Muziek / Muziekgames / MuMe klinkt anders
zoeken in:
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 11 januari 2012, 17:15 uur
Lukas schreef:
Je bent nu al de derde of vierde die dat stelt. Wat is er in hemelsnaam politiek correct aan de stelling dat er een vrouw in deze lijst hoort?
Je bent nu al de derde of vierde die dat stelt. Wat is er in hemelsnaam politiek correct aan de stelling dat er een vrouw in deze lijst hoort?
De manier waarop het wordt gezegd is hartstikke politiek correct: 'er moet een vrouw in'. Alsof het een doel op zich is om een vrouw in de lijst te hebben, dát staat er dan. Ik sta daar helemaal niet bij stil. Ik kijk gewoon naar wie ik vind dat erin moet. Het geslacht kan me niets schelen.
Als er nou wordt gezegd 'Aretha Franklin moet erin', dan heeft dat een totaal andere connotatie.
0
geplaatst: 11 januari 2012, 17:35 uur
Stijn_Slayer schreef:
De manier waarop het wordt gezegd is hartstikke politiek correct: 'er moet een vrouw in'. Alsof het een doel op zich is om een vrouw in de lijst te hebben, dát staat er dan. Ik sta daar helemaal niet bij stil. Ik kijk gewoon naar wie ik vind dat erin moet. Het geslacht kan me niets schelen.
Als er nou wordt gezegd 'Aretha Franklin moet erin', dan heeft dat een totaal andere connotatie.
(quote)
Ik vind dat inderdaad een doel op zich en daar is helemaal niets politiek corrects aan. 'Vrouwen' hebben echt minstens zo'n groot aandeel in de muziekgeschiedenis als 'metal' of 'soul'. Maar goed, dat heb ik al eens uit proberen te leggen...
0
geplaatst: 11 januari 2012, 17:48 uur
Ik heb het topic dusver slechts met een half oog gevolgd, dus ik zou vast nog het een en ander eens moeten teruglezen. Gil Scott-Heron hoef ik in elk geval al niet meer te noemen!
Ik heb wel al een aantal andere namen in gedachten. Een ervan is zowaar zo'n wezen met twee borsten en twee poepgaatjes...
Ik heb wel al een aantal andere namen in gedachten. Een ervan is zowaar zo'n wezen met twee borsten en twee poepgaatjes...
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 11 januari 2012, 17:49 uur
@ Lukas:
Dan maak je dus bewust een onderscheid tussen man en vrouw. Waarom? Wat maakt het uit? Iedereen is een mens.
Nu vergelijk je vrouwen ook nog met muziekgenres...
Dat maakt het er ook niet beter op.
Je bedoelt het misschien niet zo kwaad, maar het komt toch behoorlijk vreemd over.
Dan maak je dus bewust een onderscheid tussen man en vrouw. Waarom? Wat maakt het uit? Iedereen is een mens.
Nu vergelijk je vrouwen ook nog met muziekgenres...
Dat maakt het er ook niet beter op.Je bedoelt het misschien niet zo kwaad, maar het komt toch behoorlijk vreemd over.
0
geplaatst: 11 januari 2012, 17:52 uur
0
geplaatst: 11 januari 2012, 17:56 uur
0
geplaatst: 11 januari 2012, 18:14 uur
Oei, nu moet ik voor het echie een act toevoegen. Het is geen geheim dat P.E. en Prince op mijn short list staan. Ik moet nog even goed nadenken over andere namen en vervolgens een keuze maken.
Mijn onderbouwing zal mogelijk niet zo wetenschappelijk onderlegd zijn als van andere users. Hopelijk krijg ik niet een hele shitload na mijn toevoeging en verwijdering over me heen.
Mijn onderbouwing zal mogelijk niet zo wetenschappelijk onderlegd zijn als van andere users. Hopelijk krijg ik niet een hele shitload na mijn toevoeging en verwijdering over me heen.

0
geplaatst: 11 januari 2012, 19:18 uur
Ik vergelijk vrouwen niet met genres, ik stel alleen dat het net zo 'politiek correct' is om bepaalde genres te willen vertegenwoordigen in deze lijst van 17. Popmuziek draait niet alleen om muziek, maar ook om stijliconen, seks en identificatie met muzikale helden. Ik bestrijd het muziekpuristische standpunt van sommigen om die criteria buiten beschouwing te willen laten. Popmuziek is ook een maatschappelijk fesnomeen, het heeft helden gecreëerd. Alleen al daarom hoort er een vrouw in de lijst, waarmee vrouwen zich kunnen identificeren en die wij mannen geil vinden. Bovendien hoort er zelfs als je het pure 'klinkt anders'-argument aanhangt een vrouw in de lijst thuis. Simpelweg omdat haar stem anders klinkt dan die van een man. Het zou me overigens ook niet verbazen als er meer vrouwen dan mannen in de top 40 hebben gestaan in de laatste 10 jaar. De term 'politiek correct' is nogal een gotspe als je ziet wat vrouwen hebben bijgedragen aan de popcultuur. Dit alles lijkt me namelijk meer dan genoeg reden om iemand in de lijst te zetten die jij dan blijkbaar als excuustruus ziet...
Met excuus voor tikfouten, want dit alles op een telefoonschermpje...
Met excuus voor tikfouten, want dit alles op een telefoonschermpje...
0
geplaatst: 11 januari 2012, 19:26 uur
Als je uitgaat van popmuziek ( wat ik ook gedaan heb0 zitten er verschillende artiesten in die hier niet thuis horen.
Popmuziek staat toch voor Populaire muziek?
Daarin hebben artiesten als Elvis, Lady Gaga, Madonna, Queen, Michael Jackson en de Saturday Night Fever ( Bee Gees) een grote rol gespeeld.
Kortom eens met Lukas.
Popmuziek staat toch voor Populaire muziek?
Daarin hebben artiesten als Elvis, Lady Gaga, Madonna, Queen, Michael Jackson en de Saturday Night Fever ( Bee Gees) een grote rol gespeeld.
Kortom eens met Lukas.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 11 januari 2012, 19:30 uur
Goed, ik wist niet dat je je op cultuur richtte. Daar gaan we ook niet uitkomen, denk ik. Ik zou daar een ander topic voor maken: 'welke popsterren hebben de meeste culturele invloed gehad'. Culturele invloed heeft nml. niet direct iets met anders klinken te maken. Eerder nog met visuele cultuur. In een dergelijk topic zou je dan wel Bob Dylan naast Lady Gaga kunnen vinden.
Je bewoording was dan slecht gekozen, want in die zin is er duidelijk sprake van een vergelijking tussen vrouw en genres. Een extreme feminist zou je er levend om villen.
Voor genres zie ik het toch anders. Meerdere genres = meerdere geluiden (anders klinken). Als je 'm vol zet met rock bereik je op een moment waarop het niet echt meer anders klinkt. Het is dan allemaal min of meer uit dezelfde vijver afkomstig. Verder is het, zoals eerder gezegd, een selectieproces. Daar is niets aan te doen (het is eigenlijk een arbitraire ingreep om de lijst natuurlijker te laten ogen). Nemen we honderd artiesten dan komen waarschijnlijk vanzelf uit meerdere genres de anders-klinkenden boven water.
Het zou mij ook niet verbazen als er meer vrouwen in de top 40 stonden, maar die klonken (meestal) niet anders. Neem alleen al het Mariah Carey-type dat zo van de lopende band uit de fabriek komt.
Kortom, we hangen een ander punt aan. Muzikaal vernieuwend/anders vs./en cultureel vernieuwend/anders.
Een mannenstem klinkt trouwens ook anders dan die van een andere man. Een bariton is weer anders dan een countertenor, dus dat is geen sterk argument. Sommige countertenoren onderscheid je niet van vrouwen als je ze hoort.
Je bewoording was dan slecht gekozen, want in die zin is er duidelijk sprake van een vergelijking tussen vrouw en genres. Een extreme feminist zou je er levend om villen.
Voor genres zie ik het toch anders. Meerdere genres = meerdere geluiden (anders klinken). Als je 'm vol zet met rock bereik je op een moment waarop het niet echt meer anders klinkt. Het is dan allemaal min of meer uit dezelfde vijver afkomstig. Verder is het, zoals eerder gezegd, een selectieproces. Daar is niets aan te doen (het is eigenlijk een arbitraire ingreep om de lijst natuurlijker te laten ogen). Nemen we honderd artiesten dan komen waarschijnlijk vanzelf uit meerdere genres de anders-klinkenden boven water.Het zou mij ook niet verbazen als er meer vrouwen in de top 40 stonden, maar die klonken (meestal) niet anders. Neem alleen al het Mariah Carey-type dat zo van de lopende band uit de fabriek komt.
Kortom, we hangen een ander punt aan. Muzikaal vernieuwend/anders vs./en cultureel vernieuwend/anders.
Een mannenstem klinkt trouwens ook anders dan die van een andere man. Een bariton is weer anders dan een countertenor, dus dat is geen sterk argument. Sommige countertenoren onderscheid je niet van vrouwen als je ze hoort.
0
geplaatst: 11 januari 2012, 19:49 uur
Stijn_Slayer schreef:
In een dergelijk topic zou je dan wel Bob Dylan naast Lady Gaga kunnen vinden.
In een dergelijk topic zou je dan wel Bob Dylan naast Lady Gaga kunnen vinden.
Booooooooeeeeeeeeeeeeeehhhhhhhhhhh...

0
geplaatst: 11 januari 2012, 20:27 uur
Lukas schreef:
Het zou me overigens ook niet verbazen als er meer vrouwen dan mannen in de top 40 hebben gestaan in de laatste 10 jaar. De term 'politiek correct' is nogal een gotspe als je ziet wat vrouwen hebben bijgedragen aan de popcultuur.
Het zou me overigens ook niet verbazen als er meer vrouwen dan mannen in de top 40 hebben gestaan in de laatste 10 jaar. De term 'politiek correct' is nogal een gotspe als je ziet wat vrouwen hebben bijgedragen aan de popcultuur.
Ik geloof dat sinds 2000 de beste verkochte albums per jaar altijd van vrouwen zijn geweest: Norah Jones, Amy Winehouse, Adele, Britney Spears, Caro Emerald, Shania Twain, etc. Maar als je onze lijst ziet dan zou je denken dat de eerste vrouw die een plaatje uitbrengt nog geboren moet worden...
Wist trouwens niet dat er anno 2012 mensen nog zulke kortzichtige meningen over electronische muziek op nahielden (om nog even wat te zeggen over de discussie van eerder vandaag).

0
geplaatst: 11 januari 2012, 20:33 uur
herman schreef:
Wist trouwens niet dat er anno 2012 mensen nog zulke kortzichtige meningen over electronische muziek op nahielden (om nog even wat te zeggen over de discussie van eerder vandaag).
(quote)
Blijkbaar erft men niet alleen muziek uit de voorgaande decennia

0
geplaatst: 11 januari 2012, 20:39 uur
Stijn_Slayer schreef:
Goed, ik wist niet dat je je op cultuur richtte. Daar gaan we ook niet uitkomen, denk ik. Ik zou daar een ander topic voor maken: 'welke popsterren hebben de meeste culturele invloed gehad'. Culturele invloed heeft nml. niet direct iets met anders klinken te maken.
Goed, ik wist niet dat je je op cultuur richtte. Daar gaan we ook niet uitkomen, denk ik. Ik zou daar een ander topic voor maken: 'welke popsterren hebben de meeste culturele invloed gehad'. Culturele invloed heeft nml. niet direct iets met anders klinken te maken.
Maar het gaat hier toch ook over popmuziek en wie die veranderd heeft? Popmuziek is in de eerste plaats daar om te amuseren, dan is het niet logisch het hele culturele aspect links te laten liggen? Dat is nu juist waar popmuziek om draait. Die culturele veranderingen die onze beleving hebben beïnvloed maken de popquiz tot wat ze nu is. Natuurlijk speelt het puur muzikale aspect ook een rol, maar de verhouding slaat hier wel erg ver door die kant uit. Soms bijna tot op het punt dat de lijst eigenlijk maar ver af staat van de muziek waar 90% van de wereldbevolking naar luistert (gelukkig hebben we Atkins terug, dank Teunnis).
0
geplaatst: 11 januari 2012, 20:46 uur
herman schreef:
Ik geloof dat sinds 2000 de beste verkochte albums per jaar altijd van vrouwen zijn geweest... Maar als je onze lijst ziet dan zou je denken dat de eerste vrouw die een plaatje uitbrengt nog geboren moet worden...
(quote)
Ik geloof dat sinds 2000 de beste verkochte albums per jaar altijd van vrouwen zijn geweest... Maar als je onze lijst ziet dan zou je denken dat de eerste vrouw die een plaatje uitbrengt nog geboren moet worden...
En ver voor 2000 hadden we bijvoorbeeld ene Edith Piaf. De vrouw van de hartverscheurende ballades met die onmiskenbaar prachtige stem, de vrouw die al vroeg in deze eeuw in heel Europa optrad en beroemd was. Nog voor de heren in 'onze 17' nog maar iets betekenden voor de muziek. De vrouw waarvoor hele generaties gekluisterd zaten aan de radio, sommigen huilend.
En wat te denken van the Queen of Disco: Donna Summer. Nu verslikken een paar heren zich hier: disco...
Ook dat is jarenlang een bepalende stroming in de popmuziek en in de dance muziek geweest. Sterker nog: het heeft daar nu nog invloed op.Brian Eno zei over 'Love To Love You Baby' dat dit de toekomst van de clubmuziek zou zijn. Verder nam zij het hele genre op sleeptouw met stapels prachtige discosongs met enorm commercieel succes (lees: vele honderden miljoenen die luisterden naar en dansten op haar muziek).
En dan de vrouw die de popmuziek en de dance muziek commercieel integreerde, en haar sexy uitstraling benutte in videoclips, boeken en live shows. Zij staat er al 30 jaar mee aan de top: Madonna.
Ook provoceerde zij regelmatig (net als Prince trouwens) van alles en iedereen. Daarmee speelde zij een rol in de vrouwenemancipatie. Van de Opzij naar Madonna (als rolmodel voor sommigen) zal ik maar zeggen... Zij stond daar mede mee aan de basis van de succesvolle zelfbewuste vrouwelijk pop en r&b sterren. Ook al vind je dat niks, het is wel een onderdeel van de muziekgeschiedenis.
.
0
geplaatst: 11 januari 2012, 20:54 uur
Mee eens, ik opperde daarom ook Giorgio Moroder. Als het aan mij lag stond die er ook in, samen met Madonna, Kraftwerk, Brian Eno, Juan Atkins, The KLF (uitvinders van de stadionhouse) en nog een drum 'n' bass-artiest (de laatste echte vernieuwing in de popmuziek).
edit: inmiddels heeft West zijn bericht wat uitgebreid, maar ik kan me er nog steeds in vinden.
edit: inmiddels heeft West zijn bericht wat uitgebreid, maar ik kan me er nog steeds in vinden.

0
geplaatst: 11 januari 2012, 21:02 uur
herman schreef:
en nog een drum 'n' bass-artiest (de laatste echte vernieuwing in de popmuziek).
en nog een drum 'n' bass-artiest (de laatste echte vernieuwing in de popmuziek).
Goldie
En om de een of andere reden zou ik nog een artiest als Burial in de lijst willen zetten, al loop ik nu de kans dat de electronica-diehards dat zullen tegenspreken.
0
geplaatst: 11 januari 2012, 21:04 uur
Ik vind het wel lastig allemaal hoor, ik denk ook dat ik uiteindelijk beter had kunnen overslaan..
Persoonlijk weet ik bijvoorbeeld helemaal niet zoveel af (behalve de bekende en hedendaagse) van vrouwen in de muziek.. tot voor kort dan. Maar echt grondleggers of personen die aardverschuivingen binnen de muziek hebben veroorzaakt ken ik niet echt.
Op gebied van dance en electronic sta ik al helemaal in het donker, en is er zat te ontdekken..(begint ook wel te komen).
Maar echter, om dan direct 5 artiesten ervan neer te zetten vind ik iets ver gaan.
Persoonlijk weet ik bijvoorbeeld helemaal niet zoveel af (behalve de bekende en hedendaagse) van vrouwen in de muziek.. tot voor kort dan. Maar echt grondleggers of personen die aardverschuivingen binnen de muziek hebben veroorzaakt ken ik niet echt.
Op gebied van dance en electronic sta ik al helemaal in het donker, en is er zat te ontdekken..(begint ook wel te komen).
Maar echter, om dan direct 5 artiesten ervan neer te zetten vind ik iets ver gaan.
0
geplaatst: 11 januari 2012, 21:05 uur
herman schreef:
Dank Herman voor deze persoonlijke sneer. Want ik neem aan dat je op mij doelt.

Tamelijk onverwacht van jouw kant, maar blijkt maar weer dat je mensen achter een schermpje nooit helemaal echt kent.
Omdat iemand niet van een richting houdt, is ie maar gelijk kortzichtig? Snap ook niet zo goed wat dat met anno 2012 te maken heeft, maar goed.
Jammer, dit zo leuke topic wordt steeds onvriendelijker, en daarom ook steeds minder leuk. Waarom? Blijkbaar omdat je niet meevaart met de mening van de gewaardeerde Musicmeter bezoekers, en omdat je te mainstream bent, en dus te kortzichtig. Anyway, als je zo'n uitspraak doet laat je in ieder geval zien me niet te kennen, en dat klopt dus ook precies.
Ik zal jullie in dit topic niet meer lastig vallen, aangezien jullie je eigen feestje graag hier willen vieren, en mensen met een tegendraadse mening liever de grond instampen, of kortzichtig noemen.

Over klinkt anders gesproken zeg.... anders wordt blijkbaar niet echt gewaardeerd hier..

0
geplaatst: 11 januari 2012, 21:10 uur
Hé Lennon, je laat me toch niet alleen hier?!
Het is hard nodig om bij dit stelletje puristen de boel regelmatig even goed op te schudden. 
En Herman is een aardige vent hoor.
En nu die Captain Beefheart of the Clash of David Bowie of Aphex Twin eruit gedonderd en een vrouw erbij (zie enkele opties in mijn bericht hierboven of wissel Chuck Berry of James Brown in voor Aretha Franklin). Anders wordt het hier zo'n smoezelige: kijk ons (ouwe en jonge lullen) nou eens interessant zijn bedoening. Bleh!
Het is hard nodig om bij dit stelletje puristen de boel regelmatig even goed op te schudden. 
En Herman is een aardige vent hoor.

En nu die Captain Beefheart of the Clash of David Bowie of Aphex Twin eruit gedonderd en een vrouw erbij (zie enkele opties in mijn bericht hierboven of wissel Chuck Berry of James Brown in voor Aretha Franklin). Anders wordt het hier zo'n smoezelige: kijk ons (ouwe en jonge lullen) nou eens interessant zijn bedoening. Bleh!
0
geplaatst: 11 januari 2012, 21:10 uur
Heel erg jammer dat je het zo hard opvat als je op een opmerking gewezen wordt, lennon. Geloof mij, ik kan perfect dezelfde discussie uitlokken door bij Pink Floyd te impliceren dat het saaie kutmuziek is zonder enige waarde. Dark Saaid of the Moon.
Noot: ik impliceer daarmee niet dat je de discussie expres op die wijze uitlokte, ik geef enkel een voorbeeld.
Noot: ik impliceer daarmee niet dat je de discussie expres op die wijze uitlokte, ik geef enkel een voorbeeld.
0
geplaatst: 11 januari 2012, 21:11 uur
bennerd schreef:
Goldie
En om de een of andere reden zou ik nog een artiest als Burial in de lijst willen zetten, al loop ik nu de kans dat de electronica-diehards dat zullen tegenspreken.
Goldie
En om de een of andere reden zou ik nog een artiest als Burial in de lijst willen zetten, al loop ik nu de kans dat de electronica-diehards dat zullen tegenspreken. Burial (en dubstep) zou je kunnen zien als een voortvloeisel van 2step, wat direct voortkomt uit drum & bass.
0
geplaatst: 11 januari 2012, 21:19 uur
Hé Lukas, nokken nou he! Je komt nu over als een heel vervelend mannetje. Ik zeg het maar, want zelf heb je het hopelijk niet door.
0
geplaatst: 11 januari 2012, 21:21 uur
west schreef:
Hé Lukas, nokken nou he! Je komt nu over als een heel vervelend mannetje. Ik zeg het maar, want zelf heb je het hopelijk niet door.
Dat valt redelijk in het niet bij de lange tenen van een lennon, lijkt me.
0
geplaatst: 11 januari 2012, 21:24 uur
lennon schreef:
Niet alleen op jou, maar je begeeft je toch wel op glad ijs als je keihard de discussie aangaat, terwijl je blijkbaar helemaal niet thuis bent in de electronische muziek. Eerlijk gezegd vond ik de opmerking over het CERN die werd geplaatst de spijker op zijn kop slaan. Ik ga toch ook niet voluit zitten hard maken dat Prince er niet in hoort omdat we Sam Cooke al in de lijst hebben? Daar weet ik gewoon niets vanaf. Wat meer reserve in je mening had ik wel zo aardig gevonden...
Daarbij vind ik dat je een mening best kortzichtig mag vinden, dat zegt helemaal niets over wat ik van die persoon vind. Dus niet zo persoonlijk opvatten, nergens voor nodig (vind je verder een aangename user namelijk, zouden we er meer van mogen hebben op deze site).
Blijkbaar omdat je niet meevaart met de mening van de gewaardeerde Musicmeter bezoekers, en omdat je te mainstream bent, en dus te kortzichtig.
Eh, jij bent hier degene die de mainstream-muziek afserveert...

edit: wat betreft het anno 2012 gedeelte: in de jaren '90 hoorde je nog wel vaak dat 'house geen muziek was', maar tegenwoordig toch bijna niet meer. Vandaar die opmerking. Uit jouw top 10 heeft Depeche Mode trouwens ook behoorlijke dansmuziek gemaakt (o.a. op Exciter), vind je daar dan ook niets aan?
0
geplaatst: 11 januari 2012, 21:24 uur
Ik snap wel dat lennon zich aangesproken voelt.
Trouwens, geschreven tekst komt altijd over dan gesproken tekst...
Dus misschien vat Lennon dat anders op dan het werkelijk bedoeld wordt.. je weet het niet..
West snap ik ook, beetje stokerige opmerkingen maak je..(Lukas)
Trouwens, geschreven tekst komt altijd over dan gesproken tekst...
Dus misschien vat Lennon dat anders op dan het werkelijk bedoeld wordt.. je weet het niet..
West snap ik ook, beetje stokerige opmerkingen maak je..(Lukas)
* denotes required fields.