Muziek / Muziekgames / Album Top 5 per jaar (Metal)
zoeken in:
0
Cured
geplaatst: 24 maart 2014, 13:03 uur
Klopt, dat komt wel, maar ik bedoel eigenlijk dat type users.
0
geplaatst: 24 maart 2014, 14:12 uur
Die komen wel. Black, doom en post-metal zijn heel goed vertegenwoordigd op MuMe.
0
geplaatst: 24 maart 2014, 14:13 uur
Wacht maar tot het jaar dat er genoeg metal in de hardcore zit, dan komt het helemaal goed. Ik opteer alvast voor Cro-Mags.
0
geplaatst: 24 maart 2014, 15:31 uur
Inderdaad, de grote sub-genres beginnen nu pas te ontstaan natuurlijk. Tegen de jaren '90 en verder komt er genoeg doom/gothic/death/black voorbij.
0
geplaatst: 24 maart 2014, 15:45 uur
bennerd schreef:
Wacht maar tot het jaar dat er genoeg metal in de hardcore zit, dan komt het helemaal goed. Ik opteer alvast voor Cro-Mags.
Snel wat wijzigingen bij Cro-Mags doorsturen dus, staat nu alleen nog maar punk bij
0
geplaatst: 24 maart 2014, 15:45 uur
Dit keer geen Maiden, met het oog op voorgaande en volgende platen vind ik deze beduidend minder ondanks een paar krakers. Verder een fenomenaal debuut van Queensrÿche. Ook het Voivod laat goed van zich horen met een flinke bak herrie in de vorm van thrash/punk. Eervolle vermeldingen gaan naar Trouble, Cirith Ungol en W.A.S.P.
1984:
31 Ride the Lightning +4
22 The Warning +5
21 Don't Break the Oath
15 Defenders of the Faith +2
12 Powerslave
12 Metal Church +1
5 Rising Force
5 Disillusion
3 War and Pain +3
3 King Of The Undead
2 Psalm 9
2 The Last in Line
1 Métamorphose
1 Night on Bröcken
Deadline: woensdag 20.00 uur
1984:
31 Ride the Lightning +4
22 The Warning +5
21 Don't Break the Oath
15 Defenders of the Faith +2
12 Powerslave
12 Metal Church +1
5 Rising Force
5 Disillusion
3 War and Pain +3
3 King Of The Undead
2 Psalm 9
2 The Last in Line
1 Métamorphose
1 Night on Bröcken
0
geplaatst: 24 maart 2014, 17:14 uur
1984:
35 Ride the Lightning +4
22 The Warning
21 Don't Break the Oath
20 Defenders of the Faith +5
12 Powerslave
12 Metal Church
8 Disillusion +3
5 Rising Force
3 War and Pain
3 King of the Undead
3 The Last in Line +1
2 Psalm 9
2 Sign of the Hammer +2
1 Métamorphose
1 Night on Bröcken
35 Ride the Lightning +4
22 The Warning
21 Don't Break the Oath
20 Defenders of the Faith +5
12 Powerslave
12 Metal Church
8 Disillusion +3
5 Rising Force
3 War and Pain
3 King of the Undead
3 The Last in Line +1
2 Psalm 9
2 Sign of the Hammer +2
1 Métamorphose
1 Night on Bröcken
0
geplaatst: 24 maart 2014, 18:53 uur
Don't Break the Oath is voor mij de winnaar, daarachter was het moeilijk kiezen met een erg hoog niveau. 1984: een topjaar inderdaad. Ik wil Hail to England en Sign of the Hammer nog wel noemen, maar de prijzen gaan naar The Warning, Powerslave, Ride The Lightning en Metal Church. Stuk voor stuk nog steeds topalbums.
1984:
37 Ride the Lightning +2
26 The Warning +4
26 Don't Break the Oath +5
20 Defenders of the Faith
15 Metal Church +3
13 Powerslave +1
8 Disillusion
5 Rising Force
3 War and Pain
3 King of the Undead
3 The Last in Line
2 Psalm 9
2 Sign of the Hammer
1 Métamorphose
1 Night on Bröcken
1984:
37 Ride the Lightning +2
26 The Warning +4
26 Don't Break the Oath +5
15 Metal Church +3
13 Powerslave +1
8 Disillusion
5 Rising Force
3 War and Pain
3 King of the Undead
3 The Last in Line
2 Psalm 9
2 Sign of the Hammer
1 Métamorphose
1 Night on Bröcken
0
geplaatst: 24 maart 2014, 20:14 uur
crosskip schreef:
Snel wat wijzigingen bij Cro-Mags doorsturen zorgen dus, staat nu alleen nog maar punk bij
(quote)
Snel wat wijzigingen bij Cro-Mags doorsturen zorgen dus, staat nu alleen nog maar punk bij
Ah balen! Mod gevraagd.
0
geplaatst: 24 maart 2014, 23:49 uur
1984:
37 Ride the Lightning
30 Don't Break the Oath +4
27 The Warning +1
20 Metal Church +5
15 Powerslave +2
8 Disillusion
5 Rising Force
3 ...And the Cannons of Destruction Have Begun +3
3 War and Pain
3 King of the Undead
3 The Last in Line
2 Psalm 9
2 Sign of the Hammer
1 Métamorphose
1 Night on Bröcken
Ik kan wel 5 a 6 albums op no1 zetten, maar het is Metal Church geworden, die ik 30 jaar (jaha) na dato nog steeds graag een keer draai itt bijvoorbeeld in dezelfde stijl zijnde Ride the lightning. Bij die laatste, hoewel een prima plaat, valt voor mij niet veel spannends meer in te ontdekken na al die live dvd's enzo. Kunt u mij nog volgen? mooi
Onbekend maakt onbemind (en omgekeerd) maar ik vind het debuut album van Warlord toch ook nog steeds erg afwisselend en verrassend goed, check m als je Queensryche ook goed vindt: Trois Points
37 Ride the Lightning
30 Don't Break the Oath +4
27 The Warning +1
20 Metal Church +5
15 Powerslave +2
8 Disillusion
5 Rising Force
3 ...And the Cannons of Destruction Have Begun +3
3 War and Pain
3 King of the Undead
3 The Last in Line
2 Psalm 9
2 Sign of the Hammer
1 Métamorphose
1 Night on Bröcken
Ik kan wel 5 a 6 albums op no1 zetten, maar het is Metal Church geworden, die ik 30 jaar (jaha) na dato nog steeds graag een keer draai itt bijvoorbeeld in dezelfde stijl zijnde Ride the lightning. Bij die laatste, hoewel een prima plaat, valt voor mij niet veel spannends meer in te ontdekken na al die live dvd's enzo. Kunt u mij nog volgen? mooi
Onbekend maakt onbemind (en omgekeerd) maar ik vind het debuut album van Warlord toch ook nog steeds erg afwisselend en verrassend goed, check m als je Queensryche ook goed vindt: Trois Points
0
geplaatst: 25 maart 2014, 00:40 uur
gigage schreef:
Om Corry Konings maar eens te citeren: "mooi was die tijd".

Warlord is een uitstekende keuze. Het album heb ik niet maar een search hier en daar leert dat het erg prijzig gaat worden om hem te krijgen.
0
geplaatst: 25 maart 2014, 11:00 uur
1984:
42 Ride the Lightning +5
31 Don't Break the Oath +1
31 The Warning +4
20 Metal Church
18 Powerslave +3
8 Disillusion
5 Rising Force
4 Sign of the Hammer +2
3 ...And the Cannons of Destruction Have Begun
3 War and Pain
3 King of the Undead
3 The Last in Line
2 Psalm 9
1 Métamorphose
1 Night on Bröcken
42 Ride the Lightning +5
31 Don't Break the Oath +1
31 The Warning +4
20 Metal Church
18 Powerslave +3
8 Disillusion
5 Rising Force
4 Sign of the Hammer +2
3 War and Pain
3 King of the Undead
3 The Last in Line
2 Psalm 9
1 Métamorphose
1 Night on Bröcken
0
geplaatst: 25 maart 2014, 12:18 uur
Ik weet niet welk album je aan wilt halen, maar in elk geval Best Wishes en Alpha & Omega zijn metalalbums die heel erg metal zijn en dus best metal genoemd mogen worden.
0
geplaatst: 25 maart 2014, 16:41 uur
Die inderdaad, al had ik The Age of Quarrel ook graag genomineerd. Bevat naar mijn mening genoeg metal-invloeden en anders valt hardcore punk steeds tussen wal en schip (qua MuMe-tags).
0
geplaatst: 25 maart 2014, 16:59 uur
1984:
44 Ride the Lightning +2
35 Don't Break the Oath +4
31 The Warning
23 Powerslave +5
20 Metal Church
8 Disillusion
5 Rising Force
4 Sign of the Hammer
3 War and Pain
3 King of the Undead
3 The Last in Line
3 Saint Vitus +3
2 Psalm 9
1 Métamorphose
1 Night on Bröcken
1 Fistful of Metal +1
Vreemd dat nog niemand hier Saint Vitus genoemd heeft. Jammer dat EP's niet mogen, anders had Apocalyptic Raids van Hellhammer nog een hoge score gekregen. Razor, Trouble en Bathory staan ineens op de 'opzoeken, lummel!'-lijst.
44 Ride the Lightning +2
35 Don't Break the Oath +4
31 The Warning
23 Powerslave +5
20 Metal Church
8 Disillusion
5 Rising Force
4 Sign of the Hammer
3 War and Pain
3 King of the Undead
3 The Last in Line
3 Saint Vitus +3
2 Psalm 9
1 Métamorphose
1 Night on Bröcken
1 Fistful of Metal +1
Vreemd dat nog niemand hier Saint Vitus genoemd heeft. Jammer dat EP's niet mogen, anders had Apocalyptic Raids van Hellhammer nog een hoge score gekregen. Razor, Trouble en Bathory staan ineens op de 'opzoeken, lummel!'-lijst.
0
geplaatst: 25 maart 2014, 18:45 uur
Von Helsing schreef:
Warlord is een uitstekende keuze. Het album heb ik niet maar een search hier en daar leert dat het erg prijzig gaat worden om hem te krijgen.
Ik had m hier vandaan (let op de schrijffout) Buy Warlord: Book 1 - & The Connons of Destruction Have Begun on DVD-Video | WOW HD Nederland - wowhd.nl
Maar zie m nog wel staan bij metalblade zelf voor 10 usdollars http://www.indiemerch.com/metalbladerecords/item/10963
Heb met die laatste site geen ervaring, echter
0
geplaatst: 25 maart 2014, 18:52 uur
1984. Voor mij nog steeds geen jaar van overvloed, maar het aanbod is wel zeer sterk. 6 Albums streden om een velbegeerd plekje in deze top 5. Na veel wikken en wegen is JP toch buiten de boot gevallen, teveel concurrentie. Wat te denken van het ubercoole debuut van Saint Vitus. Of de prachtige opvolger van Melissa. Maiden levert ook weer een top-album af, echt klassewerk. Metal Church met een heerlijk debuut en natuurlijk Metallica met hun 2e legendarische meesterwerkje.
1984:
49 Ride the Lightning +5
37 Don't Break the Oath +2
31 The Warning
26 Powerslave +3
24 Metal Church +4
1 Defenders of the Faith
8 Disillusion
5 Rising Force
4 Saint Vitus +1
4 Sign of the Hammer
3 War and Pain
3 King of the Undead
3 The Last in Line
2 Psalm 9
1 Métamorphose
1 Night on Bröcken
1 Fistful of Metal
1984:
49 Ride the Lightning +5
37 Don't Break the Oath +2
31 The Warning
26 Powerslave +3
24 Metal Church +4
1 Defenders of the Faith
8 Disillusion
5 Rising Force
4 Saint Vitus +1
4 Sign of the Hammer
3 War and Pain
3 King of the Undead
3 The Last in Line
2 Psalm 9
1 Métamorphose
1 Night on Bröcken
1 Fistful of Metal
0
geplaatst: 25 maart 2014, 21:07 uur
Het jaar van de fantastische debuutplaat van Queensryche en Metallica's beste.
Maar het wordt saai. Wederom Maiden op 1. Het was wel een echte close call deze keer met de nummer 2 en 3. 3 Grandiose albums die eigenlijk onderling uitwisselbaar zijn. De combinatie van Metal en mijn voorliefde voor de werken van Samuel Taylor Coleridge doet de balans naar Iron Maiden doorslaan.
Op het lijstje uit te zoeken: Metal Church (stond daar al een tijdje), Don't Break the Oath en War and Pain
1984:
52 Ride the Lightning +3
37 Don't Break the Oath
35 The Warning +4
31 Powerslave +5
24 Metal Church
22 Defenders of the Faith +2
8 Disillusion
5 Rising Force
4 Saint Vitus
4 Sign of the Hammer
3 War and Pain
3 King of the Undead
3 The Last in Line
2 Fistful of Metal +1
2 Psalm 9
1 Métamorphose
1 Night on Bröcken
Maar het wordt saai. Wederom Maiden op 1. Het was wel een echte close call deze keer met de nummer 2 en 3. 3 Grandiose albums die eigenlijk onderling uitwisselbaar zijn. De combinatie van Metal en mijn voorliefde voor de werken van Samuel Taylor Coleridge doet de balans naar Iron Maiden doorslaan.
Op het lijstje uit te zoeken: Metal Church (stond daar al een tijdje), Don't Break the Oath en War and Pain
1984:
52 Ride the Lightning +3
37 Don't Break the Oath
35 The Warning +4
31 Powerslave +5
24 Metal Church
22 Defenders of the Faith +2
8 Disillusion
5 Rising Force
4 Saint Vitus
4 Sign of the Hammer
3 War and Pain
3 King of the Undead
3 The Last in Line
2 Fistful of Metal +1
2 Psalm 9
1 Métamorphose
1 Night on Bröcken
0
geplaatst: 25 maart 2014, 22:06 uur
Ik zie tot mijn spijt dat ik Battle Cry van Omen vergeten ben te noemen. Hoewel deze mijn top 5 van dit jaar niet zou halen is dit toch een aanrader voor de Powermetal liefhebbers onder ons.
0
geplaatst: 26 maart 2014, 19:53 uur
1984:
54 Ride the Lightning +2
37 Don't Break the Oath
36 Powerslave +5
35 The Warning
28 Metal Church +4
25 Defenders of the Faith +3
8 Disillusion
5 Rising Force
4 Saint Vitus
4 Sign of the Hammer
4 War and Pain +1
3 King of the Undead
3 The Last in Line
2 Fistful of Metal
2 Psalm 9
1 Métamorphose
1 Night on Bröcken
Tja.. Ik blijf een enorme Maiden-fan, natuurlijk, vandaar de eerste positie voor 'Powerslave', ook nog 'ns één van hun sterkste. Daarna is het een beetje drummen, maar geef ik nog punten aan het onweerstaanbare 'Defenders of the Faith', 'Ride the Lightning', 'War and Pain' van Voivod, en het debuut van Metal Church.
O.a. Cirith Ungol valt net buiten de prijzen.
54 Ride the Lightning +2
37 Don't Break the Oath
36 Powerslave +5
35 The Warning
28 Metal Church +4
25 Defenders of the Faith +3
8 Disillusion
5 Rising Force
4 Saint Vitus
4 Sign of the Hammer
4 War and Pain +1
3 King of the Undead
3 The Last in Line
2 Fistful of Metal
2 Psalm 9
1 Métamorphose
1 Night on Bröcken
Tja.. Ik blijf een enorme Maiden-fan, natuurlijk, vandaar de eerste positie voor 'Powerslave', ook nog 'ns één van hun sterkste. Daarna is het een beetje drummen, maar geef ik nog punten aan het onweerstaanbare 'Defenders of the Faith', 'Ride the Lightning', 'War and Pain' van Voivod, en het debuut van Metal Church.
O.a. Cirith Ungol valt net buiten de prijzen.
0
Cured
geplaatst: 26 maart 2014, 19:57 uur
Zo'n 15/16 deelnemers...top !
Zes albums hebben zich duidelijk afgescheiden van de rest en degene die net buiten de boot valt is die van Judas Priest, Defenders Of The Faith. De top 5 is als volgt:
Zes albums hebben zich duidelijk afgescheiden van de rest en degene die net buiten de boot valt is die van Judas Priest, Defenders Of The Faith. De top 5 is als volgt:
0
Cured
geplaatst: 26 maart 2014, 19:59 uur
5. Metal Church - (Metal Church) : 28 punten, hoogste notering nummer 1 (1x)

Sir Spamalot schreef:
Wat is bij mij zo geliefd aan deze plaat? Natuurlijk is dat altijd persoonlijk maar het is die impact van die A-kant, de eerste vier nummers. Er zit iets gejaagd doch gecontroleerd in de muziek, het enthousiasme druipt eraf doch de beheersing is ook aanwezig. Er is een spervuur aan onvergetelijke riffs, een hoorn des overvloeds aan geweldige songs maar ook een compleet ontketende drummer in de persoon van Kirk Arrington en een losgeslagen maniak van een zanger doch wiens stemgeluid zo onvergetelijk is. Bij mij blijft het onmogelijk om te blijven stilzitten want dit album geeft mij een adrenalinestoot van jewelste.
Wat is bij mij zo geliefd aan deze plaat? Natuurlijk is dat altijd persoonlijk maar het is die impact van die A-kant, de eerste vier nummers. Er zit iets gejaagd doch gecontroleerd in de muziek, het enthousiasme druipt eraf doch de beheersing is ook aanwezig. Er is een spervuur aan onvergetelijke riffs, een hoorn des overvloeds aan geweldige songs maar ook een compleet ontketende drummer in de persoon van Kirk Arrington en een losgeslagen maniak van een zanger doch wiens stemgeluid zo onvergetelijk is. Bij mij blijft het onmogelijk om te blijven stilzitten want dit album geeft mij een adrenalinestoot van jewelste.
0
Cured
geplaatst: 26 maart 2014, 20:05 uur
4. The Warning - (Queensryche) : 35 punten, hoogste notering nummer 1 (2x)

Op het laatste moment een plaatsje gezakt, dit debuutalbum van deze band en daarmee belandt op de 4e stek.

Op het laatste moment een plaatsje gezakt, dit debuutalbum van deze band en daarmee belandt op de 4e stek.
gigage schreef:
Pink Floyd producer james guthrie lijkt bij dit debuutalbum een flinke vinger in de pap te hebben. Het flitsende wat rauwere spel van de uitstekende ep heeft plaats gemaakt voor goed doordachte composities en melodielijnen. Zelfs violen, bellen en koortjes zijn er in gemixt. Is het meestal behelpen bij debuutalbums ( met al zijn charmes) qua consistentie is er hier sprake van een geheel. Deze plaat moet het meer hebben van zijn sfeer en (heel) wat minder van de gitaarpartijen. Niet dat deze slecht zijn maar ze zijn iets teveel naar de achtergrond verdreven. Echter, elke song staat als een huis en ik kan er dan ook geen opnoemen die ik er liever niet op het album gehad willen hebben. De jonge Geof tate (zie album fotoos) doet erg zijn best om te laten horen dat hij veel in zijn mars had. En dat gaat hem hier heel goed af, wat zeg ik, zijn beste performance in zijn carriere imo.
Pink Floyd producer james guthrie lijkt bij dit debuutalbum een flinke vinger in de pap te hebben. Het flitsende wat rauwere spel van de uitstekende ep heeft plaats gemaakt voor goed doordachte composities en melodielijnen. Zelfs violen, bellen en koortjes zijn er in gemixt. Is het meestal behelpen bij debuutalbums ( met al zijn charmes) qua consistentie is er hier sprake van een geheel. Deze plaat moet het meer hebben van zijn sfeer en (heel) wat minder van de gitaarpartijen. Niet dat deze slecht zijn maar ze zijn iets teveel naar de achtergrond verdreven. Echter, elke song staat als een huis en ik kan er dan ook geen opnoemen die ik er liever niet op het album gehad willen hebben. De jonge Geof tate (zie album fotoos) doet erg zijn best om te laten horen dat hij veel in zijn mars had. En dat gaat hem hier heel goed af, wat zeg ik, zijn beste performance in zijn carriere imo.
0
Cured
geplaatst: 26 maart 2014, 20:10 uur
3. Powerslave - (Iron Maiden) : 36 punt, hoogste notering nummer 1 (3x)

IJH15 schreef:
Opener ‘Aces High’ is mijn op een na favoriete albumopener van Iron Maiden. Heerlijke harde gitaarrocker met zeer sterke zang van Dickinson (die hij live ook nooit echt goed heeft kunnen reproduceren). Het tweede nummer is natuurlijk ook een klassieker en een sterk nummer, maar hier bestaan wel betere live-versies van. Het instrumentale ‘Losfer Words’ doet me niet zo veel en ‘Flash of the Blade’ vind ik maar een matig nummer, een beetje irritant zelfs, Dickinsons zang is daarop ook niet lekker. ‘The Duellists’ begint erg lekker met zo’n typisch Maiden gallopritme, maar de zang had wat minder snel gemogen (zonder tekstvel kan ik er niet wijs uit worden). Het gitaarwerk is uiteraard dik in orde. ‘Back in the Village’ is weer gewoon een goed nummer, maar het beste moet dan nog komen. Het titelnummer hoor ik ook liever hier dan op live-albums. ‘Powerslave’ heeft een lekker slepende/stuwende riff, dreigende zang en een geweldig instrumentaal gedeelte. ‘The Rime of the Ancient Mariner’ is een van Maidens beste epics. Een mooie tekst, lekkere riffs, een lekker sfeervol (wel wat simpel) tussenstuk (dat later overtroffen zou worden door dat van ‘Seventh Son...’) en naar het einde toe lekker zwaar.
Opener ‘Aces High’ is mijn op een na favoriete albumopener van Iron Maiden. Heerlijke harde gitaarrocker met zeer sterke zang van Dickinson (die hij live ook nooit echt goed heeft kunnen reproduceren). Het tweede nummer is natuurlijk ook een klassieker en een sterk nummer, maar hier bestaan wel betere live-versies van. Het instrumentale ‘Losfer Words’ doet me niet zo veel en ‘Flash of the Blade’ vind ik maar een matig nummer, een beetje irritant zelfs, Dickinsons zang is daarop ook niet lekker. ‘The Duellists’ begint erg lekker met zo’n typisch Maiden gallopritme, maar de zang had wat minder snel gemogen (zonder tekstvel kan ik er niet wijs uit worden). Het gitaarwerk is uiteraard dik in orde. ‘Back in the Village’ is weer gewoon een goed nummer, maar het beste moet dan nog komen. Het titelnummer hoor ik ook liever hier dan op live-albums. ‘Powerslave’ heeft een lekker slepende/stuwende riff, dreigende zang en een geweldig instrumentaal gedeelte. ‘The Rime of the Ancient Mariner’ is een van Maidens beste epics. Een mooie tekst, lekkere riffs, een lekker sfeervol (wel wat simpel) tussenstuk (dat later overtroffen zou worden door dat van ‘Seventh Son...’) en naar het einde toe lekker zwaar.
0
Cured
geplaatst: 26 maart 2014, 20:13 uur
2. Don't Break The Oath - (Mercyful Fate) : 37 punten, hoogste notering nummer 1 (4x)

Ook het 2e album van MF scoort goed en belandt op een 2e plaats (met een gave hoes) en blijft dus Powerslave met een puntje voor.

Ook het 2e album van MF scoort goed en belandt op een 2e plaats (met een gave hoes) en blijft dus Powerslave met een puntje voor.
Edwynn schreef:
Na een rondje doorheen mijn King Diamond/Fate collectie ben ik weer terug bij Don't Break The Oath.
Ik vind hem net een tikje beter dan Melissa, maar dat kan te maken hebben met de overrompelende indruk die de plaat op me achterliet, toen ik hem voor het eerst hoorde.
Ik heb dit zo grijsgedraaid dat ik het een tijd lang niet geluisterd heb. Vandaar mijn aanvankelijke 4 sterren.
Inmiddels is het vuur weer net zo heftig opgelaaid als de hoestekening doet vermoeden. En dan vraag ik mijzelf af waarom ik het zolang stof heb laten happen. Tom Keifer zong ooit eens: you don't know what you've got till it's gone, een tegelwijsheidje, maar het is een waarheid als een koe.
De typische combinatie tussen heavy metal, neoklassieke en gothische elementen geven de muziek een bijzondere klassiek aandoende horrorlading. Alsof je de bekende boeken van Bram Stoker of Mary Shelley bij het licht van een enkele kaars aan het lezen bent.
Natuurlijk speelt de geschifte vocale aanwezigheid van King Diamond een behoorlijk grote rol. De manier waarop zijn vocalen in de mix staan, is op geen enkele andere Diamondplaat zo geslaagd als hier, vind ik. Niet teveel op de voorgrond, maar ook weer niet helemaal begraven in de mix. En dan zijn er nog die gekke echoeffecten die hem soms laten klinken als een psychotische stem in het hoofd. In Nightmare bijvoorbeeld waar hij op het eind ' you are insane' op een kinderachtige pestkoppen manier begint te gillen. Kippenvel.
Ook één van de gitaristen, ik weet nog steeds niet wie wie is, ligt wat achter in de mix. Dat geeft extra kracht aan het spookachtige karakter. Over de solo's gesproken. Het zijn er wel heel veel, maar ze zijn dan ook echt allemaal even goed. En uitstekend getimed. Het is beslist geen raffelwerk.
Sowieso is de magistrale opbouw van vrijwel alle songs prijzenswaardig. Er is voortdurend spanning en avontuur. Vooral Night Of The Unborn is een ware achtbaanrit wat dat betreft. Het rechtlijnige Gypsy is dan ook het enige relatieve rustmoment als je het mij vraagt. Alle overige nummers zitten boordevol geweldige riffs, jankende solo's, tempowisselingen en sinistere effecten. Alleen bij het intermezzo To One Far Away mag je nog heel even naar adem happen alvorens de klassieker der klassiekers Come To The Sabbath dit demonische meesterwerk op meer dan waardige wijze afsluit.
Later on the master will join us zingt King in dit nummer. Volgens mij was hij zeker al een kleine veertig minuten aanwezig in het helse ritueel.
Don't Break The Oath is verplicht voer voor de traditioneel ingestelde metalliefhebber.
Na een rondje doorheen mijn King Diamond/Fate collectie ben ik weer terug bij Don't Break The Oath.
Ik vind hem net een tikje beter dan Melissa, maar dat kan te maken hebben met de overrompelende indruk die de plaat op me achterliet, toen ik hem voor het eerst hoorde.
Ik heb dit zo grijsgedraaid dat ik het een tijd lang niet geluisterd heb. Vandaar mijn aanvankelijke 4 sterren.
Inmiddels is het vuur weer net zo heftig opgelaaid als de hoestekening doet vermoeden. En dan vraag ik mijzelf af waarom ik het zolang stof heb laten happen. Tom Keifer zong ooit eens: you don't know what you've got till it's gone, een tegelwijsheidje, maar het is een waarheid als een koe.
De typische combinatie tussen heavy metal, neoklassieke en gothische elementen geven de muziek een bijzondere klassiek aandoende horrorlading. Alsof je de bekende boeken van Bram Stoker of Mary Shelley bij het licht van een enkele kaars aan het lezen bent.
Natuurlijk speelt de geschifte vocale aanwezigheid van King Diamond een behoorlijk grote rol. De manier waarop zijn vocalen in de mix staan, is op geen enkele andere Diamondplaat zo geslaagd als hier, vind ik. Niet teveel op de voorgrond, maar ook weer niet helemaal begraven in de mix. En dan zijn er nog die gekke echoeffecten die hem soms laten klinken als een psychotische stem in het hoofd. In Nightmare bijvoorbeeld waar hij op het eind ' you are insane' op een kinderachtige pestkoppen manier begint te gillen. Kippenvel.
Ook één van de gitaristen, ik weet nog steeds niet wie wie is, ligt wat achter in de mix. Dat geeft extra kracht aan het spookachtige karakter. Over de solo's gesproken. Het zijn er wel heel veel, maar ze zijn dan ook echt allemaal even goed. En uitstekend getimed. Het is beslist geen raffelwerk.
Sowieso is de magistrale opbouw van vrijwel alle songs prijzenswaardig. Er is voortdurend spanning en avontuur. Vooral Night Of The Unborn is een ware achtbaanrit wat dat betreft. Het rechtlijnige Gypsy is dan ook het enige relatieve rustmoment als je het mij vraagt. Alle overige nummers zitten boordevol geweldige riffs, jankende solo's, tempowisselingen en sinistere effecten. Alleen bij het intermezzo To One Far Away mag je nog heel even naar adem happen alvorens de klassieker der klassiekers Come To The Sabbath dit demonische meesterwerk op meer dan waardige wijze afsluit.
Later on the master will join us zingt King in dit nummer. Volgens mij was hij zeker al een kleine veertig minuten aanwezig in het helse ritueel.
Don't Break The Oath is verplicht voer voor de traditioneel ingestelde metalliefhebber.
0
Cured
geplaatst: 26 maart 2014, 20:19 uur
1. Ride The Lightning - (Metallica) : 52 punten, hoogste notering nummer 1 (5x)

Een verwachte en toch wel duidelijke winnaar, deze klassieker van Metallica, hun 2e album.

Een verwachte en toch wel duidelijke winnaar, deze klassieker van Metallica, hun 2e album.
wizard schreef:
Ook in vergelijking met Metallica’s debuutalbum Kill ‘Em All is Ride the Lightning een hele stap vooruit. Dit album is veel minder afhankelijk van het trucje dat op Kill Em All nog veelvuldig werd toegepast, namelijk NWOBHM-achtige nummers op dubbele snelheid spelen. Toegegeven, op dit album staan een paar nummers die ook op het debuut hadden kunnen staan (Trapped Under Ice bijvoorbeeld). Echter, door de betere productie en het feit dat Hetfield zijn stembanden op Ride the Lightning stukken beter onder controle heeft, komen deze nummers hier veel beter tot hun recht.
Op veel andere nummers laat Metallica horen veel betere songschrijvers te zijn geworden, die bovendien durven om gas terug te nemen. Op Ride the Lightning is er ruimte voor melodie, wat de nummers ten goede komt. Hoogtepunten op dit album zijn het titelnummer, For Whom the Bell Tolls, en Creeping Death. Met The Call of the Ktulu sluit het album bovendien ijzersterk af. Een van de beste instrumentale nummers die ik ken.
Ook in vergelijking met Metallica’s debuutalbum Kill ‘Em All is Ride the Lightning een hele stap vooruit. Dit album is veel minder afhankelijk van het trucje dat op Kill Em All nog veelvuldig werd toegepast, namelijk NWOBHM-achtige nummers op dubbele snelheid spelen. Toegegeven, op dit album staan een paar nummers die ook op het debuut hadden kunnen staan (Trapped Under Ice bijvoorbeeld). Echter, door de betere productie en het feit dat Hetfield zijn stembanden op Ride the Lightning stukken beter onder controle heeft, komen deze nummers hier veel beter tot hun recht.
Op veel andere nummers laat Metallica horen veel betere songschrijvers te zijn geworden, die bovendien durven om gas terug te nemen. Op Ride the Lightning is er ruimte voor melodie, wat de nummers ten goede komt. Hoogtepunten op dit album zijn het titelnummer, For Whom the Bell Tolls, en Creeping Death. Met The Call of the Ktulu sluit het album bovendien ijzersterk af. Een van de beste instrumentale nummers die ik ken.
0
Cured
geplaatst: 26 maart 2014, 20:25 uur
Morgen beginnen we met....1985. Zal het weer een topjaar worden of wordt het niveau niet vastgehouden ?
0
Cured
geplaatst: 27 maart 2014, 06:39 uur
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTztc30eBMeN10dQfv-WRYDiIuDGW0bnlwFZx-Wc27Kt-A1BXCyzQ
Plaatsing als gewoonlijk: jaar, albumtitels en de deadline, in dit geval zaterdag: 20.00 uur
Plaatsing als gewoonlijk: jaar, albumtitels en de deadline, in dit geval zaterdag: 20.00 uur
0
geplaatst: 27 maart 2014, 07:17 uur
1985:
To Mega Therion 5+
Hell Awaits 4+
Fighting For The Earth 3+
Bonded By Blood 2+
Skeptics Apocalypse 1+
Deadline: zaterdag 20.00 uur
To Mega Therion 5+
Hell Awaits 4+
Fighting For The Earth 3+