MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song Top 10 per jaar

zoeken in:
Geweldig nummer, viel helaas net buiten mijn lijstje

Sowieso wel een bijzondere groep The Isley Brothers, ze bestaan nog steeds al is alleen Ronald Isley nog over van het drietal uit de clip.

Shout !!! Ik schreeuw het bijna uit van plezier.
Topsong.

Hoop nog op wat folk, chanson en jazz......maar verder bijzonder weinig te klagen.

Nog geen nummers uit mijn top 20 . En heb totaal geen obscure smaak op dit gebied.

8. Leadbelly - Where Did You Sleep Last Night

http://thekey.xpn.org/aatk/files/2014/05/archive-lead-belly-006.jpg

Punten : 74
Nom : DJfrankie zaaf Dwejkk_ laxus11 Rudi S
Nr. 1 van : DjFrankie zaaf Rudi S

Drie keer op de eerste plaats voor een lied uit 1944, na anderhalve week stond deze nog op de 1e plaats.
Natuurlijk ook bekend van Nirvana (This song is by my favorite performer), maar deze diepe intense blues song is in de Leadbelly versie ook een juweel.
Het oirgineel (ook wel In the pines genoemd) stamt ergens uit de periode van de 1e wereldoorlog.
Leadbelly is bekend als Blues artiest maar heeft zeker ook een groot invloed op de na hem gekomen generatie folk artiesten.

Liedje over overspel en dat loopt bij deze held nooit goed af.
Wat een stem had die man, dit zijn toch de liedjes waar een Nick Cave jaloers om moet zijn geweest.
Zonder de Bikkel regel had hij nog wel een paar keer in mijn top kunnen staan.

zaaf
oeps... dan is deze held wel wat te ver weggezakt. maar hij staat erin, en dat hoort.

7. Screaming Jay Hawkins - I Put a Spell On You

http://2.bp.blogspot.com/-55ojlqq7pP4/UtRtJW-YOAI/AAAAAAAAQI4/fuvVNzW26Ww/s1600/Screamin%2527+Jay+Hawkins+-+I+Put+A+Spell+On+You_Single_7%2527_CaraB_Orq.+dirigida+por+Leroy+Kirkland.jpg

Punten : 75
Nom : J.J. Wever luigifort west zaaf bikkel2 Rudi S
Nr. 1 van : niemand

1 puntje meer dan de nummer 8 en hadden wij op 8 mijn nummer 1 dit was mijn nummer 2.
Nog zo’n lied wat door andere (CCR in NL) beroemder is geworden.
I put a spell on you , door Jay Hawkins in 1955 geschreven en opgenomen, was eerst een liefdesliedje.
De versie uit 1955 (er bestaat wel een her uitgebrachte uitgave) is daarna in 1956 opnieuw opgenomen en als single uitgebracht.
Tijdens de losbandige opname werd het lied zo verknipt en hebben wij nu deze prachtige versies.

Al vanaf dat geweldige intro en het invallen van die sinistere stem is dit een winaar.
Er is een prachtige sax en een luie begeleiding , maar Jay claimt met zijn fantastische vocalen de hoofdrol.

Dit is trouwens de genoemde 1955 versie.

Twee hele mooie weer. Deze van Leadbelly over het hoofd gezien.
Wel een andere van hem opgenomen.
Screamin' Jay is een zekerheidje natuurlijk.
Crreedence maakte er goede sier mee en ook Bryan Ferry nam het op zijn geheel eigen manier op.

En vergeet nog een hele mooie versie niet: I Put A Spell On You van Nina Simone.

CCR vind ik nog steeds de beste versie maar die van Jay Hawkins is ook geweldig.

west schreef:
En vergeet nog een hele mooie versie niet: I Put A Spell On You van Nina Simone.

Tuurlijk........ thanx voor de aanvulling west !

Je bent al vroeg in de mood west !

Je kunt slechter de dag beginnen.

6. Buddy Holly – Peggy Sue

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/6a/Buddy_Holly_Peggy_Sue_Coral.jpg

Punten : 76
Nom : Nelis laxus11 DjFrankie Dwejkk_ Renoir Rudi S
Nummer 1 van: nelis

Weer een puntje meer en U dacht toch niet dat Buddy Holly zou gaan ontbreken?
Ook weer een geweldige artiest die veel te vroeg gestorven is (The day the music died ; Don McLean American Pie 1971).

Peggy Sue stamt uit 1957, 2 jaar voor het fatale vliegtuig ongeluk.
Prachtig nummer, contrabas en die heerlijke rollende drums en Buddy Holly op zang en gitaar.
Mooie achtergrondvocalen en zelfs een gitaarsolo.
Wat had Buddy toch ook een fantastische stem.
Gelukkig heeft Buddy Holly nog een behoorlijke discografie nagelaten zodat wij nog steeds van zijn muziek kunnen genieten.

Mijn nummer 4, geweldig nummer nog steeds

Mijn nummer 32, lekker nummer nog steeds.

The late Buddy. Ik heb een andere, maar dit is ook weer een terechte notering.
Hoop nog op Pete Seeger, Brubeck en Johnny Cash zal zeker nog gaan mee doen.
Miles en wellicht nog een keertje Elvis.
En what about the Everly's ?

bikkel2 schreef:
en wellicht nog een keertje Elvis.

Hopelijk in de hoogste regionen van de lijst zodat hij morgen mooi geëerd word op zijn 38st sterfdag.

zaaf
bikkel2 schreef:
En what about the Everly's ?

Daar zal ook zeer verspreid op gestemd zijn. Op mijn topper van hen verwacht ik niet veel medestemmers....

5. Dave Brubeck Quartet - Take 5

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/1e/45_label_for_%22Take_Five%22.jpg

Punten : 84
Nom : dwejjk bikkel2 Film Pegasus laxus11 zaaf herman
Nummer 1 van: Dwejkk_

Weer een sprongetje in punten maar goed het is ook de top 5.
Wat een meesterlijke muziek toch weer, dit vind ik toch een hele mooie lijst geworden.
Dit nummer uit 1959 kent natuurlijk die legendarische opening en verder een lekkere drive.
Prachtig solowerk van de componist Paul Desmond op altsax ook nog een drumsolo en dan natuurlijk de meester op piano.

Take five werd de bestverkochte Jazz single en duikt natuurlijk regelmatig op in diverse televisieprogramma’s.

Wat vond componist Desmond er zelf van: "Toen ik Take Five componeerde, dacht ik dat het een stuk was om in de prullenmand te gooien, en na het te hebben uitgegeven, dacht ik voldoende copyright te zullen ontvangen om een oud Mark Ronson-scheerapparaat te kunnen kopen." Paul Desmond stond overigens al zijn auteursrechten af aan het Rode Kruis.

Hier trouwens ook een fraaie live uitvoering, waarbij de drumsolo vervangen is door een pianosolo.

Ik heb Blue Rondo a La Turk, die vind ik mooier. Take Five is een beetje.... afgezaagd.... (maar blijft leuk!)

Ik draai op dit moment Kind of Blue en So What vind ik toch wel een pakje boter beter dan Take Five. Just my immagination.

Ben niet zo'n liefhebber van Jazz maar dit nummer is meesterlijk.

Beste jazz nummer dat ik ken.

Ah Lead Belly, Peggy Sue en Take Five

Bij het volgende nummer gaan wij over de 100 punten

Toch wel bijzonder zo'n Dave Brubeck. Best aardig enzo maar bij hele lange na niet het niveau van So What, Blue Train of Autumn Leaves om maar eens wat grote klassiekers te noemen.

Nou ja dat zijn meerdere mensen hier niet mee eens

Had 3 andere van Buddy Holly/Crickets

Johnny Cash zal toch nog wel komen!?
Verder Johnny B Goode en Ne Me Quitte Pas, en dan nog een Elvis?

johan de witt schreef:

Johnny Cash zal toch nog wel komen!?
Verder Johnny B Goode en Ne Me Quitte Pas, en dan nog een Elvis?

Da's ook wat ik nog verwacht........ Al zie ik liever Sam Cooke met of zonder The Soul Stirrers nog voorbij komen dan Brell.......

20. Ray Charles - What I'd Say (xxx)
19. Fats Domino - Blueberry Hill (67)
18. Nina Simone - My Baby Just Cares For Me (05)
17. Miles Davis - So What (02)
16. Elvis Presley - Mystery Train (xxx)
15. Eddie Cochran – Summertime Blues (xxx)
14. Muddy Waters - Mannish Boy (64)
13. James Brown With The Famous Flames - Please, Please, Please (50)
12. Chuck Berry - Roll over Beethoven (91)
11. Link Wray - Rumble (138)
10. Elvis Presley – Jailhouse rock (28)
09. The Isley Brothers - Shout (Part 1 & 2) (11)
08. Leadbelly - Where Did You Sleep Last Night (73)
07. Screaming Jay Hawkins - I Put a Spell On You (129)
06. Buddy Holly – Peggy Sue (117)
05. Dave Brubeck Quartet - Take 5 (96)

Gokje voor de top vier:

04. Billie Holiday - Strange Fruit
03. Johnny Cash - I Walk The Line
02. Chuck Berry - Johnny B. Goode
01. Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas

Ondanks dat ik hem zelf pas op 73 heb staan ben ik wel heel blij dat Lead Belly het gehaald heeft. Grootste teleurstelling (want ik ga er vanuit dat ze niet meer komen), geen Robert Johnson en Hank Williams. Wat mij betreft twee van de belangrijkste pioniers en grondleggers voor de muziek zoals wij die vandaag de dag kennen. Ook Sinatra mag eigenlijk absoluut niet ontbreken maar ik vrees toch het ergste... Maar, nog vier te gaan . Waarvan er drie wel bijna vast staan maar wat wordt die vierde...

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:45 uur

geplaatst: vandaag om 05:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.