartgalligheid? Een groot deel van die post-punk-revival-bandjes is toch behoorlijk beïnvloed door Joy Division, vaak hoor je het er duidelijk in terug. In deze lijst staan vind ik ook wel wat te veel eer hoor, maar je moet ze natuurlijk ook niet onderschatten.
Een van de eersten wel, niet de eerste. Hoewel erover gediscussieerd wordt, vind ik Television's Marquee Moon het eerste postpunk-album. Pere Ubu's The Modern Dance was een goede 2e. Ook Wire, Siouxsie en Magazine waren eerder. JD heeft wel een duidelijke ontwikkeling van punk naar postpunk doorgemaakt en ik denk dan ook dat Closer een nieuw ijkpunt in het genre was. De band is natuurlijk enorm invloedrijk geweest, zowel in de jaren '80 (The Sound, The Chameleons, Scars etc.) als in de postpunkrevival (Interpol, Editors, White Lies). Maar of ze in deze lijst thuishoren? Ik denk het idd niet. Daarvoor klonken ze niet anders genoeg, en bestonden ze te kort...
0
geplaatst: 16 januari 2012, 13:45 uur
Stijn_Slayer schreef:
1. Velvet Underground, 2. Miles Davis, 3. Juan Atkins, 4. Kraftwerk, 5. Chuck Berry, 6. Billie Holiday, 7. Bob Marley, 8. Joy Division, 9. Black Sabbath, 10. Discharge, 11. Bob Dylan, 12. Thelonious Monk, 13. Fela Kuti, 14. James Brown, 15. Robert Johnson, 16. Public Enemy, 17. The Beatles
Het is grappig dat je een topic soms voor het eerst pas ziet als je er met je neus op wordt gewezen of als je gevraagd wordt om een bijdrage te leveren. Zoals Luc gisteren bij mij even deed.
En dan is het zowaar ook nog eens een topic waarbij je met een overwogen en een acceptabel oordeel moet komen waar uiteraard direkt op gaat worden geschoten

Toch heb ik er heus serieus over nagedacht want wat als het nageslacht over 300 jaar dit nog eens na gaat lezen?
En dan vind ik eigenlijk dat dit viertal niet mag ontbreken: Crosby, Stills, Nash & Young. Hun invloed, aanvankelijk al bij The Byrds en Buffalo Springfield, is vanaf halverwege de jaren '60, ongekend geweest.
Een inspiratie voor veel singer/songwriters, in woord en muziek. Uitvinders van de hippie-cultuur. Hebben baanbrekende albums als Déja Vu gemaakt maar hadden/hebben ook solo veel succes gehad. Ondertekenaars van het nog steeds meest geprezen concert aller tijden, Woodstock. Ze hebben niet alleen andere muzikanten beïnvloed maar hebben uiteindelijk heel veel mensen (politiek) bereikt en beïnvloed. Zij hebben o.a. Los Angeles op de kaart gezet als uitvalsbasis en hoofdstad voor de door hen groot geworden Westcoast muziek. Één van de grootste stromingen (in ieder geval in de VS) in de muziek te noemen.
Met name Neil Young is 45 jaar na dato nog een inspiratiebron voor velen, ook al zijn de andere drie leden ook nog steeds actief.
Dan kom je bij de vraag, wie haal je weg? Het overgebleven overzicht is al zover, de onmisbaarheid van de anderen is nauwelijks te ontkennen, maar ik kies dan toch voor de Velvet Underground. Zij missen dan net even de vonk om hun muzikale gedachtengoed zo groots en massaal over te brengen zoals uiteindelijk Crosby, Stills, Nash & Young dat hebben gedaan.
Dus: 1. Crosby, Stills, Nash & Young 2. Miles Davis, 3. Juan Atkins, 4. Kraftwerk, 5. Chuck Berry, 6. Billie Holiday, 7. Bob Marley, 8. Joy Division, 9. Black Sabbath, 10. Discharge, 11. Bob Dylan, 12. Thelonious Monk, 13. Fela Kuti, 14. James Brown, 15. Robert Johnson, 16. Public Enemy, 17. The Beatles
0
Lukk0
geplaatst: 16 januari 2012, 13:45 uur
Dat Joy Division maar drie jaar actief geweest is lijkt me geen argument om ze er niet in te zetten. The Velvet Underground had eigenlijk ook maar één album nodig om aan zijn huidige status te komen, White Light/White Heat en The Velvet Underground hobbelen wat dat betreft maar een beetje achter de banaan aan.
Ik denk dat Joy Division voor een lijst hier op het forum wel een terechte naam is. De focus ligt hier nog altijd vrij sterk op post-punk en new wave en Joy Division maakte daar met New Dawn Fades bijvoorbeeld wel een beetje de blauwdruk voor.
edit: ik lees nu het stukje van musician, ik kan het er nauwelijks minder eens mee zijn. VU eruit, onbegrijpelijk.
Ik denk dat Joy Division voor een lijst hier op het forum wel een terechte naam is. De focus ligt hier nog altijd vrij sterk op post-punk en new wave en Joy Division maakte daar met New Dawn Fades bijvoorbeeld wel een beetje de blauwdruk voor.
edit: ik lees nu het stukje van musician, ik kan het er nauwelijks minder eens mee zijn. VU eruit, onbegrijpelijk.
0
geplaatst: 16 januari 2012, 13:53 uur
Titmeister schreef:
Een van de eersten wel, niet de eerste. Hoewel erover gediscussieerd wordt, vind ik Television's Marquee Moon het eerste postpunk-album. Pere Ubu's The Modern Dance was een goede 2e. Ook Wire, Siouxsie en Magazine waren eerder. JD heeft wel een duidelijke ontwikkeling van punk naar postpunk doorgemaakt en ik denk dan ook dat Closer een nieuw ijkpunt in het genre was. De band is natuurlijk enorm invloedrijk geweest, zowel in de jaren '80 (The Sound, The Chameleons, Scars etc.) als in de postpunkrevival (Interpol, Editors, White Lies). Maar of ze in deze lijst thuishoren? Ik denk het idd niet. Daarvoor klonken ze niet anders genoeg, en bestonden ze te kort...
(quote)
Postpunk is er in vele hoedanigheden, maar we hebben het bij Joy Division vooral over de donkere en zware doomvariant die nogal tegen de gothic aanschurkt. Voor mijn gevoel was de wat meer swingende postpunkvariant met tribale invloeden en een scheut classic/kraut/glamrock er eerder dan de gothic getinte postpunk. De eerste postpunkbands (Pere Ubu, Talking Heads, Television, Magazine, Modern Lovers, The Fall, The Stranglers) hebben die 'doom'-component allemaal niet echt. Siouxsie heeft die wel een beetje, Wire op sommige nummers zeker ook. Maar vanaf Joy Division werd die stroming voor mijn gevoel overheersend met bands als The Cure, The Sound, Bauhaus, The Chameleons en dergelijke. Scars zou ik trouwens zelf weer niet in die hoek plaatsen. Ik vind het moeilijk te zeggen of die doompostpunk daarmee vooral door Joy Division is geïnitieerd. Feit is dat de postpunkrevival van de laatste tien jaar behoorlijk uit die hoek put, dus enige invloed kun je Joy Division en tijdgenoten dus inderdaad niet ontzeggen. Al blijft die invloed wel beperkt tot een hoekje van een subgenre. Dus of ze hier thuishoren...? Mwah.
Edit: The Velvet Underground eruit. Dat vind ik een vrij onbegrijpelijke keuze... Toch een beetje de oerband van zowat alle alternatieve rockmuziek, avant-garde en underground. En dan hebben we het over een vele malen breder spectrum dan Joy Division.
0
geplaatst: 16 januari 2012, 14:19 uur
VU eruit voor CSNY 
CSNY heb ik nooit als band gezien, meer als verzameling muzikanten met verschillende achtergronden die elkaars liedjes opnemen. Hebben één populair album afgeleverd, en hun muzikale invloed vind ik niet bijster groot. Singer-songwriters waren er al voor CSNY en klonken niet bepaald anders daarna. Ook met de solo-successen valt het wel mee. Enkel Neil Young is solo echt succesvol geworden. Alleen daarom zou CSNY eventueel in de lijst horen, maar dan kun je beter Young solo opnemen.
Ik vind je argumentatie om VU eruit te gooien erg zwak. Ze missen een vonk
Als er een band is die toch overduidelijk anders klonk dan de muziek uit die tijd was het VU wel. Over hun invloed hoeven we niet eens te hebben lijkt me. Denk dat de alternatieve rockscene er niet zo uit had gezien als vandaag zonder de VU...

CSNY heb ik nooit als band gezien, meer als verzameling muzikanten met verschillende achtergronden die elkaars liedjes opnemen. Hebben één populair album afgeleverd, en hun muzikale invloed vind ik niet bijster groot. Singer-songwriters waren er al voor CSNY en klonken niet bepaald anders daarna. Ook met de solo-successen valt het wel mee. Enkel Neil Young is solo echt succesvol geworden. Alleen daarom zou CSNY eventueel in de lijst horen, maar dan kun je beter Young solo opnemen.
Ik vind je argumentatie om VU eruit te gooien erg zwak. Ze missen een vonk
Als er een band is die toch overduidelijk anders klonk dan de muziek uit die tijd was het VU wel. Over hun invloed hoeven we niet eens te hebben lijkt me. Denk dat de alternatieve rockscene er niet zo uit had gezien als vandaag zonder de VU...
0
geplaatst: 16 januari 2012, 14:24 uur
musician schreef:
...ik kies dan toch voor de Velvet Underground. Zij missen dan net even de vonk om hun muzikale gedachtengoed zo groots en massaal over te brengen zoals uiteindelijk Crosby, Stills, Nash & Young dat hebben gedaan.
...ik kies dan toch voor de Velvet Underground. Zij missen dan net even de vonk om hun muzikale gedachtengoed zo groots en massaal over te brengen zoals uiteindelijk Crosby, Stills, Nash & Young dat hebben gedaan.
Meen je dit nou echt? Of bedoel je gewoon dat VU niet je ding is?
0
geplaatst: 16 januari 2012, 14:28 uur
Lukas schreef:
Postpunk is er in vele hoedanigheden, maar we hebben het bij Joy Division vooral over de donkere en zware doomvariant die nogal tegen de gothic aanschurkt. Voor mijn gevoel was de wat meer swingende postpunkvariant met tribale invloeden en een scheut classic/kraut/glamrock er eerder dan de gothic getinte postpunk. De eerste postpunkbands (Pere Ubu, Talking Heads, Television, Magazine, Modern Lovers, The Fall, The Stranglers) hebben die 'doom'-component allemaal niet echt. Siouxsie heeft die wel een beetje, Wire op sommige nummers zeker ook. Maar vanaf Joy Division werd die stroming voor mijn gevoel overheersend met bands als The Cure, The Sound, Bauhaus, The Chameleons en dergelijke. Scars zou ik trouwens zelf weer niet in die hoek plaatsen. Ik vind het moeilijk te zeggen of die doompostpunk daarmee vooral door Joy Division is geïnitieerd. Feit is dat de postpunkrevival van de laatste tien jaar behoorlijk uit die hoek put, dus enige invloed kun je Joy Division en tijdgenoten dus inderdaad niet ontzeggen. Al blijft die invloed wel beperkt tot een hoekje van een subgenre. Dus of ze hier thuishoren...? Mwah.
Tsja ik volg grotendeels wel wat je zegt. Al vind ik Magazine ook al wel 'doom'-elementen hebben, al is het niet zo zwaar als JD natuurlijk. Er is idd wel een duidelijke tweesplitsing tussen de wat meer funky, voornamelijk Amerikaanse wave en de donkerdere, voornamelijk Britse wave, die na JD meer doorsloeg naar de tweede...
Scars klinkt wel een stuk blijer dan JD, maar die had ik erbij gezet omdat de invloed wel duidelijk hoorbaar is. Zo klinkt de echo van Decades duidelijk door in Obsessions bv... Bauhaus was natuurlijk al even vroeg bezig als JD: Bela Lugosi's Dead (toch duidelijk een 'doom'-nummer) komt uit 1979...
0
geplaatst: 16 januari 2012, 14:54 uur
Paalhaas schreef:
Nee, de afweging was dat er een vergelijkbaar genre moest verdwijnen, ik ga niets doen met de gekozen reggae of jazz artiesten.
Ik denk dat de invloed van CSNY enorm geweest is, met name in de periode 1968-1972 en daarvoor met de Byrds en Buffalo Springfield. Grondleggers van de Westcoast scene. Ik heb ook die cd met die banaan van VU maar vind dat album verder niet zo heel erg schokkend, terwijl ze het juist daarvan zouden moeten hebben. Dan kies ik nog eerder voor The Doors.
0
geplaatst: 16 januari 2012, 15:00 uur
Een vergelijkbaar genre? The VU is toch niet te vergelijken met CSNY? 

0
geplaatst: 16 januari 2012, 15:02 uur
Kun je ook beargumenteren wat die invloed is geweest die de band CSNY hebben gehad. Een populaire album en optreden op woodstock, is m.i. nu niet echt een hele sterke argumentatie.
En wat maakt die Westcoast scene dan hedendaags zo byzonder?
En VU niet schokkend geweest. Ze hebben de kloof tussen contemporaine componisten en rockmuziek gedicht al in 1966!!! Voor dat enige band dat ooit heeft gedaan. Verder was Cale de innovator achter The Stooges en daar is ook al voldoende discussie over geweest over hoe ver hun invloed reikte.
En wat maakt die Westcoast scene dan hedendaags zo byzonder?
En VU niet schokkend geweest. Ze hebben de kloof tussen contemporaine componisten en rockmuziek gedicht al in 1966!!! Voor dat enige band dat ooit heeft gedaan. Verder was Cale de innovator achter The Stooges en daar is ook al voldoende discussie over geweest over hoe ver hun invloed reikte.
0
geplaatst: 16 januari 2012, 15:03 uur
musician schreef:
heb ook die cd met die banaan van VU maar vind dat album verder niet zo heel erg schokkend, terwijl ze het juist daarvan zouden moeten hebben.
heb ook die cd met die banaan van VU maar vind dat album verder niet zo heel erg schokkend, terwijl ze het juist daarvan zouden moeten hebben.
Ook dat is weer geen legitiem argument. Jij vind het niet schokkend, maar het wás wel schokkend.
0
geplaatst: 16 januari 2012, 15:49 uur
Verder speelt mee wanneer je die cd met die banaan voor het eerst gehoord hebt. Aangezien je specifiek meldt dat je de cd hebt zal dat vast niet in 1967 geweest zijn, toen was het namelijk best wel een schokkende plaat. Een beetje historisch besef mag toch wel verwacht worden als je in dit topic je zegje komt doen.
0
geplaatst: 16 januari 2012, 15:53 uur
@itchy: Zeg jij.... 
@GrafGantz: jij schrijft: "toen was het namelijk best wel (?!) een schokkende plaat." Met jouw beschrijving vraag ik mij ook af of VU wel in de lijst van 17 moet.

@GrafGantz: jij schrijft: "toen was het namelijk best wel (?!) een schokkende plaat." Met jouw beschrijving vraag ik mij ook af of VU wel in de lijst van 17 moet.
0
geplaatst: 16 januari 2012, 16:22 uur
Ja, zo kan je bezig blijven. De muziek van Chuck Berry klonk destijds behoorlijk schokkend maar als je er vandaag de dag met de "oren van nu" naar luistert is het niet bepaald wereldschokkend. Dus die moet dan ook uit de lijst ofzo?
0
geplaatst: 16 januari 2012, 16:51 uur
CSN&Y kan ik best inkomen. Zeker als je de invloed los nog meeneemt. Toch denk ik dat je met Dylan en CSN&Y wel een beetje dubbelop bezig bent. Zeker gezien de grove generaliseringen die je moet maken.
En VU eruit kan ik goed mee leven, maar dan vooral op persoonlijk gebied. Denk toch wel dat die er in hoort.
En VU eruit kan ik goed mee leven, maar dan vooral op persoonlijk gebied. Denk toch wel dat die er in hoort.
* denotes required fields.