Muziek / Muziekgames / MuMe klinkt anders
zoeken in:
0
geplaatst: 25 januari 2012, 08:49 uur
Anyway, nog steeds geen vernieuwingen, het wordt echt steeds waardelozer zo.... 
ik zeg, de lijst is dood.....

ik zeg, de lijst is dood.....

0
geplaatst: 25 januari 2012, 09:07 uur
Teunnis schreef:
Waarschijnlijk kent West enkel Love Will Tear Us Apart, want daar kan ik nog wel van begrijpen dat je dat geen rock noemt. Maar nummers als Disorder, Shadowplay en Dead Souls toch moeilijk onder een andere categorie dan rock te plaatsen.
En bij een dance-artiest aankomen met het aantal stemmen op zijn albums
En een van de grondleggers van de dance een niche-artiest noemen is natuurlijk ook niet helemaal correct. Enkel Giorgio Moroder, zijn tijd- en plaatsgenoten en de tijdgenoten uit Chicago hebben een vergelijkbare bijdrage gedaan aan dance, het grootste genre sinds lange tijd al.
Waarschijnlijk kent West enkel Love Will Tear Us Apart, want daar kan ik nog wel van begrijpen dat je dat geen rock noemt. Maar nummers als Disorder, Shadowplay en Dead Souls toch moeilijk onder een andere categorie dan rock te plaatsen.
En bij een dance-artiest aankomen met het aantal stemmen op zijn albums
En een van de grondleggers van de dance een niche-artiest noemen is natuurlijk ook niet helemaal correct. Enkel Giorgio Moroder, zijn tijd- en plaatsgenoten en de tijdgenoten uit Chicago hebben een vergelijkbare bijdrage gedaan aan dance, het grootste genre sinds lange tijd al.
Ik heb mij helaas een aantal malen door de twee albums van Joy Division heen geworsteld. Overall vind ik het geen rock. Als je dat genre wat 'smaller' benadert tenminste. En nee, ik bedoel niet alleen up-tempo rock titmeister (schreef ik nergens).
Dat aantal stemmen was ook maar een indicator, het ging mij er ook om - en dat zie je daar ook - dat de beste man relatief weinig eigen werk heeft uitgebracht.
En dan noem je iemand die ik er graag voor hem in de plaats in wil hebben: Giorgio Moroder natuurlijk!
Of anders een modernere dance / electronica artiest / producer / dj met veel invloed. Ik heb hier een half plankje vol met kandidaten staan.
0
geplaatst: 25 januari 2012, 09:14 uur
Wat mij opvalt als je knuppel even in het hoenderhok gooit of out-of-the-box gaat denken dat iedereen de huidige lijst met de artiesten erin gaat verdedigen. Vrijwel niemand zegt, die kan er inderdaad ook uit en een ander is beter. Behalve Teunnis, die Giorgio Moroder noemt. Toch vreemd.
Ik vrees helaas dat de lijst dood is zoals lennon stelt: geen nieuwe bijdragen meer en vernieuwingen liggen wel heel gevoelig. Of zijn er toch nog users die ideeën hebben?
Ik vrees helaas dat de lijst dood is zoals lennon stelt: geen nieuwe bijdragen meer en vernieuwingen liggen wel heel gevoelig. Of zijn er toch nog users die ideeën hebben?
0
geplaatst: 25 januari 2012, 09:32 uur
west schreef:
Ik vrees helaas dat de lijst dood is zoals lennon stelt: ... Of zijn er toch nog users die ideeën hebben?
Ik vrees helaas dat de lijst dood is zoals lennon stelt: ... Of zijn er toch nog users die ideeën hebben?
bennerd schreef:
Welke band zou je er dan nog in willen zetten? Ik zou nog durven opteren voor Korn, omdat die zorgde voor de grote nu-metalhype (en dus Limp Bizkit, Linkin Park, Deftones [dat later een andere kant op ging], Slipknot enz.). En gewoon om er eens iets recent in te zetten.
Welke band zou je er dan nog in willen zetten? Ik zou nog durven opteren voor Korn, omdat die zorgde voor de grote nu-metalhype (en dus Limp Bizkit, Linkin Park, Deftones [dat later een andere kant op ging], Slipknot enz.). En gewoon om er eens iets recent in te zetten.
L_T_B schreef:
De artiest die ik zou willen toevoegen heeft ook maar - krap aan - 100 stemmen waarvan driekwart bij één (verzamel)album.
De artiest die ik zou willen toevoegen heeft ook maar - krap aan - 100 stemmen waarvan driekwart bij één (verzamel)album.
Nog volk genoeg, waaronder een paar zeer actieve users die zich al meerdere malen op een subtiele manier kandidaat hebben gesteld - en dan doel ik dus níet op mezelf.
0
geplaatst: 25 januari 2012, 10:23 uur
west schreef:
Dat aantal stemmen was ook maar een indicator, het ging mij er ook om - en dat zie je daar ook - dat de beste man relatief weinig eigen werk heeft uitgebracht.
400 - Bad Request - discogs.com
Cybotron Discography at Discogs
Infiniti Discography at Discogs
En dan zijn dit de allerbekendste aliases, er zijn er nog een paar meer.
/edit: links werken gewoon ondanks de "Bad Request" meldingen, hangt zo te zien samen met de plusjes in de links.
En nog maar even deze quote herhalen want daar heb je of overheen gelezen of je begrijpt niet wat er gezegd wordt:
Titmeister schreef:
Tsja concluderen dat een artiest die bijna alleen singles heeft uitgebracht een niche-artiest is, op basis van het aantal stemmen op een site waar singles niet beoordeeld kunnen worden is natuurlijk erg plausibel.
Tsja concluderen dat een artiest die bijna alleen singles heeft uitgebracht een niche-artiest is, op basis van het aantal stemmen op een site waar singles niet beoordeeld kunnen worden is natuurlijk erg plausibel.
0
geplaatst: 25 januari 2012, 10:51 uur
Juan Atkins is toch wel een zeer gevoelig onderwerp hier zeg!
Nu snap ik de kritiek toen ik m er (naar mijn idee) terecht uitgooide. Er zitten hier teveel liefhebbers die hun leven er voor willen geven om 'm erin te houden! Heel objectief lijken die discussies over hem hier dus niet te zijn.
Ben het met West eens dat Giorgio Moroder ook eerder een plek verdient hier, maar zelfs die zou ik er niet in zetten...
Nu snap ik de kritiek toen ik m er (naar mijn idee) terecht uitgooide. Er zitten hier teveel liefhebbers die hun leven er voor willen geven om 'm erin te houden! Heel objectief lijken die discussies over hem hier dus niet te zijn.
Ben het met West eens dat Giorgio Moroder ook eerder een plek verdient hier, maar zelfs die zou ik er niet in zetten...
0
geplaatst: 25 januari 2012, 11:04 uur
west schreef:
Wat mij opvalt als je knuppel even in het hoenderhok gooit of out-of-the-box gaat denken dat iedereen de huidige lijst met de artiesten erin gaat verdedigen. Vrijwel niemand zegt, die kan er inderdaad ook uit en een ander is beter. Behalve Teunnis, die Giorgio Moroder noemt. Toch vreemd.
Grappig, dus out-of-the-box denken is volgens jou constateren dat er te veel electronic en te weinig rock in staat, terwijl er 2 electronic en 6 rocknamen in staan... Vervolgens Joy Division geen rock noemen. Ik misfraseerde mij eerder: jouw definitie van rock is idd niet dat het up-tempo moet zijn, maar muziek die jij goed vind. Joy Division en Bob Dylan vallen daar dus niet onder. Ik zal zo het artikel op Wikipedia corrigeren met de definitie van rock: muziek die west goed vindt...
Nogmaals ik verdedig dus niet de lijst (enkel Juan Atkins). Verder heb ik bij de meeste toevoegingen al mijn licht laten schijnen. Maar goed, bij deze dan. Van de lijst kan ik alleen voor Discharge niet mijn hand opsteken en zeggen dat ie in de lijst hoort. Voor de rest valt zeker wat te zeggen. Ik zou de volgende wijzigingen doen:
Velvet Underground voor Joy Division
- VU is toch wel de oer-alternatieve rockband. Lijkt me duidelijk dat die erin moet. JD is hierin meer een volgeling, al hadden ze zeker een eigen geluid en zijn ze ook erg invloedrijk geweest.
Een grotere punknaam (Stooges bv.) voor Discharge
- Discharge zal ongetwijfeld invloedrijk geweest zijn, maar een originator waren ze niet (hoogstens van de hardere punkvarianten, maar dan krijg je weer een Somatic Responses-verhaal: te veel niche idd).
Marvin Gaye (Otis of Aretha mag ook evt) voor Thelonious Monk
- Hoewel er wat te zeggen valt voor de Monk (zie mijn dissertatie over jazz enkele pagina's terug), is 3 jazznamen wellicht wat te veel van het goede. James Brown staat erin, maar die is meer vertegenwoordiger van de ruwere, funky kant van soul. Gaye zou voor mij de beste keuze zijn, omdat hij ten eerste een van meest iconische zangers van de soul is geweest, ten tweede
omdat hij als een van de eerste artiesten van de grote soul-labels af durfde te wijken van de standaardmuziek en met eigen muziek kwam, daarmee ook de maatschappelijke situatie meenam...
Radiohead voor Can
- Heb daar lang over na zitten te denken. De invloed van Can is zeker groot geweest, maar is redelijk ondervangen door VU (postpunk) en Kraftwerk (electronic) in de lijst. Echter, lijkt het anders in de lijst of er de afgelopen 30 jaar geen vernieuwende muziek meer is gemaakt. Daarom wil ik Radiohead erin zetten. Natuurlijk staan zij op de schouders van de giganten uit het verleden en klonken ze de eerste 2 albums niet echt anders. Tussen 1997 en 2007, daarentegen, hebben ze hun geluid elk album veranderd. Verder hebben ze de grenzen tussen rock en electronic geslecht, absoluut niet als eerste, maar wel als eerste met zo'n populariteit. Daarnaast is hun invloed op de huidige muziekscene natuurlijk onmetelijk groot. Sterker nog, het lijkt haast wel of de helft van de rockbands sinds 2000 als Radiohead wil klinken (en de andere helft als een postpunkband uit 1980)...
Dit zou dan de lijst zijn:
1. Radiohead, 2. Miles Davis, 3. Juan Atkins, 4. Kraftwerk, 5. Elvis Presley, 6. Billie Holiday, 7. Bob Marley, 8. The Velvet Underground, 9. Black Sabbath, 10. The Stooges, 11. Bob Dylan, 12. Marvin Gaye , 13. Fela Kuti, 14. James Brown, 15. Robert Johnson, 16. Public Enemy, 17. The Beatles
EDIT:
Giorgio Moroder erin voor Atkins zou ik mee kunnen leven, al heb je qua electronic dan wel echt 2 pre-historische namen. Ben wel benieuwd overigens naar west's half plankje dance/electronic artiesten met meer invloed dan Juan Atkins...
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 25 januari 2012, 11:07 uur
Volgens mij kunnen we deze topic wel sluiten? Ik zie 't niet meer gebeuren.
0
geplaatst: 25 januari 2012, 11:13 uur
Stijn_Slayer schreef:
Amen

Titmeister schreef:
James Brown staat erin, maar die is meer vertegenwoordiger van de ruwere, funky kant van soul.
James Brown staat erin, maar die is meer vertegenwoordiger van de ruwere, funky kant van soul.
Niet helemaal mee eens, want ook JB heeft 'ontzettende" soulnummers, waarmee dat deel ook gewoon vertegenwoordigd is, en als er dan toch een in zou moeten staan, is dan Otis Redding lijkt me....
0
geplaatst: 25 januari 2012, 11:30 uur
lennon schreef:
Het lijkt mij eerder omgekeerd. Wat me opvalt aan de criticasters van Juan Atkins in de lijst is dat ze veelal geen flauw idee hebben waar ze het over hebben en op basis van hun persoonlijke smaak (geen echte muziek met echte instrumenten) bepalen dat hij er niet in thuishoort.
0
geplaatst: 25 januari 2012, 11:49 uur
GrafGantz schreef:
Wat me opvalt aan de criticasters van Juan Atkins in de lijst is dat ze veelal geen flauw idee hebben waar ze het over hebben en op basis van hun persoonlijke smaak (geen echte muziek met echte instrumenten) bepalen dat hij er niet in thuishoort.
Wat me opvalt aan de criticasters van Juan Atkins in de lijst is dat ze veelal geen flauw idee hebben waar ze het over hebben en op basis van hun persoonlijke smaak (geen echte muziek met echte instrumenten) bepalen dat hij er niet in thuishoort.
We bepalen helemaal niks.. "we" vinden, en volgens mij is dat in Nederland en ook op MuMe niet verboden...

0
geplaatst: 25 januari 2012, 12:04 uur
lennon schreef:
Heel objectief lijken die discussies over hem hier dus niet te zijn.
Heel objectief lijken die discussies over hem hier dus niet te zijn.
Net als jij dat vindt, vinden velen hier dat Juan Atkins in de lijst moet blijven.
Het is vooral de manier waarop jullie op de elektronische muziek neerkijken als het ware. Misschien bedoelen jullie het niet zo, maar het komt wel zo over.
Ten eerste zou ik willen zeggen dat, als je niets van dit genre afweet, omdat je het niet kent of omdat je het maar niets vindt, hoor je je niet zo in de discussie te mengen. Je mening is dan gewoon minder waard, net omdat je geen verstand van zaken hebt m.b.t. elektronische muziek. Ik heb bv. veel te weinig verstand van soul, jazz, blues en punk. Dan ga ik ook niet zeggen dat Thelonious Monk er echt wel uit moet, op basis van zijn MuMe-profiel en een nummer op YouTube geluisterd te hebben.
Ten tweede is het moeilijk om je persoonlijke voorkeur niet mee te nemen bij dit 'spel'. Nochtans, kan er toch, naar mijn mening, enigszins objectief een beeld worden gesteld van de hedendaagse muziek. Als je dan ziet hoeveel dancemuziek er is, kan je er echt niet omheen dat 1 (slechts één!) van die namen dit moet vertegenwoordigen. Ik kan er echt niet bij hoe je daar kritiek op kan hebben.. Ik kan het begrijpen als je zegt dat je Juan Atkins door iemand anders wil vervangen die belangrijk was voor de dance, maar niet dat er nóg meer rock ('n roll) in hoort.
0
geplaatst: 25 januari 2012, 12:04 uur
lennon schreef:
We bepalen helemaal niks.. "we" vinden, en volgens mij is dat in Nederland en ook op MuMe niet verboden...
(quote)
Nee, de doelstelling van de lijst afgezet tegen de muziekgeschiedenis bepaalt volgens mij dat hij er in moet. En ja, toevallig ben ik een groot liefhebber van Juan Atkins, maar dat staat los van het feit dat hij een van de grootste pioniers uit de muziekgeschiedenis is. Als bijvoorbeeld Miles Davis nog niet in de lijst gestaan had had ik dat ook een grof schandaal gevonden, terwijl ik op MuMe nu niet echt bekend sta als een jazz-liefhebber (om het zacht uit te drukken). Sterker nog, als Miles Davis niet in de lijst gestaan had toen het mijn beurt was had ik hem waarschijnlijk toegevoegd. Volledige objectiviteit is uiteraard niet mogelijk in een topic als deze maar het minste wat je van de deelnemers hier mag verwachten is dat ze in elk geval een poging doen om over hun eigen smaakgrenzen heen te kijken.
Trouwens, als we toch semantisch-bijdehand gaan doen, aangezien je zelf Atkins uit de lijst gegooid hebt toen het jouw beurt was is er niet alleen maar sprake van "vinden" maar ook wel degelijk van "bepalen"

0
geplaatst: 25 januari 2012, 12:13 uur
Laten we een ander spelletje doen:
Bands of artiesten die niet langer bestaan dan 20 jaar en waarvan wij denken dat het over 40 jaar vernieuwers blijken te zijn.
Bands of artiesten die niet langer bestaan dan 20 jaar en waarvan wij denken dat het over 40 jaar vernieuwers blijken te zijn.

0
geplaatst: 25 januari 2012, 12:20 uur
lennon schreef:
Om nog maar eens terug te vallen op de vergelijking uit m'n vorige post:
Dit is net zo'n manier van discussiëren als stellen dat Miles Davis uit de lijst moet en vervolgens de mensen die het hier niet mee eens zijn en toevallig jazz-liefhebber zijn afserveren door te stellen dat ze als jazz-liefhebber niet objectief zijn. Alsof je een bepaalde artiest zelf niet goed mag vinden voordat je hem pas aan kunt dragen voor de lijst

0
geplaatst: 25 januari 2012, 12:22 uur
ik dacht dat dit topic tot 31 januari liep? Worden er geen nieuwe mensen meer aangewezen?
0
geplaatst: 25 januari 2012, 12:25 uur
GrafGantz schreef:
Trouwens, als we toch semantisch-bijdehand gaan doen, aangezien je zelf Atkins uit de lijst gegooid hebt toen het jouw beurt was is er niet alleen maar sprake van "vinden" maar ook wel degelijk van "bepalen"
Daar heb ik niks tegenin te brengen

GrafGantz schreef:
Volledige objectiviteit is uiteraard niet mogelijk in een topic als deze maar het minste wat je van de deelnemers hier mag verwachten is dat ze in elk geval een poging doen om over hun eigen smaakgrenzen heen te kijken.
Volledige objectiviteit is uiteraard niet mogelijk in een topic als deze maar het minste wat je van de deelnemers hier mag verwachten is dat ze in elk geval een poging doen om over hun eigen smaakgrenzen heen te kijken.
ook mee eens, daarom vind ik bijvoorbeeld dat een Moroderer er in hoort.. en mijn mening is ook nog steeds dat met Kraftwerk erin, er geen Atkins in hoort.. en nee ik ken Atkins niet door en door, maar door dit topic heb ik wel e.e.a. geluisterd en gelezen, dus helemaal "blind" ben ik niet.
0
geplaatst: 25 januari 2012, 12:39 uur
Paalhaas schreef:
ik dacht dat dit topic tot 31 januari liep? Worden er geen nieuwe mensen meer aangewezen?
Jawel, maar die komen niet opdagen. We moeten denk ik gewoon mensen aanwijzen die hier actief zijn en nog niet zijn geweest. 2MY, L_T_B, bennerd, Ploppesteksel bv. Wie wil er nog meer?
0
geplaatst: 25 januari 2012, 13:22 uur
Deren Bliksem schreef:
Ik vraag Nicolage_Rico wel even!
Ik vraag Nicolage_Rico wel even!
Die zal waarschijnlijk Maradona in de lijst zetten en vervolgens zes van de zeventien artiesten op de reservebank plaatsen
.
0
geplaatst: 25 januari 2012, 13:32 uur
Lukas schreef:
Die zal waarschijnlijk Maradona in de lijst zetten en vervolgens zes van de zeventien artiesten op de reservebank plaatsen
.
(quote)
. 
0
geplaatst: 25 januari 2012, 13:40 uur
Wat dacht je van ThePrinceOfPop...
Dan krijgen we Michael Jackson, Tarkan en Del Piero...
Dan krijgen we Michael Jackson, Tarkan en Del Piero...
0
geplaatst: 25 januari 2012, 13:44 uur
Ja, want laten we er vooral zeker van zijn dat er weer een user geselecteerd wordt die wel zeker weten de beste wisseling maakt.... 

0
Jocharo-T
geplaatst: 25 januari 2012, 13:44 uur
Voor Michael Jackson valt toch wel wat te zeggen?
Ik opper voor een slotje op dit topic
Ik opper voor een slotje op dit topic

0
geplaatst: 25 januari 2012, 13:45 uur
lennon schreef:
Ja, vooral weer een user selecteren die wel zeker weten de beste wisseling maakt....
Ja, vooral weer een user selecteren die wel zeker weten de beste wisseling maakt....
Ik begrijp de hint, maar ik ben al een keer aan de beurt geweest.
0
geplaatst: 25 januari 2012, 13:50 uur
GrafGantz schreef:
Zijn we allang weer vergeten, gewoon een mooi verhaal maken

0
geplaatst: 25 januari 2012, 13:56 uur
Lukas schreef:
.
(quote)
. Is er pot*** nog iemand die een gelijkwaardige naam heeft, alleen dan met een streepje in het midden?

Mooi dat er een slotje op komt.

0
geplaatst: 25 januari 2012, 14:45 uur
Jammer hoor, dit topic heeft alle potentie om interessante discussies voort te brengen, maar in de plaats krijgen we pagina's vol gemiep-mop-mekker...
* denotes required fields.