MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMe klinkt anders

zoeken in:
Goed dat metal vertegenwoordigd is, maar als we er dan hiphop voor inleveren... De lijst wordt nu toch wel heel erg wit.

Gebrek aan hiphop vind ik ook een gemis, maar stellen dat de lijst erg wit is vind ik zwaar overdreven:

Miles Davis
Chuck Berry
Bob Marley
Jimi Hendrix
Prince
James Brown
Robert Johnson

Edit: graf was me voor.
40% niet blank. Voor wie dat belangrijk vindt. Mij gaat het om de inhoud.

Plus dan verder nog voornamelijk namen die primair (Beatles, Stones, Beefheart) of secundair (Eno, Bowie) voortbouwden op zwarte muziek.

En op welke zwarte pioniers borduurde Eno precies voort met z'n ambient releases?

Edwynn schreef:
Edit: graf was me voor.
40% niet blank. Voor wie dat belangrijk vindt. Mij gaat het om de inhoud.

Nee, die kleur vind ik niet zo belangrijk. De muziek die eraan is gekoppeld wel. Zo zou ik Hendrix toch ook als 'wit' rekenen...

Ok, goed punt, die geef ik je. Blijven er wel nog altijd 6 over van de 17, een heel behoorlijke score lijkt me zo.

Kom op. Hendrix is toch vrijwel direct te herleiden tot 'zwarte' bluesmuziek? Omdat toevallig allemaal witte mensen (harde) rockmuziek gingen maken, krijg je er een witte associatie bij.

GrafGantz schreef:
Ok, goed punt, die geef ik je. Blijven er wel nog altijd 6 over van de 17, een heel behoorlijke score lijkt me zo.

Het is ook meer het gevoel dat soul, funk en hiphop nu eigenlijk alleen alleen nog op James Brown en, vooruit dan maar, Prince draaien.

Die redenering kan ik dan wel weer volgen. Akkoord.

Lukas schreef:

Het is ook meer het gevoel dat soul, funk en hiphop nu eigenlijk alleen alleen nog op James Brown en, vooruit dan maar, Prince draaien.

Ik vind dat je met deze opmerking Prince (hoezo Prince geen funk???) en zeker James Brown (Soul en funk zeker, maar toch ook Hiphop gezien de samples die in de hiphop gebruikt zijn) zwaar onderschat.

Ik vind het juist erg kort door de bocht om te stellen dat hiphop in de lijst aanwezig is in de hoedanigheid van James Brown.

lennon schreef:
(quote)

Ik vind dat je met deze opmerking Prince en zeker James Brown zwaar onderschat.

Eh...

Ja Lukas, of je je voortaan niet meer zo negatief uit wilt laten over Prince en James Brown. Dat is echt nergens voor nodig...

GrafGantz schreef:
Ik vind het juist erg kort door de bocht om te stellen dat hiphop in de lijst aanwezig is in de hoedanigheid van James Brown.

Dat zeg ik ook niet, het gaat hier toch over soul? Als de opmerking over hiphop ging, dan heb ik dat verkeerd begrepen, en dan gaat die vlieger natuurlijk niet op.

Alhoewel....als dan het toch over hip hop gaat.. wie is de meest gesampelde artiest in de hiphop scene? Hoezo geen invloed?

GrafGantz schreef:
Ja Lukas, of je je voortaan niet meer zo negatief uit wilt laten over Prince en James Brown. Dat is echt nergens voor nodig...

Waar ben jij op uit? Rare opmerking dit

Jammer, ik vind Black Sabbath of Led Zeppelin veel meer in deze lijst te zoeken hebben dan Iron Maiden...

GrafGantz schreef:
En op welke zwarte pioniers borduurde Eno precies voort met z'n ambient releases?

Wist je niet dat Eric Satie en Terry Riley stiekem negers waren ?

Jullie doen flauw, ik heb het helemaal niet over vliegtuiglobbymuziek

Edwynn schreef:
En daarmee wil ik een lans breken voor het Britse Iron Maiden.
...zorgde voor een behoorlijk definitieve verschijningsvorm van het in ontwikkeling zijnde heavy metalgenre. Een standaard.

Iron Maiden is vanwege dat werk ondanks de relatief bescheiden hitstatus gebombardeerd tot vaandeldrager van een stroming Britse bands die veel andere jonge bands geïnspireerd heeft om ook met een met snaren bedekt eind hout in een oefenhok te gaan zitten. Mede daardoor zijn weer allerlei nieuwe stromingen binnen de metal ontstaan waaronder ook de thrash metal die aan de westkust van Amerika een vlucht ging nemen.

Zeker in de jaren 80 was de naam Iron Maiden haast synoniem voor heavy metal. Meer nog dan de bands waardoor zij beïnvloed waren. Wat Maiden een echte status aparte geeft is dat zij show en inhoud bij elkaar brachten.

Kortom, ik zet Iron Maiden in de lijst omdat zij als geen andere band hun totaalplaatje in een geslaagd marketingconcept wisten om te zetten zonder daarbij aan muzikale integriteit in te boeten.

Bedankt voor jouw bijdrage Edwynn! Iron Maiden is een mooie keuze: eindelijk (weer) heavy metal in de lijst!

Mijn enige kritiekpuntje is dat je in jouw korte conclusie alleen het marketingconcept noemt gerelateerd aan hun muzikale integriteit. Voor mij zijn jouw eerdere argumenten belangrijker:
het zetten van een standaard voor heavy metal, het zijn van kopman van de bepalende British Metal en inspirator van vele andere metalstromingen die volgden, zoals de thrashmetal. Dat zijn stevige argumenten om bij dit topic in de lijst opgenomen te worden lijkt mij.

Daar heb je gelijk in, ware het niet dat Priest net iets eerder was. Maar zij slaagden er niet in zichzelf haast synoniem voor een heel genre te maken. Vandaar dat ik Maidens unieke presentatie specifiek benoem. Mijn indruk is dat Maiden inderdaad voor veel metalheads die zijn opgegroeid in de jaren 80 en 90 een beginpunt is geweest. Veel meer dan Black Sabbath of Led Zeppelin.

lennon schreef:
Waar ben jij op uit? Rare opmerking dit

Je stelt dat Lukas iets stelt wat hij mijns inziens niet stelt

Was dus eerder een grapje richting Lukas, niet gelijk zo miepen

Zullen we het eens over de bijdrage van Edwynn hebben, in plaats van vooral te 'miepen' over van alles en nog wat? Ik ben juist benieuwd wat andere users ervan vinden.

west schreef:
Ik ben juist benieuwd wat andere users ervan vinden.
Ik had net als Titmeister ook eerder aan Black Sabbath of Led Zeppelin gedacht. Maiden heb ik altijd als een soort gimmick gezien. Maar goed, dat is my blame wellicht.

Ik denk dat Iron Maiden wel een soort iconische status heeft waardoor hun aanwezigheid verdedigbaar is, maar verder heb ik niet zo veel bij te dragen aan discussies over metal.

Jullie weten trouwens nog niet dat ik op 31 januari persoonlijk 17 artiesten mag vervangen...

Je zou kunnen kijken welke artiesten door users het meest in zijn gebracht tijdens het topic en welke genres het vaakste. Een soort analyse of zo. Lijkt mij heel aardig.

Rhythm & Poetry schreef:
Jullie weten trouwens nog niet dat ik op 31 januari persoonlijk 17 artiesten mag vervangen...
Held

Ik heb alle nominaties in dit topic en in dit topic opgeteld en ben tot een lijstje gekomen van meest invloedrijke artiesten volgens MuMe (erachter het aantal keer vernoemd). In totaal werden 142 verschillende artiesten vernoemd.

De 17 meest invloedrijke artiesten:

The Beatles 23
Bob Dylan 22
Kraftwerk 17
The Velvet Underground 16
James Brown 15
Bob Marley 12
Miles Davis 12
Robert Johnson 12
The Stooges 12
Elvis Presley 11
Jimi Hendrix 11
Chuck Berry 10
Pink Floyd 10
Frank Zappa 9
Black Sabbath  8
Marvin Gaye 8
Public Enemy  8

Deze hadden het bijna gehaald:

Juan Atkins 7
Michael Jackson 7
Radiohead 7
Ray Charles 7
Brian Eno 6
David Bowie 6
Otis Redding 6

Ook meer dan 1x vernoemd:

Joy Division 5
Madonna 5
Massive Attack 5
Neil Young 5
Sam Cooke 5
Talking Heads 5
ABBA 4
Can 4
DJ Kool Herc 4
Dr. Dre 4
Frank Sinatra 4
Hank Williams 4
King Crimson 4
Nirvana 4
Prince 4
The Rolling Stones 4
Captain Beefheart 3
Derrick May 3
Kevin Saunderson 3
Led Zeppelin 3
Muddy Waters 3
Pixies 3
Richard D. James 3
Stevie Wonder 3
The Who 3
Aretha Franklin 2
Blue Cheer 2
Buddy Holly 2
Charles Mingus 2
De La Soul 2
Frankie Knuckles 2
Gil Scott-Heron 2
Grandmaster Flash 2
John Coltrane 2
Joni Mitchell 2
Kanye West 2
Lead Belly 2
Phil Spector 2
Soft Machine 2
Sonic Youth 2
The Cure 2
The Sex Pistols 2
Tom Waits 2
U2 2
Woody Guthrie 2

Nou, slotje dan maar he?

Ik vind de 17 die daar uit zijn gekomen nog niet zo'n slecht lijstje.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:32 uur

geplaatst: vandaag om 20:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.