MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Classic Albums (1997-2000)

zoeken in:
Zephyr
Misschien ben ik abuis, maar volgens mij mist er een top-12 van Papartis ??

Hier is mijn TOP 12 1985-1988:

1. Talk Talk - The Colour of Spring (1986)

(afbeelding)

Dit is het beste TT album zit ook dicht tegen mijn top 10 aan.
Dit album heb ik nog op vinyl. Heerlijk die stem van Mark Hollis.
Topnummers zijn: I Don;t Believe in You en Living in Another World.

2. Tears for Fears - Songs from the Big Chair (1985)

(afbeelding)

Lekkere bombast die later nog meer uitgewerkt werd op de opvolger van dit album.
Topnummers zijn: Everybody Wants to Rule the World en Head over Heels.

3. U2 - The Joshua Tree (1987)

(afbeelding)

Een na beste U2 album. De vorige (The Unforgetable vindt ik beter. U2 op zijn best.
Topnummers zijn: With or Without You en Bullet the Blue Sky en ook Running to Stand Still.

4. Marillion - Misplaced Childhood (1985)

(afbeelding)

Met terugwerkende kracht ontdekt. In de jaren 80 was ik niet meer met Prog.Rock bezig.
Ik vind dit het beste album met Fish. Een van de beste Neo-Prog.albums van de vorige eeuw.
Topnummers zijn: Blind Curve en Bitter Suite.

5.Tracy Chapman - Tracy Chapman (1988)

(afbeelding)

Wat een fijn album heeft ze met dit debuut album gemaakt.
Betrokken met wat er in de wereld gebeurd.
Topnummers: Fast Car en Baby Can I Hold You (mijn alltime favoriete TC nummer).

6.Traveling Wilburys - Traveling Wilburys, Vol. 1 (1988)

(afbeelding)

Qua bezetting misschien wel de allergrootste band ooit.
George Harrison, Roy Orbison, Bob Dylan, Tom Petty en Jeff Lynne.
En het plezier spat er van af. In een docu over Roy Orbison kwam dit ook nog terug.
Topnummers zijn: Handle with Care en Not Alone Anymore.

7.Prefab Sprout - Steve McQueen (1985)

(afbeelding)

Heerlijke muziek. Ik heb dit album nog op vinyl.
Helaas hebben ze nooit het grote succes gehad wat ze in mijn ogen hadden verdient.
Topnummers: When Love Breaks Down en Bonny

8.Terence Trent D'Arby - Introducing the Hardline According to Terence Trent D'Arby (1987)

(afbeelding)

Heerlijke Rock gemixt met soul. Zeer dansbaar en met die stem van TT maakt dit tot een classic album.
Topnummers zijn:
If You Let Me Stay en Sign Your Name.

9. The Chameleons - What Does Anything Mean? Basicaly (1985)

(afbeelding)

Dit album ook met terugwerkende kracht ontdekt.
Engelse Post Punk / Dark Wave band uit de UK.
Topnummers: Perfume Garden en Home is Where the Heart is.

10. Crowded House - Crowded House (1986)

(afbeelding)

Ze worden ook wel de Australische Beatles genoemd. De broertjes Finn schrijven prachtige nummers.
Op dit album zijn de topnummers: Don't Dream Ir's Over en World Where You Live.

11. George Michael - Faith (1987)

(afbeelding)

Solo debuut album van GM. Op dit album bewijst hij dat hij een prima songwriter is.
Zijn topalbum komt in 1990.
Topnummers zijn: Father Figure en One More Try.

12. The Jesus and Mary Chain - Darklands (1987)

(afbeelding)

Donker album. Deze band is vergelijkbaar met The Mission.
Dit album zal zeker vaker gedraaid worden. Herondekt.
Topnummers zijn: Darklands en April Skies

Op de lijst ontdekken staan de albums van The Triffids, Dead Can Dance en The Smiths.

Toch nog even tijd gevonden om alles ietwat toe te lichten.

Top 12 - 1985-1988:

In tegenstelling tot LucM, heb ik dan juist weer veel op met synthdrums, e.d. Dit tijdperk (eigenlijk van 1984 tot en met 1989) is dan juist voor mij weer het beste wat muziek te bieden heeft/had.

Waarschijnlijk ben ik hier de meest naar de top 40 neigende user van het gezelschap en derhalve in mijn top 12 toch veel van de obligate (commerciële) albums uit deze tijd, naar mijn smaak.

Heb nog wel een paar fraaie ontdekkingen mogen doen, zijnde:
The Triffids - Calenture (1987) en The Chameleons - What Does Anything Mean? Basicaly (1985).
Ook werd duidelijk dat ik niet veel heb met het werk van Sonic Youth en New Model Army.

1. Midnight Oil - Beds Are Burning (1987)

(afbeelding)

De nummer 3 uit mijn top 10.
Bij Midnight Oil draait het vooral om de tekst. De boodschap tegen de aanklachten/misstanden binnen de Australische maatschappij moet dan ook duidelijk centraal staan.
Dat Peter Garrett de politiek in zou gaan, was voor weinigen een verrassing. Maar muzikaal doet het me ook veel. Heerlijke rockers wisselen zich af met fijne bezwerende nummers. Voor mij de beste band die Australië heeft voortgebracht.
Luistertip: Bullroarer

2. INXS - Kick (1987)

(afbeelding)

De nummer 7 uit mijn top 10.
Nog zo'n heerlijke band uit Ohstreelje. Dit album was wereldwijd hun grote doorbraak en dat niveau zouden ze uiteindelijk ook niet meer over een heel album halen, laat staan overtreffen. Een album waar dan ook absoluut geen enkel nummer de plank misslaat.
Luistertip: Mystify

3. Toto - The Seventh One (1988)

(afbeelding)

Tja mijn favoriete band mag uiteraard niet ontbreken. Alhoewel ik dit zeker niet hun beste album vind. Dat zijn Isolation (1985), Toto IV (1982) en Hydra (1979).
Toch een mooie verscheidenheid aan tracks. Ballads en echte rockers en Mushanga. Het enige nummer tot en met dit album wat me nog nooit heeft kunnen bekoren. Ook vaak een skipnummer. Een negatieve klank? Ja, maar die weegt niet op tegen de rest van dit meer dan prima album.
Luistertip: Straight for the Heart

4. Pet Shop Boys - Actually (1987)

(afbeelding)

Voor de Pet Shop Boys heb ik vanaf het begin altijd al een zwak gehad. De nummers van hun eerste jaren gingen erin als koek. Met de PSB is mijn voorliefde voor electronische muziek dan ook overduidelijk begonnen. Electronic met een heuse topballad op dit album. Zie de luistertip.
Luistertip: King's Cross

5. Fine Young Cannibals - The Raw and the Cooked (1988)

(afbeelding)

Een band die helaas maar twee studioalbums heeft voortgebracht, met vooral die ene overbekende hit. De band bestaat uit de ietwat eigenzinnige zanger Roland Gift en twee ex-bandleden van The Beat, David Steele en Andy Cox. Op beide albums staat een cover, hier dan de Buzzcocks track Ever Fallen in Love?
Een band met een geheel eigenzinnig geluid. Dit album had wat mij betreft ook in de jaren 50/60 thuis kunnen horen.
Luistertip: As Hard As It Is

6. Fleetwood Mac - Tango in the Night (1987)

(afbeelding)

Alleen al voor Isn't it Midnight, staat dit album in deze top 12. Eén van de allerlekkerste songs ooit. Zoals ik ze graag hoor. Na hun classic uit 1977 wederom een classic van het beste soort.
Luistertip: Isn't It Midnight

7. U2 - The Joshua Tree (1987)

(afbeelding)

Ook voor mij hun beste album. Eerst was ik helemaal weg van het openingstrio, de grote hits. Maar gaandeweg zijn die juist wat weggezakt (teveel elders gehoord?).
Met name Bullet the Blue Sky, Exit en In God's Country zijn nu echt favorieten binnen hun oeuvre.
Luistertip: Exit

8. Aretha Franklin' - Who's Zoomin' Who? (1985)

(afbeelding)

Tja, ik kom er eerlijk voor uit, ik ben een groot fan van jaren 80 (blockbuster) soundtracks. Een voorbeeld zijn de Beverly Hills Cop I+II exemplaren. Daarop borduurt dit geweldige album van Aretha Franklin zich ook deels voort. Zeker de grote hit Freeway of Love behoort daar toe.
Haar jaren 60 albums doen het hier ook goed, maar de 80's zijn mijn favoriet, zo ook dit album, dat echter ook met kop en schouders boven de rest van haar jaren 80 werk uitsteekt. Another Night, van dit album, blijft mijn all time favourite van Franklin.
Luistertips: Push
Sweet Bitter Love (vanaf 4:44)
De laatste is eigenlijk een nummer uit 1966 van haar album Soul Sister, maar is in 1985 nogmaals op album gezet.

9. Depeche Mode - Music for the Masses (1987)

(afbeelding)

Evenals bij de PSB heb ik vanaf het eerste gehoor een zwak gehad voor de boys van Depeche Mode. Het begon met Violator, maar met terugwerkende kracht behoort dit album bij hun top 3 albums.
Hun beste album blijft "101" uit 1989, maar dat is dan een live album, met nog betere versies van o.a. Never Let Me Down Again en The Things You Said.
Luistertip: Behind the Wheel

10. Tears for Fears - Songs from the Big Chair (1985)

(afbeelding)

Een album dat pas dit jaar echt gestalte kreeg. Uiteraard met de bekende hits, maar dit jaar kwam het er dan eindelijk van om hem eens integraal te gaan beluisteren. Een gat in de lucht sprong ik nog net niet, maar een vrijwel subliem album, wat ik eerlijk gezegd totaal niet zag aankomen.
Luistertip: Head over Heels

11. Talk Talk - The Colour of Spring (1986)

(afbeelding)

Het meesterwerk van de band, ook al hebben ze nog een aantal albums die er redelijk in de buurt komen. De stem van Mark Hollis herken je uit duizenden. Ben dan ook liefhebber van opvallende zangstemmen, zoals ook o.a. die van Roland Gift (FYC) en Brett Anderson (Suede).
Luistertip: Happiness Is Easy

12. John Cougar Mellencamp - Scarecrow (1985)

(afbeelding)

Een ontdekking gedurende dit topic. En ik vond toch dat de beste ontdekking, ook al kwamen The Triffids behoorlijk dichtbij, een plaatsje verdiende in mijn top 12. Hij verdient het. Voornamelijk recht-toe-recht-aan rock'n roll, een genre wat me na aan het hart ligt.
Luistertip: Small Town

dazzler schreef:
Beste vrienden, ik zie dat jullie je best doen om de deadline te respecteren.
Laat ik alvast verklappen dat ik vanavond de einduitslag nog niet bekend zal maken.
[..]
Verwacht de einduitslag dan ook binnen een paar dagen.
Nog steeds aan het vieren dat jullie het WK gehaald hebben?

Laatste keer was dan ook meer dan tien jaar geleden

En waarschijnlijk op zijn vaste stek aan de Noordzee kust

Neen, ik heb het echt veel te druk nu.

En als ik op MuMe aanbeland, is het meestal om grote hoezen te plaatsen.
Iets waar ik me de laatste weken met heel veel plezier in heb gestort.

Ik beloof dat ik er deze week werk van zal maken.

Heb(ben) ik (we) nog mooi even tijd om nog wat te bladeren in de nominaties voor het volgende epistel.

CLASSIC ALBUMS 1985-1988

De albums die buiten de prijzen vielen.
Wat wel erg sneu is voor de nummer 1 van herman.

14. Galaxie 500 - Today (1988)
herman schreef:
Een album dat ik al een aantal jaren kende, maar pas echt op zijn plaats viel toen ik de band een aantal jaren terug live zag spelen op Primavera Sound. Geweldige setting aan de Middellandse Zee, waar de romantische vibe goed gedijde. Het is een vrij rustige plaat waarin het gitaarspel en de mooie teksten centraal staan. Voer voor liefhebbers van de late Velvet Underground, Low, Yo La Tengo, etc. Inmiddels ligt de plaat me erg na aan het hart, hij heeft ook al eens in mijn top 10 gebivakkeerd. Luistertip: Flowers

14 INXS - Kick (1987)
14 Marillion - Clutching at Straws (1987)
13 Dire Straits - Brothers in Arms (1985)
13 The Church - Starfish (1988)
13 Tom Waits - Rain Dogs (1985)
12 R.E.M. - Fables of the Reconstruction (1985)
12 Sonic Youth - Sister (1987)
10 Fine Young Cannibals - The Raw and the Cooked (1988)
10 John Hiatt - Bring the Family (1987)
10 The Chills - Brave Words (1987)
9 Sonic Youth - Daydream Nation (1988)
8 The Jesus and Mary Chain - Darklands (1987)
8 Yello - Stella (1985)
7 Aretha Franklin' - Who's Zoomin' Who? (1985)
7 Sting - The Dream of the Blue Turtles (1985)
6 Crowded House - Crowded House (1986)
6 David Sylvian - Secrets of the Beehive (1987)
6 The Chameleons - What Does Anything Mean? Basicaly (1985)
6 The Nits - In the Dutch Mountains (1987)
5 Guns 'N' Roses - Appetite for Destruction (1987)
5 Metallica - Master of Puppets (1986)
3 Paul Young - The Secret of Association (1985)
3 Peter Gabriel - So (1986)
2 George Michael - Faith (1987
2 Icehouse - Man of Colours (1987)
2 Kate Bush - Hounds of Love (1985)
2 Propaganda - A Secret Wish (1985)
2 The Waterboys - Fisherman's Blues (1988)
0 Dinosaur Jr. - You're Living All over Me (1987)
0 Public Enemy - It Takes a Million of Nations to Hold Us Back (1988)
0 Slayer - Reign in Blood (1986)
0 The Pogues - If I Should Fall from Grace with God (1988)

Opvallend is ook de slechte prestatie van Hounds of Love.
Het Kate Bush album werd ooit nog verkozen als beste plaat van 1985 in Greatest Hits of 1985 !

De presentatie van de top 30 volgt later deze week.

De slechte score van Hounds of Love verbaast mij ook. Hoewel ik niet kan zeggen dat ik er rouwig om ben.

Ik vroeg me ook al af waar Public Enemy gebleven was, maar die blijkt dus ook gewoon mee te doen.

Tegelijkertijd kunnen we ook wel concluderen dat Peter Gabriel, Metallica en Guns N' Roses teleurstellend gepresteerd hebben.

chevy93 schreef:
Tegelijkertijd kunnen we ook wel concluderen dat Peter Gabriel, Metallica en Guns N' Roses teleurstellend gepresteerd hebben.

Aan dat rijtje wil ik ook Tom Waits en Daydream Nation van Sonic Youth toevoegen.

Inderdaad. Geen Sonic Youth in de top 10, da's wel verrassend.

Dat EVOL het best gescoord heeft, verrast me ook. Maar het is wel terecht

30. Sonic Youth - EVOL (1986)

(afbeelding)
15 punten: 6/7+2

herman schreef:
Sonic Youth is één van mijn grootste favorieten wanneer het op muziek aankomt en dat komt vooral door hun jaren '80 periode. Na The Smiths waarschijnlijk mijn favoriete band uit dit decennium. Met name het rijtje Bad Moon Rising - Evol - Sister - Daydream Nation is geniaal. De favorieten binnen dat rijtje hebben nooit heel erg vastgestaan, maar de laatste tijd lijkt Sister me het beste te bevallen. De combinatie tussen experiment en songs valt hier het beste op zijn plaats, denk ik. Luistertip: Schizophrenia
ArthurDZ schreef:
Tussen pakweg 1985 en 1992 was deze band echt buitenaards goed. Deze is na Goo mijn favoriet uit die periode, vol mooie liedjes als Starpower, Shadow of a Doubt en Expressway to Yr. Skull. Ook voor stijl en originaliteit krijgen ze pluspunten, maar het gaat natuurlijk voornamelijk om de muziek.

29. The Triffids - Calenture (1987)

(afbeelding)
15 punten: 8/3+4

dazzler schreef:
Sommige fans zweren bij het meer bluesy werk op Born Sandy Devotional, anderen bij het pastorale palet van Calenture. Ik ben geen fan, maar voor dat laatste album kan je me altijd wakker maken. Van het onovertroffen Bury Me Deep in Love tot het bijna autobiografische Jerdacuttup Man. Want zo voelde ik me in de vroege jaren '90 tussen een gebroken hart en een mislukte examenreeks in. Als een ter doodverklaarde schim, een jongen die zich niet als een man in de volwassen wereld wist te integreren. Zowel de wereld van Prefab Sprout als die van The Triffids worden af en toe ingekleurd door een engelachtige vrouwenstem. Een soort muze die je net op tijd weer doet opfleuren. Niet bij de pakken blijven zitten, jongen.
Zephyr schreef:
Zware, soms wat bombastisch aandoende prachtplaat uit Australië. Maar dat mag de schoonheid er van niet drukken. Misschien wel The Triffids' beste ?

28. John Cougar Mellencamp - Scarecrow (1985)

(afbeelding)
15 punten: 10/1+4

Poeha schreef:
Een ontdekking gedurende dit topic. En ik vond toch dat de beste ontdekking, ook al kwamen The Triffids behoorlijk dichtbij, een plaatsje verdiende in mijn top 12. Hij verdient het. Voornamelijk recht-toe-recht-aan rock'n roll, een genre wat me na aan het hart ligt. Luistertip: Small Town
Zephyr schreef:
Mijn nummer 3 is een (min of meer) all-time favoriet. Op sommige platen zit het etiket "Onbeperkt Houdbaar" zal ik maar zeggen. Geweldig straight-from-the-heart album.

27. New Model Army - The Ghost of Cain (1986)

(afbeelding)
15 punten: 11/2+2

Zephyr schreef:
5 sterren rebel-rock was het etiket dat iemand eens op NMA plakte. Dat predikaat neem ik graag over. 10 ijzersterke songs; 10 x bull's eye. Een album dat meegaat naar dat onbewoonde eiland, als je daar naar verbannen wordt, en je mag maar 25 stuks meenemen!
vigil schreef:
Wat een brok energie, je moet wel met de volume knop draaien.

26. Michael Jackson - Bad (1987)

De nummer 1 van chevy93.

(afbeelding)
16 punten: 12+4

chevy93 schreef:
Simpelweg vergeten in de startlijst of buiten de criteria?
In ieder geval een classic die geen verdere uitleg behoefd, me dunkt.
Liberian Girl en Man In the Mirror

Jammer dat Michael Jackson zo laag staat, maar was te verwachten.

25.. Suzanne Vega - Solitude Standing (1987)

(afbeelding)
16 punten: 9/5+2

dazzler schreef:
Een tijdje geleden nog eens integraal beluisterd en becommentarieerd. Dit is toch echt wel een goed album. Wat een poëtische vermogen, zowel tekstueel als muzikaal. Suzanne met de perfecte begeleidingsband achter zich. Met een viertal onsterfelijke radiohits en dan hoor ik daar eigenlijk ook nog het prachtige Calypso bij te tellen. Zo'n plaat die je aantrof op de studentenkamers van je vriendinnen. De stem van Suzanne wiegt je naar dromenland. Ze neemt je mee naar een bank aan het water. En voor je het weet geeft ze je ook nog eens pepermuntjes. Vervlogen onschuld. Solitude Standing (het hele album) is zoals een herfstblad: boordevol pastelkleuren die om je heen dwarrelen. Het perfecte medicijn tegen de eenzaamheid.
Zephyr schreef:
En ook deze prachtplaat behoort al heel lang tot de categorie : nooit meer wegdoen! Prachtige, breekbare, intense songs. Veroverd worden door haar stem. Suzanne neemt je mee...

24. Terence Trent D'Arby - Introducing the Hardline According To (1987)

(afbeelding)
17 punten: 6/5+6

thelion schreef:
Debuut album van zeer talentvol zanger en groot commercieel sucses dat nooit meer door Terence zou worden geëvenaard zelfs niet benaderd. Dit is een album dat laveert tussen degelijke Pop en moderne Soul. 5 singles kwamen er van het album en alle 5 waren het Hits. Dance Little Sister, Wishing Well en Sign Your Name zelfs vette Top 3 hits en dat is niet verwonderlijk. Terence zijn muziek was in die dagen voor velen een verademing de hitlijsten werden gedomineerd door rock, zwijmel-ballades en platte dance-op geproduceerd door SAW. Terence bracht samen met oa. George Michael en Pet Shop Boys de ziel weer terug in de popmuziek.
Papartis schreef:
Heerlijke Rock gemixt met soul. Zeer dansbaar en met die stem van TT maakt dit tot een classic album. Topnummers zijn If You Let Me Stay en Sign Your Name.

23. The Smiths - Meat Is Murder (1985)

(afbeelding)
17 punten: 8/5+4

chevy93 schreef:
The Smiths en U2: twee grote bands. The Smiths was de band voor iedereen die een beetje alternatief wil doen/zijn. U2, de band van het grote stadiongeluid. The Smiths juist de band van de zeurende Morrissey. Zingend over (homo)seksualiteit, vleeseters en liefde zoeft Meat is Murder voorbij en is wat mij betreft ook beter dan The Queen Is Dead.
ArthurDZ schreef:
Daarnet zei ik nog dat ik alle Smiths-platen ongeveer even goed vind. Dat Meat Is Murder toch vier plaatsen onder The Queen Is Dead strandt, geeft dus al aan hoe dicht alles op mekaar zit.

22. Fleetwood Mac - Tango in the Night (1987)

(afbeelding)
17 punten: 7/4/2+4

Poeha schreef:
Alleen al voor Isn't it Midnight, staat dit album in mijn top 12. Eén van de allerlekkerste songs ooit. Zoals ik ze graag hoor. Na hun classic uit 1977 wederom een classic van het beste soort. Luistertip: Isn't It Midnight
chevy93 schreef:
Ik had 'm ook zelf kunnen nomineren. Tango in the Night is een prachtplaat met zowel sterke singles als sterke albumnummers.

21. Pixies - Surfer Rosa (1988)

(afbeelding)
18 punten: 9/9

ArthurDZ schreef:
Manisch schuimbekkend debuut van deze geweldige band. Elk nummer zit volgepropt met mooie zanglijnen, gekke experimentjes en unieke twists. Gewoon een album dat blijft boeien.
herman schreef:
Come On Pilgrim, Surfer Rosa en Doolittle zijn geniaal, daarna werd het rap minder met Pixies. Maar dat mag de pret niet drukken, want wat een heerlijk energiek plaatje is dit. Hoogtepunt blijft toch het hilarische Gigantic.

voetnoot: niet helemaal akkoord met herman: Bossanova is een onderschatte parel.
Misschien minder opvallend in de individuele songs, maar qua totaalsfeer vind ik het zelfs hun beste.
Op de voorgangers klinken Pixies songs als gags, op Bossanova krijg je een muzikaal verhaal.

20. Tears for Fears - Songs from the Big Chair (1985)

(afbeelding)
18 punten: 11/3+4

Papartis schreef:
Lekkere bombast die later nog meer uitgewerkt werd op de opvolger van dit album.
Topnummers zijn: Everybody Wants to Rule the World en Head over Heels.
Poeha schreef:
Een album dat pas dit jaar echt gestalte kreeg. Uiteraard met de bekende hits, maar dit jaar kwam het er dan eindelijk van om hem eens integraal te gaan beluisteren. Een gat in de lucht sprong ik nog net niet, maar een vrijwel subliem album, wat ik eerlijk gezegd totaal niet zag aankomen. Luistertip: Head over Heels.

19. The Traveling Wilburys - Traveling Wilburys, Vol. 1 (1988)

(afbeelding)
18 punten: 7/7/3/1

Papartis schreef:
Qua bezetting misschien wel de allergrootste band ooit.
George Harrison, Roy Orbison, Bob Dylan, Tom Petty en Jeff Lynne.
En het plezier spat er van af. In een docu over Roy Orbison kwam dit ook nog terug.
Topnummers zijn: Handle with Care en Not Alone Anymore.
dazzler schreef:
Wat ik zo fijn vind aan de tweede helft van de jaren 80 is dat de Stock Aitken & Waterman pop van de hitparades een waardig tegengewicht kreeg op de albummarkt. Daar tierde het traditionele rockgeluid weer volop. En tegelijk bloeide het singer-songwriter genre opnieuw open. Dat producer Jeff Lynn drie jeugdidolen bij elkaar wist te rapen en er een jong konijn met branie aan toevoegde, leverde een behoorlijk charmante plaat op. Alle vijf de Wilburys drukken hun stempel op dit debuut en het is precies dat evenwicht dat ervoor zorgt dat Volume 3 nooit uit de schaduw van deze eersteling zal kunnen kruipen. Want zonder Roy (ik behoor tot de aanbidders van zijn melancholische strot) werd het een beetje koud ons hart. You're Not Alone Any More ... ik hou het gewoon niet droog op dat nummer.

18. The Waterboys - This Is the Sea (1985)

(afbeelding)
19 punten: 11/4/4

Zephyr schreef:
Prachtplaat met een enorme diepgang. Nummers met passie. Bevlogen is ook een term die me bij dit album te binnen schiet. Hoogtepunt is het geweldige The Pan Within.
chevy93 schreef:
Een album vol met folk-rock klassiekers. Don't Bang the Drum is inmiddels uitgegroeid tot materiaal voor mijn Top 20 aller tijden.

17. Prefab Sprout - Steve McQueen (1985)

(afbeelding)
20 punten: 10/6+4

Papartis schreef:
Heerlijke muziek. Ik heb dit album nog op vinyl.
Helaas hebben ze nooit het grote succes gehad wat ze in mijn ogen hadden verdient.
Topnummers: When Love Breaks Down en Bonny
dazzler schreef:
Tijdens mijn studentenjaren pas echt leren smaken. De geniale metaforen van Paddy McAloon en de kristalheldere songstructuren waarmee hij zijn gevoelens kracht bij zet. Rock and roll puristen struikelen wel eens over de gladgeschoren productie van Thomas Dolby. Maar het zijn de songs die tellen. En zet de muziek de teksten doorgaans kracht bij, dan gebeurt in het werk van Prefab Sprout evenzeer het omgekeerde: de sublieme teksten zetten ook de muziek kracht bij. Zoals in het onovertroffen Bonny.

16. Pet Shop Boys - Introspective (1988)

(afbeelding)
20 punten: 11/7+2

vigil schreef:
De mannen van PSB in de dancestand!
thelion schreef:
Introspective is net als Actually een album dat een schitterende brug slaat tussen Pop met een dubbele bodem en Dance waarbij Actually meer Pop georiënteerd is en Introspective meer Dance gericht. 6 nummers in bijna 50 minuten extended versions dus allemaal uiterst dansbaar. Left to My Own Devices en Always on My Mind / In My House zijn de beste, maar de andere 4 doen daar weinig voor onder. Introspective is het bewijs dat de heren Tennat en Lowe zeer goed de kunst van het produceren van kwalitatief hoogwaardige dance-pop tot in de finesse beheersten en dat doen ze trouwens nog steeds.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:48 uur

geplaatst: vandaag om 17:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.