MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #2 (The J. Geils Band)!

zoeken in:
zaaf
ze gaan hard, de Ziggies, Teunnis!

zaaf
13 Blackstar (Blackstar) 309 punten, 27 x genoemd. Niemands nummer 1, wel iemands nummer 2
west schreef:
Toen ik voor het eerst de clip zag van Blackstar zat ik met open mond te kijken. Wat een bizarre film met intrigerende, werkelijk prachtige muziek vol met mooie, bijzondere wendingen. Het bleek Bowie's indrukwekkende en droevige afscheid te zijn.

En dan Starman het hoogst... #mopperteun (of zie ik er een over het hoofd?)

Lazarus en Warszawa verrassend hoog

zaaf
hahahaha, er komt er nog 1 (naast Starman) idd...

zaaf
12 Changes (Hunky Dory) 324 punten, 32 x genoemd Nummer 1 van: Marty McFly
gemaster schreef:
Openingsnummer Changes is misschien wel het meest autobiografische nummer wat Bowie ooit heeft geschreven. Het nummer gaat over artistieke vernieuwingen. Bowie distantieert zich zelfs van de fans die hij met zijn vorige album zou hebben verkregen (‘Look out you rock ’n rollers!’). Het nummer draait vooral om het briljante refrein waarin Bowie de songtitel stottert, ch-ch-changes. Naast dat het ontzettend catchy is, lijkt dit een referentie aan de Engelse hardrockband The Who, waar zanger Roger Daltrey ook regelmatig stotterde.

Ziggy zelf natuurlijk

zaaf

zaaf
11 Ziggy Stardust (Ziggy Stardust) 325 punten, 34 x genoemd
gemaster schreef:
De titeltrack pakt het verhaal van Ziggy weer op. Het is een beschrijving van het personage Ziggy Stardust. Hij blijkt een uitstekende gitarist te zijn, die echter te ver ging in zijn narcisme. Dat zorgt er uiteindelijk voor dat hij ten onder gaat en zijn band The Spiders from Mars moet ontbinden.

Changes niet in de top 10

Lazarus en Wild Is The Wind wel allebei

Maar één Ziggy in de top 10? #onderschat

zaaf

Zo we zijn aan de top 10 toe. Wild guesses anybody?

dix
Mijn nummer 1 op 4 ...

Eén puntje: Five Years niet in de top 10? Verbaast me: het is de favoriete track hier op MM bij Ziggy. (oh ja en mijn nummer 3).

Gokje: mijn nummer 1 op 1 (Life on Mars).

Mijn nummer 4 op 1...

10. Wild Is the Wind
9. Warszawa
8. Lazarus
7. Starman
6. Station to Station
5. Ashes to Ashes
4. Sound and Vision
3. Space Oddity
2. "Heroes"
1. Life on Mars?

Waar ik 4 zei bedoel ik 5, stop! Verder eens metTitmeister.

zaaf
Heiko heeft meegeteld. Maar niet goed genoeg

10. Wild Is the Wind
9. Lazarus
8. Warszawa
7. Starman
6. Station to Station
5. Sound and Vision
4. Ashes to Ashes
3. Space Oddity
2. "Heroes"
1. Life on Mars?

zaaf
10 Warszawa (Low) 346 punten, 28 x genoemd Nummer 1 van: johannesA
gemaster schreef:
Warszawa werd geschreven door Brian Eno toen Bowie in Frankrijk zat voor een rechtszaak. Toen Bowie terugkwam in Berlijn begon hij meteen mee te werken aan het stuk. Het is voor mijn gevoel één van de meest kille en depressieve nummers ooit. Eno tovert een ongelooflijk diep en donker geluid uit zijn synthesizer, maar het blijft altijd melodieus. Normaal gesproken heb ik weinig met ambient, juist omdat er zo weinig gebeurt in de muziek. Dat is bij Warszaswa niet het geval. Hoe langer de hypnotiserende synthesizers aanhouden, hoe meer je in de muziek wordt gezogen. Bowie zingt met zeer veel uiteenlopende stemmen (het zou zelfs om een totaal van 110 stemmen gaan) een aantal zinnen in een zelfverzonnen taal die doet denken aan de Slavische talen. Iedere keer als ik het hoor lopen de rillingen weer over mijn lijf. Een waar meesterwerk dat behoort tot één van de beste nummers van Bowie ooit (ook al is het voor een groot gedeelte geschreven door Eno). De band Joy Division heette eerst Warsaw en die naam was afgeleid van dit nummer. Het nummer was ook heel belangrijk voor de band, die bekend zou worden met haar donkere, sferische new wave muziek.

zaaf
ik geef even tijd de clip te kijken....

zaaf schreef:
Heiko heeft meegeteld. Maar niet goed genoeg

Grapjas dat laat ik aan jou over

zaaf
9 Wild Is the Wind (Station to Station) 393 punten, 33 x genoemd Nummer 1 van: crosskip freddze
mol schreef:
Bowie beter bij stem dan ooit. Zoveel rauwe emotie, het heeft geduurd tot Lazarus tot ik weer een Bowie hoorde die zo kwetsbaar en puur klonk.

zaaf
8 Lazarus (Blackstar) 420 punten, 38 x genoemd
west schreef:
De prachtige lome traagheid van Lazarus, opbouwend naar een geweldige finale, met de heftige gitaar, diepe bas, sterke synthesizer en mooie sax. En niet te vergeten de indrukwekkende tekst. Een meesterwerk.

zaaf
7 Starman (Ziggy Stardust) 461 punten, 37 x genoemd Nummer 1 van: aERodynamIC johan de witt arcade monkeys http://static.guim.co.uk/sys-images/Guardian/Pix/pictures/2012/9/4/1346781293235/David-Bowie-performing-St-008.jpg

Op het laatst toegevoegd aan de tracklist van Ziggy, omdat Dennis Katz het idee had dat het wel een geschikte single zou zijn. Starman nam daarbij de plaats in van een cover van Chuck Berry's 'Round and Round'…. Het arrangement is gebaseerd op strings (Ronson!) en acoustische gitaar, juist weer in de lijn van Hunky Dory.
David's eerste grote hit na Space Oddity; het publiek dacht dat het de opvolger, de sequel van Space Oddity was.

zaaf
6 Sound and Vision (Low) 505 punten, 46 x genoemd Nummer 1 van: musician Marco dB itchy herman DjFrankie https://hackskeptic.files.wordpress.com/2014/01/bowie.jpg

Dikke hit in '77. Aanvankelijk opgenomen als instrumental, met prominente rollen voor drummer Dennis Davis, de gitaar van Carlos Alomar en de synth van Eno, plus wat backing van Mary Hopkin (de vrouw van Tony Visconti). David zong zijn aangepaste lyrics (verkort, om het lange intro in stand te houden) in toen de crew al naar huis was.

zaaf
dix schreef:
Mijn nummer 1 op 4 ...
neen, waarde dix. niet zo somber...

zaaf
5 Station to Station (Station to Station) 521 punten, 41 x genoemd Nummer 1 van: mol Johnny Marr GrafGantz El Ninjo http://cdn.soundpublishing.com/reverb/stationbowie.jpg

Titelnummer van Bowie's 1976 album en de langste studiotrack uit zijn catalogus. Bowie was in deze periode nogal 'disconnected' en beluistert de muziek uit deze tijd (ook van 'Low') in retrospectief als magisch, maar 'het lijkt wel iemand anders die het maakte'. Het was een zware tijd voor hem.

Hij presenteert zich in de song als 'The Thin White Duke' en met tekstregels als "It's not the side-effects of the cocaine/I'm thinking that it must be love." is wel duidelijk wat hem parten speelt. Station To Station wordt door hem, en tevens door Brian Eno, gezien als natuurlijke voorloper van de trilogie die zou volgen.

Het nummer bouwt zich op met een 'drone'-intro, als een trein die op snelheid komt, het logge 'Return of the Thin White Duke'-vervolg en via de 'Once there were mountains'-versnelling naar de 'It's Too Late'-finale.

dix
zaaf schreef:
(quote)
neen, waarde dix. niet zo somber...
dan staat ie op het podium ?

zaaf
deductie mijn vriend... compliment!

Mooie verhalen erbij Zaaf!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:51 uur

geplaatst: vandaag om 10:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.