MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMe klinkt anders

zoeken in:
Jocharo-T
Helemaal niets van Ducoz gehoord, de lijst loopt behoorlijk scheef de afgelopen week.

Stijn_Slayer
Ik had 'm gisteren wel op msn. Hij heeft er toen niets over gezegd, misschien heeft hij de pm nog niet gelezen?

Zal hem wel even een offline bericht sturen.

Jocharo-T
Dan zal hij hem niet gelezen hebben. We proppen hem er nog wel een keer tussen als hij hem wel gelezen heeft

GrafGantz schreef:
Ik vind The Clash niet misstaan in deze lijst, en het staat je uiteraard vrij om Eno er uit te knikkeren. Maar dat je dat doet door te stellen dat hij beïnvloed is door Fela Kuti is natuurlijk wel heel erg kort door de bocht

Bovendien getuigt het van weinig kennis van de popgeschiedenis. Eno is één van de weinigen die hier echt thuishoort, als uitvinder van o.a. elektropop (Taking Tiger Mountain by Strategy) en ambient (Music for Airports). Véél invloedrijker dan Kuti met zijn Afrobeat natuurlijk.

Paalhaas schreef:
(quote)

Bovendien getuigt het van weinig kennis van de popgeschiedenis. Eno is één van de weinigen die hier echt thuishoort, als uitvinder van o.a. elektropop (Taking Tiger Mountain by Strategy) en ambient (Music for Airports). Véél invloedrijker dan Kuti met zijn Afrobeat natuurlijk.

En vergeet zijn werk om no wave (en daarmee ook noiserock) op de kaart te zetten niet. Al was dat nooit als uitvoerend artiest, dat dan weer niet. Maar toch... Al ben ik zelf geen groot fan, Eno zou mijn top 10 zeker halen.

Paalhaas schreef:

Er wordt mij om een mening gevraagd, ik doe het zo eerlijk mogelijk, ik heb geen idee welke artiest ik er verder uit moet doen en dan heb ik opeens geen kennis van de popgeschiedenis. En ik maar denken dat '"Don'' Leo Blokhuis pretentieus is.

Bovendien zeg ik toch dat Eno zeker invloedrijk is, maar dat Kuti van invloed op hem is geweest. Ik moest toch ergens een keuze maken en dat baseer ik dan maar op dit gegeven feit.

Deren Bliksem schreef:
(quote)

Er wordt mij om een mening gevraagd, ik doe het zo eerlijk mogelijk, ik heb geen idee welke artiest ik er verder uit moet doen en dan heb ik opeens geen kennis van de popgeschiedenis. En ik maar denken dat '"Don'' Leo Blokhuis pretentieus is.

Bovendien zeg ik toch dat Eno zeker invloedrijk is, maar dat Kuti van invloed op hem is geweest. Ik moest toch ergens een keuze maken en dat baseer ik dan maar op dit gegeven feit.

No hard feelings joh! Ik probeer alleen even duidelijk te maken dat ik zelf deze keus nooit zou hebben gemaakt, wat ik vervolgens kort beargumenteer. Heeft niks met pretenties te maken, het is voor mij persoonlijk zo klaar als een klontje dat jouw 'argumentatie' gewoon kant noch wal raakt. Maar dat MAG hier dan ook. Prima toch?

Sorry, heb mn dag niet.

Maar nog even ter verdediging; het is eigenlijk niet zozeer een argumentatie, meer een feit.

Ik hoor die Kuti-invloed zelf niet zo terug (kun je wat specifieker zijn?). Los daarvan: het is inderdaad geen argumentatie. Dat is net het probleem, het is wat al te 'kort door de bocht' zoals GrafGantz al zegt. Iedereen in deze lijst is beïnvloed door andere artiesten. Dat is inherent aan het muzikantschap. Volgens die 'redenering' kun je om het even welke artiest eruithalen. Je bent bereid om iemand die elektronische- en popmuziek fuseerde en daarmee het complete landschap van de scene grondig omploegde en de basis legde voor disco en dancemuziek, 'on the fly' nog even ambient uitvond, eruit te halen omdat hij ergens (waar eigenlijk?) is beïnvloed door iemand anders (duh!). Krom toch?

Maar nogmaals: dat mag allemaal! Ik wilde alleen even mijn mening geven.
En bovendien: het is ook gewoon moeilijk om een verantwoorde keuze te maken uit deze lijst.

Stijn_Slayer
Eno zou ik er ook nooit uithalen. Het lijkt me dat hij ook productioneel gezien best wel invloedrijk is. Het is ook wel een beetje een man die 'hoge kunst' en popmuziek samenbrengt.

De enige link die ik tussen Eno en de "afrobeat/afrofunk" van Fela Kuti kan leggen is de Afrikaanse invloeden op My Life in the Bush of Ghosts, maar dat is meer een algemene Afrikaanse invloed (tezamen met invloeden uit andere werelddelen overigens) die ook nog eens voor een groot deel op het conto van David Byrne valt te schrijven.

Verder hoor ik geen Kuti invloed op Eno z'n werk bij Roxy Music, niet op z'n eerste solo-albums (die grotendeels voortborduren op de art-rock van Roxy en na een aantal albums invloeden krijgen van de Duitse electronische scene uit de mid-70s) en al helemaal niet op de daaropvolgende ambient releases.

Dus precies wat Paalhaas hierboven zegt, kun je wat specifieker zijn?

Op Wiki over Remain in Light, geproduceerd door Brian Eno:

Afrodisiac, the 1973 Afrobeat record from Nigerian musician Fela Kuti, became the template for the album.

Maar de invloed van Kuti op Eno valt inderdaad heel erg mee en daarbij is iedereen wel door anderen beïnvloed. Eno zou bijna mijn laatste keuze zijn om er uit te halen.

Teunnis schreef:
Op Wiki over Remain in Light, geproduceerd door Brian Eno:

Afrodisiac, the 1973 Afrobeat record from Nigerian musician Fela Kuti, became the template for the album.

Maar de invloed van Kuti op Eno valt inderdaad heel erg mee en daarbij is iedereen wel door anderen beïnvloed. Eno zou bijna mijn laatste keuze zijn om er uit te halen.

Hij heeft dat album geproduceerd, hij was niet de uitvoerende artiest. . Zoals ik hierboven al aanhaalde lag volgens mij de grootste interesse in Afrikaanse ritmes bij David Byrne, en niet bij Eno. Ik ben de laatste die zal stellen dat Eno geen invloed heeft gehad op de sound van het album, maar de grootste invloed van Eno op Remain in Light is toch echt vooral de tweede helft van het album (de oorspronkelijk B-kant) met de ambient-achtige soundscapes.

GrafGantz schreef:

Dus precies wat Paalhaas hierboven zegt, kun je wat specifieker zijn?

Interview DB-magazine with Brian Eno:

''Yes, my biggest influence has always been Fela Kuti. In fact, without him, I wasn't born.''

Nee, zonder gekheid; eigenlijk dacht ik; zonder Kuti geen Afrobeat, zonder Afrbobeat geen MLITBOG. Laat me nou gewoon lekker, ik ben een simpele denker.

Ik wist wel dat Fela een viriel menneke was, maar hier hebben we volgens mij een scoop te pakken. Eno is dus gewoon een Albino-Nigeriaan.

Toegegeven, virieliteit is een manier van invloed uitoefenen op de volgende generaties die hier nog niet eerder echt aan bod is geweest.

*viriliteit

Wa zedde gij?

Mag ik nog een keer? Dan voeg ik The Mama's and the Papa's toe...

Jocharo-T
Onze grote vriend Ducoz doet vandaag zijn toevoeging! Daarna kan hij weer iemand aanwijzen die nog niet geweest is.

De lijst is geloof ik op het moment dit:
1. Velvet Underground, 2. Miles Davis, 3. Iron Maiden, 4. Kraftwerk, 5. Chuck Berry, 6. The Clash, 7. Bob Marley, 8. Woody Guthrie, 9. Aphex Twin, 10. Jimi Hendrix, 11. Bob Dylan, 12. David Bowie, 13. Fela Kuti, 14. James Brown, 15. Robert Johnson, 16. Captain Beefheart, 17. The Beatles.

Moet ik daar wat uit gooien? En toelichting geven? Ik heb me nog niet zo ingelezen.

Jocharo-T
- aERodynamIC (Prince voor The Who)
- Joy4ever (Pearl Jam voor Nirvana)
- AOVV (Robert Johnson voor The Beach Boys)
- El Ninjo (The Stooges voor Sex Pistols)
- titmeister (Juan Atkins voor Blondie)
- Reijersen (Sam Cooke voor Madonna)
- Masimo (Woody Guthrie voor Bob Dylan)
- Herman (Velvet Underground voor Frank Zappa)
- sxesven (Luigi Russolo voor Pearl Jam)
- thelion (Black Sabath voor Metallica)
- Deric raven (Phil Spector voor The Beatles)
- Itchy (Brian Eno voor Luigi Russolo)
- Sandokan (Miles Davis voor Jerry Lee Lewis)
- R&P (Dr. Dre voor Public Enemy)
- Niels94 (Tangerine Dream voor Prince)
- Arrie (Chuck Berry voor Tangerine Dream)
- GrafGantz (The Beatles voor Phil Spector)
- Lukas (Madonna voor The Stooges)
- sq (DJ Tiesto voor Black Sabbath)
- Jocharo-T (Michael Jackson voor Madonna)
- rkdev (Janis Joplin voor DJ Tiesto)
- korenbloem (Beefheart voor Michael Jackson)
- lennon (Prince voor Juan Atkins )
- West (Nirvana voor Janis Joplin)
- Paalhaas (The Rolling Stones voor Sam Cooke)
- Edwynn (Iron Maiden voor Dr Dre)
- Ferre Clabeau (Bob Dylan voor Prince)
- Cygnus (Fela Kuti voor Nirvana)
- Onderhond (Somatic Responses voor Rolling Stones)
- Stijn Slayer (Aphex Twin voor Somatic Responses)
- Deren Bliksem (The Clash voor Brian Eno)
- Ducoz (09-01-2012)

Deren 'moet' nog iemand voor morgen aanwijzen. Ducoz doet dat ook vandaag na zijn toevoeging. In deze lijst kun je zien wie al geweest zijn.

Jocharo-T
Welke muzikanten hebben de muziekscène veranderd en gemaakt tot wat ie vandaag de dag is? Dat is de vraag van dit topic. Je mag er één artiest uithalen en er een nieuwe voor in de plaats zetten. De lijst zoals hij nu is:

1. Velvet Underground, 2. Miles Davis, 3. Iron Maiden, 4. Kraftwerk, 5. Chuck Berry, 6. The Clash, 7. Bob Marley, 8. Woody Guthrie, 9. Aphex Twin, 10. Jimi Hendrix, 11. Bob Dylan, 12. David Bowie, 13. Fela Kuti, 14. James Brown, 15. Robert Johnson, 16. Captain Beefheart, 17. The Beatles.

Misschien niet helemaal voor de hand liggend, maar ik wil zijn invloed op muziek(voornamelijk op de '60's, welke vervolgens op zichzelf weer zorgde voor een grootse ontwikkeling) niet onopgemerkt laten, al zullen heel wat users in dit topic wel bekend zijn met de artiest die ik ga noemen.

De man in kwestie is Buddy Holly, heeft helaas maar 22 jaar mogen leven want hij kwam om bij een tragisch vliegtuigongeluk in 1959.
Denk bij de invloed ook bijvoorbeeld aan de invloed op groepen als de Beatles(en enorm veel andere '60s gitaarbands). Lennon zag zichzelf altijd(in de vroege jaren '60) als een soort van Buddy Holly.
Ook als je alleen al het aantal nummers dat Buddy heeft gemaakt bekijkt, dan zijn dit er enorm veel voor zo'n korte levensduur.
Ik raad jullie allen aan om eens een verzamelaartje van de man te proberen:
Buddy Holly - The Buddy Holly Collection (1993)

Hij vervangt Iron Maiden in de top, waar ik helemaal niet warm of koud word.

Ik wijs overigens Rizz aan.

Tja, Buddy Holly erin (die ik erg goed vind, maar toch meer een navolger was wat betreft rock & roll) terwijl Chuck Berry er al in staat, beetje dubbelop. En dan Iron Maiden eruit, met de zeer sterke argumentatie dat je er niet warm of koud van wordt... Nu staat er ook nog eens geen metal meer in. Matige update, zeg.

Alle andere 16 achtte ik toch net iets waardevoller dan Iron Maiden

Dan kan je dat beter beargumenteren, in plaats van het te laten lijken alsof je het op smaak baseert.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:50 uur

geplaatst: vandaag om 04:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.