Muziek / Muziekgames / MuMe klinkt anders
zoeken in:
0
geplaatst: 28 januari 2012, 12:38 uur
Mooie keuzes Paap!
Het begrip 'over je eigen smaak heen stappen', wat anderen nog wel eens verweten werd niet te kunnen, is door jou naar een whole new level getild... 
Het begrip 'over je eigen smaak heen stappen', wat anderen nog wel eens verweten werd niet te kunnen, is door jou naar een whole new level getild... 
0
geplaatst: 28 januari 2012, 12:39 uur
Dames en heren, het is na een paar nieuwe inbrengen toch een alleraardigst lijstje geworden zo. Natuurlijk kan ik mij niet in alle 17 vinden, maar het ziet er toch heel behoorlijk uit. Nu alleen nog Pixies vervangen door Nirvana PloppestekSel... 

0
geplaatst: 28 januari 2012, 12:43 uur
En niet alleen het 'over je eigen smaak heen stappen'... Ik zou zelf willen zeggen dat het begrip 'selfbitchactie' in al zijn hoedanigheden is geherdefinieerd. Zou er een lijst van de 17 grootste selfbitchers aller tijden bestaan, dan zou de positie van Paap sinds 28 januari, 12.34 uur onaantastbaar zijn
.
.
0
geplaatst: 28 januari 2012, 13:32 uur
- aERodynamIC (Prince voor The Who)
- Joy4ever (Pearl Jam voor Nirvana)
- AOVV (Robert Johnson voor The Beach Boys)
- El Ninjo (The Stooges voor Sex Pistols)
- titmeister (Juan Atkins voor Blondie)
- Reijersen (Sam Cooke voor Madonna)
- Masimo (Woody Guthrie voor Bob Dylan)
- Herman (The Velvet Underground voor Frank Zappa)
- sxesven (Luigi Russolo voor Pearl Jam)
- thelion (Black Sabath voor Metallica)
- Deric raven (Phil Spector voor The Beatles)
- Itchy (Brian Eno voor Luigi Russolo)
- Sandokan (Miles Davis voor Jerry Lee Lewis)
- R&P (Dr. Dre voor Public Enemy)
- Niels94 (Tangerine Dream voor Prince)
- Arrie (Chuck Berry voor Tangerine Dream)
- GrafGantz (The Beatles voor Phil Spector)
- Lukas (Madonna voor The Stooges)
- sq (DJ Tiesto voor Black Sabbath)
- Jocharo-T (Michael Jackson voor Madonna)
- rkdev (Janis Joplin voor DJ Tiesto)
- korenbloem (Captain Beefheart voor Michael Jackson)
- lennon (Prince voor Juan Atkins )
- West (Nirvana voor Janis Joplin)
- Paalhaas (The Rolling Stones voor Sam Cooke)
- Edwynn (Iron Maiden voor Dr. Dre)
- Ferre Clabeau (Bob Dylan voor Prince)
- Cygnus (Fela Kuti voor Nirvana)
- Onderhond (Somatic Responses voor Rolling Stones)
- Stijn Slayer (Aphex Twin voor Somatic Responses)
- Deren Bliksem (The Clash voor Brian Eno)
- Ducoz (Buddy Holly voor Iron Maiden)
- Tuktak (Gil Scott-Heron voor Woody Guthrie)
- Teunnis (Juan Atkins voor Buddy Holly)
- Principal2000 (Public Enemy voor Captain Beefheart)
- Kemm (Billie Holiday voor The Clash)
- Jeroentjuhh Booker T. & The M.G.'s voor Jimi Hendrix)
- Laxus11 (Black Sabbath voor Aphex Twin)
- Scientist (Thelonius Monk voor David Bowie)
- Hammerhead (Discharge voor Booker T. & The M.G.'s)
- LucM (Joy Division voor Gil Scott-Heron)
- Musician (CSNY voor The Velvet Underground)
- Cabeza Borradora (Elvis Presley voor Chuck Berry)
- Don Cappuccino (Can voor CSNY)
- 2MY (Lee “Scratch” Perry voor Bob Marley)
- bennerd (Korn voor Discharge)
- L_T_B (Hank Williams voor Joy Division)
- Ploppesteksel (Pixies voor Korn)
- ArthurDZ (The Kinks voor Robert Johnson)
- Paap_Floyd (The Velvet Underground voor Can)
- ranboy (29-01)
- ?? (29/30-01)
De lijst op dit moment:
1. The Velvet Underground, 2. Miles Davis, 3. Juan Atkins, 4. Kraftwerk, 5. Elvis Presley, 6. Billie Holiday, 7. Lee "Scratch" Perry, 8. Hank Williams, 9. Black Sabbath, 10. Pixies, 11. Bob Dylan, 12. Thelonious Monk, 13. Fela Kuti, 14. James Brown, 15. The Kinks, 16. Public Enemy, 17. The Beatles
Paap, svp nog even een nieuwe user aanwijzen (+ een pm sturen). En weten we al of ranboy tijd en zin heeft?
- titmeister (Juan Atkins voor Blondie)
- Herman (The Velvet Underground voor Frank Zappa)
- Deric raven (Phil Spector voor The Beatles)
- Itchy (Brian Eno voor Luigi Russolo)
- Sandokan (Miles Davis voor Jerry Lee Lewis)
- R&P (Dr. Dre voor Public Enemy)
- Niels94 (Tangerine Dream voor Prince)
- West (Nirvana voor Janis Joplin)
- Ferre Clabeau (Bob Dylan voor Prince)
- Stijn Slayer (Aphex Twin voor Somatic Responses)
- Tuktak (Gil Scott-Heron voor Woody Guthrie)
- Principal2000 (Public Enemy voor Captain Beefheart)
- Kemm (Billie Holiday voor The Clash)
- Jeroentjuhh Booker T. & The M.G.'s voor Jimi Hendrix)
- Laxus11 (Black Sabbath voor Aphex Twin)
- Scientist (Thelonius Monk voor David Bowie)
- Hammerhead (Discharge voor Booker T. & The M.G.'s)
- Musician (CSNY voor The Velvet Underground)
- ranboy (29-01)
- ?? (29/30-01)
De lijst op dit moment:
1. The Velvet Underground, 2. Miles Davis, 3. Juan Atkins, 4. Kraftwerk, 5. Elvis Presley, 6. Billie Holiday, 7. Lee "Scratch" Perry, 8. Hank Williams, 9. Black Sabbath, 10. Pixies, 11. Bob Dylan, 12. Thelonious Monk, 13. Fela Kuti, 14. James Brown, 15. The Kinks, 16. Public Enemy, 17. The Beatles
Paap, svp nog even een nieuwe user aanwijzen (+ een pm sturen). En weten we al of ranboy tijd en zin heeft?
0
geplaatst: 28 januari 2012, 13:50 uur
Ja, ik denk na
.
Wilde overigens ook Can eruit gooien, dus dat nadenken schiet niet op...
. Wilde overigens ook Can eruit gooien, dus dat nadenken schiet niet op...
0
geplaatst: 28 januari 2012, 13:55 uur
Nou, twee Krautrockbands vond ik eentje te veel, en Kraftwerk, hoewel niet de oudste, vond ik meer invloed hebben op de ontwikkeling van de (elektronische) popmuziek.
0
geplaatst: 28 januari 2012, 17:20 uur
Maar goed, hier dan mijn bijdrage:
Tja, dan volg je een topic opzettelijk niet (via via krijg je de indruk dat er oeverloos gediscussieerd wordt over genres en artiesten), liever luister ik naar muziek, dan die te analyseren, en dan mag je ineens jouw oordeel toevoegen, zo tegen het einde van de looptijd (bedankt, Arthur!). Een uitdaging die ik graag uit de weg zou gaan, maar toch nog liever oppak.
Al lezende in het topic zie ik dat alle momenteel in de lijst figurerende artiesten model staan voor een muziekgenre. Daardoor zit de lijst ook behoorlijk vast, reden waarom er al vaak om een slotje gevraagd is aan de moderatoren (wat op mij overigens overkomt als een rode kaart vragen aan de scheidsrechter voor een ander). De meeste genres zitten niet bepaald in mijn dagelijkse muziekbeleving, dus wie ben ik dat ik daar iets aan zou mogen veranderen?
De genres waar ik meer affiniteit mee heb (rock in brede zin) bezorgen ook meer problemen, omdat mijn smaak er steeds doorheen sijpelt. Persoonlijk luister ik veel liever naar Pearl Jam dan naar de Pixies, om maar wat te noemen. Maar de Pixies waren eerder, en hebben de laatsten beïnvloed, dus dat wordt lastig uitleggen. Ik zou persoonlijke favorieten als Pink Floyd en Kate Bush willen noemen, maar al had PF een aandeel in de ontwikkeling van de psychedelische en de ‘progressive’ muziek, en al had Kate Bush veel vrouwelijke (en mannelijke) navolgers, je kunt moeilijk stellen dat ze aan de basis van een genre stonden. Ook Neil Young/CSN&Y had ik graag genoemd; hun invloed voor de Amerikaanse rock kan moeilijk overschat worden, maar die hebben hun kans gehad.
Hier kwam ik dus niet uit. Eén naam die mij opviel was Juan Atkins, omdat het de enige naam was waar ik nog nooit (bewust) van gehoord had. En juist die onbekende naam moest de bron zijn van het meest commerciële genre, house/dance. Dat vond ik toch wel kras. Wel kende ik namen als Kevin Saunderson en Farley Jackmaster Funk, die zou je dus eerder verwachten. Via de Wiki begrijp ik dat Atkins inderdaad een pionier was van het house-genre, maar dat die status te danken is aan slechts een paar singles, die ook niet erg succesvol waren (maar kennelijk wel navolging kregen). Dan vind ik de discrepantie met de status van bij voorbeeld Miles Davis en The Beatles toch wel erg groot.
Liever noem ik dan een andere pionier uit het disco/dance-genre: Giorgio Moroder. Deze Italiaan was al eind jaren 60 in Duitsland actief en scoorde verschillende hits. Zijn 1972-song Son of my father wordt als een van de eerste discohits beschouwd. Zijn roem groeide toen hij voor Donna Summer in 1974 The hostage produceerde, in 1975 het baanbrekende Love to love you baby, voor het eerst met een ruim 15 minuten durende versie zodat de mensen konden blijven dansen (waardoor ook de 12 inch als formaat populair werd), en in 1977 het hoogtepunt van vernieuwing: I feel love. Voor het eerst bestond discomuziek niet uit akoestische instrumenten, maar geheel uit synthesizers. Brian Eno zei hierover: 'I have heard the sound of the future. This is it, look no further. This single is going to change the sound of club music for the next fifteen years.' De nieuwe sound werd verder uitgewerkt op singles als From here to eternity en Chase. Moroder produceerde talloze andere artiesten. Volgens Wiki had hij een belangrijke invloed op new wave, house, techno en elektronische muziek in het algemeen (met name Eurodisco).
De volgende die wat mag plaatsen, is DJ Frankie.
Dit is de nieuwe lijst:
1. The Velvet Underground, 2. Miles Davis, 3. Giorgio Moroder, 4. Kraftwerk, 5. Elvis Presley, 6. Billie Holiday, 7. Lee "Scratch" Perry, 8. Hank Williams, 9. Black Sabbath, 10. Pixies, 11. Bob Dylan, 12. Thelonious Monk, 13. Fela Kuti, 14. James Brown, 15. The Kinks, 16. Public Enemy, 17. The Beatles.
Tja, dan volg je een topic opzettelijk niet (via via krijg je de indruk dat er oeverloos gediscussieerd wordt over genres en artiesten), liever luister ik naar muziek, dan die te analyseren, en dan mag je ineens jouw oordeel toevoegen, zo tegen het einde van de looptijd (bedankt, Arthur!). Een uitdaging die ik graag uit de weg zou gaan, maar toch nog liever oppak.
Al lezende in het topic zie ik dat alle momenteel in de lijst figurerende artiesten model staan voor een muziekgenre. Daardoor zit de lijst ook behoorlijk vast, reden waarom er al vaak om een slotje gevraagd is aan de moderatoren (wat op mij overigens overkomt als een rode kaart vragen aan de scheidsrechter voor een ander). De meeste genres zitten niet bepaald in mijn dagelijkse muziekbeleving, dus wie ben ik dat ik daar iets aan zou mogen veranderen?
De genres waar ik meer affiniteit mee heb (rock in brede zin) bezorgen ook meer problemen, omdat mijn smaak er steeds doorheen sijpelt. Persoonlijk luister ik veel liever naar Pearl Jam dan naar de Pixies, om maar wat te noemen. Maar de Pixies waren eerder, en hebben de laatsten beïnvloed, dus dat wordt lastig uitleggen. Ik zou persoonlijke favorieten als Pink Floyd en Kate Bush willen noemen, maar al had PF een aandeel in de ontwikkeling van de psychedelische en de ‘progressive’ muziek, en al had Kate Bush veel vrouwelijke (en mannelijke) navolgers, je kunt moeilijk stellen dat ze aan de basis van een genre stonden. Ook Neil Young/CSN&Y had ik graag genoemd; hun invloed voor de Amerikaanse rock kan moeilijk overschat worden, maar die hebben hun kans gehad.
Hier kwam ik dus niet uit. Eén naam die mij opviel was Juan Atkins, omdat het de enige naam was waar ik nog nooit (bewust) van gehoord had. En juist die onbekende naam moest de bron zijn van het meest commerciële genre, house/dance. Dat vond ik toch wel kras. Wel kende ik namen als Kevin Saunderson en Farley Jackmaster Funk, die zou je dus eerder verwachten. Via de Wiki begrijp ik dat Atkins inderdaad een pionier was van het house-genre, maar dat die status te danken is aan slechts een paar singles, die ook niet erg succesvol waren (maar kennelijk wel navolging kregen). Dan vind ik de discrepantie met de status van bij voorbeeld Miles Davis en The Beatles toch wel erg groot.
Liever noem ik dan een andere pionier uit het disco/dance-genre: Giorgio Moroder. Deze Italiaan was al eind jaren 60 in Duitsland actief en scoorde verschillende hits. Zijn 1972-song Son of my father wordt als een van de eerste discohits beschouwd. Zijn roem groeide toen hij voor Donna Summer in 1974 The hostage produceerde, in 1975 het baanbrekende Love to love you baby, voor het eerst met een ruim 15 minuten durende versie zodat de mensen konden blijven dansen (waardoor ook de 12 inch als formaat populair werd), en in 1977 het hoogtepunt van vernieuwing: I feel love. Voor het eerst bestond discomuziek niet uit akoestische instrumenten, maar geheel uit synthesizers. Brian Eno zei hierover: 'I have heard the sound of the future. This is it, look no further. This single is going to change the sound of club music for the next fifteen years.' De nieuwe sound werd verder uitgewerkt op singles als From here to eternity en Chase. Moroder produceerde talloze andere artiesten. Volgens Wiki had hij een belangrijke invloed op new wave, house, techno en elektronische muziek in het algemeen (met name Eurodisco).
De volgende die wat mag plaatsen, is DJ Frankie.
Dit is de nieuwe lijst:
1. The Velvet Underground, 2. Miles Davis, 3. Giorgio Moroder, 4. Kraftwerk, 5. Elvis Presley, 6. Billie Holiday, 7. Lee "Scratch" Perry, 8. Hank Williams, 9. Black Sabbath, 10. Pixies, 11. Bob Dylan, 12. Thelonious Monk, 13. Fela Kuti, 14. James Brown, 15. The Kinks, 16. Public Enemy, 17. The Beatles.
0
geplaatst: 28 januari 2012, 17:26 uur
Geen dank ranboy. En je had ook altijd kunnen weigeren natuurlijk 
Maar ik vind het eigenlijk wel een goede keuze hoor, Giorgio Moroder.

Maar ik vind het eigenlijk wel een goede keuze hoor, Giorgio Moroder.

0
geplaatst: 28 januari 2012, 17:29 uur
The Kinks ten koste van Robert Johnson vind ik niet zo een goede keuze. Hoewel ik niet van de blues ben, is dit nu net het genre wat in iedere lijst MOET terugkomen. De geschiedenis van popmuziek kan in mijn ogen niet zonder dit genre. Robert Johnson is volgens mij ook de juiste naam om te kiezen. Of je zou moeten gaan voor Muddy Waters (naar mijn mening).
De terugkeer van Velvet Underground is begrijpelijk en in mijn ogen overigens terecht. Moroder in plaats van Juan Atkins kan ik moeilijk beoordelen. Ook ik had nooit gehoord van Juan, maar ging uit van de expertise van house / dance liefhebbers. Moroder vind ik in ieder geval een naam die dicht tegen de lijst aan zit. Voor mijn gevoel dekken ze niet precies dezelfde lading, maar is er wel raakvlak.
Daarnaast zou het mooi zijn als er nog een soulartiest wordt toegevoegd. En dan het liefste eentje die raakvlakken heeft met meerdere type muziek (Ray Charles of Gil Scott-Heron terug in de lijst).
De terugkeer van Velvet Underground is begrijpelijk en in mijn ogen overigens terecht. Moroder in plaats van Juan Atkins kan ik moeilijk beoordelen. Ook ik had nooit gehoord van Juan, maar ging uit van de expertise van house / dance liefhebbers. Moroder vind ik in ieder geval een naam die dicht tegen de lijst aan zit. Voor mijn gevoel dekken ze niet precies dezelfde lading, maar is er wel raakvlak.
Daarnaast zou het mooi zijn als er nog een soulartiest wordt toegevoegd. En dan het liefste eentje die raakvlakken heeft met meerdere type muziek (Ray Charles of Gil Scott-Heron terug in de lijst).
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 28 januari 2012, 18:42 uur
Ik ga een nachtje slapen om te kijken welke favoriet we hier missen.
0
geplaatst: 28 januari 2012, 19:08 uur
Lijkt me eerder 13th Floor Elevators
(wat me overigens niet eens een slechte keuze lijkt)
(wat me overigens niet eens een slechte keuze lijkt)
0
geplaatst: 28 januari 2012, 20:39 uur
Juan Atkins was mijn inbreng, maar ik kan hier prima mee leven. Dance is in mijn ogen in drie stappen ontstaan. Allereerst de stap van "art music" naar "popular music", oftewel van moderne classici zoals Henry en Stockhausen naar Kraftwerk. Vervolgens is het in twee stappen naar dance gegaan zoals we het nu kennen - uit je bol gaan op inhoudsloze muziek. Die twee stappen kan je grofweg zien als Kraftwerk -> Giorgio Moroder / disco -> Detroit techno / Chicago house. Deze stappen zijn zo groot dat naar mijn mening alle drie de stappen in de lijst horen. Maar ik kan er mee leven dat mensen dat te veel vinden - al mag er van mij zelfs een vierde stap bij: dance -> IDM / Aphex Twin.
Maar Robert Johnson (of op zijn minst blues) zou ik liever zo snel mogelijk weer terug in de lijst zien komen.
Maar Robert Johnson (of op zijn minst blues) zou ik liever zo snel mogelijk weer terug in de lijst zien komen.
0
geplaatst: 29 januari 2012, 02:37 uur
- aERodynamIC (Prince voor The Who)
- Titmeister (Juan Atkins voor Blondie)
- herman (The Velvet Underground voor Frank Zappa)
- deric raven (Phil Spector voor The Beatles)
- itchy (Brian Eno voor Luigi Russolo)
- Sandokan-veld (Miles Davis voor Jerry Lee Lewis)
- Rhythm & Poetry (Dr. Dre voor Public Enemy)
- niels94 (Tangerine Dream voor Prince)
- west (Nirvana voor Janis Joplin)
- Ferre Clabau (Bob Dylan voor Prince)
- Stijn_Slayer (Aphex Twin voor Somatic Responses)
- tuktak (Gil Scott-Heron voor Woody Guthrie)
- principal2000 (Public Enemy voor Captain Beefheart)
- kemm (Billie Holiday voor The Clash)
- jeroentjuhh (Booker T. & The M.G.'s voor Jimi Hendrix)
- laxus11 (Black Sabbath voor Aphex Twin)
- The Scientist (Thelonius Monk voor David Bowie)
- HammerHead (Discharge voor Booker T. & The M.G.'s)
- musician (CSNY voor The Velvet Underground)
- ranboy (Giorgio Moroder voor Juan Atkins
- postpunker (29-01)
- DjFrankie (29-01)
De lijst op dit moment:
1. The Velvet Underground, 2. Miles Davis, 3. Giorgio Moroder, 4. Kraftwerk, 5. Elvis Presley, 6. Billie Holiday, 7. Lee "Scratch" Perry, 8. Hank Williams, 9. Black Sabbath, 10. Pixies, 11. Bob Dylan, 12. Thelonious Monk, 13. Fela Kuti, 14. James Brown, 15. The Kinks, 16. Public Enemy, 17. The Beatles
- Titmeister (Juan Atkins voor Blondie)
- herman (The Velvet Underground voor Frank Zappa)
- deric raven (Phil Spector voor The Beatles)
- itchy (Brian Eno voor Luigi Russolo)
- Sandokan-veld (Miles Davis voor Jerry Lee Lewis)
- Rhythm & Poetry (Dr. Dre voor Public Enemy)
- niels94 (Tangerine Dream voor Prince)
- west (Nirvana voor Janis Joplin)
- Ferre Clabau (Bob Dylan voor Prince)
- Stijn_Slayer (Aphex Twin voor Somatic Responses)
- tuktak (Gil Scott-Heron voor Woody Guthrie)
- principal2000 (Public Enemy voor Captain Beefheart)
- kemm (Billie Holiday voor The Clash)
- jeroentjuhh (Booker T. & The M.G.'s voor Jimi Hendrix)
- laxus11 (Black Sabbath voor Aphex Twin)
- The Scientist (Thelonius Monk voor David Bowie)
- HammerHead (Discharge voor Booker T. & The M.G.'s)
- musician (CSNY voor The Velvet Underground)
- ranboy (Giorgio Moroder voor Juan Atkins
- postpunker (29-01)
- DjFrankie (29-01)
De lijst op dit moment:
1. The Velvet Underground, 2. Miles Davis, 3. Giorgio Moroder, 4. Kraftwerk, 5. Elvis Presley, 6. Billie Holiday, 7. Lee "Scratch" Perry, 8. Hank Williams, 9. Black Sabbath, 10. Pixies, 11. Bob Dylan, 12. Thelonious Monk, 13. Fela Kuti, 14. James Brown, 15. The Kinks, 16. Public Enemy, 17. The Beatles
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 29 januari 2012, 13:14 uur
Ik heb getwijfeld tussen The Who en The Sonics, en voor de laatste gekozen. The
Sonics worden beschouwd als de eerste garagerock band. Uit Seatlle en in hun tijd vooruitstrevend en vooral niet populair bij de brave Amerikaanse burgers. Luister naar hun Psycho.
The Sonics waren ook de inspiratiebron voor vele punk bands en later ook Grungebands zoals bijvoorbeeld Mudhoney. Ook The White Stripes noemen hun als hun grootste inspiratiebron. In het lijstje tot dusver mogen deze dus zeker niet ontbreken.
Ze treden overigens nog steeds op , vorig jaar nog in Eindhoven.
Hier nog een oud nummer van hun.
Tsa en wie moet er dan uit? Toch The Kinks, niet omdat deze slecht zijn maar uit de UK en die preiode hebben we al The Beatles, en hun invloed is toch groter dan die van The Kinks.
De lijst op dit moment:
1. The Velvet Underground, 2. Miles Davis, 3. Giorgio Moroder, 4. Kraftwerk, 5. Elvis Presley, 6. Billie Holiday, 7. Lee "Scratch" Perry, 8. Hank Williams, 9. Black Sabbath, 10. Pixies, 11. Bob Dylan, 12. Thelonious Monk, 13. Fela Kuti, 14. James Brown, 15. The Sonics, 16. Public Enemy, 17. The Beatles
Sonics worden beschouwd als de eerste garagerock band. Uit Seatlle en in hun tijd vooruitstrevend en vooral niet populair bij de brave Amerikaanse burgers. Luister naar hun Psycho.
The Sonics waren ook de inspiratiebron voor vele punk bands en later ook Grungebands zoals bijvoorbeeld Mudhoney. Ook The White Stripes noemen hun als hun grootste inspiratiebron. In het lijstje tot dusver mogen deze dus zeker niet ontbreken.
Ze treden overigens nog steeds op , vorig jaar nog in Eindhoven.
Hier nog een oud nummer van hun.
Tsa en wie moet er dan uit? Toch The Kinks, niet omdat deze slecht zijn maar uit de UK en die preiode hebben we al The Beatles, en hun invloed is toch groter dan die van The Kinks.
De lijst op dit moment:
1. The Velvet Underground, 2. Miles Davis, 3. Giorgio Moroder, 4. Kraftwerk, 5. Elvis Presley, 6. Billie Holiday, 7. Lee "Scratch" Perry, 8. Hank Williams, 9. Black Sabbath, 10. Pixies, 11. Bob Dylan, 12. Thelonious Monk, 13. Fela Kuti, 14. James Brown, 15. The Sonics, 16. Public Enemy, 17. The Beatles
0
geplaatst: 29 januari 2012, 16:55 uur
Ik vind het niet erg dat je The Kinks eruit hebt gehaald. Die hoorden naar mijn mening niet thuis in de lijst van de 17 belangrijkste bands voor de popmuziek. Ik kan geen mening geven over The Sonics, simpelweg omdat ik ze niet ken.
0
geplaatst: 29 januari 2012, 16:57 uur
Briljant stuk... 
Sonics zijn gelijk aan de Kinks, en wat de Sonics doen heeft de VU ook gedaan(en dat in 68), met White Light, White Heat vat VU de grunge prima samen.

Sonics zijn gelijk aan de Kinks, en wat de Sonics doen heeft de VU ook gedaan(en dat in 68), met White Light, White Heat vat VU de grunge prima samen.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 29 januari 2012, 16:59 uur
The Sonics al in '65, maar heel erg veel verschil met 'You Really Got Me' is er niet. Wat mij betreft zijn The Sonics niet nodig als de Velvets en The Beatles (en daarvoor The Kinks) er al in staan.
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 29 januari 2012, 17:39 uur
Ik associeer The Kinks, Beatles absoluut niet met de garagerock, VU was 2 jaar later. Maar die brachten niet alleen de garagerock sound.
Zit hem ook vooral in het Amerikaanse, later kreeg je ook nog Blue Cheer, MC 5 maar allemaal later.
Zit hem ook vooral in het Amerikaanse, later kreeg je ook nog Blue Cheer, MC 5 maar allemaal later.
0
geplaatst: 29 januari 2012, 17:45 uur
Ducoz schreef:
Briljant stuk...
Briljant stuk...
Niet iedereen heeft een halve pagina nodig om z'n standpunt te maken
ik doel hier puur op mezelfIk verwachtte bij DjFrankie sowieso een iets rauwere inbreng, en die maakt hij helemaal waar!
Sonics kun je gerust als de eerste groep beschouwen die hetgene wat veel later 'typisch punk- en grunge' zou genoemd worden in zijn sound verwerkte. En garagerock.
Kurt Cobain, White Stripes, Flaming Lips, Cramps, Eagles Of Death Metal en LCD Soundsystem noemen deze band als inspiratiebron... ik kan er me voorstellen die het met minder moeten stellen.
Interessante keuze eigenlijk. Eigenlijk beschouw ik het vooral als een uitnodiging om eens wat youtubes van Sonics op te zoeken. En dat is volgens mij toch één van de doelen van dit topic, eens dieper in de discographie van een nominatie gaan neuzelen...
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 29 januari 2012, 17:45 uur
Blue Cheer en MC5 waren wel een stuk extremer. The Sonics leunen nog heel duidelijk op de beat.
0
geplaatst: 29 januari 2012, 17:51 uur
Mijn inbreng heeft het niet lang volgehouden, jammer genoeg. En dan er nog uitgeknikkerd worden voor The Sonics. Als The Kinks eruit moeten omdat ze teveel op The Beatles lijken, waarom The Sonics dan in een lijst plaatsen waar The Velvet Underground al in staat?
0
geplaatst: 29 januari 2012, 17:56 uur
Inderdaad, nou vind ik de Kinks ook geen briljante toevoeging, maar die 3 horen sowieso niet echt in deze lijst.
Als er een band is die een grote invloed had op de grunge scene dan was dat ook de VU, kijk bijvoorbeeld alleen al naar het allerbekendste voorbeeld: Nirvana.
Coverden ook wat VU en deden zelfs mee aan een tribuut album.
Maar grunge is eigenlijk te breed om over een kam te scheren, zeker qua invloeden. (Naam en invloed)
Nirvana bijvoorbeeld(Punk/'60/70's rock), Alice in Chains(Metal), Pearl Jam(Glam
en Neil Young), Soundgarden(metal), Mudhoney(Punk/Blues Rock).
Als er een band is die een grote invloed had op de grunge scene dan was dat ook de VU, kijk bijvoorbeeld alleen al naar het allerbekendste voorbeeld: Nirvana.
Coverden ook wat VU en deden zelfs mee aan een tribuut album.
Maar grunge is eigenlijk te breed om over een kam te scheren, zeker qua invloeden. (Naam en invloed)
Nirvana bijvoorbeeld(Punk/'60/70's rock), Alice in Chains(Metal), Pearl Jam(Glam
en Neil Young), Soundgarden(metal), Mudhoney(Punk/Blues Rock).* denotes required fields.