MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 5 per jaar (Metal)

zoeken in:
Cured
4. Skeptics Apocalypse - (Agent Steel) : 17 punten, hoogste notering nummer 1 (2x)

(afbeelding)

jasper1991 schreef:
Energievolle plaat; knappe en spannende speedmetal waar geen betere zang voor bij te bedenken is dan de sirene van Cyriis. De teksten zouden volgens mij zo uit een DC-stripboek kunnen komen en Cyriis klinkt echt als een maniakale uitvinder van een boevenbende.
Tegelijkertijd wordt er retestrak gespeeld en los van aanjager Cyriis krijgt de gitarist mijn complimenten. Wervelende solo's worden gecombineerd met lekkere riffs..

Cured
3. Spreading The Disease - (Anthrax) : 24 punten, hoogste notering nummer 1 (1x)

(afbeelding)

Sir Spamalot schreef:
Na een mooi debuut hoor je duidelijk de vooruitgang in de nummers en dit energiek album kwam netjes uit tussen twee albums van groot voorbeeld Metallica die in 1985 geen album uitbracht. Het is een kraker met een ongelooflijk goede strakke drummer en fantastische staccato riffs. Charlie Benante is een fantastische drummer. Ook durfden ze het aan om het album niet te openen met de obligate snelheidsduivel, ze houden ze iets langer achter de hand. Het klinkt nog altijd geweldig en pure klassiekers staan hierop met de razendsnelle S.S.C. / Stand or Fall, Aftershock en het verrukkelijke Gung-Ho. Ik heb zelden een sterkere verzameling gitaarriffs gehoord dan op dit album en een Medusa boort zich onmiddellijk een vaste plaats in de hersencellen. Crimineel goed en nefast voor de geteisterde nekspieren, ik noem het “het Benante syndroom”.

De productie van dit album werd gedaan door Carl Canedy, drummer bij The Rods. Toen al durfde men klagen over het totaalgeluid, ik klaag niet want de kwaliteit van dit album overstijgt het zogezegd mindere geluid. Laat het maar rauw zoals het is, het zijn tenslotte geen slaapliedjes. Album om te koesteren.

Cured
2. Bonded By Blood - (Exodus) : 35 punten , hoogste notering nummer 1 (2x)

(afbeelding)

Met afstand op nummer 2 en net een paar punten te kort voor de hoogste tree, deze Thrash-klassieker.

Edwynn schreef:
De produktie past prima bij dit geweld. De heropgenomen versie mist een hoop oorspronkelijke energie. Bij veel oudere thrashalbums moet ik niet denken aan modernere produkties. Bonded By Blood is vuil, smerig en kwaadaardig. De gekte van vocalist Baloff illustreert dat op onnavolgbare wijze in monstertracks Piranha en het geniale Deliver Us To Evil
De tandem Holt/Hunolt was een uitstekende tandem die jarenlang op voortreffelijke wijze het hart van Exodus vormden. Op het podium en in de studio waren er geen momenten dat ze het niet meer wisten. Wel wisten ze geen maat meer met allerhande verdovende middelen, maar dat is een ander verhaal. Bonded By Blood kan rustig een thrashklassieker genoemd worden. Exodus Attack!!!

Cured
1. Hell Awaits - (Slayer) : 36 punten , hoogste notering nummer 1 ( 3x)

(afbeelding)

exodus schreef:
HELLAWAITS = KUNST! Ik denk destijds stiekem 's nachts opgenomen op een kerkhof, en alles betoverd raakte bij de heren van Slayer en zij iets compleet iets uit het dodenrijk schiepen dat nog niet echt eerder was gehoord....helsepijn! Death Metal moet wel zeer veel te danken hebben aan dit donkere, sfeervolle en compositorisch zeer sterke Thrash album. (wat een beelden roept dit album op zeg...ongelooflijk! Ben blij dat ik 'm zelfs 3 keer op vinyl heb thuis; heb ik straks in het bejaardenhuis over een flink aantal jaren ook nog wat te draaien, bijv. op m'n sterfbed wanneer Satan het wil.)

Cured
Vanaf morgen ....1986 !

Dat wordt een zware dobber, wel het jaar van de klassiekers. Master of Puppets, Reign in Blood, Peace Sells..., Orgasmatron, Doomsday for the deceiver, to Hell with the devil, Morbid visions zijn zo de eerste namen die in zie als ik een blik in mijn CD kastje werp.

Dat wordt wel een hoop concessies doen zeg, maar goed we kunnen er nog een nachtje over slapen.

Cured
[img][/img]

Plaatsing lijst als gewoonlijk: deadline woensdag 20.00 uur

Sir Spamalot (crew)
1986:

Darkness Descends +5
Rage for Order +4
Reign in Blood +3
Doomsday for the Deceiver +2
After the Fall from Grace +1

Deadline woensdag 20.00 uur

Vanaf het prille begin van deze topic dacht ik: “1986 wordt een hersenbreker”. Zovele goede platen zijn uitgekomen in dat jaar, dat mijn favoriete jaar zal blijven in mijn favoriete decennium. Misschien analyseer en pieker ik te veel, mijn keuze bevat vijf monsterplaten, gekozen op basis van mijn stemmen. Darkness Descends van Dark Angel staat op nummer één, ex-aequo met Rage for Order van Queensrÿche en Reign in Blood van Slayer. Darkness Descends is één van die iconische Thrash platen en naar mijn gevoel een betere plaat dan het even iconische Reign in Blood, het bevat betere songs maar heeft die geweldige productie niet. Het zijn drie prachtplaten. Doomsday for the Deceiver van Flotsam and Jetsam is weer één van die machtige debuutplaten, After the Fall from Grace van Savage Grace is nog een inzending van mij geweest in Het Metal Album van de Week. Geen Master of Puppets? Geen Somewhere in Time? Geen Crimson Glory? Geen The Dark? Geen ...? Wat wil je? Het is 1986!

Cured
1986:

7 Reign In Blood +4
5 Darkness Descends
5 Master Of Puppets +5
3 Rage for Order
3 Peace Sells....But Who's Buying ? +3
2 Doomsday for the Deceiver +1
2 Epicus Doomicus Metallicus +2
1 After the Fall from Grace

De eerste 3 albums stonden wel vast ; de andere 2 heb ik gekozen uit de rest van 1986, maar stonden/staan minder 'vast'.

1986:

9 Reign In Blood +2
6 Rage for Order +3
6 Epicus Doomicus Metallicus +4
5 Somewhere In Time +5
5 Darkness Descends
5 Master Of Puppets
3 Peace Sells....But Who's Buying ?
2 Doomsday for the Deceiver
1 Game Over +1

Dit was alweer een erg moeilijk jaar om sléchts vijf albums uit te kiezen. De punten hadden zo nog naar Metallica, Savage Grace, Kreator, Megadeth etc. etc. kunnen gaan. Wat mij betreft dus een topjaar voor metal. Een topplaat van Maiden, een goede tweede plaat van Queensrÿche en een prachtig debuut van Candlemass zijn toch wel de uitschieters voor mij. Ben benieuwd hoe veel er nog bij komt, aangezien de eerste drie lijstjes nu al veel verschillende opties geven.

1986:

10 Somewhere In Time +5
9 Darkness Descends +4
9 Reign In Blood
7 Master Of Puppets +2
6 Rage for Order
6 Epicus Doomicus Metallicus
6 Peace Sells....But Who's Buying ? +3
1 Awaken The Guardian +1
1 Game Over

Wat mijn voorganger ook al conludeert: 1986 was een jaar met veel te veel (persoonlijke) klassiekers om tot goede keuzes te komen. Want ik heb het hier nog niet eens over Orgasmatron, Remnants Of War, The Only Safe Place, Cause For Alarm of Crimson Glory. Mijn keuze is dan ook tot stand gekomen met het geweer tegen het hoofd.

Casartelli (moderator)
bzg

Casartelli (moderator)
1986:

13 Somewhere In Time +3
12 Master Of Puppets +5
10 Rage for Order +4
10 Reign In Blood +1
9 Darkness Descends
6 Peace Sells....But Who's Buying ?
3 Awaken The Guardian +2
1 Game Over

Na alle jubelverhalen vind ik het eigenlijk een beetje corvee dit jaar. Master of Puppets is minder dan Ride the Lightning, Rage for Order minder dan The Warning (om maar niet over de opvolger te beginnen!), Somewhere in Time veel minder dan Powerslave... nouja, misschien ben ik toch gewoon te weinig metalhead voor dit topic.

aslan (crew)
ik ben hier nieuw bij dit spelletje, maar ik ga 'ns een poging doen:

1986:

15 Reign In Blood +5
13 Somewhere In Time
12 Master Of Puppets
10 Rage for Order
9 Darkness Descends
4 Game Over +3
4 Convicted +4
3 Awaken The Guardian
2 Split Image +2
1 Hart Gore +1

een goei jaar, vooral voor Slayer, dat blijkt nog steeds... verder vond ik het debuut van Cryptic Slaughter een van de betere albums toendertijd, en het staat nog steeds zijn mannetje tussen al die grote namen - Game Over van Nuclear Assault en Split Image van Excel zijn van hetzelfde kaliber... Merciful Fate had ook nog wat goeds dat jaar, en die trage doom-mannen van Saint Vitus ook, toch wil ik een bandje dat nog al 'ns in de vergeethoek geraakt met een +1 nomineren: het Nederlandse Gore, die dat jaar Hart Gore uitbrachten

met dank aan Cured om dit topic onder mijn aandacht te brengen

1986:

Een absoluut top jaar en eigenlijk onmogelijk om een top 5 samen te stellen, hoewel mijn 1 en 2 van dat jaar al vast staat sinds 31-12-1986. Naast al het thrash geweld ook een uitstekend jaar voor de shredders onder ons, met Malmsteen, Chastain, MacAlpine, Racer X en Vicious Rumors.

17 Somewhere In Time +4
15 Rage for Order +5
15 Reign In Blood
12 Master Of Puppets
9 Darkness Descends
4 Game Over
4 Doomsday for the Deceiver +2
4 Convicted
3 Project: Driver +3
3 Awaken The Guardian
2 Split Image
1 Ruler Of The Wasteland +1
1 Hart Gore

1986:

20 Rage for Order +5
20 Somewhere In Time +3
15 Reign In Blood
12 Master Of Puppets
9 Darkness Descends
10 Epicus Doomicus Metallicus +4
4 Game Over
4 Doomsday for the Deceiver
4 Convicted
3 Project: Driver
3 Awaken The Guardian
2 Split Image
2 Trilogy +2
1 Crimson Glory +1
1 Ruler Of The Wasteland
1 Hart Gore

Enorm sterk jaar. Plaatsen 2, 3 en 4 zijn inwisselbaar.

Yes, we were living in the golden years: Epicus Doomicus Metallicus, Peace Sells....But Who's Buying ?,
Doomsday for the Deceiver, Somewhere in Time, Graceful Inheritance, Fatal Portrait, Hymn To Abramelin en The Ultimate Sin maken het in de breedte al een goed jaar. Krakers van Slayer, Metallica en Queensryche lagen zeer vaak op de draaitafel hier. Crimson Glory's debuut was ook machtig imposant en ik heb altijd een zwak gehad voor de maniakale worstelaar onder de metal zangers: Nasty Ronnie. Powerslam!

1986:

25 Rage for Order +5
20 Somewhere In Time
18 Reign In Blood +3
16 Master Of Puppets +4
10 Epicus Doomicus Metallicus
9 Darkness Descends
4 Game Over
4 Doomsday for the Deceiver
4 Convicted
3 Crimson Glory +2
3 Awaken The Guardian
2 Split Image
2 Trilogy
1 Ruler Of The Wasteland
1 Hart Gore
1 Indulgence +1

Zeer lastig dit, erg sterk jaar. Metallica natuurlijk bovenaan, F & J met een super debuut, Saint Vitus weer een heerlijke plaat, Candlemass mag niet ontbreken met hun entree en dan mag Maiden het laatste plekje vullen ten koste van Dark Angel, Megadeth, King Diamond, Queensryche, Slayer, Kreator, Motorhead en Tankard. Wat een slagveld....

1986:

25 Rage for Order
22 Somewhere In Time +1
21 Master Of Puppets +5
18 Reign In Blood
12 Epicus Doomicus Metallicus +2
9 Darkness Descends
8 Doomsday for the Deceiver +4
4 Game Over
4 Convicted
3 Born Too Late +3
3 Crimson Glory
3 Awaken The Guardian
2 Split Image
2 Trilogy
1 Ruler Of The Wasteland
1 Hart Gore
1 Indulgence

1986:

25 Rage for Order
25 Somewhere In Time +3
23 Master Of Puppets +2
18 Reign In Blood
12 Epicus Doomicus Metallicus
12 Doomsday for the Deceiver +4
11 Peace Sells....But Who's Buying ? +5
9 Darkness Descends
5 Game Over +1
4 Convicted
3 Born Too Late
3 Crimson Glory
3 Awaken The Guardian
2 Split Image
2 Trilogy
1 Ruler Of The Wasteland
1 Hart Gore
1 Indulgence

Twin gitaar rules in 86. Megadeth, Flotsam & Jetsam, Iron Maiden, Metallica, Nuclear Assault.
En er wordt allemaal op gezongen. Dat het steeds bruter moest , ja, snap dat wel, maar kan daar niet altijd in mee. Van Halen en DLR hadden ook een leuk plaatje bij de weg.

1986:

30 Somewhere In Time +5
25 Rage for Order
25 Master Of Puppets +2
21 Reign In Blood +3
12 Epicus Doomicus Metallicus
12 Doomsday for the Deceiver
12 Peace Sells....But Who's Buying ? +1
9 Darkness Descends
5 Game Over
4 The Dark +4
4 Convicted
3 Born Too Late
3 Crimson Glory
3 Awaken The Guardian
2 Split Image
2 Trilogy
1 Ruler Of The Wasteland
1 Hart Gore
1 Indulgence

Man, wat een jaar. Wederom mijn vrienden van Maiden op 1, die met een gedurfde, maar uitstekende plaat op de proppen kwamen. Daarnaast de grote namen met knallers van platen. Toch moet ik hier een lans breken voor het geweldige The Dark van Metal Church. Zeer opvallend dat niemand van jullie deze tot nu toe punten heeft gegeven. Foei! Maar ja, het was dan.ook een topjaar he.

Komt waarschijnlijk omdat The Dark toch wat tegenvalt vergeleken met het briljante debuut. Bij mij haalt het album het ook net niet, mede ook door al het andere geweldige thrashplaten. Het laatste album van Fates Warning met John Arch is zeker een waardig afscheid, maar toch net niet goed genoeg om het beste album van Iron Maiden van de eerste plaats te houden.

1986:

35 Somewhere In Time +5
25 Rage for Order
25 Master Of Puppets
21 Reign In Blood
15 Epicus Doomicus Metallicus +3
12 Peace Sells....But Who's Buying ?
10 Darkness Descends +1
8 Awaken The Guardian +4
5 Game Over
4 The Dark
4 Convicted
3 Born Too Late
3 Crimson Glory
2 Split Image
2 Trilogy
2 The Force +2
1 Ruler Of The Wasteland
1 Hart Gore
1 Indulgence

Erg sterk jaar. Uiteindelijk is Darkness Descends net buiten mijn top-5 gevallen, en heb ik een tijdje zitten puzzelen om de albums die ik wél in de top-5 wilde hebben, op de juiste plek te zetten.

1986:

40 Somewhere In Time +5
27 Master Of Puppets +2
25 Rage for Order
24 Reign In Blood +3
15 Epicus Doomicus Metallicus
12 Peace Sells....But Who's Buying ?
11 Darkness Descends +1
8 Awaken The Guardian
5 After the Fall from Grace +4
5 Game Over
4 The Dark
4 Convicted
3 Born Too Late
3 Crimson Glory
2 Split Image
2 Trilogy
2 The Force
1 Ruler Of The Wasteland
1 Hart Gore
1 Indulgence

40 Somewhere In Time
29 Reign In Blood +5
27 Master Of Puppets
25 Rage for Order
15 Peace Sells....But Who's Buying ? +3
11 Darkness Descends
8 Awaken The Guardian
5 After the Fall from Grace
5 Game Over
4 Orgasmatron +4
4 The Dark
4 Convicted
3 Born Too Late
3 Crimson Glory
2 Split Image
2 Trilogy
2 The Force
2 Turbo +2
1 Ruler Of The Wasteland
1 Hart Gore
1 Indulgence
1 Seventh Star +1

Cured
Wie mis ik nog behalve AOVV.....? In in ieder geval bennerd !

43 Somewhere In Time +3
32 Master Of Puppets +5
29 Reign In Blood
25 Rage for Order
15 Peace Sells....But Who's Buying ?
19 Epicus Doomicus Metallicus +4
11 Darkness Descends
10 Awaken The Guardian +2
6 After the Fall from Grace +1
5 Game Over
4 Orgasmatron
4 The Dark
4 Convicted
3 Born Too Late
3 Crimson Glory
2 Split Image
2 Trilogy
2 The Force
2 Turbo
1 Ruler Of The Wasteland
1 Hart Gore
1 Indulgence
1 Seventh Star

43 Somewhere In Time +3
34 Reign In Blood +5
31 Master Of Puppets +4
26 Rage for Order +1
13 Darkness Descends +2
8 Awaken The Guardian
5 After the Fall from Grace
5 Game Over
4 Orgasmatron
4 The Dark
4 Convicted
3 Born Too Late
3 Crimson Glory
2 Split Image
2 Trilogy
2 The Force
2 Turbo
1 Ruler Of The Wasteland
1 Hart Gore
1 Indulgence
1 Seventh Star

En zo klopt alles weer...

46 Somewhere In Time +3
34 Reign In Blood
36 Master Of Puppets +5
26 Rage for Order
23 Epicus Doomicus Metallicus +4
13 Darkness Descends
10 Awaken The Guardian +2
6 After the Fall from Grace +1
5 Game Over
4 Orgasmatron
4 The Dark
4 Convicted
3 Born Too Late
3 Crimson Glory
2 Split Image
2 Trilogy
2 The Force
2 Turbo
1 Ruler Of The Wasteland
1 Hart Gore
1 Indulgence
1 Seventh Star

Cured
Bedankt Jasper.

Laten we met zijn allen er even op letten dat je BZ of 'Bezig' neerpent als je jouw punten wilt geven, want dat voorkomt verkeerde telling/stand e.d.

Cured
Man of 17 al...het wordt steeds drukker en dat is goed.

Hm, toch wel een verrassende tussenstand. Mooi dat 'Epicus Doomicus Metallicus' het zo goed doet!

Gast
geplaatst: vandaag om 12:57 uur

geplaatst: vandaag om 12:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.