MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMe klinkt anders

zoeken in:
Nou ja, in principe hoeft er geen vrouw in de lijst. Die komen altijd drie meter na de man aanhuppelen met hetzelfde idee.

Op 31 december en 1 januari zal dit topic ook even rusten. Ik neem aan dat iedereen dit logisch vindt?

Jocharo-T schreef:
IJe hebt je mening wel goed onderbouwd overigens Lucas, daar wil ik niets van zeggen

De eerste 6 alineas hing ik inderdaad aan zijn lippen en dacht ik: ''Dit beloofd wat...''
Vervolgens kwam helaas in de zevende alinea de overschatte monkey even keihard out of the sleeve

Stalin schreef:
(quote)

De eerste 6 alineas hing ik inderdaad aan zijn lippen en dacht ik: ''Dit beloofd wat...''
Vervolgens kwam helaas in de zevende alinea de overschatte monkey even keihard out of de sleeve

Sorry. Ze heeft inderdaad geen baard en is pas na 1980 begonnen

Net als bij de lijst van de DWDD is er weer iemand die onder het mom "er moet een vrouw in", een vrouw in stopt. Hoewel ik met Madonna een stuk beter kan leven dan Carole King. Madonna heeft inderdaad wel haar sporen achter gelaten op de muziekscene.

Teunnis schreef:
(quote)

Dit vind ik dan wel jammer. Komt een beetje over als geforceerd een politiek correct lijstje creëren. Als we tot de conclusie komen dat de 17 artiesten alleen maar uit mannen bestaan, dan is dat nou eenmaal zo. Gelukkig kom je daarna wel met echte argumenten. Of ik het er mee eens ben is een andere zaak

chevy93 schreef:
Net als bij de lijst van de DWDD is er weer iemand die onder het mom "er moet een vrouw in", een vrouw in stopt. Hoewel ik met Madonna een stuk beter kan leven dan Carole King. Madonna heeft inderdaad wel haar sporen achter gelaten op de muziekscene.

Het ging me wat te ver om een uitgebreide verhandeling te schrijven over dat een vrouwenstem anders klinkt dan een mannenstem. En dat de uiterlijke presentatie van vrouwen doorgaans behoorlijk verschilt van die van een man. En dat je daardoor per definitie andersoortige artiesten krijgt. In popmuziek speelt identificatie met artiesten een belangrijke rol. De 50 procent vrouwen in onze wereldbevolking wil ook wel eens een vrouw als artistiek rolmodel. De 45 procent aan heteroseksuele mannen krijgt - mag ik hopen - zo nu en dan wel eens een stijve piemel van een tot de verbeelding sprekende artieste. De 5 procent aan homoseksuele mannen heeft dan weliswaar een alibi, maar die dragen zangeressen om onverklaarbare redenen toch behoorlijk vaak een warm hart toe. Verder had ik gedacht dat deze uitleg tamelijk overbodig was en voor zich sprak, maar voor mensen die het politiek correct achten om een vrouw in de lijst politiek correct te vinden leg ik het graag nog even uit. En sorry als ik daarbij wat badinerend overkom, maar ik vind het echt een oliedomme opmerking in een topic als dit.

GrafGantz schreef:
Gelijk maar even opvolger aanwijzen, en dat wordt ons aller musicfriek. Kom er maar in Peter!

Hm, lees net een PM van hem dat hij dit topic niet kent en dat hij past. Iemand die zich geroepen voelt het stokje over te nemen?

Ok, Jocharo-T heeft zich per PM gemeld en neemt de honneurs waar vandaag .

Ik geef sq nog tot 15.00 om online te komen. Anders gaat de beurt naar... Cygnus

Users die al geweest zijn of komen gaan:

- aERodynamIC (Prince voor The Who)
- Joy4ever (Pearl Jam voor Nirvana)
- AOVV (Robert Johnson voor The Beach Boys)
- El Ninjo (The Stooges voor Sex Pistols)
- titmeister (Juan Atkins voor Blondie)
- Reijersen (Sam Cooke voor Madonna)
- Masimo (Woody Guthrie voor Bob Dylan)
- Herman (Velvet Underground voor Frank Zappa)
- sxesven (Luigi Russolo voor Pearl Jam)
- thelion (Black Sabath voor Metallica)
- Deric raven (Phil Spector voor The Beatles)
- Itchy (Brian Eno voor Luigi Russolo)
- Sandokan (Miles Davis voor Jerry Lee Lewis)
- R&P (Dr. Dre voor Public Enemy)
- Niels94 (Tangerine Dream voor Prince)
- Arrie (Chuck Berry voor Tangerine Dream)
- GrafGantz (The Beatles voor Phil Spector)
- Lukas (Madonna voor The Stooges)

- sq (29 december)
- Jocharo-T (29 december)

sq
komt eraan, ben al de hele ochtend bezig..

Ah... ruim op tijd toch

sq schreef:
komt eraan, ben al de hele ochtend bezig..

Nou nou, dat gaat een flinke lap tekst worden dan. Benieuwd wie hij toevoegt, zou het Chic worden of toch Malcolm?

GrafGantz schreef:
(quote)

Chic

Kom kom, we gaan toch geen excuustrusen in de lijst zetten?

sq
Ik heb vanochtend het topic ( voor t eerst) eens doorgelopen, om te zien wat voor verantwoordelijkheid ik hier te nemen heb...

Ik kende namelijk zowel het topic als het item op DWDD niet. DWDD vind ik een wat vermoeiend programma. Maar ik ben wel lijstjesfanaat: ik heb al in meerdere topics mijn persoonlijke ' decennia ' lijstje geplaatst.
40 Glenn Miller
50 Elvis Presley
60 Beatles
70 ABBA
80 Madonna
90 Nirvana
00 nog niet helemaal definitief.. Sufjan Stevens

De overlap met het lijstje hierboven wisselt, en het verschil zit m - naast het filter van mijn eigen ideeen over wat belangrijk, leuk en goed is - in het 'zoeken naar de Roots'. Ik steun dan ook de stelling van 'verwatering' die Grafgantz hierboven neerlegt. Hoewel ik ook Robert Johnson en de Velvet Underground bewonder als pioniers, erken dat Chuck Berry onmisbaar was voor de sound van de Beatles en Elvis, houd ik het toch bij de namen die echt iedereen kent, en kies ik dan inderdaad eerder voor de SexPistols dan voor de Stooges. Je komt er ook niet uit; Bob Marley heeft heus de reggae niet uitgevonden en als liefhebber acht ik Lee Perry invloedrijker in elk geval binnen het genre. Het is bij dit soort discussie niet anders als bij geschiedenis in het algemeen. Wil je oorspronkelijk: Turlough o ' Carolan.

Ik wilde Black Sabbath eruit halen omdat, als je toch vindt dat het de vertegenwoordiger is van de harde muziek, je m.i beter Metallica of Iron Maiden kan kiezen. Juan Atkins vind ik ook geen geweldige keuze, al is dat mede gebaseerd op smaak: ik zou eerder Giorgio Moroder genoemd hebben. Maar omdat die even onbekend is zou je voor de dance- vertegenwoordiging misschien nog het beste Tiësto nemen; dat is een keuze die iedereen snapt en volgens mij voldoet aan alle criteria voor plaatsing op de lijst.
Om nieuw erin te zetten zou ik dan eigenlijk moeten kiezen voor Nirvana of ABBA, en als het echt mijn eigen voorkeur is van nu: Sufjan Stevens. Van ABBA vermoed ik echter dat die er meteen weer uitgeknikkerd wordt en bij Nirvana is dat al gebeurd. Van Sufjan zou ik dat pas over een jaar of tien willen kiezen want die is nu (ondervond ik laatst weer) nog erg onbekend.

Als ik nou Black Sabbath wissel voor Tiësto, dan vind ik dat wel een verbetering van de lijst in meerdere opzichten, waaronder de onderstreping van het feit dat er ook invloedrijke artiesten zijn in de muziek die dertig jaar geleden nog niet bestonden. Er lijkt me dan nog genoeg plaats voor een naam uit de hardere muziek, en als Juan Atkins erin moet blijven kan dat desnoods ten koste van de Velvet Underground.

sq
Nieuwe lijst (stelt de volgorde nog iets voor?)

1. Velvet Underground 2. Miles Davis, 3. Dr. Dre, 4. Kraftwerk, 5. Chuck Berry, 6. Brian Eno, 7. Bob Marley, 8. Woody Guthrie, 9. Sam Cooke, 10. Jimi Hendrix, 11. Juan Atkins, 12. David Bowie, 13. Tiësto, 14. James Brown, 15. Robert Johnson, 16. Madonna, 17. The Beatles

sq
GrafGantz schreef:

Nou nou, dat gaat een flinke lap tekst worden dan. Benieuwd wie hij toevoegt, zou het Chic worden of toch Malcolm?

Chic misschien als vervanger van David Bowie (qua invloed past dat wel )
Malcolm vind ik als persoon zeer invloedrijk geweest op de muziek, maar ik denk dat die muziek toch beter vertegenwoordigd kan worden door toepasselijke artiesten. Dan liever Sex Pistols in de lijst.

Nee, volgorde stelt niks voor. Was de volgorde van DWDD maar de nummer 1 is niet belangrijker dan de nummer 17.

Tiësto, die zal het (hopelijk) niet al te lang volhouden in deze lijst. Hij is geen grondlegger, geen vernieuwer, niet de eerste populaire DJ en bepaalt niet het geluid binnen een genre.

Je moet nu nog een andere user aanwijzen die morgen een artiest mag vervangen.

Interessante keuze sq, maar waarom dan voor Black Sabbath en niet voor Juan Atkins? Dance/electronic is nu wel wat oververtegenwoordigd wat mij betreft, terwijl metal/hardrock nu geheel ontbreekt... Wel grappig om te zien dat er een golfbeweging in deze lijst komt op de schaal mainstream <-------> underground. Zo hoort dat hier ook!

Black Sabbath wisselen voor Tiesto

sq
Rhythm & Poetry schreef:

Tiësto, die zal het (hopelijk) niet al te lang volhouden in deze lijst. Hij is geen grondlegger, geen vernieuwer, niet de eerste populaire DJ en bepaalt niet het geluid binnen een genre.

Ik ben t niet met je eens. Tiësto heeft op een hoger meta-niveau invloed gehad dan binnen het genre; vóór hem waren DJs geen sterren die ook dragers zijn van de muziek, althans niet in de ogen van het grote publiek. Na hem is de dance verworden tot muzieksoort waarbij de DJ de sound bepaalt: mensen gaan naar dance-events alsof het concerten betreft en dat is voor DJs , meer dan voor uitvoerenden achter synths. In die zin heeft hij een verschil gemaakt met ´wat muziek is´ vóór en ná zijn inbreng. Zijn invloed op de dance vind ik wel vergelijkbaar met de invloed van de Bob Marley op de reggae.

shadowboxer
Tiësto als eerste populaire DJ of grondlegger binnen de dance/trance/electronische muziek noemen:

sq
Lukas schreef:
Interessante keuze sq, maar waarom dan voor Black Sabbath en niet voor Juan Atkins? Dance/electronic is nu wel wat oververtegenwoordigd wat mij betreft, terwijl metal/hardrock nu geheel ontbreekt... Wel grappig om te zien dat er een golfbeweging in deze lijst komt op de schaal mainstream <-------> underground. Zo hoort dat hier ook!

Aansluitend op mij eerdere betoog: ik vind BS gewoon niet in het rijtje horen. Had Deep Purple, Led Zeppelin of Slayer er gestaan, dan had ik wel een andere gekozen. Juan Atkins is verder een van de weinige modernen in de lijst.

Sorry hoor Sq maar Tiesto bij de invloedrijkste Artiesten zetten gaat me toch iets te ver

En nog wel voor Black Sabbath

sq schreef:
(quote)

Tiësto heeft op een hoger meta-niveau invloed gehad dan binnen het genre; vóór hem waren DJs geen sterren die ook dragers zijn van de muziek, althans niet in de ogen van het grote publiek.

Dat is toch echt flink wat jaren eerder gebeurd, zoals ook aangestipt in de film "24 Hour Party People":

And tonight something equally epoch-making is taking place. See? They're applauding the DJ. Not the music, not the musician, not the creator, but the medium. This is it. The birth of rave culture. The beatification of the beat. The dance age. This is the moment when even the white man starts dancing. Welcome to Manchester.

Het gaat hier dan over de periode 1988-1990, ver voor de hoogtijdagen van onze Thijs. Als je dan toch een pioneer uit hetzelfde genre wilt toevoegen had iemand als Paul Oakenfold meer voor de hand gelegen. Die voldoet in elk geval veel meer aan de (weinig op aan te merken) criteria van R&P een stukje hierboven.

Wow, Black Sabbath eruit... Kwestie van alle hardrock en metal te negeren.

Sq, ik ben het verder ook niet met je eens dat metal beter vertegenwoordigd zou worden door Iron Maiden of Metallica. Die eerste twee hadden absoluut niet de impact die BS wel had. IM en Metallica bouwden voort op een stijl die al lang en breed uitgemeten was. BS creëerde die wereld. Samen met enkele anderen, dat klopt, maar BS zorgde voor de finishing touch.

sq
shadowboxer schreef:
Tiësto als eerste populaire DJ of grondlegger binnen de dance/trance/electronische muziek noemen:

Whatever.. probeer er eentje te vinden die over 20 jaar algemeen beter wordt gekend en wissel dan gewoon om..

Maar eerlijk is eerlijk: als iedereen hiertegen is had ik beter ABBA genomen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:27 uur

geplaatst: vandaag om 22:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.