MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMe klinkt anders

zoeken in:
Het leukste is natuurlijk nee te antwoorden en jou dan nog steeds te laten twijfelen of dat nou ook sarcasme is. Dus dat doe ik dan ook: nee.

maar ik reageerde alleen op die laatste zin (van dat stukje) van principal.

Mij zeggen Miles Davis, Kraftwerk, Joy Division en Bob Dylan dan weer totaal niets.

Bob Dylan mis je niks aan.

chevy93 schreef:
Tja, als je Can niet kent, heb je inderdaad een extreem gelimiteerde smaak. Mijn onbekende namen waren (en zijn) 3, 10, 12 en 13.

Ook een verwarde smiley van mijn kant. Ik ken Can niet. Jij Fela Kuti en Thelonious Monk niet. Die zijn in mijn leefwereld toch ook echt heel bekend....

Stijn_Slayer
Het is ook gewoon een rare opmerking.

Ik denk dat de meeste mensen in mijn persoonlijke omgeving slechts vier namen kennen (Elvis, Bob, Bob en Beatles). Dus als je 50% van de namen vaag vindt doe je het zo slecht nog niet.

principal2000 schreef:
(quote)

Ook een verwarde smiley van mijn kant.
Ik reageerde alleen hierop:
principal2000 schreef:
En in dat laatste blink ik juist redelijk uit.
Maar ik zal mijn sarcasm-sign weer eens wat vaker uit de kast trekken:

(afbeelding)

lennon schreef:
vervolgens staat de lijst vol met zeker 50% vage namen waar nog wel een beter alternatief voor gevonden zou kunnen worden.

Ga aub niet je eigen muziekkennis veralgemenen

chevy93 schreef:
Tja, als je Can niet kent, heb je inderdaad een extreem gelimiteerde smaak. Mijn onbekende namen waren (en zijn) 3, 10, 12 en 13.

TJa als je Kuti niet kent heb je inderdaad een beperkte smaak.

Domme opmerking hè?

Principal heeft gelijk, ik overdrijf uiteraard, maar drie ken ik er zeker niet, en ja, Can is daar een van. Nou nou wat een schande weer, ik heb een beperkte smaak lees ik. Zucht, jammer weer zo'n kansloze opmerking zeg...

bennerd schreef:
(quote)

Ga aub niet je eigen muziekkennis veralgemenen

Ik schrijf dan ook, volgens mij.......

Chevy bedoelde het sarcastisch. Zo raar is het niet als je Can niet kent, zeker in de mainstream gewoon een bijna onbekende band.

Wel een van de beste bands ooit, maar dat is dan weer mijn mening...

niels94 schreef:
Mij zeggen Miles Davis, Kraftwerk, Joy Division en Bob Dylan dan weer totaal niets.

Leuk geprobeerd Niels, maar niemand trapt er in zo te zien

Stijn_Slayer
herman schreef:

Wel een van de beste bands ooit.

Mee eens.

principal2000 schreef:
(quote)

Dit is nu de lijst:
1. Can, 2. Miles Davis, 3. Juan Atkins, 4. Kraftwerk, 5. Elvis Presley, 6. Billie Holiday, 7. Bob Marley, 8. Joy Division, 9. Black Sabbath, 10. Discharge, 11. Bob Dylan, 12. Thelonious Monk, 13. Fela Kuti, 14. James Brown, 15. Robert Johnson, 16. Public Enemy, 17. The Beatles

Eens even kijken. Volgens mij ken Can niet in deze lijst. Net als Joy Division, Discharge, Thelonious Monk en Juan Atkins of Robert Johnson (één van beide). Er is duidelijk een overkill aan electronica in de lijst. Where the f*** is the Rock ('n Roll)?! Alleen Elvis Presley & Black Sabbath is te weinig. En nee, singer/songwriter Bob Dylan hoort daar niet bij, net zo min als (popgroep) the Beatles.

GrafGantz schreef:
(quote)

Leuk geprobeerd Niels, maar niemand trapt er in zo te zien

trebremmit een beetje

west schreef:
Er is duidelijk een overkill aan electronica in de lijst.

Inderdaad zeg, twee van de 17, het moet echt niet veel gekker worden.

west schreef:
(quote)

Eens even kijken. Volgens mij ken Can niet in deze lijst. Net als Joy Division, Discharge, Thelonious Monk en Juan Atkins of Robert Johnson (één van beide). Er is duidelijk een overkill aan electronica in de lijst. Where the f*** is the Rock ('n Roll)?! Alleen Elvis Presley & Black Sabbath is te weinig. En nee, singer/songwriter Bob Dylan hoort daar niet bij, net zo min als (popgroep) the Beatles.

Och och, spuit 11 geeft ook weer water. Er staan 2 electronic-namen in de lijst. Wanneer is het genoeg volgens jou? Als er geen in staan? Er staan verder nog altijd 5 rockbands in de lijst, dus het lijkt me dat rock niet bepaald benadeeld wordt...

Stijn_Slayer
west schreef:
(quote)

Overkill aan electronica? Waar is de rock?

Robert Johnson ken je niet, de meest invloedrijke bluesmuzikant ooit? Het is toch niet je bedoeling om hem eruit te halen? Bedoel je 'ken ik niet' of 'kan niet in de lijst'? Joy Division kent toch ook iedereen?

Dylan ('folk-rock'), Beatles en Joy Division zijn veel meer rock dan Kraftwerk electronica is.

Ik krijg het zelf niet uit mijn strot om Bob Dylan rock te noemen. Persoonlijk vind ik het niet prettige zeur muziek, maar dat is smaak.
The Beatles begonnen natuurlijk wel rock 'n roll, maar vonden vervolgens praktisch de popmuziek uit. Eerlijk is eerlijk: daar zaten eind jaren '60 nog wat rocknummers tussen. Waaronder het briljante Helter Skelter en Back in the USSR.
Joy Division rock?

Nu weet ik dat hier op Musicmeter een heeeeeele brede definitie van rock muziek wordt gehanteerd, als je dat doet, dan valt de halve lijst er inderdaad onder. Maar ik vind dat te makkelijk en verzet mij daar soms tegen. Deze lijst mist gewoon 'ballen'. Vandaar dat ik even een knuppel in het hoenderhok gooide.

Over Robert Johnson heb je helemaal gelijk: ik vergiste mij daar. Juan Atkins kan er wat mij betreft uit. En Discharge vind ik wel erg in de niche zitten.

Of goede kandidaten die dat in de lijst kunnen zetten

west schreef:
Juan Atkins kan er wat mij betreft uit.

Omdat het geen rock is?

Als je die eruit haalt, staat alleen Kraftwerk er nog in om het hele genre van de elektronische muziek te vertegenwoordig (wat niet eens één genre is).

Nee, maar dat vind ik bullshit.
Rock heeft ook meerdere genres(en subgenres) en dus meerdere pioniers.
Dan kan je de lijst wel uitbreiden tot een 40 koppen tellende lijst.

Stijn_Slayer
Wat betreft Joy Division, post-punk zie ik als een subgenre van rock. Een genre als new wave ook.

west schreef:
En Discharge vind ik wel erg in de niche zitten.

Discharge is niet de bekendste band maar ze hebben wel veel invloed uitgeoefend. Het was de intensiteit in de punk van deze band die extreem dicht in de buurt kwam bij de Metal. Het eerste album van Metallica was Metal maar dan met punkinvloeden erin. Later zou Metallica het nummer Free Speech For The Dumb coveren op Garage Inc.

Later wordt Punk een stuk harder en zo ga je toch richting de Grindcore met Napalm Death. De beginperiode van de grindcore heeft nog veel punkinvloeden, later wordt dat steeds minder. Hardcorebands gingen meer metalinvloeden in hun muziek gebruiken en ook andersom. Cross-overs werden steeds gebruikelijker.

west schreef:
Joy Division rock?

Goed punt, iedereen weet natuurlijk dat dat jazz is.

Arrie schreef:
(quote)

Omdat het geen rock is?

Als je die eruit haalt, staat alleen Kraftwerk er nog in om het hele genre van de elektronische muziek te vertegenwoordig (wat niet eens één genre is).

Nee Juan Atkins is in feite ook nogal een niche artiest. Kijk eens op onze eigen website:
Juan Atkins

Overigens heb je wel een punt met alleen Kraftwerk als vertegenwoordiger van de elektronische muziek. Ik zou dus juist Juan Atkins door een andere artiest uit de electronische hoek vervangen, bij voorkeur een moderne artiest. Blijven er wel 2 vertegenwoordigers over.

Stijn_Slayer schreef:
Wat betreft Joy Division, post-punk zie ik als een subgenre van rock. Een genre als new wave ook.

Volgens de muziektheorieën zal je zeker gelijk hebben, maar ik blijf er moeite mee hebben om hun muziek in het rock genre te plaatsen. Daarnaast vind ik dat de invloed van Joy Division schromelijk overschat word.

Ik weet, ik denk nu een beetje out of the box, maar zo kan je eens kritisch naar het huidige lijstje kijken. Graf Gantz doet nu ook mee, alleen slaat hij wat door, door Joy Division in het genre jazz te plaatsen...

west schreef:
Nee Juan Atkins is in feite ook nogal een niche artiest. Kijk eens op onze eigen website:Juan Atkins

Invloedrijk is iets anders dan populair (veel stemmen). De artiest die ik zou willen toevoegen heeft ook maar - krap aan - 100 stemmen waarvan driekwart bij één (verzamel)album.

west schreef:
Ik zou dus juist Juan Atkins door een andere artiest uit de electronische hoek vervangen, bij voorkeur een moderne artiest.

(afbeelding)

Tsja concluderen dat een artiest die bijna alleen singles heeft uitgebracht een niche-artiest is, op basis van het aantal stemmen op een site waar singles niet beoordeeld kunnen worden is natuurlijk erg plausibel. En volgens west is rock alleen rock als het uptempo is

Waarschijnlijk kent West enkel Love Will Tear Us Apart, want daar kan ik nog wel van begrijpen dat je dat geen rock noemt. Maar nummers als Disorder, Shadowplay en Dead Souls toch moeilijk onder een andere categorie dan rock te plaatsen.

En bij een dance-artiest aankomen met het aantal stemmen op zijn albums Jij denkt zeker ook dat dit een obscure underground artiest is. Avicii heeft op dit moment de op een na populairste track op Spotify op zijn naam staan.

Nog een aantal voorbeelden:

Swedish House Mafia
Benny Benassi
Afrojack
Paul van Dyk

En een van de grondleggers van de dance een niche-artiest noemen is natuurlijk ook niet helemaal correct. Enkel Giorgio Moroder, zijn tijd- en plaatsgenoten en de tijdgenoten uit Chicago hebben een vergelijkbare bijdrage gedaan aan dance, het grootste genre sinds lange tijd al.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:09 uur

geplaatst: vandaag om 17:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.