MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 5 per jaar (Metal)

zoeken in:
1983 is een jaar waar ik voor het eerst de keuze moet maken welke albums niet in mijn top-5 terecht te laten komen.
Het is bovendien een jaar waarin een aantal Franse bands met erg sterke EPs komen: H-bomb met Coupe de Métal en Sortilège met hun titelloze LP.

Voor 1983 heb ik 3 albums die ik 4 sterren heb gegeven: Sirens, The Law of Devil’s Land en Melissa (die ik in die volgorde punten heb gegeven). De top-5 wordt compleet gemaakt door Piece of Mind en Born Again. Helaas kunnen er maar 5 albums in een top-5, zodat Holy Diver, Tokyo Blade en Another Perfect Day geen plaatsje kunnen krijgen.

15 Melissa +3
13 Piece of Mind +1
12 Show No Mercy
10 The Law of Devil's Land +4
7 Kill 'Em All
6 Holy Diver
5 Sirens +5
2 Court in the Act
2 Born Again +2
1 Into Glory Ride
1 All for One
1 Power & the Glory

Gelieve alleen de albumtitels te vermelden (graag meequoten).

Deadline: zondag 20.00 uur

Niet de Top 5 gehaald, maar wel nog steeds prima CD's:

Show No Mercy
Sirens
Bark At The Moon
Balls To The Wall

1983:

18 Melissa +3
17 Piece of Mind +4
15 Kill 'Em All +5
12 Show No Mercy
12 Holy Diver +2
10 The Law of Devil's Land
5 Sirens
5 Pyromania
4 Court in the Act
2 Born Again
2 All For One
2 Into Glory Ride +1
1 Power & the Glory

Cured
Door een fout en miscommunicatie van mijn kant, repareer ik de de stand zelf maar even:

de stand van notbus klopt, incl. de volgende reeds gegeven punten van mijn kant

Pyromania (+5)
Holy Diver (+4)
Kill 'Em All (+3)
Court In The Act (+2)
All For One (+1)

Neem dus de stand bij notsub als uitgangspunt !

Dit is de ep van het jaar Warlord - Deliver Us (1983)

1983:

23 Melissa +5
18 Piece of Mind +1
17 Kill 'Em All +2
15 Holy Diver +3
12 Show No Mercy
10 The Law of Devil's Land
6 All For One +4
5 Sirens
5 Pyromania
4 Court in the Act
2 Born Again
2 Into Glory Ride
1 Power & the Glory

1983:

23 Melissa
20 Kill 'Em All +3
18 Piece of Mind
15 Holy Diver
14 The Law of Devil's Land +4
12 Show no Mercy
6 All for One
5 Sirens
5 Another Perfect Day +5
5 Pyromania
4 Court in the Act
3 Into Glory Ride +1
3 Power & the Glory +2
2 Born Again

1983:

25 Kill 'Em All +5
23 Melissa
22 Piece of Mind +4
18 Holy Diver +3
14 The Law of Devil's Land
14 Show no Mercy +2
6 All for One
6 Sirens +1
5 Another Perfect Day
5 Pyromania
4 Court in the Act
3 Into Glory Ride
3 Power & the Glory
2 Born Again

1983: Dit is al een lastig jaar. Voorgaande jaren was het een top vijf vullen met platen, nu het tegenovergestelde. Zoveel goede platen en maar 5 keer punten te geven... Dan toch maar gaan voor een goed Maiden album en vier ijzersterke debuten. Net buiten de prijzen vallen Loudness, Savatage, Accept, Motorhead, Def Leppard en Anvil.

29 Kill 'Em All +4
25 Melissa +2
25 Piece of Mind +3
19 Holy Diver +1
19 Show no Mercy +5
14 The Law of Devil's Land
6 All for One
6 Sirens
5 Another Perfect Day
5 Pyromania
4 Court in the Act
3 Into Glory Ride
3 Power & the Glory
2 Born Again

Vanaf dit jaar wordt het alleen maar moeilijker om 5 platen te selecteren, met 10 zou ik soms zelfs nog moeite hebben!

bennerd schreef:
Nog wat users uitnodigen

ThirdEyedCitizen, HammerHead, Eddie, eightynine, Ataloona, andnino. Op andere namen kan ik even niet komen.

Dit jaar zal ik moeten overslaan, maar Piece of Mind of Melissa mogen winnen imo.

Uitnodiging geaccepteerd Vanaf 1984 doe ik mee, voor zondag lukt me een goed overwogen lijstje niet. Al mag van mij Kill 'em All van mij winnen, favoriete Metallica hier.

1983:

30 Kill 'Em All +1
30 Melissa +5
29 Piece of Mind +4
21 Show no Mercy +2
19 Holy Diver
17 The Law of Devil's Land +3
6 All for One
6 Sirens
5 Another Perfect Day
5 Pyromania
4 Court in the Act
3 Into Glory Ride
3 Power & the Glory
2 Born Again

Nu wordt het leuk! Het thrashgeweld is nu dan eindelijk in alle hevigheid losgebarsten en bij de heavy metal beginnen de progtrekjes er steeds meer in te sluipen. Het debuut van Savatage haalt toch net niet en het zal ook nog wel tot 87 duren voor de band weer een kans krijgt in mijn top 5 te eindigen. Verder blijft het toch verrassend vinden hoe goed Loudness het blijft doen, helemaal als je het aantal stemmen op de albums van deze band vergelijkt met de andere bands bovenaan.

34 Piece of Mind +5
33 Kill 'Em All +3
30 Melissa
23 Show no Mercy +2
19 Holy Diver
10 Sirens +4
17 The Law of Devil's Land
6 All for One
5 Another Perfect Day
5 Pyromania
4 Court in the Act
4 Into Glory Ride +1
3 Power & the Glory
2 Born Again

Ahh, 1983. 3 debuutplaten van grote bands waar vooral Savatage opvalt wat mij betreft. Ik heb toch al een enorme zwak voor deze geweldige band. Ook Metallica en Slayer komen met een knaller. Toch is er hier een album wat er echt bovenuitsteekt. Piece of Mind behoort tot de albums die ik in mijn leven het allervaakst afgespeeld heb, zonder dat het ook maar een seconde verveelt. Mijn liefde voor deze plaat heb ik bij het album zelf al enige malen uitvoerig vermeld.

Tot mijn schande moet ik bekennen dat het album Melissa niet ken, maar daar moet binnenkort maar eens verandering in komen.

39 Piece of Mind +5
36 Kill 'Em All +3
30 Melissa
23 Show no Mercy
21 Holy Diver +2
17 The Law of Devil's Land
10 Sirens
8 Court in the Act +4
6 All for One
6 Another Perfect Day +1
5 Pyromania
4 Into Glory Ride
3 Power & the Glory
2 Born Again

Leuk jaar, met Iron Maiden dat er kop en schouders bovenuit steekt, wat mij betreft. Ook Satan kwam met een zeer goeie plaat; verder heb ik Metallica, Dio en Motörhead in m'n top 5 opgenomen, met eervolle vermeldingen voor Slayer en Saxon.

Cured
Dit jaar zat het dichter bij-elkar in de top 5, hoewel nrs. 4 en 5 toch wel wat achterop kwamen in verhouding. Opvallendste album van de 'minder grote' Metalbands/artist is The Law Of Devil's Land van Loudness op een 6e plek.

De top 5: (heb wat minder tijd vanavond)

Cured
5. Holy Diver - (Dio) : 21 punten

(afbeelding)

Debuutplaat van de solo-carriere van één van de beste metal/hardrock zangers volgens menige.

Cured
4. Show No Mercy - (Slayer) : 23 punten

(afbeelding)

Debuutalbum van één van werelds grootste Thrash bands.

Cured
3. Melissa - (Mercyful Fate) : 30 punten

(afbeelding)

Alweer een debuutalbum en duidelijk op nummer 3.

Dream Theater schreef:
Mercyful Fate durft in 1983 met een vorm van heavy metal te komen die zeer opzienbarend is. Evil laat dit al meteen horen want binnen een halve minuut komt er al een gitaarsolo uit je geluidsboxen rollen en er zullen nog vele volgen! Henk Sherman en Frank Denner zijn er verantwoordelijk voor en ze wisselen elkaar voortdurend af met snelle of melodieuze soli. Ook opvallend het hoge stemgeluid van King Diamond wat uitstekend past bij de stijl die de band hanteert. De band zit duidelijk qua teksten in de occulte sfeer en zanger King valt dan ook op met zijn beschildert gelaat. Absolute hoogtepunt is Satan`s Fall met veel sfeerwisselingen en geweldig gitaarwerk.

Cured
2. Kill 'Em All - (Metallica) : 36 punten

(afbeelding)

...en alweer een debuutalbum.....

Sir Spamalot@ schreef:

We kennen allemaal de geschiedenis van Metallica, die beruchte demo en die beruchte Metal Massacre I, zij hebben ook nooit achterom gekeken sindsdien. Dit album was voor velen onder ons toch een klap tegen de klop, want wie deed precies ook dat? Volgens mij niemand. Metallica heeft een trend gezet, heeft een subgenre mee in het leven geroepen. Vernieuwers? Ongeveer. Ze hebben enkel vele elementen uit de NWoBHM verfijnd, Diamond Head iemand? Wat klonk dit fantastisch dertig jaren geleden en het klinkt nog altijd vettig goed. Akkoord, de stem van James Hetfield is je dat niet maar dit leeft en vibreert.

Analyseren is niet altijd aangewezen, laat het gewoon op je af komen en geniet van deze geweldige stoot adrenaline die dit album geeft, de stapelgekke riffs en solo’s, het waanzinnige bassen van Cliff en die hoogtepunten, The Four Horsemen, (Anesthesia) Pulling Teeth wat een unieke bass-solo is, Phantom Lord, Metal Militia, enzovoort.

Cured
1. Piece Of Mind - (Iron Maiden) : 39 punten

(afbeelding)

uffing schreef:
Dit blijft toch mijn favoriete studio plaat van de IJzeren Maagd, ondanks het feit dat hier een tweetal mindere nummers opstaan (Die With You Boots on en Quest for Fire). De rest is zó goed dat dit ruimschoots gecompenseerd wordt. Ieder nummer bevat wel een verwijzing naar literatuur, poëzie of film. Met name Still Life is in dat opzicht intrigerend. Meneer Harris kent zijn klassiekers, maar zeker ook het meer obscure materiaal. Het slotnummer is weergaloos met een absolute hoofdrol voor Harris. Fantastisch hoe hij zijn bas met name in het eerste gedeelte bijna als lead instrument gebruikt. Pas in de finale mogen Smith en Murray echt losgaan. Ook de vocale prestatie van Dickinson verdient het om hier extra vermeld te worden.
Ook Sun and Steel wil ik toch nog even vermelden. Dat nummer heeft een wel heel erg lekker meebrul refrein.

Helemal gemist, omdat ik heel t weekend van huis was. Voor de vorm toch nog effe mijn top 5 van '83:

1. Metallica - Kill 'Em All (bijna geen uitleg nodig, awesome debuut, game-changer)
2. Dio - Holy Diver (blijft de beste metal-zanger ever)
3. Ozzy Osbourne - Bark At The Moon (een v/d beste van Ozzy)
4. Venom - At War With Satan (ze verliezen terrein, maar kon ze niet weghouden uit m'n top 5)
5. Suicidal Tendencies - Suicidal Tendencies (grappig en heel sympathiek debuutje)

Speciale vermeldingen:

Slayer - Show No Mercy (nog lekker ongepolijst)
Mercyful Fate - Melissa (wel vaak kippenvel bij deze plaat)
Iron Maiden - Piece Of Mind (toch weer een goede plaat)

Cured
1984:

5 Ride The Lightning
4 Powerslave
3 Metal Church
2 Don't Break The Oath
1 Defenders Of The Faith

Deadline: woensdag 20.00 uur

RTL is mijn duidelijke nr 1 en zou zelfs in mijn Metal Top 10 aller tijden zitten. Powerslave heb ik liever dan Piece of Mind van vorig jaar en het debuut van Metal Church vind ik ook goed, maar wel met een mindere 2e helft. Don't Break the Oath vind ik op zich een topper, maar heb moeite met de zang(stijl). Defenders is een ook een goeie Priest, maar wat mij betreft minder dan Vengeance uit 1982.

Sir Spamalot (crew)
1984:

9 Ride the Lightning +4
7 Don't Break the Oath +5
6 Metal Church +3
4 Powerslave
2 Disillusion +2
1 Defenders of the Faith
1 The Warning +1

1984 is een absoluut topjaar in Metal, niet het absolute topjaar want dat blijft 1986 voor mij. Hartverscheurend zijn mijn keuzes, mijn nummer één van 1984 en van alle tijden staat voor mij vast: het baanbrekende Don't Break the Oath van Mercyful Fate dat een verpletterende indruk op mij blijft nalaten. De andere vier quoteringen zijn onderling inwisselbaar en als ik mijn stemmen van dat jaar bekijk had ik nog vele albums kunnen opnoemen, 1986 zal een zware dobber worden voor mij. De derde van Metallica is mijn favoriet van die mannen, Metal Church brengt zijn debuut uit met die legendarische A-kant, Loudness staat op de top van zijn kunnen en Queensrÿche brengt de eerste van zijn vele “groei-albums” uit, een term die hen op het lijf is geschreven. En dan kijk ik naar de machtige albums waaraan ik geen punten heb gegeven...

1984:

14 Ride the Lightning +5
7 Don't Break the Oath
7 Metal Church +1
7 Powerslave +3
5 The Warning +4
2 Disillusion
2 Rising Force +2
1 Defenders of the Faith

Casartelli (moderator)
1984:

19 Ride the Lightning +5
10 Powerslave +3
9 The Warning +4
7 Don't Break the Oath
7 Metal Church
3 Defenders of the Faith +2
2 Disillusion
2 Rising Force
1 Night on Bröcken +1

Met een weliswaar tamelijk voorspelbare topdrie, maar zo kan ik ook een keer meedoen. Ik hoop dat we dit topic tot en met de topalbums van Fates Warning volhouden, want het debuut is maar een opvullertje.

1984:

20 Ride the Lightning +1
14 The Warning +5
10 Powerslave
7 Don't Break the Oath
7 Metal Church
7 Defenders of the Faith +4
2 Disillusion
5 Rising Force +3
2 The Last in Line +2
1 Night on Bröcken

Eindelijk kan ik ook een keer meedoen! Uiteraard Queensrÿche bovenaan, gevolgd door mijn favoriete 80s-Priest album. Daarna nog een paar aardigheden.

1984:

24 Ride the Lightning +4
17 The Warning +3
12 Powerslave +2
12 Don't Break the Oath +5
8 Defenders of the Faith +1
7 Metal Church
2 Disillusion
5 Rising Force
2 The Last in Line
1 Night on Bröcken

Keuzes, keuzes, keuzes...

Cured
Al 6 man.....dat gaat goed ! Overigens, hoe meer smaken hoe beter, dus hoop wel een beetje op verschillende stromingen aanhangers. (ook meer het brute/groffe werk qua deelnemers dus)

Een goed jaar. Een heel erg goed jaar, bedoel ik eigenlijk. Don't Break the Oath gaat er bij mij met de 5 punten vandoor. Het is dan ook de enige plaat uit dit jaar die ik op 4.5* heb staan.

1984:

27 Ride the Lightning +3
17 Don't Break the Oath +5
17 The Warning
12 Powerslave
11 Metal Church +4
8 Defenders of the Faith
4 Disillusion +2
5 Rising Force
2 The Last in Line
1 Métamorphose +1
1 Night on Bröcken

Een geweldig jaar inderdaad, zelfs een top 10 was voor 1984 een hele opgave geweest.

1984:

27 Ride the Lightning
21 Don't Break the Oath +4
17 The Warning
13 Defenders of the Faith +5
12 Powerslave
11 Metal Church
5 Rising Force
5 Disillusion +1
3 King Of The Undead +3
2 Psalm 9 +2
2 The Last in Line
1 Métamorphose
1 Night on Bröcken

Cured schreef:
Al 6 man.....dat gaat goed ! Overigens, hoe meer smaken hoe beter, dus hoop wel een beetje op verschillende stromingen aanhangers. (ook meer het brute/groffe werk qua deelnemers dus)

Dat gaat in de komende jaren wel gebeuren. Ik heb althans al wat deathmetal en black metal op de nominatie staan.

In 1984 stond dat werk nog in de kinderschoenen. To Mega Therion was een kanshebber maar moest het afleggen tegen maar liefst vijf nog legendarischere albums. Bathory's eerste is op zich goed maar niet goed genoeg om in aanmerking voor wat punten van mij te komen.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:22 uur

geplaatst: vandaag om 08:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.