MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMe klinkt anders

zoeken in:
rkdev schreef:
muziekwetenschappers (bestaan die?)

Is dat een serieuze vraag?

bennerd schreef:
Ik heb het altijd al als volgt gezien (lekker kort door de bocht, maar anders maak je geen punten): de muziekwereld heeft voor mij altijd bestaan uit rock, electronica, avant-garde, jazz, pop, blues en r&b/soul/funk/hip-hop/dergelijke ("urban" o.i.d.). Ik vergeet sowieso nog een genre of twee (reggae en wereldmuziek, nu ik eraan denk).

Al de rest zijn subgenres die onder te verdelen zijn in bovenstaande categorieën of een cross-over zijn van twee of meer van bovenstaande hoofdgenres.

Sterker nog, veel musicologen hanteren een nog bottere bijl: die hanteren de verdeling klassiek, pop (pop, rock, soul), jazz, roots (blues, folk, country), wereld, electronic en hiphop, waarbij de laatste 2 ook nog wel eens in een categorie worden geplaatst. Valt wat mij betreft best wat voor te zeggen, voor deze verdeling. Iig lijkt het me dat als er een categorie dan overgewaardeerd wordt in dit lijstje, het wel pop/rock is...

bennerd schreef:
(quote)

Ik heb dat nooit als een genre gezien, maar ik daar heb ik te weinig kennis van om een degelijk antwoord te geven.
Wil je folk/country bij blues werpen of waar?
EDIT: Titmeister geeft al een beter plekje aan; roots wellicht.. Zo slecht is die botte bijl niet.

Titmeister schreef:
(quote)

(quote)

Sterker nog, veel musicologen hanteren een nog bottere bijl: die hanteren de verdeling klassiek, pop (pop, rock, soul), jazz, roots (blues, folk, country), wereld, electronic en hiphop, waarbij de laatste 2 ook nog wel eens in een categorie worden geplaatst. Valt wat mij betreft best wat voor te zeggen, voor deze verdeling. Iig lijkt het me dat als er een categorie dan overgewaardeerd wordt in dit lijstje, het wel pop/rock is...

Dat pop (met rock, soul en pop) onder een noemer wordt geschaard, wil nog niet zeggen dat die categorie net zo vaak vertegenwoordigd hoort te zijn als de andere categorieën. Rock/pop is nou eenmaal veel populairder (en invloedrijker) dan electronica. Dus dat er meer rock/pop in onze lijst staat dan electronica is ook compleet logisch. Drie of vier keer electronica (inclusief crossovers als Kratwerk) lijkt me voldoende.

Stijn_Slayer
Die botte bijl wordt gehanteerd, omdat je móet generaliseren om verschillen en overeenkomsten te zien. Je kan anders ook geen verbanden leggen. Ik kom daar op de opleiding ook niet omheen.

Titmeister schreef:

(quote)

Sterker nog, veel musicologen hanteren een nog bottere bijl: die hanteren de verdeling klassiek, pop (pop, rock, soul), jazz, roots (blues, folk, country), wereld, electronic en hiphop, waarbij de laatste 2 ook nog wel eens in een categorie worden geplaatst. Valt wat mij betreft best wat voor te zeggen, voor deze verdeling.

Dat vind ik een betere verdeling dan die van mij, aangezien het completer is. Bot, dat wel, maar dat zou alleen maar negatief bevonden worden door fans die 'hun genre' ervaren als ondergewaardeerd door die lijst. Reggae zit dan bij roots?

Iig lijkt het me dat als er een categorie dan overgewaardeerd wordt in dit lijstje, het wel pop/rock is...

Klopt helemaal. Vandaar dat ik het vreemd vind dat er velen zijn die vinden dat er één te veel is in het trio Atkins - Kraftwerk - Aphex Twin. Ik zou zelfs meer zeggen: er is er één te weinig. Eno missen we nog. Teunnis heeft ook wel een punt, maar als je een lijst wilt maken van de meest invloedrijke artiesten op de hedendaagse (!) muziekscene, mag er meer variatie in zitten. Natuurlijk is het maar de vraag hoe ver je het begrip 'hedendaags' rekt.

En toch zou ikzelf er ofwel Black Sabbath ofwel Public Enemy inzetten.

Stijn_Slayer schreef:
Die botte bijl wordt gehanteerd, omdat je móet generaliseren om verschillen en overeenkomsten te zien. Je kan anders ook geen verbanden leggen. Ik kom daar op de opleiding ook niet omheen.

Met die botte bijl ben ik het ook helemaal eens, maar daaruit mag je niet de conclusie trekken dat alle categorieën evenveel invloed hebben op de muziekscene vandaag de dag.

Titmeister schreef:
(quote)

Ik neem aan dat rkdev zich afvraagt of er een [soortgelijke, red.] lijst opgesteld door muziekwetenschappers bestaat.

Teunnis schreef:
Drie of vier keer electronica (inclusief crossovers als Kratwerk) lijkt me voldoende.
Drie vind ik overdreven, vier zou ik belachelijk vinden. Men heeft gelijk als men zegt dat electronica hedendaags erg populair is, maar imo beperkt zich die electronica tot house/dance (hetzelfde? nee? ja? hoe men die termen door elkaar gooit, geeft al aan hoe populair het is). En als ik het zo lees heb je dan aan Juan Atkins genoeg. Aangevuld met de grondlegger Kraftwerk, heb je het genre naar populariteitsratio wel ingedekt.

Ik snap ook wel dat niet alle genres evenredig aanwezig horen te zijn, ik bedoelde die laatste opmerking ook niet helemaal serieus. Meer om aan te geven dat het wel meeviel met de overwaardering voor electronic

Teunnis schreef:
(quote)

Ik neem aan dat rkdev zich afvraagt of er een lijst opgesteld door muziekwetenschappers bestaat.

Dan had er moeten staan: bestaat die? Wellicht een typo, er is er maar een die daar opheldering over kan geven...

Stijn_Slayer schreef:
Harrison die zenuwachtig is, omdat Orbison meezingt. Kun je het je voorstellen? Het was echt zo.
Grappig, maar sowieso staat men vaak niet stil bij het feit dat The Beatles, Bob Dylan en dat soort giganten ook gewoon hun helden hadden. Wat dat betreft dan ook niet zo raar. Sowieso was Harrison altijd wel de nuchterste van The Beatles (samen met Ringo).

chevy93 schreef:
(quote)
Drie vind ik overdreven, vier zou ik belachelijk vinden. Men heeft gelijk als men zegt dat electronica hedendaags erg populair is, maar imo beperkt zich die electronica tot house/dance (hetzelfde? nee? ja? hoe men die termen door elkaar gooit, geeft al aan hoe populair het is). En als ik het zo lees heb je dan aan Juan Atkins genoeg. Aangevuld met de grondlegger Kraftwerk, heb je het genre naar populariteitsratio wel ingedekt.

Onzin, veel rockbands zijn tegenwoordig ook beïnvloed door electronic, Radiohead voorop. De lijn Aphex Twin - Radiohead valt rechtstreeks te trekken. Dit gaat in de toekomst alleen nog maar meer worden, dat zie je al aan het succes van artiesten als James Blake, maar ook bv. een popartiest als Britney Spears is van het rockidioom naar electronic overgestapt...

Teunnis schreef:
Met die botte bijl ben ik het ook helemaal eens, maar daaruit mag je niet de conclusie trekken dat alle categorieën evenveel invloed hebben op de muziekscene vandaag de dag.

Je moet tegenwoordig al naar wat minder populaire zenders afzakken om nog veel rock te horen op de radio. Met de populariteit en invloed op het huidige muzieklandschap valt het dus nog wel mee denk ik.

Het is pas als je in het MuMe segment van de muziekliefhebber terechtkomt dat rock/gitaar écht de overhand gaat nemen.

Stijn_Slayer
chevy93 schreef:
hoe men die termen door elkaar gooit, geeft al aan hoe populair het is.

Dat geeft meer aan dat een bepaald publiek niet op de hoogte is van andere genres. Wie enkel naar electronica luistert weet het verschil tussen hardrock en heavy metal waarschijnlijk ook niet. Vergis je niet hoeveel mensen jazz en blues in hetzelfde hokje stoppen. Zelfs in platenzaken gebeurt dit.

chevy93 schreef:
(quote)
Grappig, maar sowieso staat men vaak niet stil bij het feit dat The Beatles, Bob Dylan en dat soort giganten ook gewoon hun helden hadden.

Zonder dat gegeven zou alles op den duur dood bloedden.

Titmeister schreef:
maar ook bv. een popartiest als Britney Spears is van het rockidioom naar electronic overgestapt...
dance dus.
Stijn_Slayer schreef:
Dat geeft meer aan dat een bepaald publiek niet op de hoogte is van andere genres. Wie enkel naar electronic luistert weet het verschil tussen hardrock en heavy metal waarschijnlijk ook niet. Vergis je niet hoeveel mensen jazz en blues in hetzelfde hokje stoppen. Zelfs in platenzaken gebeurt dit.
Wat is het verschil? Wat populair is, wordt uitgelicht en is men dus "op de hoogte".

Dat techno en house vaak door elkaar worden gehaald is inderdaad waar. Het lijkt dan ook veel op elkaar. Maar Kraftwerk/synthpop, Atkins/techno en Aphex Twin/IDM door elkaar halen gebeurd echt nauwelijks. Wellicht bij enkele verstokte, bejaarde rockisten.

Teunnis schreef:
Ik neem aan dat rkdev zich afvraagt of er een [soortgelijke, red.] lijst opgesteld door muziekwetenschappers bestaat.
inderdaad, typefout.

Ik vraag mij sowieso af of zo'n lijst 100% objectief kan worden samengesteld.

Het uiteindelijke lijstje hangt in ieder geval idd sterk samen met het lijstje "volwaardige" genres die de deelnemers erkennen. En waarschijnlijk zitten hier tussen de users ook al verschillen.

Dit (klassiek, pop, rock, soul, jazz, blues, folk, country, wereld, electronic en hiphop) is misschien wel een goede indeling voor dit topic. Dan zou je al op 11 artiesten. Vervolgens zijn er dus nog 6 jokers over (wellicht ten gunste voor de "grootste" genres?).

Principal, jij mag vandaag je inzending doen

Ducoz schreef:
Ik vraag mij sowieso af of zo'n lijst 100% objectief kan worden samengesteld.

Dat is wel duidelijk, niet dus

principal2000 schreef:
Dit (klassiek, pop, rock, soul, jazz, blues, folk, country, wereld, electronic en hiphop) is misschien wel een goede indeling voor dit topic. Dan zou je al op 11 artiesten. Vervolgens zijn er dus nog 6 jokers over (wellicht ten gunste voor de "grootste" genres?).

Je hebt zelf 7 jokers aangezien we ons hier niet met klassieke muziek bezig houden.

Ik heb tuktak een pm gestuurd dat hij nog een opvolger moet kiezen. Als daar niet voor vandaag op geantwoord wordt stel ik voor de chevy vandaag mag en dat tuktak dan iemand mag kiezen voor morgen.

Stijn_Slayer
principal2000 schreef:

Klassiek zou ik echt weglaten. Dat maakt het veel te breed. De stromingen alleen al. En wat doe je dan met modern klassiek? Dan ga je zwaar over die zeventien heen. Sowieso denk ik dat er weinig mensen met voldoende kennis van klassiek op MuMe actief zijn.

Tuktak heeft kemm uitgekozen om hier een toevoeging te doen.

- aERodynamIC (Prince voor The Who)
- Joy4ever (Pearl Jam voor Nirvana)
- AOVV (Robert Johnson voor The Beach Boys)
- El Ninjo (The Stooges voor Sex Pistols)
- titmeister (Juan Atkins voor Blondie)
- Reijersen (Sam Cooke voor Madonna)
- Masimo (Woody Guthrie voor Bob Dylan)
- Herman (Velvet Underground voor Frank Zappa)
- sxesven (Luigi Russolo voor Pearl Jam)
- thelion (Black Sabath voor Metallica)
- Deric raven (Phil Spector voor The Beatles)
- Itchy (Brian Eno voor Luigi Russolo)
- Sandokan (Miles Davis voor Jerry Lee Lewis)
- R&P (Dr. Dre voor Public Enemy)
- Niels94 (Tangerine Dream voor Prince)
- Arrie (Chuck Berry voor Tangerine Dream)
- GrafGantz (The Beatles voor Phil Spector)
- Lukas (Madonna voor The Stooges)
- sq (DJ Tiesto voor Black Sabbath)
- Jocharo-T (Michael Jackson voor Madonna)
- rkdev (Janis Joplin voor DJ Tiesto)
- korenbloem (Beefheart voor Michael Jackson)
- lennon (Prince voor Juan Atkins )
- West (Nirvana voor Janis Joplin)
- Paalhaas (The Rolling Stones voor Sam Cooke)
- Edwynn (Iron Maiden voor Dr Dre)
- Ferre Clabeau (Bob Dylan voor Prince)
- Cygnus (Fela Kuti voor Nirvana)
- Onderhond (Somatic Responses voor Rolling Stones)
- Stijn Slayer (Aphex Twin voor Somatic Responses)
- Deren Bliksem (The Clash voor Brian Eno)
- Ducoz (Buddy Holly voor Iron Maiden)
- Tuktak (Gil Scott-Heron voor Woody Guthrie)
- Teunnis (Juan Atkins voor Buddy Holly)

- principal2000 (11-01)
- kemm (11-01)

Hopelijk kiest er een voor soul en een voor hiphop, dat zou de balans van onze lijst stukken beter maken.

Teunnis schreef:
Ik heb tuktak een pm gestuurd dat hij nog een opvolger moet kiezen. Als daar niet voor vandaag op geantwoord wordt stel ik voor de chevy vandaag mag en dat tuktak dan iemand mag kiezen voor morgen.
Buiten het feit dat ik vandaag geen tijd heb, weet ik ook niet of ik wel een naam wil toevoegen. Ik vind dat iemand die een naam toevoegt ook echt achter zijn keuze moet staan. Nu kan ik best wat artiesten bedenken die wat mij betreft echt een gemis zijn of iig een betere keuze is dan wat er nu in staat, maar echt hard maken, zal ik het niet kunnen. Voor een lijst redeneer ik toch vooral vanuit een onderbuikgevoel en die paar Wikipedia-pagina's die ik gelezen heb over dit soort zaken vind ik niet afdoende. Dan gun ik liever de beurt aan mensen die wel echt into een genre zijn. Ik vind het leuk om te lezen, maar dit soort randzaken boeien me zelf niet zo veel. Ik lees liever wat over de muziek zelf. Wie de grootste, eerste, meest veelzijdige, invloedrijkste, raarste, grootste is, is grappig om te lezen, maar ik maak er geen hobby van. Iets wat sommigen wel doen en die zou ik dan ook liever zien.

Waarbij ik nog wel opper dat iemand eens een keertje Bowie er uit haalt. Zelfs The Beatles zijn er al uitgehaald.

Hopelijk kiest er één voor metal en één voor hiphop, dat zou die balans pas beter maken.
Soul zit er al genoeg in de lijst.

And what about the artists of the 90's and 00's? Kan ook hoor.

Als iedereen dan toch weer zijn stokpaardjes aan het berijden is, doe ik ook wel even mee:

Stijn_Slayer schreef:
Tja, de vrouw omdat het moet. Ik heb het nooit zo op dat politiek correcte.

Je bent nu al de derde of vierde die dat stelt. Wat is er in hemelsnaam politiek correct aan de stelling dat er een vrouw in deze lijst hoort? Dat lijkt me in een lijst die vernieuwing meet, maar toch vooral invloed op het muzieklandschap, namelijk een absolute must. Net zo'n must als dat grote genres als hiphop, dance, soul en metal op één of andere manier zijn vertegenwoordigd.

west schreef:
Hopelijk kiest er één voor metal en één voor hiphop, dat zou die balans pas beter maken.
Soul zit er al genoeg in de lijst.

And what about the artists of the 90's and 00's? Kan ook hoor.

Ik zie liever ook hiphop (DJ Kool Herc) en metal (Black Sabbath), maar ik ben ook realistisch en ik zie dat laatste niet zo heel snel gebeuren.

[spuit11] Tegen de striemende argumentatie waarmee Iron Maiden uit de lijst geknikkerd is, kan ik echt niet tegenop. Ik erken mijn meerdere. [/spuit11]

Gast
geplaatst: vandaag om 04:38 uur

geplaatst: vandaag om 04:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.