Muziek / Muziekgames / MuMe klinkt anders
zoeken in:
0
geplaatst: 3 januari 2012, 19:17 uur
korenbloem schreef:
En nergens staat populaire muziek! Er staat muziek.
(quote)
Ik zeg populaire muziek om het te onderscheiden van de klassieke muziek (Mozart, Chopin, Beethoven en dat soort toppers).
0
geplaatst: 3 januari 2012, 19:20 uur
west schreef:
Ik zeg populaire muziek om het te onderscheiden van de klassieke muziek (Mozart, Chopin, Beethoven en dat soort toppers).
(quote)
en waarom zou je dat onderscheiden?
Dan kun je het criterium zo aanpassen dat Marco Borasto de meest invloedrijke en vernieuwende (nederlandse) artiest ooit is.
0
geplaatst: 3 januari 2012, 19:27 uur
Dit topic lijdt ofwel aan slechte vraagstelling/kadrering, ofwel aan users die menen regels erbij te moeten verzinnen. 

0
geplaatst: 3 januari 2012, 19:28 uur
korenbloem schreef:
dit is nu grappig. Ik kan de zelfde stelling opgooien en zeggen dat je dan juist prince, sam cooke en james brown eruit haalt .
(quote)
dit is nu grappig. Ik kan de zelfde stelling opgooien en zeggen dat je dan juist prince, sam cooke en james brown eruit haalt .
En soul is geen belangrijk genre?
0
geplaatst: 3 januari 2012, 19:31 uur
0
geplaatst: 3 januari 2012, 19:39 uur
korenbloem schreef:
zeg ik dat?
(quote)
zeg ik dat?
Hij zegt dat het om belangrijke mensen in de muziekgeschiedenis, en niet in de Musicmeter-muziekgeschiedenis (oftewel: minder nadruk op soul/zwarte muziek, in dit geval). Soul is erg belangrijk geweest in de muziekgeschiedenis, en jij wil die drie er uithalen.
0
geplaatst: 3 januari 2012, 19:40 uur
Arrie schreef:
Hij zegt dat het om belangrijke mensen in de muziekgeschiedenis, en niet in de Musicmeter-muziekgeschiedenis (oftewel: minder nadruk op soul/zwarte muziek, in dit geval). Soul is erg belangrijk geweest in de muziekgeschiedenis, en jij wil die drie er uithalen.
(quote)
Selectief lezen noem ik dat. Nergens zegt korenbloem dat hij die eruit wil halen.
0
geplaatst: 3 januari 2012, 19:41 uur
Nee, dat ie die er ook uit zou kunnen halen met dezelfde redenering. Ik lees niks selectief, en mijn bericht blijft gewoon staan.
0
geplaatst: 3 januari 2012, 19:47 uur
Arrie schreef:
(quote)
Of hij ze eruit wil halen weet ik niet, maar verder ben ik het (dus) met je eens. Dat is precies wat ik bedoelde.
0
geplaatst: 3 januari 2012, 19:48 uur
Laat maar staan hoor, ik wilde alleen maar even aanstippen dat je zijn bericht nogal verkeerd uitlegde.
Overigens dient iedereen in te zien dat dit topic zo zijn beperkingen heeft en natuurlijk never nooit een prachtig gebalanceerde lijst naar ieders zin gaat opleveren.
Overigens dient iedereen in te zien dat dit topic zo zijn beperkingen heeft en natuurlijk never nooit een prachtig gebalanceerde lijst naar ieders zin gaat opleveren.
0
geplaatst: 3 januari 2012, 19:52 uur
Arrie schreef:
(quote)
Nee, dat zeg ik niet! Ik zeg dat ik met de zelfde redenatie die artiesten er uit zou kunnen halen. En prince BIJVOORBEELD vervangen voor Ray Charles, Aretha Franklin of van mijn part Mary J. Blidge. Nergens is het argument WAAROM prince of Sam Cooke nu in een lijst van 17 artiesten moeten. Waar alle genres en muziek in terug kan komen. James Brown, zou ik persoonlijk wel weer in houden. Ik zeg dus nergens dat soul niet in deze lijst hoort!!!
0
geplaatst: 3 januari 2012, 20:34 uur
Ok, duidelijk. Overigens is James Brown toch te vervangen en wel door Aretha Franklin. Maar daar ga ik niet meer over.
0
geplaatst: 3 januari 2012, 20:47 uur
Paalhaas schreef:
Wel als ik ze alle 17 uit mag kiezen

0
geplaatst: 3 januari 2012, 21:03 uur
GrafGantz schreef:
(quote)

0
geplaatst: 3 januari 2012, 21:21 uur
Ik weet niet of paalhaas al een user heeft aangewezen om het stokje over te nemen, maar er mag vandaag dus nog iemand een artiest vervangen. Pas dan lopen we weer op schema.
0
geplaatst: 3 januari 2012, 21:27 uur
Dan mag Yung Paap vandaag nog en dan morgen twee nieuwe users.
0
geplaatst: 3 januari 2012, 22:41 uur
Dat geldt alleen voor vandaag of moet ik dan morgen wachten tot de de tweede van 3 januari is geweest?
0
geplaatst: 3 januari 2012, 23:13 uur
Jij mag morgen sowieso. Ongeacht wat er gaat gebeuren. Als Paap vandaag niet meer post in dit topic mag hij dit morgen doen.
0
geplaatst: 4 januari 2012, 00:25 uur
GrafGantz schreef:
(quote)
Dat is zoals ik al zeg de beperking van dit topic: dat jij ze niet alle 17 mag uitkiezen.

0
geplaatst: 4 januari 2012, 00:38 uur
Ik ga het vandaag helaas niet meer redden. Dit is toch lastiger dan ik dacht. Tot morgen.
Edit: morgen is al 38 minuten bezig. Jullie begrijpen wat ik beduhl
Edit: morgen is al 38 minuten bezig. Jullie begrijpen wat ik beduhl

0
geplaatst: 4 januari 2012, 00:42 uur
west schreef:
Het gaat naar mijn idee dus niet om wat jij boeiende namen vindt bij dit topic, maar nogmaals om artiesten die een bepalende rol hebben gespeeld in de populaire muziekgeschiedenis. Dat is iets heel anders.
Ik mocht vandaag een artiest eruit gooien en er waren er een paar bij, waar ik dacht: daar heb ik niks mee. Ik heb wel een beetje wat met Janis Joplin, maar toch juist haar verwijdert om haar weinige invloed (zie mijn toelichting).
Die uitleg is dus wel degelijk van belang en zorgt hier voor boeiende discussies. En daar is een forum ook voor. Kortom, jullie slaan wat mij betreft de plank mis.
(quote)
Het gaat naar mijn idee dus niet om wat jij boeiende namen vindt bij dit topic, maar nogmaals om artiesten die een bepalende rol hebben gespeeld in de populaire muziekgeschiedenis. Dat is iets heel anders.
Ik mocht vandaag een artiest eruit gooien en er waren er een paar bij, waar ik dacht: daar heb ik niks mee. Ik heb wel een beetje wat met Janis Joplin, maar toch juist haar verwijdert om haar weinige invloed (zie mijn toelichting).
Die uitleg is dus wel degelijk van belang en zorgt hier voor boeiende discussies. En daar is een forum ook voor. Kortom, jullie slaan wat mij betreft de plank mis.
Niet voor het een of het ander, maar jij slaat de plank bij zowel mijn comment als Reijersens comment mis
Ik zeg nergens dat de lijst fout is omdat er voor mij geen boeiende namen in staan.Ik zeg wel dat er voor mij weinig boeiende namen in staan, maar daarmee zeg ik niet dat ze uit de lijst moeten.
Ik zeg ook dat iemand met een alternatievere muzieksmaak het nooit eens gaat zijn met de lijsten die gebaseerd worden op het oordeel van een grote groep users.
0
geplaatst: 4 januari 2012, 07:22 uur
Je kunt er voor kiezen om een pionier aan te wijzen. Een artiest die met zijn of haar muziek een heel nieuw genre inluidde en vervolgens verwikkeld raken in een kip en ei discussie. Je kunt er ook voor kiezen om een artiest aan te wijzen die of genre-overschrijdend is geweest of een zeer definitief kader om een genre gezet heeft. Ik kies voor het laatste. En daarmee wil ik een lans breken voor het Britse Iron Maiden.
Iron Maiden boetseerde verder aan de klei waar bands als Judas Priest en Thin Lizzy mee aan kwamen zeilen in de jaren 70. Een opgewektere vorm van hardrock. Verder weg van harde blues waar de bekende iconen uit de vroege jaren zeventig mee kwamen. Veelvuldig gebruik van dan nog sporadisch toegepast dubbel gitaarwerk en de toevoeging van jeugdig enthousiasme ofwel een beetje punk zorgde voor een behoorlijk definitieve verschijningsvorm van het in ontwikkeling zijnde heavy metalgenre. Een standaard.
Iron Maiden is vanwege dat werk ondanks de relatief bescheiden hitstatus gebombardeerd tot vaandeldrager van een stroming Britse bands die veel andere jonge bands geïnspireerd heeft om ook met een met snaren bedekt eind hout in een oefenhok te gaan zitten. Mede daardoor zijn weer allerlei nieuwe stromingen binnen de metal ontstaan waaronder ook de thrash metal die aan de westkust van Amerika een vlucht ging nemen. Daarmee plaats ik ook Metallica even buiten schot.
Zeker in de jaren 80 was de naam Iron Maiden haast synoniem voor heavy metal. Meer nog dan de bands waardoor zij beïnvloed waren. Wat Maiden een echte status aparte geeft is dat zij show en inhoud bij elkaar brachten. Bij de showbands ging het altijd over feesten, motorrijden en lekkere wijven. Bij de meer nerdy bands moest je zijn om wat interessantere teksten te lezen. Iron Maiden is of was een stoere showband die ook literatuur en film in behapbare vorm meebracht in haar teksten. Zodoende heeft menig metalhead ook met gezonde interesse kennis gemaakt met alle boeken, gedichten en films die eraan ten grondslag lagen. Voor wat betreft show hoef ik allen maar te verwijzen naar de mascotte die alle albumcovers uit de jaren 80 sierde. Diezelfde mascotte kwam terug op alle merchandise en dook ook op tussen het vuurwerk en de rookbommen op het podium. Dat zorgde ervoor dat de band tot de verbeelding spreekt van insiders en herkenbaar is voor outsiders. Eigenlijk is het een prima werkend marketing concept.
Heden ten dage lijkt de band wat vastgeroest in haar eigen muzikale kaders. Toch kiest men er niet voor om al te ver van de eigen sound af te wijken en weet men elke keer weer een album te fabriceren met een geheel eigen karakter.
Kortom, ik zet Iron Maiden in de lijst omdat zij als geen andere band hun totaalplaatje in een geslaagd marketingconcept wisten om te zetten zonder daarbij aan muzikale integriteit in te boeten.
Zij komen er in voor Dr Dre. Hoewel hij deel uitmaakte van de ontwikkeling van een subgenre binnen de hip-hop en deel uitmaakte van een pioniersclub op het gebied van gangsta rap, vind ik het meer een producer danwel platenbaas dan een artiest. N.W.A. was weliswaar een inspirator op het gebied van gangsta rap. Maar dat combo was meer dan alleen Dr Dre. Voor wat betreft G funk ging het Dre in mijn beleving meer om het lanceren van andere artiesten dan het lanceren dan zichzelf. Dat is uiteraard ook knap. Maar als het allemaal geflopt was en of afgedaan zou worden als flauwekul ligt dat meestal aan de artiest die op de voorgrond staat en niet aan de Frank Farian op de achtergrond. Daarom kies ik eerder voor de mannen (mannen, ja) op de voorgrond.
De lijst ziet er dan vanaf nu zo uit:
1. Velvet Underground, 2. Miles Davis, 3. Iron Maiden, 4. Kraftwerk, 5. Chuck Berry, 6. Brian Eno, 7. Bob Marley, 8. Woody Guthrie, 9. Rolling Stones, 10. Jimi Hendrix, 11. Prince, 12. David Bowie, 13. Nirvana, 14. James Brown, 15. Robert Johnson, 16. Captain Beefheart, 17. The Beatles.
Het spreekwoordelijke stokje heb ik aan Ferre Clabau overgedragen
Iron Maiden boetseerde verder aan de klei waar bands als Judas Priest en Thin Lizzy mee aan kwamen zeilen in de jaren 70. Een opgewektere vorm van hardrock. Verder weg van harde blues waar de bekende iconen uit de vroege jaren zeventig mee kwamen. Veelvuldig gebruik van dan nog sporadisch toegepast dubbel gitaarwerk en de toevoeging van jeugdig enthousiasme ofwel een beetje punk zorgde voor een behoorlijk definitieve verschijningsvorm van het in ontwikkeling zijnde heavy metalgenre. Een standaard.
Iron Maiden is vanwege dat werk ondanks de relatief bescheiden hitstatus gebombardeerd tot vaandeldrager van een stroming Britse bands die veel andere jonge bands geïnspireerd heeft om ook met een met snaren bedekt eind hout in een oefenhok te gaan zitten. Mede daardoor zijn weer allerlei nieuwe stromingen binnen de metal ontstaan waaronder ook de thrash metal die aan de westkust van Amerika een vlucht ging nemen. Daarmee plaats ik ook Metallica even buiten schot.
Zeker in de jaren 80 was de naam Iron Maiden haast synoniem voor heavy metal. Meer nog dan de bands waardoor zij beïnvloed waren. Wat Maiden een echte status aparte geeft is dat zij show en inhoud bij elkaar brachten. Bij de showbands ging het altijd over feesten, motorrijden en lekkere wijven. Bij de meer nerdy bands moest je zijn om wat interessantere teksten te lezen. Iron Maiden is of was een stoere showband die ook literatuur en film in behapbare vorm meebracht in haar teksten. Zodoende heeft menig metalhead ook met gezonde interesse kennis gemaakt met alle boeken, gedichten en films die eraan ten grondslag lagen. Voor wat betreft show hoef ik allen maar te verwijzen naar de mascotte die alle albumcovers uit de jaren 80 sierde. Diezelfde mascotte kwam terug op alle merchandise en dook ook op tussen het vuurwerk en de rookbommen op het podium. Dat zorgde ervoor dat de band tot de verbeelding spreekt van insiders en herkenbaar is voor outsiders. Eigenlijk is het een prima werkend marketing concept.
Heden ten dage lijkt de band wat vastgeroest in haar eigen muzikale kaders. Toch kiest men er niet voor om al te ver van de eigen sound af te wijken en weet men elke keer weer een album te fabriceren met een geheel eigen karakter.
Kortom, ik zet Iron Maiden in de lijst omdat zij als geen andere band hun totaalplaatje in een geslaagd marketingconcept wisten om te zetten zonder daarbij aan muzikale integriteit in te boeten.
Zij komen er in voor Dr Dre. Hoewel hij deel uitmaakte van de ontwikkeling van een subgenre binnen de hip-hop en deel uitmaakte van een pioniersclub op het gebied van gangsta rap, vind ik het meer een producer danwel platenbaas dan een artiest. N.W.A. was weliswaar een inspirator op het gebied van gangsta rap. Maar dat combo was meer dan alleen Dr Dre. Voor wat betreft G funk ging het Dre in mijn beleving meer om het lanceren van andere artiesten dan het lanceren dan zichzelf. Dat is uiteraard ook knap. Maar als het allemaal geflopt was en of afgedaan zou worden als flauwekul ligt dat meestal aan de artiest die op de voorgrond staat en niet aan de Frank Farian op de achtergrond. Daarom kies ik eerder voor de mannen (mannen, ja) op de voorgrond.
De lijst ziet er dan vanaf nu zo uit:
1. Velvet Underground, 2. Miles Davis, 3. Iron Maiden, 4. Kraftwerk, 5. Chuck Berry, 6. Brian Eno, 7. Bob Marley, 8. Woody Guthrie, 9. Rolling Stones, 10. Jimi Hendrix, 11. Prince, 12. David Bowie, 13. Nirvana, 14. James Brown, 15. Robert Johnson, 16. Captain Beefheart, 17. The Beatles.
Het spreekwoordelijke stokje heb ik aan Ferre Clabau overgedragen
0
geplaatst: 4 januari 2012, 09:00 uur
Wederom een mooie bijdrage waarbij ik de onderbouwing ook begrijp.
Toen ik las Iron Maiden, dacht ik WAT???
Maar na je verhaal heb je me enigszins overtuigt.. Al vind ik nog steeds dat Led Zeppelin hier meer de eer verdient.
Toen ik las Iron Maiden, dacht ik WAT???
Maar na je verhaal heb je me enigszins overtuigt.. Al vind ik nog steeds dat Led Zeppelin hier meer de eer verdient.
0
Jocharo-T
geplaatst: 4 januari 2012, 09:05 uur
Ik had eigenlijk ook verwacht dat user Edwynn, Black Sabbath of Led Zeppelin erin zou zetten. Iron Maiden hoort in mijn beleving niet in dit rijtje thuis.
0
Jocharo-T
geplaatst: 4 januari 2012, 09:11 uur
Er is vast wel iemand die straks Public Enemy er weer in zet.
0
geplaatst: 4 januari 2012, 09:17 uur
Rhythm & Poetry schreef:
Dan hoop ik stiekem op Gil Scott-Heron.
Dan hoop ik stiekem op Gil Scott-Heron.
Dat zal we de meest gerechtvaardigde zijn voor dat genre.
* denotes required fields.