MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMe klinkt anders

zoeken in:
Ik zou de invloed van Young ook veel verder door willen voeren dan alleen grunge. Denk Modest Mouse, Built to Spill, Neutral Milk Hotel, My Morning Jacket, behoorlijk veel noiserock en minder rechtstreeks ook wel The Shins, The Decemberists etc. Bijna alle Amerikaanse rock heeft tegenwoordig een punk- en een americanafactor.

Maar zou hij daarom passen in een lijst met de 17 meest invloedrijke artiesten?

Stijn_Slayer
The Decemberists is bijv. ook weer te danken aan Gram Parsons en Poco. Het zou wat makkelijker zijn geweest als Neil Young dé country-rocker was of dé groezelige rocker, maar hij is daar niet alleen in. Neil heeft meer bepaalde aspecten toegevoegd dan dat hij een nieuw (sub)genre heeft gemaakt. Hij is denk ik wel voor velen een voorbeeld in artistieke opvatting, drang tot experimentatie en veelzijdigheid.

Edit: Blijft de site verdomme net hangen als ik m'n bericht aan het typen ben.

CSNY was wel, als ik goed geinformeerd ben, de eerste groep die een stadiontournee (1974) op grote schaal en met hoge professionaliteit deed. Nog voor de Stones. Dit concept was echter sowieso wel ontstaan en is waarschijnlijk meer aan de managers te danken dan aan CSNY.

Ze waren één van de eerste en bekendste supergroepen. Hun akoestische approach werd in die tijd veel overgenomen. Ook het idee van de bandnaam was nieuw. Vanaf het begin was het plan om allen een solocarrière te hebben en af en toe samen te komen. Door de bandnaam kon er niemand uit en kon niemand vervangen worden. Het was eigenlijk geen band in de strikte zin van het woord. Het waren vier individuen, die ook zo aangekondigd werden. Leuk, aardig, origineel, maar met de muziek an sich heeft het verder niet zoveel te maken. Erg veel navolging heeft het ook niet gehad.

Zo zijn er nog wel wat dingen. Alles bij elkaar kun je daarom wel van invloedrijk spreken, maar het is wat mij betreft (bij lange na) niet voldoende om bij de grote vernieuwers te horen.

Leuke keuze Stijn!. En vooral goed dat je Beefheart hebt laten staan

Scuzi, ben er gisterenavond niet meer aan toegekomen. Is de deadline nu 16 uur sharp?

Omsk schreef:
Scuzi, ben er gisterenavond niet meer aan toegekomen. Is de deadline nu 16 uur sharp?

Nee hoor, zo streng zullen we maar niet zijn. Lukt het je wel om vandaag een bijdrage te leveren en een nieuwe user aan te wijzen?

Goede keuze Stijn!

CSNY heeft duidelijk ook bands als America, Bread, Steely Dan en The Eagles beïnvloed, al lag die invloed niet aan Neil Young alleen (die daar deel van uitmaakte).

Stijn_Slayer
Als Deren Bliksem nog niet is geweest nomineer ik hem graag voor de volgende ronde (morgen dus?). Zal ik hem pm'en? Users als Paalhaas zijn geloof ik allemaal al wel geweest.

Als Deren al is geweest pm ik Koho.

Deze users zijn al geweest:

- aERodynamIC (Prince voor The Who)
- Joy4ever (Pearl Jam voor Nirvana)
- AOVV (Robert Johnson voor The Beach Boys)
- El Ninjo (The Stooges voor Sex Pistols)
- titmeister (Juan Atkins voor Blondie)
- Reijersen (Sam Cooke voor Madonna)
- Masimo (Woody Guthrie voor Bob Dylan)
- Herman (Velvet Underground voor Frank Zappa)
- sxesven (Luigi Russolo voor Pearl Jam)
- thelion (Black Sabath voor Metallica)
- Deric raven (Phil Spector voor The Beatles)
- Itchy (Brian Eno voor Luigi Russolo)
- Sandokan (Miles Davis voor Jerry Lee Lewis)
- R&P (Dr. Dre voor Public Enemy)
- Niels94 (Tangerine Dream voor Prince)
- Arrie (Chuck Berry voor Tangerine Dream)
- GrafGantz (The Beatles voor Phil Spector)
- Lukas (Madonna voor The Stooges)
- sq (DJ Tiesto voor Black Sabbath)
- Jocharo-T (Michael Jackson voor Madonna)
- rkdev (Janis Joplin voor DJ Tiesto)
- korenbloem (Beefheart voor Michael Jackson)
- lennon (Prince voor Juan Atkins )
- West (Nirvana voor Janis Joplin)
- Paalhaas (The Rolling Stones voor Sam Cooke)
- Edwynn (Iron Maiden voor Dr Dre)
- Ferre Clabeau (Bob Dylan voor Prince)
- Cygnus (Fela Kuti voor Nirvana)
- Onderhond (Somatic Responses voor Rolling Stones)
- Stijn_Slayer (Aphex Twin voor Somatic Responses)

Omsk - 7 januari
Deren Bliksem - 8 januari

Omsk heeft morgen nog de tijd tot 16.00u, als hij daarna nog niet is geweest mag iemand zijn plaats innemen. Ik zal hem even een PM sturen.

Omsk heeft via de PM aangegeven dit weekend geen artiest te kunnen vervangen. Wie wil - en nog niet is geweest - mag zijn plaats innemen.

Jocharo-T
Gaat goed zo

Ducoz is nog niet geweest, zal ik de man een berichtje sturen? Of heeft iemand een ander idee?

Ducoz is een goed idee Maar Jeroentuh had ook al aangegeven eerder in dit topic graag te willen?

Jocharo-T
Dan lijkt me Jeroentjuh de aangewezen persoon om een artiest te vervangen. Wie stuurt hem een mail?

Jocharo-T schreef:
Dan lijkt me Jeroentjuh de aangewezen persoon om een artiest te vervangen. Wie stuurt hem een mail?

Ik moet direct gaan werken tot vanavond laat, dus jullie kunnen nu beter iemand anders vragen.

Jocharo-T
Tot op heden nog niets gehoord van Ducoz. Dus dat zal vandaag waarschijnlijk ook niet gaan lukken.

Spelletje gaat in mijn ogen ook veel te lang door. 31 december 2011 als sluitingsdatum was waarschijnlijk beter geweest.

Nog genoeg namen die ik zou kunnen bedenken die absoluut een leuke toevoeging kunnen zijn aan dit topic, denk aan: Teunnis, Svendra, rock-rick, hoi123, Sietse, L_T_B, Protonos, The Scientist, Don Cappuccino, DjFrankie,Cabeza Borradora enz. enz. enz., en vooraan het topic posters die al aangaven het een interessant topic te vinden: Kramer, shadowboxer, trebremmit, en ergens stoepkrijt volgens mij.. Eigenlijk zelfs slecht om zoveel namen op te noemen, maakt 't weglaten van andere nóg erger.. Maar: dit rijtje kan nog met genoeg aangevuld worden.

Genoeg mogelijkheden nog, toch?

Jocharo-T
We wachten nog maar even af of Ducoz alsnog reageert, en natuurlijk zijn er zat mogelijkheden met 40.483 gebruikers

De door jouw genoemde namen kunnen inderdaad wat toevoegen aan dit topic.

Er zijn nog zoveel users niet geweest of gevraagd (en ook willen) denk aan principal2000 en stoepkrijt bijvoorbeeld. Er mag ook best een keer een hiphopliefhebber gevraagd worden.

Maar we kunnen het best wat rustiger aandoen. Ik stel voor dat we nu eens in de drie dagen twee artiesten vervangen.

Stijn_Slayer
Wie zit er nou op Eefje de Visser in deze lijst te wachten?

Stijn_Slayer schreef:
Wie zit er nou op Eefje de Visser in deze lijst te wachten?
Aangepast!

Masimo schreef:
Maar: dit rijtje kan nog met genoeg aangevuld worden.

Misschien tuktak ook nog maar erbij zetten dan, die zei zinnige dingen over Richie Hawtin.

herman schreef:
Misschien tuktak ook nog maar erbij zetten dan, die zei zinnige dingen over Richie Hawtin.

Ja, laten we vooral mensen selecteren waarvan we zeker weten dat ze er een goeie gaan inzetten... zo is de lijst nog enigszins te manipuleren....

Cygnus schreef:

Deren Bliksem - 8 januari

Beter ooit dan nooit, zullen we maar zeggen.

Klopt het dat The Clash nog niet in de lijst voorkomt?? Hoewel niet de grondleggers van de punk (The Stooges, MC5), zorgen zij wel voor een groter -en vooral breder- publiek (want niet alleen punk, maar ook funk, ska, hiphop, reggea, new wave enz.) waardoor ze een behoorlijk grote inspiratiebron zouden worden voor latere bandjes.
Eigenlijk hoort om die reden een band als Primal Scream er ook in, gezien hun Screamedelica wat vrij vooruitstrevend was. (hoewel niet mijn ding)

Ook in mijn hoofd zitten o.a. Cream (die weer een inspiratiebron van Hendrix waren), Herbie Hancock, Talking Heads. Maar ook Sigur Ros, volgens mij nergens genoemd. Een van de belangrijkste bands van dit millenium imo.

Goed. Tijd om keuzes te maken, Deren. Ga ik toch voor The Clash en mieter ik denk ik Brian Eno eruit. Hoewel wel invloedrijk heeft Fela Kuti weer veel invloed op hem gehad. Dus vandaar dat ik hem eruit doe en dat ik Kuti er in laat. (ik moet toch wat, verdomd lastig dit)

Dat maakt de volgende lijst:

1. Velvet Underground, 2. Miles Davis, 3. Iron Maiden, 4. Kraftwerk, 5. Chuck Berry, 6. The Clash, 7. Bob Marley, 8. Woody Guthrie, 9. Aphex Twin, 10. Jimi Hendrix, 11. Bob Dylan, 12. David Bowie, 13. Fela Kuti, 14. James Brown, 15. Robert Johnson, 16. Captain Beefheart, 17. The Beatles.

Ik vind The Clash niet misstaan in deze lijst, en het staat je uiteraard vrij om Eno er uit te knikkeren. Maar dat je dat doet door te stellen dat hij beïnvloed is door Fela Kuti is natuurlijk wel heel erg kort door de bocht

Lekker compacte redenatie in ieder geval .

2MY
GrafGantz schreef:
dat hij beïnvloed is

Stijn_Slayer
Ik zal Deren nog eens uitkiezen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:31 uur

geplaatst: vandaag om 06:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.