MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song Top 10 per jaar

zoeken in:
Fout in 1999: 7. Han van Eijk met Leef

Op 16 september 1999 begon een programma dat de tv-wereld zou veranderen: Big Brother. NIet meer dan een hoop mensen in één huis waar de kijker dan op zit te zien. Het werd een razend succes en spreidde zich uit naar buiten Nederland. De show had ook een titelsong: Leef. Dat werd gezongen door Han van Eijk. Een zanger die vooral achter de schermen actief was met inzingen van jingles, achtergrondzang en commercials.

Op de B-kant stond 'Big Brother' op melodie van Tol Hansse's hit 'Big City'. Het werd gezongen door de bewoners van Big Brother. Die ironisch genoeg op deze manier een hit scoorden waar andere grote artiesten nog maar van konden dromen. Leef kwam binnen op nr 2 in Nederland waar het 4 weken bleef staan. Het nummer geraakte niet voorbij R. Kelly. Heeft die man toch nog iets goed gedaan... Geen hit in Vlaanderen. Wel met de cover door Mozaïek met De Kreuners frontman Walter Grootaers (ook presentator van het programma). Die versie stond in Vlaanderen 7 weken op nr 1.

Ceasar schreef:
Hier is niet een vocoder gebruikt. Die vergissing wordt vaak gemaakt. Op dit nummer is softwarematig de toonhoogte van sommige gezongen klanken veranderd. Dat gebeurt vaker dan je denkt, bv. wanneer een zanger/es een bepaalde toonhoogte niet haalt. Maar dan wordt het zo gedaan dat het niet opvalt.
Een vocoder is een soort synthesizer die door bv. de stem wordt aangestuurd. "Die Roboter" van Kraftwerk is daar een goed voorbeeld van. Peter Frampton gebruikte een Talkbox. Dat is weer iets anders. Daarbij neemt de muzikant een slang in zijn/haar mond en vervormt met de mond de klank.

Helemaal juist dit, het nummer van Cher staat bekend als zo'n beetje de eerste hitsingle waarin er gebruik gemaakt wordt van "autotune", en dat is inderdaad niet hetzelfde als een vocoder.

Dat is dan 'fout' van mij. Bedankt in elk geval voor de verduidelijking!

Fout in 1999: 6. Eiffel 65 met Blue (da ba dee)

I'm blue, da ba dee da ba die and da ba dee da ba die da ba dee da ba die and da ba dee da ba die da ba dee da ba die da ba dee da ba die and da ba dee da ba die
I'm blue, da ba dee da ba die and da ba dee da ba die da ba dee da ba die and da ba dee da ba die da ba dee da ba die da ba dee da ba die and da ba dee da ba die

Meer hoef ik niet te vertellen om iedereen te overtuigen waarom dit nummer in deze lijst staat. Eiffel 65 is een Italiaanse Eurodance groep, al kan je dat niet uitmaken aan het refrein. De naam werd gekozen via een computerprogramma met een willekeurig woord en een willekeurig cijfer. Zelfs daar miste alle creativiteit. De groep stopte in 2005, maar is sinds 2010 terug actief.

De hit stond 5 weken op nr 1 in Nederland en 4 weken op nr 1 in Vlaanderen. In 2000 waren ze nog even te horen met Move your body om daarna in de vergeethoek te verdwijnen.

Ja Blue, Vind ik nog steeds een leuk nummer

Echt een draak van een nummer

Je bent niet goed wijs Graf

Film Pegasus schreef:
Fout in 1999: 6. Eiffel 65 met Blue (da ba dee).

En nog steeds fout, wat erg

laxus11 schreef:
Je bent niet goed wijs Graf

Jij was 6 toen dit een hit was, ik 23. Ik denk dat daar het verschil zit.

zaaf
plus dat Lex een uitgelezen smaak heeft

GrafGantz schreef:
(quote)

Jij was 6 toen dit een hit was, ik 23. Ik denk dat daar het verschil zit.

Zou het

HitClub 99 was de eerste cd die ik met mijn eigen geld kocht, en Blue mijn eerste single-cd. Ik herinner me nog dat ik ging logeren bij een tante en het singletje had meegebracht. Heb het nummer dan geloof ik vijftien keer na elkaar gedraaid, tot tante hoorndol werd en ze de stekker uittrok.

Ik sprak nog geen woord Engels maar kon toch moeiteloos de introtekst van Blue uit het hoofd opzeggen (lukt me nu nog altijd, trouwens).

Moeilijk jaar 1999
Slechts 14 deelnemers tot nu toe, met 18 punten sta je in de top 10 en met 40 punten ben je koploper.
Deze helden hebben een lijstje gemaakt:
dynamo d HugovdBos Lukas DjFrankie Arno Johnny Marr GrafGantz deric raven bikkel2 zaaf laxus11 Renoir thelion Rudi S

Fout in 1999: 5. The Poco Loco Gang met Poco Loco

Een Belgische groep dit keer met The Poco Loco Gang. Ze komen uit discotheek Poco Loco en scoorden met de hit Poco Loco. Ik hoop dat ik duidelijk ben. De groep bestond uit 2 DJ's van die discotheek, een zangeres, 2 dansers en een robot. Jawel, een robot!

De groep had maar een kort bestaan. Maar toch met wat succes. In 1999 en 2000 brachten ze in totaal een 5-tal singles uit. De eerste werd Poco Loco dat in Vlaanderen mooi op 5 weken op nr 2 stond waar het niet voorbij de mannen van The Offspring geraakte. Pretty fly voor die white guys. Ook in Nederland was het een bescheiden hit met een nr 6 notering. Ook opvolger Let's go to the party deed het goed en bescheiden succes voor Tropical Paradise en Come along. Maar al snel was de fun er af. In 2005 volgde nog een laatste single, maar zonder echt op te vallen.

Rudi S schreef:
Moeilijk jaar 1999
Slechts 14 deelnemers tot nu toe, met 18 punten sta je in de top 10 en met 40 punten ben je koploper.

Mijn lijstje volgt nog. Het blijft gelukkig niet bij foute tips. Maar moest nog wat schuiven.

Film Pegasus schreef:
(quote)

Mijn lijstje volgt nog. Het blijft gelukkig niet bij foute tips. Maar moest nog wat schuiven.

Ok , mocht het niet meer lukken, gebruik ik voor jouw wel die "foute" top 10

Oei, dat is wel erg weinig voor een donderdagmiddag, 14 stuks

Ik pas een jaartje. Werd niet erg gelukkig van de shortlist die ik probeerde te maken en heb veel andere dingen te doen dus '99 sla ik even over.

Edgar18 schreef:
Ik pas een jaartje. Werd niet erg gelukkig van de shortlist die ik probeerde te maken

Prima jaar dit, volgens mij ken je gewoon te weinig muziek uit 1999

Iedereen is te druk met de aankomende millenniumproblemen.

Film Pegasus schreef:
Fout in 1999: 5. The Poco Loco Gang met Poco Loco

Jongens wat een troep was dat. Ik heb hun album met die gekke alien op de hoes nog ergens liggen denk ik

Fout in 1999: 4. Chef met Chocolate Salty Balls

Wei het niet (meer) moest kennen: Chef was een bekend figuur uit de animatieserie South Park, ingesproken door Isaac Hayes. De serie begon in 1997 en was een groffere tegenhanger van The Simpson. In 1998 zong Chef-stem Isaac Hayes een nummer in: Chocolate Salty Balls dat in 1999 in Vlaanderen en Nederland in de hitlijsten kwam.

Het nummer werd geschreven door Trey Parker, samen met Matt Stone de bezieler van South Park. Parker was ook producer van de poppenfilm Team America: World Police. Hij schreef ook verschillende songs voor South Park.

Chef was de kok in de kantine van de school van South Park en één van de vaste figuren. In 2006 wou Isaac Hayes stoppen met de reeks omdat in de serie gelachen werd met Scientology waar Hayes lid van is. Als antwoord lieten de makers van South Park zijn personage van een afgrond vallen en verscheuren door een poema en een beer.

In Vlaanderen geraakte Chef op 15 in de hitlijsten en in Nederland op 6. Ter vergelijking: The Simpsons geraakten met Do the Bartman op 2 in Nederland en 4 in Vlaanderen. Isaac Hayes zelf met Theme from Shaft stond dan weer op 13 in Nederland en op 4 in Vlaanderen.

bikkel2 schreef:

* Nooit een leuk onderwerp, maar hier nog wat ongelukkigen die ons voorgoed verlieten:

Je vergeet de grootse van allemaal.

RIP 1942-1999
Een onwaarschijnlijk grote brok nostalgie voor mij.

GrafGantz schreef:
Prima jaar dit, volgens mij ken je gewoon te weinig muziek uit 1999
Kan kloppen hoor. De Spice Girls waren net uit elkaar dus ik zat dat jaar in een flink zwart muzikaal gat .

Even een shout-out naar de fout; Chef (Isaac Hayes) is een baas en met dit nummer is weinig mis!

Arno schreef:

Je vergeet de grootse van allemaal.

RIP 1942-1999
Een onwaarschijnlijk grote brok nostalgie voor mij.

Helemaal mee eens, puur jeugdsentiment.

Fout in 1999: 3. Toy-Box met Tarzan & Jane

Met het succes van Aqua en hun Barbiegirl, ontstond de Deense popgroep Toy-Box met gelijkaardige muziek. De groep bestond uit Amir El Faki en Anila Mirza. Ze hadden veel meer succes in Nederland dan in Vlaanderen. Dus hier is het een kennismaking voor de Vlamingen.

Tarzan & Jane is de debuutsingle van het duo en stond op nr 2 in Nederland. Opvolger Best Friend deed het nog beter met 4 weken nr 1, maar Tarzan & Jane hield het langer vol en haalde zelfs platina. Het album werd een succes en er volgde een 2e album. Dat flopte echter en het einde van het duo was in zicht. Amir werd dansleraar, Anila ging solo verder.

Och ja Tarzan & Jane, Wat een plaat was dat zeg

Een van die Aqua-klonen! Ook deze kon op mijn onbezonnen goedkeuring rekenen.

In hetzelfde Deense rijtje, ook uit '99: Cartoons

Arno schreef:
Een van die Aqua-klonen! Ook deze kon op mijn onbezonnen goedkeuring rekenen.

Eiffel 65, Poco Loco, Toy-Box. Wat een rampzalige jeugd heb jij gehad man!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:38 uur

geplaatst: vandaag om 09:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.