Muziek / Muziekgames / MuMe klinkt anders
zoeken in:
0
geplaatst: 6 januari 2012, 16:10 uur
lennon schreef:
Pioneer van wat? Elektronische muziek? Dan is Kraftwerk toch al voldoende lijkt me?
(quote)
Pioneer van wat? Elektronische muziek? Dan is Kraftwerk toch al voldoende lijkt me?
Lees je geschiedenisboeken nog eens door.
0
geplaatst: 6 januari 2012, 17:27 uur
Masimo schreef:
(quote)
Ik verdedig de keuze zelf niet, ik verdedig de redenering achter de keuze - en vond dat die redenering óók mogelijk was, welke west zojuist wilde uitsluiten.GrafGantz heeft mooi beschreven vanuit het begin van het topic hier en bij de DWDD wat het topic inhoudt. Naar mijn idee zou je het anders ook wel erg breed trekken.
0
geplaatst: 6 januari 2012, 17:42 uur
Lukas schreef:
Dat is inderdaad de discussie die hier al 25 pagina's gevoerd. We manoeuvreren hier al die tijd al op een horizontale as underground <---------> mainstream en een verticale as volgend <---------> leidend. We willen het liefst zo ver mogelijk in het kwartiel mainstream/leidend zitten, maar dat blijkt in de praktijk bijna onmogelijk omdat vernieuwingen bijna altijd in de underground beginnen. En dus kiest de ene helft voor de aangrenzende kamer underground/leidend en de andere helft voor mainstream/volgend, waarbij gezocht wordt naar mainstream die toch een beetje leidend is - althans in de mainstream zelf - of naar underground die toch niet ál te underground is. Zo kies jij in het electronic-genre (breed gezien) voor leidend en dus underground, terwijl sq (Tiësto) juist erg in de mainstreamhoek ging zitten en daarmee automatisch ook meer volgend was. Intussen worden we het maar niet eens waar de balans moet liggen...
Dat is inderdaad de discussie die hier al 25 pagina's gevoerd. We manoeuvreren hier al die tijd al op een horizontale as underground <---------> mainstream en een verticale as volgend <---------> leidend. We willen het liefst zo ver mogelijk in het kwartiel mainstream/leidend zitten, maar dat blijkt in de praktijk bijna onmogelijk omdat vernieuwingen bijna altijd in de underground beginnen. En dus kiest de ene helft voor de aangrenzende kamer underground/leidend en de andere helft voor mainstream/volgend, waarbij gezocht wordt naar mainstream die toch een beetje leidend is - althans in de mainstream zelf - of naar underground die toch niet ál te underground is. Zo kies jij in het electronic-genre (breed gezien) voor leidend en dus underground, terwijl sq (Tiësto) juist erg in de mainstreamhoek ging zitten en daarmee automatisch ook meer volgend was. Intussen worden we het maar niet eens waar de balans moet liggen...
Mooi en helder uitgelegd

Jocharo-T schreef:
Welke muzikanten hebben de muziekscène veranderd en gemaakt tot wat ie vandaag de dag is? Dat is de vraag van dit topic.
Welke muzikanten hebben de muziekscène veranderd en gemaakt tot wat ie vandaag de dag is? Dat is de vraag van dit topic.
Op TV werd er nog wat aan de vraag toegevoegd en gezien de titel lijkt me dat ook wel op zijn plaats.
Welke muzikanten hebben door anders te klinken de muziekscène veranderd en gemaakt tot wat ie vandaag de dag is?
Dit zorgt ervoor dat artiesten als Justin Bieber uit deze lijst blijven. Justin Bieber zal zeker wel in bepaalde mate de muziekscene veranderd en gemaakt hebben tot wat ie vandaag de dag is. Er is een hele opleving in kinder- en YouTube-artiesten. Maar hij heeft dit niet veranderd door anders te klinken.
Je zou het ook anders kunnen stellen: De bedoeling is om een lijst van 17 artiesten te maken, waarmee anderen zo goed mogelijk moet worden aangespoord om anders te klinken. Een soort van ode aan "het anders klinken".
Dit alles hierboven zou ik drie criteria handhaven:
- Anders klinken
- Gehoord worden
- Opgevolgd worden
Dan is het natuurlijk volledig aan jezelf hoe zwaar je elk criterium meeneemt.
0
geplaatst: 6 januari 2012, 17:44 uur
Fela Kuti erin en de Stones eruit zijn prima keuzes 
Somatic Responses ga ik me in verdiepen, want die naam ken ik nog niet.

Somatic Responses ga ik me in verdiepen, want die naam ken ik nog niet.
0
geplaatst: 6 januari 2012, 18:13 uur
Tsja klinkt anders is natuurlijk een relatief begrip. Dan zou je een artiest als Samla Mammas Manna erin kunnen zetten, want hun songstructuren en vooral de kakafonische zang is behoorlijk uniek in de popmuziek. Echter, deze band is vrijwel onbekend en heeft ook weinig gevolg gehad. Voor mij is een criterium voor deze lijst dat naast originaliteit, de artiest ook gevolg moet hebben. Daarom heb ik ook moeite met bv. Zappa en in mindere mate Captain Beefheart. Hoewel beiden zeker invloed hebben gehad, is hun heritage in de huidige popmuziek niet breed genoeg om in een dergelijke lijst te komen, hoe 'anders' ze ook klonken.
Om terug te komen om de discussie Aphex Twin/Somatic Responses: Somatic Responses vindt zijn navolg vooral in de underground electronic. Gezien het feit dat dat maar een marginaal gedeelte van de huidige popmuziek beslaat (zeg ik als liefhebber), is het plaatsen van deze artiest in de lijst van 17 meest invloedrijke artiesten wat mij betreft niet verantwoord. Ook hun pionierschap is bv. minder dan Aphex Twin. Deze is al langer bezig en wat mij betreft ook vernieuwender in zijn tijd. Als we terug gaan naar eind jaren '80 is de house/techno relatief plat en echt gericht op de dansvloer. Ambient is nog veelal analoog. Richard D. James was naar mijn weten één van de eersten (sla me maar om de oren met voorbeelden als ik ongelijk heb) die elementen van beiden combineerde tot een stijl die nu als IDM te boeken staat. Somatic Responses begonnen in de hardcore, een doorgeëvolueerde vorm van techno, en maakten pas eind jaren '90 de crossover naar IDM, toen de stijl al redelijkerwijs gevormd was door James, maar ook Mike Paradinas en Autechre bv. En om Aphex Twin af te doen als commercieel lijkt me een non-argument. Natuurlijk is hij populair, maar je kunt je afvragen of zijn populariteit ook te maken heeft de kwaliteit en innovativiteit van zijn muziek. Voor zo ver ik weet, is James ook niet de persoon om een knieval naar de commercialiteit te maken met zijn muziek...
Om terug te komen om de discussie Aphex Twin/Somatic Responses: Somatic Responses vindt zijn navolg vooral in de underground electronic. Gezien het feit dat dat maar een marginaal gedeelte van de huidige popmuziek beslaat (zeg ik als liefhebber), is het plaatsen van deze artiest in de lijst van 17 meest invloedrijke artiesten wat mij betreft niet verantwoord. Ook hun pionierschap is bv. minder dan Aphex Twin. Deze is al langer bezig en wat mij betreft ook vernieuwender in zijn tijd. Als we terug gaan naar eind jaren '80 is de house/techno relatief plat en echt gericht op de dansvloer. Ambient is nog veelal analoog. Richard D. James was naar mijn weten één van de eersten (sla me maar om de oren met voorbeelden als ik ongelijk heb) die elementen van beiden combineerde tot een stijl die nu als IDM te boeken staat. Somatic Responses begonnen in de hardcore, een doorgeëvolueerde vorm van techno, en maakten pas eind jaren '90 de crossover naar IDM, toen de stijl al redelijkerwijs gevormd was door James, maar ook Mike Paradinas en Autechre bv. En om Aphex Twin af te doen als commercieel lijkt me een non-argument. Natuurlijk is hij populair, maar je kunt je afvragen of zijn populariteit ook te maken heeft de kwaliteit en innovativiteit van zijn muziek. Voor zo ver ik weet, is James ook niet de persoon om een knieval naar de commercialiteit te maken met zijn muziek...
0
geplaatst: 6 januari 2012, 19:04 uur
Cygnus schreef:
Bovendien zie ik mijn keuze helemaal niet als een "er moet iets onverwachts in"-keuze. Toen DWDD met de 'klink anders-lijst' begon, vond ik al dat deze erin moest en ik verbaasde me erover dat niemand in dit topic met die naam op de proppen kwam. Dat was voor mij juist onverwacht.
Ik ben heel erg een onbekend maakt onbemind man. Het feit dat namen zelden genoemd worden, is voor mij vaak een teken dat ze er ook niet in horen. Maar blijkbaar zijn er veel mensen die er ook over gedacht hadden. Bovendien zie ik mijn keuze helemaal niet als een "er moet iets onverwachts in"-keuze. Toen DWDD met de 'klink anders-lijst' begon, vond ik al dat deze erin moest en ik verbaasde me erover dat niemand in dit topic met die naam op de proppen kwam. Dat was voor mij juist onverwacht.
Kritiek is het overigens niet echt, meer een vraag om toelichting. Een betoog zou gericht moeten zijn aan degene die er weinig tot niks van weten itt de ja-knikkers (oh ja, dat kan ik wel volgen). Wat de rest van jouw betoog goed is trouwens, maar dit stukje vond ik even te makkelijk. That's all.

0
geplaatst: 6 januari 2012, 19:35 uur
chevy93 schreef:
(quote)
maar dit stukje vond ik even te makkelijk Mee eens, daar had ik nog wat meer aan namedropping moeten doen. Ik neem aan dat ik dat met mijn vorige antwoord heb rechtgezet?

0
tuktak
geplaatst: 6 januari 2012, 20:50 uur
nou weer een rapper ipv die tutti frutti en atkins ipv somatic responses en we zijn weer bij het logischere terug van een aantal dagen geleden. ach het houdt je van de straat hè 

0
geplaatst: 6 januari 2012, 22:56 uur
Titmeister schreef:
Als we terug gaan naar eind jaren '80 is de house/techno relatief plat en echt gericht op de dansvloer. Ambient is nog veelal analoog. Richard D. James was naar mijn weten één van de eersten (sla me maar om de oren met voorbeelden als ik ongelijk heb) die elementen van beiden combineerde tot een stijl die nu als IDM te boek staat.
Als we terug gaan naar eind jaren '80 is de house/techno relatief plat en echt gericht op de dansvloer. Ambient is nog veelal analoog. Richard D. James was naar mijn weten één van de eersten (sla me maar om de oren met voorbeelden als ik ongelijk heb) die elementen van beiden combineerde tot een stijl die nu als IDM te boek staat.
Dat is correct.
0
geplaatst: 6 januari 2012, 23:02 uur
De vraag stellen, is hem beantwoorden. Zoals ik al eerder zei blijft het voor mij een redelijk zwart gebied, omdat ik dus niet zo in dat gebied thuis ben. Die hits waar jij over spreekt (ja, Safari Duo ken ik natuurlijk), kan ik me ook niet zo voor de geest halen. Heb die periode ook niet bewust meegemaakt, dus dat zal ook wel een boel schelen. Stof tot nadenken, maar voorlopig ga ik wel af op jouw stukje en de daarmee gepaard gaande lofuitingen. 

0
geplaatst: 6 januari 2012, 23:08 uur
chevy93 schreef:
(ja, Safari Duo ken ik natuurlijk))
(ja, Safari Duo ken ik natuurlijk))
Safri Duo, chevy93... zowat de meest terechte nummer 1-hit van de jaren '00!

0
geplaatst: 6 januari 2012, 23:11 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Zoals ik al eerder zei blijft het voor mij een redelijk zwart gebied Ja, dat zegt men wel vaker over dat deel van de wereld.
0
geplaatst: 6 januari 2012, 23:15 uur
Cygnus schreef:
Maar ik leg de lat ietsjes hoger voor mezelf door Fela Kuti uit Nigeria in de lijst te zetten en dat te beargumenteren.
Maar ik leg de lat ietsjes hoger voor mezelf door Fela Kuti uit Nigeria in de lijst te zetten en dat te beargumenteren.

De lijst begint zowaar geloofwaardig te worden: eerst Bob Dylan weer terug en nu Fela Kuti er in, waarvoor hulde

Zet meteen de albums Confusion, Gentleman en Zombie maar even op !
0
geplaatst: 6 januari 2012, 23:15 uur
2MY schreef:
(quote)
Was mijn favoriete nummer toen ik een jaar of 10 was.

0
geplaatst: 6 januari 2012, 23:21 uur
GrafGantz schreef:
Ja, dat zegt men wel vaker over dat deel van de wereld.
Tja, inkoppers zijn er om gemaakt te worden. Ja, dat zegt men wel vaker over dat deel van de wereld.

2MY schreef:
Dat Safari heb ik er dan waarschijnlijk in de loop der tijd van gemaakt.Safri Duo, chevy93... zowat de meest terechte nummer 1-hit van de jaren '00!
@Arrie: Ik herriner me nog wel die spectaculaire optredens destijds. Grootst opgezette lichtshows. Geweldig. Ik had nog nooit eerder zoiets gehoord.

0
geplaatst: 6 januari 2012, 23:31 uur
Fela Kuti erin:

the Stones eruit:

Ik heb de zoon van Fela Kuti, Femi Kuti, nog een lang voorprogramma zien spelen voor the Red Hot Chili Peppers, met een grote Afrikaanse band. Was echt erg goed. Hij heeft flink wat mooie songs opgenomen, oa met Mos Def, D'Angelo & Macy Gray. Ze staan op deze sterke best of:
Femi Kuti - The Definitive Collection (2007)
Tot slot speelde Femi nog mee met de slotjam van de Peppers. Femi is cool.

0
geplaatst: 7 januari 2012, 00:03 uur
Titmeister schreef:
Om terug te komen om de discussie Aphex Twin/Somatic Responses
Om terug te komen om de discussie Aphex Twin/Somatic Responses
Het is vooral een discussie van balans. Aphex Twin zit wat mij betreft tussen twee uitersten in, en voor de gulden middenweg hoef je niet echt bij mij te zijn.
Wil je mensen die écht een impact gehad hebben op de electronische muziekscene (want serieus, wie kent wat van IDM buiten een selecte groep muziekliefhebbers) dan denk ik eerder aan de broertjes Dewaele, die erin geslaagd zijn een brug te bouwen tussen dance en rock, en daarmee geslaagd zijn onder andere het festivalleven zowel als conceptradios als StuBru volledig om te gooien. Die mannen het muzieklandschap voor een zeer ruime groep aan mensen bepaald en gestuurd. Wat Lukas al zei:
waarbij gezocht wordt naar mainstream die toch een beetje leidend is - althans in de mainstream zelf - of naar underground die toch niet ál te underground is.
Not my cup of tea en iets te zelfbedruipend/zelfaffirmerend. Daarom dat Aphex Twin het ook niet geworden is.
0
geplaatst: 7 januari 2012, 01:32 uur
De Dewaele broertjes zijn ook niet zo'n gekke suggestie inderdaad. Die hebben het festivallandschap ook redelijk omgeploegd en zijn als uitvinders van de mash-up misschien wel verantwoordelijk voor de ontzuiling van het hele muziekgebeuren. Jongeren van tegenwoordig zitten veel minder vast in hun hokje dan vroeger, heb ik het idee. Tegenwoordig kun je alles (ook door iTunes natuurlijk) door elkaar draaien.
0
tuktak
geplaatst: 7 januari 2012, 08:41 uur
das wel grappig, als je de mixmag poll greatest djs of all time hebt, staat 2many djs op 10, maar tiesto gewoon op 1. het is niet voor niets dat tiesto liever in het buitenland is. hij is een beetje de clarence seedorf van de dance. de nummer 2 is wel een goede vervanger wellicht voor atkins of tiesto. dat is namelijk richie hawtin. een van de beste dj's ooit, maar ook een vaandeldrager van de techno en minimal. daarnaast ook een prima uithangbord voor de warpscene, hij staat niet voor niets op een van de eerste releases van warp, samen met richard d james en autechre op één verzamelaar! naast zijn muzikale invloed is hij de pionier van het laptop djen. hij heeft ervoor gezorgd dat dj's tegenwoordig alleen een usbstick meenemen om te draaien, of hoogstens een laptop als ze het iets meer willen laten lijken. platenkoffers werden opeens overbodig. ook heeft hij ervoor gezorgd dat iedereen thuis is kunnen gaan mixen op de computer, wat tegenwoordig bijna gemeengoed is geworden onder jongeren.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 7 januari 2012, 11:41 uur
Moet ik nog even op Omsk wachten? Na 18:00 ben ik wel de rest van de avond weg.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 7 januari 2012, 11:50 uur
Nee, Neil Young hoort niet in zo'n lijstje thuis. In een top 50 misschien.
0
geplaatst: 7 januari 2012, 12:06 uur
We lopen nu twee users achter als ik goed heb? Als er voor 16.00u nog niemand is geweest van die twee (of slechts één iemand) dan mag van mij de user die wil (en nog niet geweest is) de lege plek invullen.
0
geplaatst: 7 januari 2012, 12:18 uur
Goed plan. Stijn kan gewoon zijn bijdrage leveren en als we voor 16:00 uur niks van Omsk gehoord hebben, mag een vrijwilliger zijn plek innemen.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 7 januari 2012, 12:45 uur
Oke, daar gaan we. Ik vind het echt een hele moeilijke keuze, omdat ik deze lijst al best wel goed vind. Artiesten eruit halen vind ik gemakkelijker dan nieuwe erin plaatsen. Zo is een Hank Williams erin zetten wat overdreven (buiten de country minder van belang + Guthrie en Dylan vertegenwoordigen de singer-songwriters al prima).
Ik wilde aanvankelijk Iron Maiden eruit halen en ze vervangen door Black Sabbath, maar Iron Maiden is wel een band die de metal een wereldwijde belangstelling heeft gegeven en het genre verder heeft ontwikkeld. Welke metalband gebruikt bijv. niet die galloperende triolen? Bruce Dickinson is (ook al ben ik niet zo'n fan van hem) een voorbeeld voor vele metalzangers. De geschoolde metalzanger met groot bereik. Als vaandeldrager voor de metal vind ik Iron Maiden daarom wel op z'n plaats. Het is toch net even meer metal dan Sabbath. Ook in hun imago en podiumpresentatie.
Beefheart 'klonk anders', maar over zijn reikwijdte ben ik minder overtuigd. Dat geldt echter nog meer voor Somatic Responses. Ik kende ze niet, maar ik heb een beetje speurwerk verricht en de berichten hier gelezen (o.a. van Titmeister). Er is online niet eens zo heel veel te vinden over ze en omdat ik persoonlijk de reikwijdte ook mee vind spelen in zo'n lijst ga ik deze act eruit halen. En er is niets dat jullie daar tegen kunnen doen.
Nu kan ik wel een John Coltrane erin zetten, maar is dat echt nodig met Miles Davis er al in? Heeft John McLaughlin voldoende mensen bereikt? Moeilijk te zeggen, Hendrix staat er bovendien al in. Steve Reich heeft nog door m'n hoofd geschoten, maar dat is geen popmuziek. Ik kies er daarom voor om de veelzijdigheid van de lijst wat op te krikken. DJ Kool Herc of Aphex Twin zou er daarom in moeten. DJ Kool Herc als pionier, Aphex Twin als representant van een genre. Het is mij eigenlijk om het even, maar omdat ik niet zo bekend ben met de daadwerkelijke muziek van DJ Kool Herc heb ik voor Aphex Twin gekozen (mede afgaande op de eerdere berichten hier).
Excuses voor de matige onderbouwing, maar de artiesten uit de genres waar ik beter in thuis ben waren al gekozen.
Dat maakt de volgende lijst:
1. Velvet Underground, 2. Miles Davis, 3. Iron Maiden, 4. Kraftwerk, 5. Chuck Berry, 6. Brian Eno, 7. Bob Marley, 8. Woody Guthrie, 9. Aphex Twin, 10. Jimi Hendrix, 11. Bob Dylan, 12. David Bowie, 13. Fela Kuti, 14. James Brown, 15. Robert Johnson, 16. Captain Beefheart, 17. The Beatles.
Ik wilde aanvankelijk Iron Maiden eruit halen en ze vervangen door Black Sabbath, maar Iron Maiden is wel een band die de metal een wereldwijde belangstelling heeft gegeven en het genre verder heeft ontwikkeld. Welke metalband gebruikt bijv. niet die galloperende triolen? Bruce Dickinson is (ook al ben ik niet zo'n fan van hem) een voorbeeld voor vele metalzangers. De geschoolde metalzanger met groot bereik. Als vaandeldrager voor de metal vind ik Iron Maiden daarom wel op z'n plaats. Het is toch net even meer metal dan Sabbath. Ook in hun imago en podiumpresentatie.
Beefheart 'klonk anders', maar over zijn reikwijdte ben ik minder overtuigd. Dat geldt echter nog meer voor Somatic Responses. Ik kende ze niet, maar ik heb een beetje speurwerk verricht en de berichten hier gelezen (o.a. van Titmeister). Er is online niet eens zo heel veel te vinden over ze en omdat ik persoonlijk de reikwijdte ook mee vind spelen in zo'n lijst ga ik deze act eruit halen. En er is niets dat jullie daar tegen kunnen doen.

Nu kan ik wel een John Coltrane erin zetten, maar is dat echt nodig met Miles Davis er al in? Heeft John McLaughlin voldoende mensen bereikt? Moeilijk te zeggen, Hendrix staat er bovendien al in. Steve Reich heeft nog door m'n hoofd geschoten, maar dat is geen popmuziek. Ik kies er daarom voor om de veelzijdigheid van de lijst wat op te krikken. DJ Kool Herc of Aphex Twin zou er daarom in moeten. DJ Kool Herc als pionier, Aphex Twin als representant van een genre. Het is mij eigenlijk om het even, maar omdat ik niet zo bekend ben met de daadwerkelijke muziek van DJ Kool Herc heb ik voor Aphex Twin gekozen (mede afgaande op de eerdere berichten hier).
Excuses voor de matige onderbouwing, maar de artiesten uit de genres waar ik beter in thuis ben waren al gekozen.
Dat maakt de volgende lijst:
1. Velvet Underground, 2. Miles Davis, 3. Iron Maiden, 4. Kraftwerk, 5. Chuck Berry, 6. Brian Eno, 7. Bob Marley, 8. Woody Guthrie, 9. Aphex Twin, 10. Jimi Hendrix, 11. Bob Dylan, 12. David Bowie, 13. Fela Kuti, 14. James Brown, 15. Robert Johnson, 16. Captain Beefheart, 17. The Beatles.
0
geplaatst: 7 januari 2012, 12:55 uur
Uitstekend! 
Zo is onderhond's keuze indirect een van de beste geweest.

Zo is onderhond's keuze indirect een van de beste geweest.
0
geplaatst: 7 januari 2012, 13:01 uur
Stijn_Slayer schreef:
Al heb jij volgens mij meer met Neil Young dan ik, ik vind er wel degelijk veel voor te zeggen om hem in dit lijstje op te nemen. Alle Amerikaanse indierock vanaf ongeveer Sonic Youth en de Pixies is voor mij terug te leiden tot een mengseltje van punk en Neil Young.
Verder wel een goede keuze, ik zit net als jij wat meer op het spoor 'vertegenwoordiging' dan op pure vernieuwing.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 7 januari 2012, 13:10 uur
Ik ben wel altijd voorstander van het ere wie ere toekomt, maar in een dergelijke lijst is het veiliger en gemakkelijker om een vertegenwoordiger uit te zoeken. Een beetje op zoek gaan naar een lijst waar iedereen zich in kan vinden vind ik wel leuk.
Ben het volledig eens met je opmerking over Neil Young. Vooral zijn grungegeluid en solo's zijn vaak gekopieerd, maar in die zin kun je ook weer teruggaan naar Link Wray. Grunge vind ik als stroming te weinig van belang, te weinig 'anders klinkend', om in een lijst van 17 artiesten vertegenwoordigd te moeten zijn. Hetzelfde geldt voor jambands (waar je Neil Young/CSNY ook wel toe kunt rekenen).
Ben het volledig eens met je opmerking over Neil Young. Vooral zijn grungegeluid en solo's zijn vaak gekopieerd, maar in die zin kun je ook weer teruggaan naar Link Wray. Grunge vind ik als stroming te weinig van belang, te weinig 'anders klinkend', om in een lijst van 17 artiesten vertegenwoordigd te moeten zijn. Hetzelfde geldt voor jambands (waar je Neil Young/CSNY ook wel toe kunt rekenen).
* denotes required fields.