MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song Top 10 per jaar

zoeken in:
Mooie lijst tot nu toe. Al 2x iets uit mijn lijst: mijn nummer 8 (Muddy Waters) en 15 (So What). Verder heb ik andere nummers van Nina Simone, Ray Charles en Elvis. Wie weet komt daar nog wat van langs.

Leuk die singletjes Rudi S!

Rudi S schreef:
(quote)

Al in de Goliath geweest.
Jazeker, en nu in de rij bij de Speed of Sound .

Nina Simone had ik volgens mij op zes. Van Elvis had ik een ander nummer en Blueberry Hill en Manish Boy scoren rond plek vijftig. Enkel met Eddie heb ik bar weinig.

13/14. James Brown With The Famous Flames - Please, Please, Please

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/b/b2/PleasePleasePlease.jpg/220px-PleasePleasePlease.jpg

Punten : 57
Nom : thelion bikkel2 west Film Pegasus
Nr. 1 van : niemand

Ook 57 punten voor James en dus ook een onbedreigde positie in de eindlijst.
Het is een lied wat ik zo een 10 zou geven maar toch bij mij is afgevallen.

Wat een heerlijke soul / R&B klassieker vele zullen de Apollo versies in het hoofd hebben maar deze studioversie mag er ook zijn.
James zong eigenlijk gewoon of hij op het podium stond, de felheid doet misschien wel een beetje denken aan “vriend” Little Richard, prachtige koortjes van die vlammetjes.
Geweldige muziek!

Top !! Die James was zijn tijd wel vooruit zeg !

12. Chuck Berry - Roll over Beethoven

http://assets.rollingstone.com/assets/images/list/b6acb27712760ebb152fecead53cb5be690a16ad.jpg

Punten : 59
Nom : west Film Pegasus laxus11 Renoir zaaf Rudi S

De klassiekers blijven komen, deze kwam eerst in 1956 op het toen fameuze Chess label uit.

Berry’s zusje speelde altijd klassiek(ers) op de piano en daarop schreef Chuck dit nummer , in zijn gedachte draaide die klassieke componisten zich in het graf om als ze zijn rock & roll zouden horen: “roll over Beethoven and tell Tchaikovsky the news”!
In die tijd dachten vele nog dat R&R een vroege dood zou sterven, maar juist mede door dit soort heerlijke liedjes (langere hoeft een goede tune niet te duren) staat de rock & roll nu nog fier overeind.
Geweldige pionier.

zaaf
zo, eindelijk weer es rustig thuis.
mooie top tot dusver rudi, dat doe je goed.

zaaf schreef:
zo, eindelijk weer es rustig thuis.
mooie top tot dusver rudi, dat doe je goed.

En wij ook !

Smaakvol ingericht Rudi. Tof die afbeeldingen van de platen en goede verhalen. Top !

Zo dat gaat lekker zeg. Mijn nummer 5 Chuck Berry en mijn nummer 7 James Brown. Let ook op de uitspraak van 'Beethoven' door Chuck Berry: heerlijk!

En de dag dat ik mijn lijstje had ingeleverd bij Rudi, was ik in Amsterdam bij Second Life Music en vond daar een prachtverzamelaar met hele oude (veelal jaren '50) soul / R&B met daarop Please, Please, Please (in mono natuurlijk).

Inderdaad leuk om dit te volgen zo. Thnx Rudi.

Ik hoop alleen nog op Perez, Hank en Ravi

Cash, Miles hopelijk ook nog een x, maar bijv. Link Wray zou ook wel gaaf zijn.

Hé Link Wray heb ik op 14: geweldig nummer. Maar wat te denken van Ne Me Quittez Pas van Jacques Brel? Daar hoop ik echt op.

Die komt zeker nog!

Die heb ik ook west ! Alleen niet bij de laatste 10.
Desalnietemin.......hoop dat ie er bij zit.

11. Link Wray - Rumble

http://cdn.discogs.com/6Ppl3EaBnEvS-QIf1VOxY3EVZjo=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb()/discogs-images/R-2293990-1275042112.jpeg.jpg

Punten : 60
Nom : J.J. Wever bikkel2 zaaf herman west Rudi S

In het laatste lijstje ingeleverde lijstje (J.J.Wever) waren 19 punten voor onze gitaarhero gereserveerd en dus een geweldige klasering voor Rumble.
Toen in 1977 dat album van Robert Gordon met Link Wray uitkwam werden hier en daar wel wat wenkbrauwen op getrokken, Link wie?
Toch had de gitarist Link Wray al minstens 1 klassieker op zijn naam staan en wel Rumble.

Rumble kreeg een radio-ban omdat de titel verwees naar benden gevechten.
Rumble is een coole instrumental met voor die tijd opvallende effecten als distortion en feedback.
Toch een mooie pionier en wat voor een nummer.

Misschien heeft de clip niet de hoogste geluidskwaliteit, maar die clip past gewoon perfect bij het nummer.

west schreef:

Leuk die singletjes Rudi S!

Ah, ja daar is natuurlijk prachtige 45 toeren afbeeldingen voorhanden, geweldig.

Wat een mooie editie toch

Link Wray, zijn tijd ver vooruit! Gave clip ook, kende ik nog niet.

Blijkbaar is dit het eerste nummer met power chords.

Tof nummer al had ik hem niet

Jaaaaa !!!!.....te gek nummer. Ook al zo vooruitstrevend.
Had van mij nog wel wat hoger gemogen, maar te gek dat ie er bij staat.
Mooi hoor die 50's en wat een toplijst zeg.
Ik stapte er wat huiverig in, veel gehoord en echt geweldige dingen ontdekt.
Mij benieuwen of we nog wat muziek voor de 50er jaren gaan tegenkomen.

bikkel2 schreef:

Mij benieuwen of we nog wat muziek voor de 50er jaren gaan tegenkomen.

Mijn 1e kennismaking met Link Wray was ook in 1977 met het hitje Red Hot. Een samenwerking met Robert Gordon. Een beetje Dr. Feelgood achtige song.
Toen nog geen flauw benul dat de man al zo lang bezig was.
Rumble ken ik overigens pas een jaar of 5.

10. Elvis Presley – Jailhouse rock
http://www.fabcoolstuff.co.uk/epcd2.jpg

Punten : 61
Nom : laxus11 west Renoir DjFrankie Rudi S

Leiber en Stoller liedje destijds toch een begrip in de muziekwereld.
Het liedje uit 1957 was gekoppeld aan de gelijknamige film uit dat zelfde jaar.
Het zou overigens niet Elvis laatste filmlied zijn.

Dit is alweer het 2e Elvis liedje in onze lijst en weer een heerlijke rocker.
De “goofy” tekst wordt door Elvis gezongen als of het een smerige bad ass rock & roller is en het swingt als de neten, de korte gitaarsolo si natuurlijk van de meesterlijke Scotty Moore.

De clip is natuurlijk ook een klassieker.

Mijn hoogst genoteerde Elvis nummer, Een van z'n beste nummers vind ik

Ik ben gegaan voor Heartbreak Hotel. Dat vind ik echt zo lekker sleazy voor die tijd.
Maar natuurlijk is dit ook een classic. Idd een hele gave clip. Geeft het ook een extra dimensie.
Ook de film is best aardig, zeker in vergelijking met al die zoete shit die er na kwam
Deed de reputatie van Elvis de rocker weinig goeds.

Zeker een classic dit, maar mist toch het raffinement en de spanning van Heartbreak Hotel en Mystery Train. Pas toen ik die nummers hoorde begon ik te snappen wat er zo geweldig aan Elvis zou kunnen zijn, dat heb ik hier eigenlijk nooit mee gehad (alhoewel het zeker wel een leuk nummer is).

Mijn naam is nog maar weinig voorbijgekomen! Desalniettemin een mooie lijst hoor. Veel materiaal dat bij mij tussen de veertig en tachtig scoort (Link Wray, James Brown, deze Chuck). Ik heb zojuist even naar mijn lijstje gekeken en ik mis nog negen hele essentiële nummers. Ik kan er dus neem ik aan vanuitgaan dat ik vanaf nu bij elk nummer getagged wordt Rudi .

9. The Isley Brothers - Shout (Part 1 & 2)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/d/df/Isleyshoutsong.gif/220px-Isleyshoutsong.gif

Punten : 63
Nom : thelion nelis Edgar18 bikkel2 Rudi S

Shout schommelde een beetje tussen net onder de top 3 en de middenmoot hert is uiteindelijk toch een fraaie 9e plek geworden.

Shout uit 1959 is geschreven door The Isley Brothers en opgesplitst in deel 1 (a kant single) en het nog pittigere deel 2 (b kant sinle).
Mijn nummer 4, oh boy wat is dit een mooi nummer en wat ben ik intussen toch wel verkikkerd op al die prachtige zwart wit filmpjes.
Shout blinkt niet alleen in vocale pracht maar ook vooral in dynamiek, epische tempo wisselingen, dit is geen lied, dit is een party.

Link Wray (!!!) en Elvis' briljante Jailhouse Rock: dat was toch wat voor 1957 hoor. Gaat lekker zo.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:22 uur

geplaatst: vandaag om 07:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.