MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMe klinkt anders

zoeken in:
Deep Purple heeft die hoge uithalen, die je later zeker in Guns n Roses en Iron Maiden terug hoort.
Black Sabbath is trager, hoor je zeker blues in terug, maar ademt meer het zware duistere uit, zoals Paradise Lost en Type O Negative.
Bij Metal zijn meerdere namen te noemen, deze stroming is misschien wel het meest gevarieerde te noemen.
Uriah Heep en Iron Butterfly hebben bijvoorbeeld ook hun sporen achter gelaten.

thelion schreef:
(quote)

Heb via pm te horen gekregen dat het voor Mjuman wegens omstandigheden niet mogelijk is om morgen zijn licht te laten schijnen over dit topic........

Heb in al mij onwetendheid besloten om dan Poeha aan te wijzen voor morgen (23 dec).

Heb ik dat.......

Poeha laat zijn beurt wegens drukte ook voorbij gaan.......

De eerste de beste die mij via pm vraagt hem voor te dragen voor morgen(23 dec) is de gelukkige

En we hebben en winnaar deric raven is de gelukkige voor morgen (23 dec)

deric raven schreef:
Deep Purple heeft die hoge uithalen, die je later zeker in Guns n Roses en Iron Maiden terug hoort.
Black Sabbath is trager, hoor je zeker blues in terug, maar ademt meer het zware duistere uit, zoals Paradise Lost en Type O Negative.
Bij Metal zijn meerdere namen te noemen, deze stroming is misschien wel het meest gevarieerde te noemen.
Uriah Heep en Iron Butterfly hebben bijvoorbeeld ook hun sporen achter gelaten.

Er zijn inderdaad veel bands die hun sporen nagelaten hebben, maar qua innovator zou ik echt voor Black Sabbath kiezen. Die heeft duidelijk het meeste impact gehad.

niels94 schreef:
Is er niet een beter alternatief voor Public Enemy? Ze zijn absoluut één van de meest invloedrijke hip-hop artiesten, maar is bijvoorbeeld een Run-DMC niet nét wat belangrijker geweest voor de hip-hop?

Wat te denken van The Last Poets ?

Interessante, leuke keuzes weer.

Dylan en Zappa uit de lijst ???

Zappa kan zelfs ik nog wel inkomen, maar Dylan hoort er gewoon echt in !
Dan kun je wel stellen dat Woody Guthrie eerder was, maar Guthrie's invloed op de carriere van Dylan (die al ruim een halve eeuw bezig is) was dusdanig kort, dat mag eigenlijk geen naam hebben mijn inziens.
Als er iemand zijn eigen pad bewandeld heeft (for better or worse), dan is het Bob Dylan wel !

Na de zielige lijst van DWDD had ik voor de MuMe lijst nog wel enige hoop, maar ik kan het nu echt niet meer serieus nemen

1. Velvet Underground 2. Jerry Lee Lewis, 3. Public Enemy, 4. Kraftwerk, 5. Prince, 6. Luigi Russolo, 7. Bob Marley, 8. Woody Guthrie, 9. Sam Cooke, 10. Jimi Hendrix, 11. Juan Atkins, 12. David Bowie, 13.Black Sabbath, 14. James Brown, 15. Robert Johnson, 16. The Stooges, 17. Phil Spector

The Beatles gaan er uit.
Ze waren vooral goed vanwege een soort van competitiestrijd tussen Beatles, Stones en Beach Boys.
Ze maakten elkaar beter door elkaar proberen te overtroeven in het maken van mooie albums, waarbij ze elkaar beinvloeden.

Phil Spector komt in de lijst.
Hij maakte het geluid voller.
In Born To Run van Bruce Springsteen en ABBA hoor ik zijn hand terug.
Ook was hij een van de eersten die met meidenbandjes op de proppen kwam; vervolgens kwamen de Boy Bands.
Ook een Malcolm McLaren heeft naar hem gekeken in het samenstellen van Sex Pistols; denk ik.
Beatles en Ramones hebben o.a. met hem gewerkt om een ander geluid te krijgen.

Stalin schreef:
Na de zielige lijst van DWDD had ik voor de MuMe lijst nog wel enige hoop, maar ik kan het nu echt niet meer serieus nemen

Nu je twee favorieten uit de lijst zijn, kun je 'm niet meer serieus nemen?

Woody Guthrie heeft daadwerkelijk een groot aantal songwriters beïnvloed waaronder Bob Dylan, Joe Strummer, Bruce Springsteen en Billy Bragg (om er maar een paar te noemen). Guthrie schreef zijn teksten en muziek (nou ja, z'n 3 akkoorden) bijna allemaal zelf. Dylan heeft veel "geleend" van oudere blues en folk artiesten (waaronder Guthrie) en hij is dus ook zeker niet vernieuwend geweest in de popmuziek. Begrijp me goed, ik vind Dylan een (erg) grote artiest, maar niet eentje die "anders" klonk.

Ik geef vanavond pas aan wie de volgende mag doen, dit om misverstanden te voorkomen.

L_T_B schreef:
(quote)

Nu je twee favorieten uit de lijst zijn, kun je 'm niet meer serieus nemen?

Begrijp me goed, ik vind Dylan een (erg) grote artiest, maar niet eentje die "anders" klonk.

Zoals gezegd, zelfs ik als Zappa fundamentalist kan inzien waarom (en heeft begrip voor het feit dat) Zappa er uit gegooid is:
Enerzijds is er bijna niemand die zo ongelooflijk vernieuwend (ook qua opname- en productietechnieken overigens) bezig was als Zappa: de beste man gooide zoveel muzikale invloeden door elkaar en gaf daar zo'n volstrekt eigenzinnige draai aan, dat je bijna kan spreken van een volstrekt uniek genre binnen de muziek als geheel.

Anderzijds is zijn invloed vandaag de dag lastig te peilen, want de meeste van de artiesten die door hem (mede-) beinvloed zijn, zijn (althans voor het DWDD-publiek wellicht) veelal niet de grootste namen: Alice Cooper, Primus, Henry Cow, Phish, John Frusciante, Mike Portnoy (van Dream Theater), Devin Townsend en niet te vergeten zo ongeveer alle muzikanten (zoals George Duke, Steve Vai, Vinnie Colaiuta, Terry Bozzio, Adrian Belew etcetera) die ooit met hem gespeeld hebben.

Van artiesten zoals Bob Dylan en The Beatles kun je de invloed vandaag de dag bijna nog snijden met een mes, wat betreft de invloed van Zappa toch een stuk minder naar mijn beleving en daarom wellicht een terechte keus hem te verwijderen

Maar Dylan is toch andere koek !
Uiteraard heb je gelijk om te zeggen dat Bob beinvloed is door o.a. Woody Guthrie en een hele lijst ouwe folk en blues muzikanten (om over schrijvers en dichters nog maar te zwijgen). Maar het gegeven is wat mij betreft dat Dylan met al die invloeden zoiets volkomen nieuws heeft neer gezet dat hij meer van invloed is geweest op de hedendaagse muziekgeschiedenis dan datgene wat de beste man zelf beinvloed heeft.

En dat zeg ik met alle respect voor alle namen die voor Dylan tot invloed zijn geweest, begrijp me niet verkeerd.
Bovendien was er geen enkele artiest die in de jaren 60/70 zo ongelooflijk zalig verklaard is als Dylan...elke scheet van de man is door de halve bevolking over de longen genomen in die tijd.

Dat Dylan niet ''anders'' zou klinken is ook niet te verkopen, want ''nobody sings Dylan like Dylan.''

Stalin schreef:
Dat Dylan niet ''anders'' zou klinken is ook niet te verkopen, want ''nobody sings Dylan like Dylan.''

Bekend met Sammy Walker?

We agree to disagree en dat is het mooie aan dit topic.

Wat mij betreft had ik Dylan er graag ingelaten, maar vind dat iet wat inhalig om meerdere personen van het genre folk de lijst te laten bevolken. Wat mij betreft heeft Woody Guthrie meer betekend in de wortels van de folk door anders te klinken. Hierbij verwijs ik ook weer naar L_T_B waar Guthrie simpelweg vernieuwender was dan Dylan, die toch vooral zijn inspiratie haalde uit eerdere artiesten, waaronder vooral Guthrie - en nog genoeg andere grote namen die dat deden.

Dylan mag dan wel zalig zijn verklaard, laten we dan besluiten 'm tot meest gewaardeerd artiest benoemen, zeker in de folk, maar op het gebied van 'anders klinken' vind ik dat Woody's positie gerechtvaardigd is.

En nogmaals: ik ben óók liefhebber van Dylan, maar 'k vind dat Woody beter in dit lijstje past.

Joy4ever schreef:
(quote)
Waarom zo kinderachtig? Ik stel een gewone vraag. Daarnaast heb ik mijn keuze voor Pearl Jam prima beargumenteerd.

Rob: graag jouw oordeel in deze. Hoever mogen we terug in de tijd?

Bij DWDD was de regel: er moet bewegend materiaal zijn van de artiest - dat lijkt mij meer dan redelijk. Maar maak je niet druk Ome Russolo gaat echt nog wel uit de lijst geknikkerd worden (en misschien er daarna weer in, en daarna weer uit etc.). Er komen namelijk nog zoveel users aan bod dat ik vrees dat iedere artiest er wel minimaal één keer uitgaat.

Users die geweet zijn (of nog komen gaan)

- aERodynamIC
- Joy4ever
- AOVV
- El Ninjo
- titmeister
- Reijersen
- Masimo
- Herman
- sxesven
- thelion
- Deric raven
- Itchy (vandaag)

Dylan was toch veel meer dan een Woody Guthrie-imitator. De eerste jaren was hij weliswaar door Woody Guthrie beïnvloed (en ook door Hank Williams) maar hij creëerde al snel een nieuwe stijl (folkrock) en had daarmee meer invloed dan Woody Guthrie (Byrds, Donovan, Bruce Springsteen, Neil Young ...). Bovendien is hij - op Beatles na - de meest gecoverde artiest ooit. Al is Woody Guthrie natuurlijk ook van groot belang (eigenlijk horen beiden in de lijst thuis).

Met Bob Dylan en vooral The Beatles eruit kan ik de lijst niet meer serieus nemen (nog minder dan die van DWDD).

Over Russolo heb ik geen mening, maar met de wissel van Black Sabbath voor Metallica ben ik het wel eens. Mooi dat Lion over zijn eigen muzikale grenzen heenkijkt

Met de wissel van Black Sabbath voor Metallica ben ik het ook helemaal eens.
Russolo ... eigenlijk zouden wij ons moeten beperken tot de popmuziek (zelfs daarin zijn 17 namen te weinig). Als wij daarbuiten gaan zouden wij ook Beethoven, Bach en Mozart moeten noemen (nu nog steeds invloedrijk en hun werken worden vaak uitgevoerd).

Ik ga hier eens goed over nadenken, en kom er later vandaag op terug. Zo over de douche eens ernstig nadenken over de positie van Russolo nadenken, want hoewel ik de keus begrijp voelt het als een brug te ver. Wordt vervolgd!

deric raven schreef:
Beatles en Ramones hebben o.a. met hem gewerkt om een ander geluid te krijgen.

Enkel het laatste Beatles-album Let It Be is geproduceerd door Phil Spector.

stoepkrijt schreef:
Over Russolo heb ik geen mening, maar met de wissel van Black Sabbath voor Metallica ben ik het wel eens. Mooi dat Lion over zijn eigen muzikale grenzen heenkijkt

In princiepe heb ik geen muzikale grenzen........ wel muzikale voorkeuren

Allereerst wil ik Sxesven bedanken voor mijn voordracht.

Allertweedst constateer ik dat het handig is een lijstje met artiesten bij te gaan houden die er al eens in hebben gestaan. Zie hieronder:

Beach Boys
Blondie
Bob Dylan
Frank Zappa
Luigi Russolo
Madonna
Metallica
Nirvana
Pearl Jam
Sex Pistols
The Who

R&P, is het toegestaan artiesten opnieuw toe te voegen ? Mij lijkt van niet, maar is niet duidelijk.

Eerst moet er iemand uit, en dat is Luigi Russolo. Het belang van noise, gevonden en toevallige geluiden in de muziek is niet te onderschatten. De muziek waar ik van hou zit er zelfs vol mee.
Maar de nominatie van Russolo vind ik veel te theoretisch. Ook voor hem zullen zijn er mensen geweest die bezig waren met non-muziek (zo noem ik het maar even). Holbewoners die staan te schreeuwen in een grot, een ridder die met zijn zwaard langs zijn harnas schraapt en mensen irriteert of fascineert met dat geluid. Eigenlijk zouden zij, als collectief, genomineerd moeten worden. Daarnaast is noise (veelal) inherent aan de anonimiteit van de uitvoerenden, het laagdrempelige.
Kortom: om er maar één naam aan te willen koppelen vind ik niet juist.

En dan nu het moeilijkste deel. Onder de douche heb ik er net over nagedacht, en er kwam toch al vrij snel een naam in me op, waar ik helemaal achter kan staan.

Je hebt in de populaire muziek een aantal spilfiguren, aanjagers. Ze duiken overal op, maken zelf muziek maar zijn ook niet bang om hun invloed op allerlei muzikale terreinen uit te oefenen.
Één van hen is Brian Eno.
Als toetsenist in Roxy Music haalde hij heel aardige, maar nu enigzins gedateerde geluiden uit zijn synthesizer. Maar zijn werk nam pas werkelijk een vlucht toen hij die band verliet. Uitvinder vind ik een groot woord en is voer voor pagina's discussie, maar een pionier van ambient-muziek is hij zeker. Daarmee is hij van enorme invloed geweest op alle soorten latere electronische muziek. Ook zijn werk met David Byrne heeft daar zeker aan bijgedragen.

Daarnaast duikt hij op op de vreemdste en meest uiteenlopende krochten van de popmuziek. Hij is zowel de man achter de "No New York" verzamelaar, met directe lijntjes naar belangrijke bands als Sonic Youth. Hij produceerde en bemoeide zich met een groot deel van de Bowies Berlijn-trilogie. Hij tilde U2 naar de hoogtepunten in hun carriere! Hij produceerde Colplay's geniale Mylo Xyloto! ... ok, tijd om te stoppen!

1. Velvet Underground 2. Jerry Lee Lewis, 3. Public Enemy, 4. Kraftwerk, 5. Prince, 6. Brian Eno, 7. Bob Marley, 8. Woody Guthrie, 9. Sam Cooke, 10. Jimi Hendrix, 11. Juan Atkins, 12. David Bowie, 13.Black Sabbath, 14. James Brown, 15. Robert Johnson, 16. The Stooges, 17. Phil Spector

Ik nomineer Sandokan-veld ! You've got PM, Sandokan.

LucM schreef:
(quote)

Enkel het laatste Beatles-album Let It Be is geproduceerd door Phil Spector.

Dan klopt het dus.....

Maar dat Beatles een ander geluid hebben verkregen door Phil Spector klopt helemaal niet (al hun vorige albums werden geproduceerd door George Martin). Let it Be wijkt overigens stilistisch nauwelijks af van hun vorig werk en is net het minst vernieuwende Beatles-album. Phil Spector produceerde wel albums van George Harrison solo.
Met Bryan Eno in de lijst kan ik mij wel vinden (Roxy Music, David Bowie, U2).

Brian Eno in de lijst

itchy schreef:
Allertweedst constateer ik dat het handig is een lijstje met artiesten bij te gaan houden die er al eens in hebben gestaan. Zie hieronder:

Beach Boys
Blondie
Bob Dylan
Frank Zappa
Luigi Russolo
Madonna
Metallica
Nirvana
Pearl Jam
Sex Pistols
The Who

R&P, is het toegestaan artiesten opnieuw toe te voegen ? Mij lijkt van niet, maar is niet duidelijk.

Bij de Wereld Draait Door kon dit, hier moet dit absoluut ook kunnen lijkt me.

LucM schreef:
Met Brian Eno in de lijst kan ik mij wel vinden (Roxy Music, David Bowie, U2).

En Devo en Talking Heads

Morgen mag Onweerwolf er eentje plaatsen, en een uit de lijst halen.

@ LucM: Zou natuurlijk ook mee kunnen spelen dat The Beatles tijdens Let It Be zelf al met een gespannen sfeer in de studio zaten, en er nog weinig zin in hadden.

niels94 schreef:

(quote)

Bij de Wereld Draait Door kon dit, hier moet dit absoluut ook kunnen lijkt me.

Ja, dat vind ik ook. Als iemand om een of andere onbegrijpbare reden Velvet Underground er uit haalt moet ik hem tijdens mijn beurt er wel weer in kunnen zetten.

Russolo er na één dag alweer uit!!

Gast
geplaatst: vandaag om 08:02 uur

geplaatst: vandaag om 08:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.