MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMe klinkt anders

zoeken in:
Het heeft wel zijn charme hoor. Ieder zijn keuze. Of dat nu Tiesto, VU, Juan Atkins of Marco Borsato is.

Jocharo-T
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik het nu al een mooie lijst vind en dat ik goed kan leven met de namen die er nu in staan. Ik heb gisteren wat kritiek geuit op de toevoeging van Madonna door Lukas, maar ik wil wel graag terug komen op het feit dat ik riep dat Madonna niets te zoeken heeft in deze lijst. Lukas heeft natuurlijk gewoon gelijk als hij zegt dat de Popcultuur meer is dan alleen maar Muziek. Hoe verderfelijk ik de invloed van Madonna ook vind, het blijft een feit dat haar invloed op een hoop huidige artiesten enorm groot is.

Ik heb meerdere artiesten overwogen. Elvis Presley voor Chuck Berry, Public Enemy voor Dr. Dré of toch Bob Dylan op de plek van Woody Guthrie. Elvis Presley viel af omdat ik Chuck Berry toch nog iets hoger inschat en die staat al in de lijst. Wat Chuck Berry vooral voorheeft op Elvis in mijn ogen, is dat Chuck zijn nummers voor een groot deel zelf schreef en componeerde, iets dat bij mij altijd een extra puntje oplevert. Ook vind ik Chuck Berry een betere gitarist dan Elvis en met een spel als dit (MuMe klinkt anders) tellen alles kleine puntjes mee.

Public Enemy voor Dr. Dré leek mij ook een goede, maar nadat ik de motivatie van Rhythm & Poetry had teruggelezen besloot ik daar ook maar vanaf te zien. Bob Dylan op de plek van Woody Guthrie had ook nog gegund, maar ik heb de verwachting dat iemand anders na mij dat nog wel zal gaan doen. Daarom heb ik toch gekozen voor een jaren tachtig artiest, namelijk Michael Jackson. Een hoop mensen onderschatten een beetje de impact die Michael heeft gehad op de muziek en daarom zal ik mijn keuze hier beneden even toelichten.

Michael Jackson zijn invloed op de popmuziek is er ééntje om niet aan voorbij te gaan. Michael gaf de mensen iets om naar te kijken, zijn videoclips werden filmachtige tv-premières die de scheidslijn tussen muziek en film vervaagden. Met zijn muziek en bijbehorende videoclips zorgde Michael er in de jaren tachtig eigenhandig voor dat er zwarte artiesten airplay kregen zowel op radio als televisie, met MTV als grootste speler. Het medium richte zich voornamelijk op een blank publiek, maar vanaf Thriller brak er een compleet nieuwe tijd aan, waarin zwarte artiesten meetelden in de wereld van radio en televisie.

Dat is in mijn ogen echt een groots iets. Racisme komt overal ter wereld helaas nog voor, maar met de bovengenoemde stap die er gezet is in de jaren tachtig is het er toch ietsje beter op geworden. Het werd voor de zwarte muzikant allemaal net iets makkelijker. Dat is mijn grootste drijfveer geweest om Michael Jackson op te nemen in deze lijst.

Nu moet er ook nog ééntje uit. Dat was voor mij persoonlijk niet een hele moeilijke keuze. Mijn keus viel al heel snel op Madonna. Zoals ik al eerder aangaf zie ik echt wel wat haar impact is geweest, echter als ik het afweeg tegenover de rest van de lijst dan valt Madonna voor mij toch buiten de boot. De lijst zo divers mogelijk houden is ook iets dat ik heb meegenomen in mijn beslissing.

De lijst zoals hij er nu uitziet:

1. Velvet Underground 2. Miles Davis, 3. Dr. Dre, 4. Kraftwerk, 5. Chuck Berry, 6. Brian Eno, 7. Bob Marley, 8. Woody Guthrie, 9. Sam Cooke, 10. Jimi Hendrix, 11. Juan Atkins, 12. David Bowie, 13. Tiësto, 14. James Brown, 15. Robert Johnson, 16. Michael Jackson, 17. The Beatles

Ps. Het lijkt me niet eerlijk om gelijk op dezelfde dag een artiest eruit te halen, vandaar dat ik het zo laat. Was het een oudere lijst geweest, had ik Tiësto eruit gehaald. Ondanks de goede motivatie van sq.

Dat zei je al.

Jocharo-T
Klopt, heb hem even iets naar onderen gezet, mijn toevoeging belande al bijna binnen 60 seconden op de vorige pagina door Tiësto. Ongelukkige timing van mijn kant

sq
bennerd schreef:
Wow, Black Sabbath eruit... Kwestie van alle hardrock en metal te negeren.

Sq, ik ben het verder ook niet met je eens dat metal beter vertegenwoordigd zou worden door Iron Maiden of Metallica. Die eerste twee hadden absoluut niet de impact die BS wel had. IM en Metallica bouwden voort op een stijl die al lang en breed uitgemeten was. BS creëerde die wereld. Samen met enkele anderen, dat klopt, maar BS zorgde voor de finishing touch.

Ik heb een ander beeld van wat impact is, denk ik. Ik ben overigens best wel liefhebber van Black Sabbath, ik overweeg zelfs kaartjes te kopen voor het concert komende zomer.

We gaan het de komende 7 berichten anders toch echt nog over Tiesto hebben.

Niet over Oakenfold?

Jocharo-T
Rhythm & Poetry schreef:
We gaan het de komende 7 berichten anders toch echt nog over Tiesto hebben.

Dat denk ik ook

Jocharo-T schreef:
Dat is in mijn ogen echt een groots iets. Racisme komt overal ter wereld helaas nog voor, maar met de bovengenoemde stap die er gezet is in de jaren tachtig is het er toch ietsje beter op geworden. Het werd voor de zwarte muzikant allemaal net iets makkelijker. Dat is mijn grootste drijfveer geweest om Michael Jackson op te nemen in deze lijst.

Ik vind dat je daarmee wel een beetje de intentie van deze lijst mist. Volgens mij gaat deze lijst puur om de popmuziek, niet om een maatschappelijke invloed. Natuurlijk is het prachtig dat artiesten als Michael Jackson er voor gezorgd hebben dat de zwarte mens meer geaccepteerd wordt, maar in deze lijst wil ik toch vooral kijken naar wat ze in de muziekscene hebben veranderd. Dat zwarte muzikant meer geaccepteerd worden zie ik toch meer als een maatschappelijke ontwikkeling. Dit heeft uiteraard zijn gevolgen in de muziekgeschiedenis, maar omdat dit voortvloeit uit een maatschappelijke ontwikkeling hou ik hier in ieder geval geen rekening mee in deze lijst.

Verder vind ik het geen slechte verandering. Zowel Madonna als MJ waren niet de grootste vernieuwers, maar waren wel erg belangrijk op een ander criterium voor dit lijstje: de muziekscene gemaakt tot wat het vandaag de dag is.

Jocharo-T
Teunnis schreef:
Ik vind dat je daarmee wel een beetje de intentie van deze lijst mist. Volgens mij gaat deze lijst puur om de popmuziek, niet om een maatschappelijke invloed.

Michael gaf de mensen iets om naar te kijken, zijn videoclips werden filmachtige tv-premières die de scheidslijn tussen muziek en film vervaagden. Met zijn muziek en bijbehorende videoclips zorgde Michael er in de jaren tachtig eigenhandig voor dat er zwarte artiesten airplay kregen zowel op radio als televisie, met MTV als grootste speler. Dat is volgens mij toch echt invloed hebben op de popmuziek, die eerder voornamelijk door blanke artiesten werd gedomineerd. Door het Thriller album kwamen zwarte artiesten met hun muziek ook ineens voorbij op MTV. Wat toendertijd echt een enorm medium was.

Ik sluit me aan bij Mr. T.

Ik zou zelf ook zeker geen Tiësto kiezen (daarom heb ik ook Juan Atkins gekozen), maar ik begrijp de keuze van sq wel. Het is de tweestrijd tussen een stroming initiëren en populariseren die hier meespeelt. Sq heeft duidelijk voor de 2e categorie gekozen, en daarmee valt de keuze voor Tiësto te billijken. Graf duidt op de Madchester/early rave periode, maar ook toen waren DJ's nog geen sterren. Ze waren weliswaar voor het eerst iets meer dan gewoon plaatjesdraaiers en de dance-muziek heeft in die periode onmiskenbaar snel ontwikkeld, maar de allure die de dance 10 jaar later had, was toen nog niet aanwezig. Het was redelijk underground nog, ik denk dat Oakenfold en Garnier toen (nu nog steeds wrs) veilig over straat konden zonder herkend te worden. Daar komt bij dat de dance zich toen vooral ontwikkelde in West-Europa, met name GB, Duitsland en de Benelux.

Pas tegen 2000 kwam de doorbraak van de populariteit van dance in de rest van de wereld (in Amerika is dat pas een paar jaar gaande) en daarbij komend dat dance steeds meer in de hitparades te vinden was, de algemene muziekstijl in clubs werd en er massa-'concerten' voor DJ's kwamen. Tiësto is toch wel de DJ bij uitstek die dit geïnitieerd heeft. Net zoals Madonna het pad effende voor vrouwelijke popsterren, heeft Tiësto meegewerkt aan het ontwikkelen van het supersterdom van DJ's, en daar hebben artiesten als Armin van Buuren, David Guetta en Swedish House Maffia van geprofiteerd in zijn slipstream. Muzikaal is zijn invloed misschien niet baanbrekend geweest, maar qua populariteit en popcultuurverschuiving dus wel.

Kortom, het hangt er vanaf welke criteria je hanteert, maar ik denk dat de nominatie van Tiësto geen onterechte is. Desondanks ben ik het met Lukas eens dat én Kraftwerk én Juan Atkins én Tiësto iets te veel van het goede is, al ben ik blij dat de dance-muziek hier eindelijk eens erkend wordt. Van die 3 mag Tiësto er van mij uit en ik denk ook wel dat dit snel weer gaat gebeuren...

PS: Alsjeblieft geen ABBA erin! Overschat songfestivalbandje...

Jocharo-T
GrafGantz schreef:
Ik sluit me aan bij Mr. T.

Wie is Mr. T? Jocharo-T of Teunis

Mr. -T dan, jij je zin.

Teunnis schreef:
(quote)

Ik vind dat je daarmee wel een beetje de intentie van deze lijst mist. Volgens mij gaat deze lijst puur om de popmuziek, niet om een maatschappelijke invloed. Natuurlijk is het prachtig dat artiesten als Michael Jackson er voor gezorgd hebben dat de zwarte mens meer geaccepteerd wordt, maar in deze lijst wil ik toch vooral kijken naar wat ze in de muziekscene hebben veranderd. Dat zwarte muzikant meer geaccepteerd worden zie ik toch meer als een maatschappelijke ontwikkeling. Dit heeft uiteraard zijn gevolgen in de muziekgeschiedenis, maar omdat dit voortvloeit uit een maatschappelijke ontwikkeling hou ik hier in ieder geval geen rekening mee in deze lijst.

Verder vind ik het geen slechte verandering. Zowel Madonna als MJ waren niet de grootste vernieuwers, maar waren wel erg belangrijk op een ander criterium voor dit lijstje: de muziekscene gemaakt tot wat het vandaag de dag is.

Lukas schreef:
Popcultuur is denk ik ook meer dan alleen muziek.

Jocharo-T
GrafGantz schreef:
Mr. -T dan, jij je zin.

(afbeelding)

shadowboxer
En naast Oakenfold heb je ook nog Paul v Dyk, Carl Cox, Dave Clark, Jeff Mills etc. Zelfs Sash! scoorde nog eerder dikke dance/trance knallers dan Tiesto. En waar moet je in dat geval de hele Hardcore scene laten? Of qua electronica DJ Shadow of de eerdere UNKLE? Tiesto vloog wat mij betreft mee met een populaire beweging - met succes, dan zonder meer - maar maakte het genre niet, maakte het niet populair en ik vraag me ook af hoe groot zijn invloed op andere DJ's is. Dus vandaar mijn smiley.

In een lijst van 17 namen die de gehele pop moeten benoemen is Tiesto simpelweg een onterechte benoeming, wat mij betreft.

sq
Dank voor de reactie Titmeister, die goed (beter dan ik) verwoordt wat ik bedoel. Ik heb als getuige van de opkomst van de discorage natuurlijk nooit Tiësto als meest vernieuwende DJ willen neerzetten. Soul Sonic Force was vernieuwender, en werden als hiphop-artiest al geboekt voordat het genre zo heette. En ik heb Oakenfold ook eerder live gezien op een popfestival dan Tiësto. Maar die werden allen niet gevraagd de Olympische Spelen te openen.

(edit, reactie shadowboxer) inderdaad Carl Cox ook.

Veel gebeurd hier de laatste dagen. Ik vind de keuze voor Tiësto ook helemaal niet zo gek, zeker met de post van Titmeister in gedachten. Het is echt pas vanaf Tijs Verwest dat DJ's supersterren kunnen zijn, die status hadden Paul Oakenfold e.d. echt nog niet. En alhoewel ik niet echt een liefhebber ben van zijn muziek, staat het buiten kijf dat hij bij veel mensen heeft gezorgd voor de acceptatie van de dancemuziek. Je zou hooguit nog The KLF kunnen inbrengen als uitvinders van de stadionhouse, maar het was Tiësto die de stadions vol kreeg.

En jammer dat Madonna er alweer uit is, die hoort er toch zeker in. Is voor mij eigenlijk wel 1 van de 5 meest invloedrijke muzikanten geweest. In de jaren '80 wilden 9 van de 10 meisjes Madonna zijn, zoiets heeft geen enkele andere artiest ooit voor elkaar gekregen volgens mij. Madonna was de eerste vrouw met wie zich zoveel vrouwen (toch zo'n 50% van de muziekluisteraars zich konden identificeren). En blijkbaar vergeet bijna iedereen hier dat er naast vrouwelijke luisteraars ook nog vrouwen in de hitparade staan... Zonder Madonna geen Cristina Aguilera, Britney Spears, Lady Gaga, Rihanna en noem ze allemaal maar op. Tevens was ze een van de eerste artiesten die er mee ophield klassieke popconcerten te geven en er strak gechoreografeerde theatershows van maakte. Misschien ligt haar invloed voor een groot deel wel buiten de muziek, waarbij je dan moet denken aan de emancipatie van de vrouw (Madonna bezong met haar jaren '80 hits toch vaak de verhouding tussen man en vrouw), iets wat nu misschien vanzelfsprekend lijkt maar in de jaren '80 toch heel wat minder was.

Ik hoop dat ze weer terugkomt, desnoods voor mijn favoriete artiest David Bowie, die eigenlijk een beetje hetzelfde deed als Madonna: zich als een kameleon aanpassen aan de opkomende muzikale trends. Bowie echter heeft bij lange na niet de maatschappelijke invloed gehad die Madonna wel had.

Goed beargumenteert Herman, ook ik (als groot Bowie fan) zie liever Madonna in de lijst dan Bowie, en wel om de door jou geschetste redenen.

shadowboxer schreef:
En naast Oakenfold heb je ook nog Paul v Dyk, Carl Cox, Dave Clark, Jeff Mills etc. Zelfs Sash! scoorde nog eerder dikke dance/trance knallers dan Tiesto. En waar moet je in dat geval de hele Hardcore scene laten? Of qua electronica DJ Shadow of de eerdere UNKLE? Tiesto vloog wat mij betreft mee met een populaire beweging - met succes, dan zonder meer - maar maakte het genre niet, maakte het niet populair en ik vraag me ook af hoe groot zijn invloed op andere DJ's is. Dus vandaar mijn smiley.

Het gaat niet om wie het eerste hitje heeft gehad of de beste plaat heeft gemaakt. Te zeggen dat Tiesto het niet populair maakte is gewoon compleet onwaar. Je kunt Tiesto zonder problemen de populairste DJ allertijden noemen als je kijkt naar zijn succes wereldwijd. Tiesto heeft inmiddels ook in de VS een voet in de deur gekregen, terwijl ze daar tot een paar jaar geleden bijna niets van dance moesten hebben. Dat kun je van jouw namen toch niet zeggen. En hoe vaak hebben die namen van jou de Olympische Spelen geopend? Of met hun gezicht op blikjes Coca Cola gestaan?

Ik denk dat we gewoon eens een vrouw hier moeten uitnodigen

Teunnis schreef:

Nee nee, sorry, hier heb je toch echt ongelijk. Als je je nu verdiept in de media van de jaren zeventig, bijvoorbeeld de begindagen van MTV, dan schrik je er echt van (vanuit modern perspectief) hoe weinig aandacht er toen was voor niet-blanken.
Het feit dat de populariteit van Jackson een aanzienlijke rol heeft gespeeld in het breken van deze ban staat -sorry- gewoon als een paal boven water, net zo goed als de Beatles een bepaalde rol hebben gespeeld bij het vormen van de sixtiescultuur.
Daardoor is niet alleen een grote slag gestreden in de strijd tegen racisme, maar ook voor de erkenning van zwarte muziek. Veel 'zwarte' platen die nu algemeen (binnen de mainstream) als klassiekers worden erkend, genoten helemaal niet zoveel bekendheid voor die tijd. Hij heeft dus ook de muziekscene met terugwerkende kracht veranderd.

Hm, ik bevind me ergens halverwege de Tiesto discussie zo te zien. Kan me op zich prima vinden in Herman's uitleg, maar je moet oppassen dat het niet alleen maar een populariteitspoll gaat worden. Voordat je er erg in hebt nomineert er hier iemand Justin Bieber vanwege het feit dat hij de eerste youtube superster is en een aantal van de meest populaire youtube filmpjes ooit op z'n naam heeft staan. Hoewel het inhoudsloze kutmuziek is kan je dit in zekere zin wel als vernieuwend opvatten, en dat dan nog eens gecombineerd met zijn enorme populariteit...

En als de komende winterspelen toevallig in Canada plaatsgevonden zouden hebben had het zo maar gekund dat hij gevraagd was om op te treden tijdens de opening, dus om dat nu als argument aan te voeren voor muzikale impact gaat me ook wat ver

herman schreef:
Ik hoop dat ze weer terugkomt, desnoods voor mijn favoriete artiest David Bowie, die eigenlijk een beetje hetzelfde deed als Madonna: zich als een kameleon aanpassen aan de opkomende muzikale trends. Bowie echter heeft bij lange na niet de maatschappelijke invloed gehad die Madonna wel had.

En, sorry, dit betwijfel ik ook. Men komt Bowie vaak tegen als sleutelfiguur in bijvoorbeeld het gedeeltelijk durven loslaten van traditionele man/vrouw/hetero/homo-rollenpatronen (EDIT: zie voor wat ik hier bedoel bijvoorbeeld de film 'Velvet Goldmine' van Todd Haynes).

Goed punt Sander, daar had ik even niet aan gedacht. Al was Bowie daar ook niet de enige in, maar wel een belangrijke. Maar ik zat even puur aan het muzikale te denken.

En het Olympische Spelen-argument werkt natuurlijk alleen in combinatie met de andere. Maar speaking of Bieber... wie was eigenlijk het eerst kindsterretje? Michael Jackson? Nee toch zeker?

tuktak
Sandokan-veld schreef:

Als je je nu verdiept in de media van de jaren zeventig, bijvoorbeeld de begindagen van MTV, dan schrik je er echt van (vanuit modern perspectief) hoe weinig aandacht er toen was voor niet-blanken.
Het feit dat de populariteit van Jackson een aanzienlijke rol heeft gespeeld in het breken van deze ban staat -sorry- gewoon als een paal boven water, net zo goed als de Beatles een bepaalde rol hebben gespeeld bij het vormen van de sixtiescultuur.

correct me if im wrong, maar volgens mij is het eigenlijk andersom. mtv werd bekritiseerd om het hoge blankgehalte, om hier verandering in te brengen hebben ze michael jackson 'gehyped' en veel airplay gegeven. michael jackson heeft zijn populariteit daarmee ook voor een belangrijk deel aan mtv en politieke beslissingen binnen de zender te danken. meer geluk en op het juiste moment geboren zijn, minder een persoonlijke artiestenkeuze of anders durven zijn.

shadowboxer
herman schreef:
(quote)

Het gaat niet om wie het eerste hitje heeft gehad of de beste plaat heeft gemaakt. Te zeggen dat Tiesto het niet populair maakte is gewoon compleet onwaar. Je kunt Tiesto zonder problemen de populairste DJ allertijden noemen als je kijkt naar zijn succes wereldwijd. Tiesto heeft inmiddels ook in de VS een voet in de deur gekregen, terwijl ze daar tot een paar jaar geleden bijna niets van dance moesten hebben. Dat kun je van jouw namen toch niet zeggen. En hoe vaak hebben die namen van jou de Olympische Spelen geopend? Of met hun gezicht op blikjes Coca Cola gestaan?

Ik zeg ook niet dat Tiësto niet populair is. Ik zeg alleen dat hij het genre niet populair gemaakt heeft, maar doorgetrokken heeft. In Nederland stonden voor zijn successtory al verscheidene dance acts in de top40 en met meerdere 10k plus toeschouwers feesten in dat genre. Desondanks vind ik het genre wat hij vertegenwoordigd te klein voor een top17 aller tijden en alle stromingen. Dan pak ik het liever breder en is dat sowieso met Kraftwerk en Juan Atkins gevuld.

Daarbij ben ik van mening dat je dat soort aspecten niet hoort mee te rekenen in deze lijst. Dit geldt zowel voor MJ (acceptatie mainstream zwarte artiesten), Madonna (emancipatie, sterrenstatus vrouw), Bowie (loslaten van traditionele man/vrouw/hetero/homo-rollenpatronen) als Tiësto (sterrenstatus DJ). Dit is slechts een persoonlijke interpretatie van de criteria voor deze lijst.

Teunnis schreef:
Daarbij ben ik van mening dat je dat soort aspecten niet hoort mee te rekenen in deze lijst. Dit geldt zowel voor MJ (acceptatie mainstream zwarte artiesten), Madonna (emancipatie, sterrenstatus vrouw), Bowie (loslaten van traditionele man/vrouw/hetero/homo-rollenpatronen) als Tiësto (sterrenstatus DJ). Dit is slechts een persoonlijke interpretatie van de criteria voor deze lijst.

Jij ziet muziek blijkbaar als een volkomen van de tijdgeest en verdere realiteit losstaand fenomeen. Dat kan ik maar moeilijk begrijpen...

Gast
geplaatst: vandaag om 00:00 uur

geplaatst: vandaag om 00:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.