MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMe klinkt anders

zoeken in:
Dat je naast Kraftwerk nog iets anders uit de electronische muziek in de lijst op wilt nemen is prima maar om dan nog een artiest uit het Duitsland van de jaren '70 te kiezen die deels in dezelfde vijver vist vind ik dan weer een gemiste kans. Doe dan Juan Atkins of Richard D. James.

Juan Atkins staat dus al in de lijst.

Maar goed, er is nog tot 31 januari om de lijst aan te passen. Er zal dus nog van alles veranderen.

GrafGantz schreef:
Richard D. James

Zo veel weet ik niet over die stijl, maar die naam lijkt mij inderdaad wel op zijn plaats in de lijst.

Tangerine Dream vind ik niet in de lijst thuishoren. Prince ook niet, dus dat is dan wel weer een goede keus. En er is nog een artiest waarvan ik me verbaas dat hij er nog niet is uitgehaald. Als de beurt aan mij wordt gegeven weet ik in ieder geval al wat er uit wordt gehaald.

Rhythm & Poetry schreef:
Juan Atkins staat dus al in de lijst.

Ik ben ziende blind. Het is maar goed dat ik me vandaag ziek gemeld heb op werk.

Snoeperd schreef:
Tangerine Dream vind ik niet in de lijst thuishoren. Prince ook niet, dus dat is dan wel weer een goede keus. En er is nog een artiest waarvan ik me verbaas dat hij er nog niet is uitgehaald. Als de beurt aan mij wordt gegeven weet ik in ieder geval al wat er uit wordt gehaald.

Bob Marley? Volgens mij de enige artiest waarvan nog niemand heeft overwogen hem eruit te halen.

Van de originele lijst zijn nog over:

Kraftwerk
Bob Marley
Jimi Hendrix
David Bowie
James Brown

Snoeperd schreef:
En er is nog een artiest waarvan ik me verbaas dat hij er nog niet is uitgehaald. Als de beurt aan mij wordt gegeven weet ik in ieder geval al wat er uit wordt gehaald.
Voor mij geldt hetzelfde. Of we het over dezelfde artiest hebben weet ik niet, maar mocht ik de beurt krijgen staat mijn keuze al vast.

Verrassende keuze voor Tangerine Dream, die had ik niet aan zien komen. Temeer Brian Eno ook al in de lijst staat en die heeft toch ook wel e.e.a. betekent voor de electronische muziek. Als het op synthesizers aankomt zou je ook naar de moog-pioniers kunnen kijken.
Dan kom je bij dit soort albums uit:
Walter Carlos - Switched-On Bach (1968)

Ataloona heeft morgen geen tijd. Teleurstellend en jammer. En verdrietig. Maar we moeten verder, dus heb ik besloten dat de vervanger de grote GrafGantz is.

niels94 schreef:
de grote GrafGantz

189 cm schoon aan de haak bitches...

Een Japanse koikarper?

Ja, ik ben erg waardevol.

Chameleon Day een herinneringsmail gestuurd.

Stalin schreef:
Na de zielige lijst van DWDD had ik voor de MuMe lijst nog wel enige hoop, maar ik kan het nu echt niet meer serieus nemen
Ik heb blijkbaar een dag gemist, want zowel The Beatles als Bob Dylan zijn er uit.
En in plaats van dat de eerste de beste persoon (op z'n minst één ) van de twee erin zet, krijgen we Tangerine Dream, Brian Eno en Luigi Russolo.

(afbeelding)

chevy93 schreef:
Ik heb blijkbaar een dag gemist, want zowel The Beatles als Bob Dylan zijn er uit.
En in plaats van dat de eerste de beste persoon (op z'n minst één ) van de twee erin zet, krijgen we Tangerine Dream, Brian Eno en Luigi Russolo.

Met de keus voor Brian Eno kan ik nog wel leven, maar voor de rest...

(afbeelding)

Ik ben zelf niet heel veel in staat geweest tot internetten vandaag, maar constateer dat Chameleon Day heeft niet gereageerd op mijn PMs. Laten we ervan uitgaan dat hij heeft gezegd: 'Nee, dank je wel.'
Wat betekent dat degene die ik nu in zijn plaats aanwijs een redelijk fervente musicmeter-gebruiker moet zijn die vannacht of morgen niet al te laat een vervanging kan doen zodat degene die deze persoon aanwijst morgen alweer een stukje mag schrijven.
Bovendien moet ik vinden dat de persoon die ik aanwijs in ieder geval een uitstekende smaak heeft, omdat ik nou eenmaal degene ben die de persoon aanwijst.

Enfin, ga ervoor, Arrie.

Oh, het moet al nu meteen? Ik dacht morgen ofzo. Zo gaat dat toch altijd?

Normaal gezien moest Chameleon Day gisteren (27 december), jij moet hem vervangen

Blijkbaar was Chameleon Day voor vandaag gepland. In dat geval zal ik nu meteen wel mijn keuze posten.

Eerste de artiest die ik eruit ging halen. Laat ik vooropstellen: ik heb tussen drie artiesten getwijfeld, máár ik zie van alledrie in waarom ze erin staan, vind ze ook erg belangrijk, maar gewoon net niet belangrijk genoeg om bij de lijst van belangrijkste 17 te horen. Deze drie waren David Bowie, Jimi Hendrix, en Tangerine Dream. Bowie heeft natuurlijk van alles gedaan, van cabareteske popliedjes, naar folky liedjes, naar glamrock, naar sfeervolle electronishe muziek (waarvan de verdiensten wellicht meer bij Eno liggen die al in de lijst staat) enzovoorts. Veelzijdig dus, maar klonk ie echt anders? Heeft ie echt wat veranderd aan de muziekscene? Te weinig om in de lijst te horen naar mijn mening.

Tweede kandidaat was Jimi Hendrix, hoewel ik dat zeker begrijp. Waarschijnlijk toch wel een invloed op heel veel gitaristen. De dingen die hij met zijn gitaar kon, klonken toentertijd ook echt anders. Maar toch, als ik naar de muziekscene kijk, heeft hij daar naar mijn mening toch te weinig in veranderd. Als ik bekijk, wat zou er anders zijn als hij er niet was geweest? Wellicht wat minder gitaarmasturbatie. Maargoed, in een top 25 zou ik hem waarschijnlijk wel plaatsen.

Dan Tangerine Dream. Tja, natuurlijk hebben ze veel betekend voor de elektronische muziek. Ik vind het echter wat te veel van het goede, aangezien de elektronische muziek slechts een gedeelte vormt van de popmuziek, en er al drie namen instaan voor dat gebied (Eno, Atkins, Kraftwerk). Daarbij is er ook nog eens een overlap met Eno (ambient) en Kraftwerk. Daarbij vind ik zowel Atkins, als Eno, als Kraftwerk essentiëler, en daarom gaat Tangerine Dream er al meteen weer uit.

Welke gaat erin? Daarbij twijfelde ik tussen twee namen. The Beatles en Chuck Berry. Natuurlijk waren de Beatles om talloze redenen zeer belangrijk voor de muziekscene. En ja, veel wat zij deden was al eerder gedaan, maar ze brachten het naar het grote publiek, en daardoor kregen ze veel navolging. Ze richtten zich meer op albums ipv singles, waarna het 'album' voor lange tijd een heel belangrijke geluidsdrager werd, en het niet alleen meer om singletjes ging. Pas de laatste jaren is dat weer terug aan het draaien, maar dat terzijde. Ook gebruikten ze allerlei studiofoefjes (en ja, ze waren niet de eersten of de enigen, dat weet ik), psychedelica, invloeden uit India, geluidscollage, ze maakten een conceptalbum, en let wel, het gaat bij dit alles om popularisatie.

Máár, zonder rock & roll geen Beatles. Tot mijn verbazing stond er geen rock & roll-artiest bij. Dat lijkt me toch essentieel. Daarbij heb je de grote Elvis, maar ik neig meer naar Chuck Berry, omdat deze lijst om muziek gaat, en Elvis ook belangrijk was buiten de muziek om (denk aan popidolen). Chuck Berry was op muzikaal gebied behoorlijk vernieuwend en invloedrijk, met zijn gitaarspel, en vertegenwoordigt de gehele muziekstroming daarom wat mij betreft het best, ook omdat hij er redelijk vroeg bij was. Ook Elvis overigens, zeker in zijn eerste opnames voor Sun hoor je goed hoe hij zwarte bluesmuziek met blanke countrymuziek mengde. Voor mij was het dus een close call tussen deze twee grootheden, maar ben ik uiteindelijk toch voor Chuck gegaan. Ook schreef hij zelf zijn muziek, in tegenstelling tot Elvis. Hoe dan ook, het blijft erg lastig, en ik hoop dat iemand de Beatles nog terugzet. Ik vind het namelijk belachelijk dat die eruit zijn gegooid, omdat dat volgens Deric Raven alleen maar om de concurrentiestrijd met The Beach Boys enzo zou gaan.

En voor degenen die geen zin hebben om te lezen:
Tangerine Dream eruit
Chuck Berry erin

1. Velvet Underground 2. Miles Davis, 3. Dr. Dre, 4. Kraftwerk, 5. Chuck Berry, 6. Brian Eno, 7. Bob Marley, 8. Woody Guthrie, 9. Sam Cooke, 10. Jimi Hendrix, 11. Juan Atkins, 12. David Bowie, 13. Black Sabbath, 14. James Brown, 15. Robert Johnson, 16. The Stooges, 17. Phil Spector

De volgende is Lukas. heb hem gePM't.

Goeie keuzes

Uitstekende keuze en prima argumentatie!

@ Arrie: Ik vind The Beatles geen vernieuwers. Wat heeft de Britse Henny Huisman ( Ringo Starr) buiten de hulp van zijn vrienden ons gegeven.
Dat ene liedje werd vervolgens door Joe Cocker onsterfelijk gemaakt.
John Lennon was zeker experimenteel, George en Paul ook wel, maar ik vind het geen vernieuwers.
Feit is wel dat ze de meest succesvolle band ooit zijn.

deric raven schreef:
@ Arrie: Ik vind The Beatles geen vernieuwers. Wat heeft de Britse Henny Huisman ( Ringo Starr) buiten de hulp van zijn vrienden ons gegeven.
Dat ene liedje werd vervolgens door Joe Cocker onsterfelijk gemaakt.
John Lennon was zeker experimenteel, George en Paul ook wel, maar ik vind het geen vernieuwers.
Feit is wel dat ze de meest succesvolle band ooit zijn.

deze discussie heb ik gisteren nog met Arrie gehad op slsk, Deric. (ben het volledig met je eens)

Het probleem hierin is (na aanleiding van een wijze opmerking van Paalhaas): De ene helft bekijkt het vanuit Muziekhistorisch perspectief en de andere groep vanuit cultuur/maatschappelijk-historisch perspectief. De laatste groep verward m.i. vaak de cultuurhistorie met muziekhistorie. Maar goed....

Geen vernieuwing zonder groep die deze populair maakt. En wat dat betreft horen de Beatles dus in het lijstje van 17 thuis.

Verder thumbs up voor de keuze van Arrie. Chuck Berry zou ook mijn keuze geweest zijn (boven Elvis), met ook nog eens precies dezelfde argumentatie.

Al zou je kunnen zeggen dat Elvis juist in het lijstje van 17 thuishoort, vanwege het populair maken...

Kees-Jan schreef:
Geen vernieuwing zonder groep die deze populair maakt. En wat dat betreft horen de Beatles dus in het lijstje van 17 thuis.

en dit is dus de discussie. Als dat zo is. waarom zette de beatles dan zappa op de cover van hun 'magnus opus'

Door de commercie lijkt dit zo (dat vernieuwing alleen kan door populariteit). Maar de muziekgeschiedenis bewijst gewoon anders (Neem bach als voorbeeld!!!)
Welk genre hebben de beatles gestart, wat zijn hun vernieuwingen die ze zo poplaire hebben gemaakt? want voor alles wat je noemt bij de beatles kan men een andere band benoemen die ook populaire was.

voorbeeld:

1) concept album (Zappa deed dit al, Bob dylan had al een volwaardig albums opgenomen en The VU ook etc. Bands zijn niet door de beatles albums gaan opnemen. Want dat proces was dus algaande in 1966, zonder toedoen van de beatles etc)
2) psychedelische muziek naar de massa (maar dat is commercie is geen innovatie die ze zelf uitvonden) etc

Maar de beatles als vernieuwend zien lijkt net een 'sociale conditionering' te zijn

De raderen draaien hier... Ik ben er vrij snel uit wie eruit gaat, maar erin... Lastig wel!

Users die al geweest zijn of komen gaan:

- aERodynamIC (Prince voor The Who)
- Joy4ever (Pearl Jam voor Nirvana)
- AOVV (Robert Johnson voor The Beach Boys)
- El Ninjo (The Stooges voor Sex Pistols)
- titmeister (Juan Atkins voor Blondie)
- Reijersen (Sam Cooke voor Madonna)
- Masimo (Woody Guthrie voor Bob Dylan)
- Herman (Velvet Underground voor Frank Zappa)
- sxesven (Luigi Russolo voor Pearl Jam)
- thelion (Black Sabath voor Metallica)
- Deric raven (Phil Spector voor The Beatles)
- Itchy (Brian Eno voor Luigi Russolo)
- Sandokan (Miles Davis voor Jerry Lee Lewis)
- R&P (Dr. Dre voor Public Enemy)
- Niels94 (Tangerine Dream voor Prince)
- Arrie (Chuck Berry voor Tangerine Dream)

- GrafGantz (28 december)
- Lukas (28 december)

korenbloem schreef:
want voor alles wat je noemt bij de beatles kan men een andere band benoemen die ook populaire was.
Man, man, boeken zijn er vol geschreven over de invloed van The Beatles. Studies zijn er gedaan naar hun invloed. Waar moet je beginnen?

Hun hele stijl heeft zelfs een woordenboekwaardige naam gekregen.

Overigens gaat het hier om de "muziekscene" en dat is dus ook het hele circus er omheen. The Beatles waren één van de weinige artiesten die zowel muzikaal als het circus er omheen radicaal veranderd hebben.

Rhythm & Poetry schreef:
Users die al geweest zijn of komen gaan:

- Ataloona (28 december)

Ataloona had geen tijd, niels94 had Grafgantz gekozen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:05 uur

geplaatst: vandaag om 17:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.