MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song Top 10 per jaar

zoeken in:
Bijna ..een van ons moet eerst zn huis kwijt zien te raken

Jep ..Country House of Big City

Ah nu weet ik het: Tol Hansse!

Die van Radiohead en Coldplay was trouwens een grapje Luigi.

zaaf
Rudi S schreef:
Edit vigil is 19.
serieus?

luigifort schreef:
Bedek me met bloemen want de geur van die bloem is lekker..ik ga er zelfs n stukje voor rijden

Als ik de hint kan volgen zit die ook in mijn lijstje.

Zijn 3 liedjes..

Dan is het misschien gewoon toeval. De cryptische omschrijving past mooi bij 1 hit uit mijn top 10.

Fout in 2000: 1. Jody Bernal met Que Si, Que No

Met alle respect voor Jody Bernal, maar hij moet mij beloven zoiets nooit meer te doen. Wat een irritante zomerhit! De Nederlander uit Colombia maakte deze cover van het Argentijnse El Simbolo. De zanger leerde het nummer kennen nadat hij in 1999 op bezoek ging bij zijn biologische familie en er een cd kreeg met oa het originele nummer. Van je familie moet je het hebben.

Bernal brak met dit nummer door in het programma Your big break. Geen topprogramma maar wel het begin van Jody Bernal en Judith. In Vlaanderen werd het een grote hit met 6 weken op nr 2. Het haalde de top niet dankzij Krezip. Waarvoor hartelijk dank. Nederland was er erger aan toe. In de gewone top 40 stond het 7 weken op nr 1 en is het de 6e best verkochte hit in de geschiedenis van de top 40. In de single top 100 stond het 39 weken genoteerd, waarvan 15 weken op nr 1.

In de film New Kids Turbo zing Jody Bernal ook dit nummer en wordt hij halverwege neergeschoten.

Mooi zo..

zaaf
alle respect voor bernal? naast dit gedrocht herinner ik me ook een opmerking over jeugdige sex waarvoor het begrip fout een gotspe is.

ook op dat vlak kan je beter bij meneer jones terecht

Jezus wat een regelrechte k*tnummers allemaal zeg en ja ook die van Tom Jones. Wat een gedrochten!
Je hebt je werk goed gedaan, Film Pegasus, bedankt!

EN HIER DAN TOCH NOG HET MUZIKALE
JAAROVERZICHT VAN 2000 !!

Ja, nog net voor de deadline gelukkig. Eindredacteur Rudi kan opgelucht adem halen.
En ik ook natuurlijk.

Een nieuwe eeuw, een nieuwe periode en nieuwe muziek.
Het was allemaal ff wennen. Rokersverbod in de horeca, de euro, de technologie die alsmaar sneller gaat.
Welkom in 2000 !

* Een band die de ogen op zich gericht krijgt is Coldplay uit Londen.
Een fraai debuut met het album Parachutes en al snel omarmt als liveact.
Vleugjes U2, maar ook Radiohead horen we terug in de sound.
Zanger/ frontman Chris Martin heeft een aparte herkenbare stem en heeft de nodige charisma.
Leuk feitje is dat Coldplay dit jaar in de kleine zaal van Paradiso mag peformen ( een jaar later staan ze al voor grote zalen te spelen.)
Artistiek blijkt Parachutes een moeilijk overtrefbaar geheel en haken veel alternatieve rockliefhebbers na een album of 3 af.

* Countryrock blijkt net als in de 90's een zekerheidje als graag gehoorde muziek.
De Jayhawks waren al lekker bezig, maar nu komt Ryan Adams uit het niets met het album Heartbreaker. Een plaat die vrijwel unaniem goed ontvangen wordt.
Qua stem heeft hij veel veel weg van wijlen Gram Parsons, maar ook Kurt Cobain wordt regelmatig genoemd als invloed.
Ryan Adams gaat wat ruwer en ongepolijster te werk. We noemen het maar Alt- Country.
Absoluut een aanwinst deze man.

* Kuifje In Amerika. Joe Jackson is onze kuifje en iedereen herinnert zich Night & Day ( 1982)
Het album bestond uit een dag en nacht plaatkant.
Dit allemaal ontsproten uit Joe's ervaringen betreft het roerige New York, waar de voormalige angry young man zich uiteindelijk vestigde.
Night & Day II verschijnd dit jaar en Joe heeft het niet voor niets gemaakt.
New York is niet meer zoals het was en de plaat is daarom grimmig en met enig cynisme voortgebracht.
De kritieken zijn niet geweldig, maar het is een oprecht album.
Themaatjes van Night & Day worden listig verwerkt, maar met liedjes als Glamour & Pain en Paranoid, weet je al hoe laat het is.
Er is een gastrol voor Marianne Faithfull en kuifje
ging weer terug naar de Uk. Tja.........

* Ondertussen in kikkerland is de band Kane aardig aan de weg aan het timmeren.
Deze jonge 4e generatie achterneefjes van de Golden Earring, zijn hot en hun tribute aan U2 is eigenlijk best goed.
De kern- zanger Dinand Woesterhof en gitarist Dennis v. Leeuwen- zijn echter nogal perfectionistisch en doen er alles aan om ook buiten de grenzen van zich te laten horen.
Dit heeft als resultaat dat de bezettingswisselingen niet van de lucht zijn op een bepaald moment.
Woesthoff krijgt ook kritiek.
Het ligt er wat te veel bovenop allemaal, zijn uitspraak en peformance........het gaat steeds meer opvallen.
Belgie en Portugal zijn de enige landen die internationaal vallen voor Kane.
In 2014 houdt de band het voor gezien.
Jammer ? Ik heb er nooit wakker van gelegen
Next !

* Een oude favoriet van mij, Steely Dan, maakt na 20 jaar weer eens een plaat !
Niet dat de heren stil hebben gezeten, want naast het produceren van anderen en onder de eigen naam albums uitbrengen, is de groep rond Donald Fagen en Walter Becker weer back to front.
Het is alsof de tijd heeft stilgestaan, want de jazzy-pop is nog net zo herkenbaar als toen.
De heren zijn ook druk aan het touren.
Voorheen bepaald geen favoriete bezigheid van
Fagen en Becker.
Het nogal ziekelijke perfectionisme van het duo, maakte dat livegigs na 1973 not done waren.
Te veel gedoe met het geluid en zo.
Geinig is wel ,dat ze voor hun nieuwe tournee begonnen ( rond 1993 ineens)
eerst een muziekwinkel bezochten en boeken verzamelden om uit te pluizen hoe hun nummers ook weer gingen
Dat waren ze dus ondertussen helemaal kwijt.

* Zoals altijd sluit ik af met musici die het aardse inruilden voor het eeuwige:

* Screamin' Jay Hawkins :

Legendarisch geworden door de classic I Put A Spell On You. Succesvol bewerkt door CCR trouwens.
Hawkins was een soort voodoo blues/soul artiest en in zijn voorkomen misschien wel zijn tijd vooruit. Straatarm overleed hij op 70 jarige leeftijd.

* Ian Dury:

Ian Dury kwam op in de punk, maar met de Blockheads achter hem bleek dit een artiest die funk/ rock/ punk /pubrock en het theatrale aspect tot in de puntjes beheerste. Als liveact absoluut 1 van de beste ever.
Dury leed al als kind aan polio en dat maakte hem op een bepaalde manier aandoenlijk.
Zijn piek lag in de eind 70's, maar ook daarna liet Dury nog regelmatig van zich horen.
Hij werd slechts 57 ( leverkanker.)

* Jack Nitzsche:

Was een songwriter, arrangeur en pianist.
Vooral bekend door zijn werk met Phil Spector en schrijver van filmmuziek.
Nitzsche is ook te horen als pianist op You Can't Always Get What You Want van The Stones.
Hij was al heel lang verslaafd aan drugs en overleed aan een longonsteking, 63 jaar.

* Kirsty MacColl:

Vooral bekend geworden van de hit A New England en haar samenwerking met The Poques, waar A Fairytale Of New York uit voortkwam.
Kirsty was de vrouw van producer Steve Lillywhite. Zij was vaak een soort co-pilot voor haar man in de studio.
Zij overleed tragisch op 41 jarige leeftijd.
Tijdens een zwempartij in Mexico werd zij aangevaren door een boot. Triest.

Ok, dit was het dan. Veel plezier met de top 10 en voor degene die het lijstje nog niet heeft ingestuurd......maak er ff werk van.
Hoe meer zielen...........
...

Super stukkie hoor Bikkel..compliment helemaal gezien de omstandigheden

En nu nog mn eigen lijstje afmaken..wordt n latertje

Ook genoten van jouw super bijdrage Film..weer heerlijk gewalgd van de ruknummers

Enne Kane? Was dat n band dan?

luigifort schreef:
Enne Kane? Was dat n band dan?

Mwwwwaaaa

luigifort schreef:
Super stukkie hoor Bikkel..compliment helemaal gezien de omstandigheden

En nu nog mn eigen lijstje afmaken..wordt n latertje

Dank !!

Succes nog !

Thanx

Ja Kane was helaas keen band

Lijstje verstuurd..was n moeilijk jaar..moeilijk om te kiezen..helaas wel 1 artiest 3x en 1 artiest 2x

luigifort schreef:
Lijstje verstuurd..was n moeilijk jaar..moeilijk om te kiezen..helaas wel 1 artiest 3x en 1 artiest 2x

De brutaliteit !

..in geval van ziekte geldt t luigi addendum..en dat is vrij spel

Gevalletje van als de kat van huis is.........

Het is fraai hoor !

Ingeleverd, met 3x dezelfde artiest en 1x Nederlandstalig (maar niet Abel).

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:39 uur

geplaatst: vandaag om 01:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.