Muziek / Muziekgames / Song Top 10 per jaar
zoeken in:
0
Telamon
geplaatst: 14 oktober 2015, 16:37 uur
Edgar18 schreef:
Een lijstje met potentiële nummers één van Telamon:
- Opgezwolle - Mafkezen
- K-Otic - I Can't Explain
- Jovink - Thuis voor de dwangbuis, of 'Vroeger was alles beter'
- De Kast - Helemaal klaar
- Extince - Het volgende hoofdstuk
- Jan Smit - Ooit zal voor jou de zon weer gaan schijnen, of 'Het is voorbij'
- Heideroosjes - We're All Fucked Up
- Def P - Van alles naar niets, of 'Het eind der tijden'
- De Raggende Mannen - 't Komt Me Strot Uit
- De Kift - Tabee
Of toch die van Johan...
(quote)
Een lijstje met potentiële nummers één van Telamon:
- Opgezwolle - Mafkezen
- K-Otic - I Can't Explain
- Jovink - Thuis voor de dwangbuis, of 'Vroeger was alles beter'
- De Kast - Helemaal klaar
- Extince - Het volgende hoofdstuk
- Jan Smit - Ooit zal voor jou de zon weer gaan schijnen, of 'Het is voorbij'
- Heideroosjes - We're All Fucked Up
- Def P - Van alles naar niets, of 'Het eind der tijden'
- De Raggende Mannen - 't Komt Me Strot Uit
- De Kift - Tabee
Of toch die van Johan...

0
geplaatst: 14 oktober 2015, 16:38 uur
Edgar18 schreef:
Of toch die van Johan...
Of toch die van Johan...
Die is wel heel toepasselijk. Iets met keihard onderuit gaan en hopelijk in de toekomst weer opstaan.
Werd Song van het Jaar 2001 bij 3voor12 toen die verkiezing nog daadwerkelijk iets voorstelde (lees: niet volledig was overgenomen door 3fm-publiek).
Bij mij in ieder geval een zekerheidje voor de top 10.
0
geplaatst: 14 oktober 2015, 16:40 uur
Abel - Onderuit had ook nog gekund, maar die komt nog net uit het voorgaande jaar.
0
Telamon
geplaatst: 14 oktober 2015, 16:41 uur
Ik bedenk me nu dat er toen nog een hele leuke Nederlandse band was: Caesar.
Helaas in een eerdere editie over het hoofd gezien. Before My Head Explodes vond ik erg goed. Nee, vind.
Helaas in een eerdere editie over het hoofd gezien. Before My Head Explodes vond ik erg goed. Nee, vind.

0
geplaatst: 14 oktober 2015, 16:45 uur
Of toch Def Rhymz - Schudden?
Die verwacht ik eigenlijk nog wel in het foute overzicht.
0
zaaf
geplaatst: 14 oktober 2015, 16:47 uur
Telamon schreef:
Eens!Ik bedenk me nu dat er toen nog een hele leuke Nederlandse band was: Caesar.
Je krijgt in 2003 nog een kans. En in 2006 - Ghost Trucker is een erg fijne plaat...
0
geplaatst: 14 oktober 2015, 17:08 uur
Caeser vond ik ook heel goed, maar het Pergola album was toch wel echt bijzonder.
0
geplaatst: 14 oktober 2015, 17:50 uur
Telamon schreef:
Ik heb die wel ergens in een lijstje gehad, geloof ik.
0
geplaatst: 14 oktober 2015, 18:00 uur
Fout in 2001: 6. MDC met Sunny Trumpets
Onder het excuus van gouwe ouwe met een beat eronder werd het leuke trompetje van Paul Simon's You can call me all alsmaar herhaalt in Sunny Trumpets. Het nummer was geen grote hit in de hitlijsten, maar elke positie is er één te veel.
Bovendien is MDC een Nederlandse hit die het beter deed beter deed in de Vlaamse hitlijsten dan in eigen land. Bij deze: [sarcasme]bedankt![sarcasme]. Staat ook niet ontoevallig op youtube enkel bij een apres-ski verzamelcd.
Onder het excuus van gouwe ouwe met een beat eronder werd het leuke trompetje van Paul Simon's You can call me all alsmaar herhaalt in Sunny Trumpets. Het nummer was geen grote hit in de hitlijsten, maar elke positie is er één te veel.
Bovendien is MDC een Nederlandse hit die het beter deed beter deed in de Vlaamse hitlijsten dan in eigen land. Bij deze: [sarcasme]bedankt![sarcasme]. Staat ook niet ontoevallig op youtube enkel bij een apres-ski verzamelcd.
0
geplaatst: 14 oktober 2015, 18:00 uur
Gretz schreef:
Die verwacht ik eigenlijk nog wel in het foute overzicht. Geduld.

0
geplaatst: 14 oktober 2015, 18:12 uur
En ineens nog een foute hit:
Fout in 2001: 5. Ciscokid met Pizzaman
Een mop met een beat eigenlijk. Wie het nummer niet kent, moet (op eigen risico) maar eens luisteren. Over een Italiaan in een restaurant die door z'n spraakgebrek verschillende misverstanden tegenkomt. Eén keer leuk om te horen, maar met een beat en in discotheken? No thanks!
Je moet je voorstellen dat dit nummer 17 weken in de Vlaamse hitlijsten stond! De mensen die achter het nummer zaten, zijn dezelfde die ook nummers maakten als 'De opblaaskrokodil', 'De pizza dans' en 'Sex met die blonde'. Case closed...
Fout in 2001: 5. Ciscokid met Pizzaman
Een mop met een beat eigenlijk. Wie het nummer niet kent, moet (op eigen risico) maar eens luisteren. Over een Italiaan in een restaurant die door z'n spraakgebrek verschillende misverstanden tegenkomt. Eén keer leuk om te horen, maar met een beat en in discotheken? No thanks!
Je moet je voorstellen dat dit nummer 17 weken in de Vlaamse hitlijsten stond! De mensen die achter het nummer zaten, zijn dezelfde die ook nummers maakten als 'De opblaaskrokodil', 'De pizza dans' en 'Sex met die blonde'. Case closed...
0
geplaatst: 14 oktober 2015, 22:05 uur
HET MUZIKALE JAAROVERZICHT VAN 2001:
Feitelijk een gitzwart jaar die nog lang op ons netvlies zal blijven staan.
Ik doel hier natuurlijk op de terroristische aanslagen op 11 September.
Uiteindelijk is het nooit meer geworden zoals het was.
Een broeinest van angst en dreiging, die ook na deze zwarte bladzijde dichter bij huis kwam en ook nog steeds wel zal komen.
The music goes on and on.......gelukkig maar.
* Sting heeft op 11 September een concert gepland in zijn inmense tuin in Italie.
Hij overweegt terecht om het hele gebeuren te cancelen.
Toch besluit hij te peformen,maar past wel heel de setting aan. Het concert is intiem, beladen en emotioneel.
De kracht zit 'm vooral weer in Fragile die nu ook weer een enorme impact heeft.
Het gebeuren verschijnd op cd en dvd.
* Hoog in de jaarlijstjes de nieuwe band The Strokes met hun debuut This Is It.
Een heerlijk rockalbum van jonge honden met de energie van The Ramones.
Springerig, in your face en songmatig prima.
Live maakt de band dit ook meer dan waar.
Een periode waar de rock weer lekker stevig en ongecompliceert gaat klinken.
* Ook fijn Gorillaz. Een fictief project rond Blurfrontman Damon Albarn.
Blur zit in een dip, maar Albarn bljkt een muzikale duizendpoot en gaat op verkenning naar andere wegen.
Dit debuut is een kiene mix van hiphop, electro en de wat tegendraadse art-pop insteek die Blur ook wel eens laat horen.
De single Clint Eastwood wordt een classic en het project wordt in 2005 en 2010 weer nieuw leven ingeblazen. Naast Albarn met weer tal van andere artiesten.
* Hiphop blijft gewoon een genre die blijft voortrazen.
Te gewaagde clips worden nog steeds verbannen naar de nachtelijke uren van MTV en het klatergoud, bitches en motherfuckers zijn niet van de lucht. Natuurlijk ook meer inhoudelijkere shit.
Acts die zich laten horen zijn Outlawz, Jay Z, Ghostface Kilah, Mobb Deep, de succesvolle Foxy Brown en de veteranen van Wu Tang Clan.
* Onze Rock'roll Junkie stopt er mee. Helemaal dus.
Herman Brood (54) springt op 11 Juli van het dak van het Hilton Hotel, een afscheidsbrief en een paar dollars achterlatend.
Brood zijn lichaam liet hem de laatste tijd in de steek. De alcohol, maar vooral de speed gaven hem niet meer de kick en haddden inmiddels zijn gestel gesloopt.
Het onheroepelijke bedlegerige kwam steeds dichterbij en dat was niet echt wat Herman voor ogen had.
Hij beleefde zijn toptijd eind jaren 70, waar hij met zijn Wild Romance on fire was.
Zijn eindstation was Paradiso, waar de uitvaart met muziek en drank werd verzorgd.
Zo had Brood het ook gewild.
* George Harrison bezwijkt aan kanker dit jaar. De stille exBeatle is als soloartiest in de begin 70's uiterst succescol. In werkelijkheid hekelt hij de bizz. Eigenlijk vindt hij het een vrij hypocriete toestand.
De hevig in Hare Krishna zijnde gitarist is ook weinig te bewonderen in de 80's en 90's.
In 1987 is er een opleving met het succesvolle album Cloud Nine.
George wordt 58 jaar oud.
Helaas nog meer musici die gingen :
* John Lee Hooker (83)
Zeer invloedrijke bluesman die eind jaren 80 nog een opleving heeft met het album The Healer. Zelfs hits zjjn aanwezig. Bonnie Raitt en Carlos Santana helpen een handje.
Hooker overlijdt in zijn slaap.
* Chet Atkins ( 77) Legendarische gitarist/ producer. Werkte nog met Elvis.
Atkins had een heel specifieke sound. Wereldberoemd en een absolute pionier in de Country muziek. Atkins leed aan kanker.
Perry Como ( 88)
Overbekende zanger uit het lichte muziek genre. Werkte trouwens ook met Chet Atkins.
Como leed aan alzheimer en overleed in zijn slaap.
Joey Ramone ( 49)
Wat moet je nog zeggen over Joey Ramone ? Legend, relevant en natuurlijk tragisch dat hjj zo vroeg al overleed. Lymfoomkanker. Ondertussen zijn naar ik meen alle Ramones overleden, en dat is een triest gegeven.
Dit was 'm weer. Tot de volgende en veel plezier met de top 10 van 2001 !!
Feitelijk een gitzwart jaar die nog lang op ons netvlies zal blijven staan.
Ik doel hier natuurlijk op de terroristische aanslagen op 11 September.
Uiteindelijk is het nooit meer geworden zoals het was.
Een broeinest van angst en dreiging, die ook na deze zwarte bladzijde dichter bij huis kwam en ook nog steeds wel zal komen.
The music goes on and on.......gelukkig maar.
* Sting heeft op 11 September een concert gepland in zijn inmense tuin in Italie.
Hij overweegt terecht om het hele gebeuren te cancelen.
Toch besluit hij te peformen,maar past wel heel de setting aan. Het concert is intiem, beladen en emotioneel.
De kracht zit 'm vooral weer in Fragile die nu ook weer een enorme impact heeft.
Het gebeuren verschijnd op cd en dvd.
* Hoog in de jaarlijstjes de nieuwe band The Strokes met hun debuut This Is It.
Een heerlijk rockalbum van jonge honden met de energie van The Ramones.
Springerig, in your face en songmatig prima.
Live maakt de band dit ook meer dan waar.
Een periode waar de rock weer lekker stevig en ongecompliceert gaat klinken.
* Ook fijn Gorillaz. Een fictief project rond Blurfrontman Damon Albarn.
Blur zit in een dip, maar Albarn bljkt een muzikale duizendpoot en gaat op verkenning naar andere wegen.
Dit debuut is een kiene mix van hiphop, electro en de wat tegendraadse art-pop insteek die Blur ook wel eens laat horen.
De single Clint Eastwood wordt een classic en het project wordt in 2005 en 2010 weer nieuw leven ingeblazen. Naast Albarn met weer tal van andere artiesten.
* Hiphop blijft gewoon een genre die blijft voortrazen.
Te gewaagde clips worden nog steeds verbannen naar de nachtelijke uren van MTV en het klatergoud, bitches en motherfuckers zijn niet van de lucht. Natuurlijk ook meer inhoudelijkere shit.
Acts die zich laten horen zijn Outlawz, Jay Z, Ghostface Kilah, Mobb Deep, de succesvolle Foxy Brown en de veteranen van Wu Tang Clan.
* Onze Rock'roll Junkie stopt er mee. Helemaal dus.

Herman Brood (54) springt op 11 Juli van het dak van het Hilton Hotel, een afscheidsbrief en een paar dollars achterlatend.
Brood zijn lichaam liet hem de laatste tijd in de steek. De alcohol, maar vooral de speed gaven hem niet meer de kick en haddden inmiddels zijn gestel gesloopt.
Het onheroepelijke bedlegerige kwam steeds dichterbij en dat was niet echt wat Herman voor ogen had.
Hij beleefde zijn toptijd eind jaren 70, waar hij met zijn Wild Romance on fire was.
Zijn eindstation was Paradiso, waar de uitvaart met muziek en drank werd verzorgd.
Zo had Brood het ook gewild.
* George Harrison bezwijkt aan kanker dit jaar. De stille exBeatle is als soloartiest in de begin 70's uiterst succescol. In werkelijkheid hekelt hij de bizz. Eigenlijk vindt hij het een vrij hypocriete toestand.
De hevig in Hare Krishna zijnde gitarist is ook weinig te bewonderen in de 80's en 90's.
In 1987 is er een opleving met het succesvolle album Cloud Nine.
George wordt 58 jaar oud.
Helaas nog meer musici die gingen :
* John Lee Hooker (83)
Zeer invloedrijke bluesman die eind jaren 80 nog een opleving heeft met het album The Healer. Zelfs hits zjjn aanwezig. Bonnie Raitt en Carlos Santana helpen een handje.
Hooker overlijdt in zijn slaap.
* Chet Atkins ( 77) Legendarische gitarist/ producer. Werkte nog met Elvis.
Atkins had een heel specifieke sound. Wereldberoemd en een absolute pionier in de Country muziek. Atkins leed aan kanker.
Perry Como ( 88)
Overbekende zanger uit het lichte muziek genre. Werkte trouwens ook met Chet Atkins.
Como leed aan alzheimer en overleed in zijn slaap.
Joey Ramone ( 49)
Wat moet je nog zeggen over Joey Ramone ? Legend, relevant en natuurlijk tragisch dat hjj zo vroeg al overleed. Lymfoomkanker. Ondertussen zijn naar ik meen alle Ramones overleden, en dat is een triest gegeven.
Dit was 'm weer. Tot de volgende en veel plezier met de top 10 van 2001 !!
0
geplaatst: 14 oktober 2015, 22:14 uur
Valt nog wel mee voorlopig met die Flop Top 10, ik ken slechts de helft van de 6 nummers die tot nog toe langsgekomen zijn 

0
geplaatst: 14 oktober 2015, 23:13 uur
Mijn lijstje is opgestuurd en het zou wel eens een top-10 kunnen zijn waarvan niks het gaat halen. Ik kan me niet herinneren dat dat eerder is gebeurd. Al mijn hoop is gevestigd op, jawel, Radiohead.
Sowieso ga ik al 19 punten verspillen aan de vrouw van mijn dromen (en nee, dat is geen cryptische omschrijving
). Dan heb ik ook nog drie kansloze rappers (één die danst met de duivel, de ander zit ver weg in een ijzeren sterrenstelsel en de derde is op zoek naar een fabriek die stiefvaders maakt) en adhd-muziek van een gekke Fransman. Van een Noors duo heb ik een hypnotiserende remix, maar die zal er wel met een ander nummer inkomen. Die met die gezellige bliepjes. Maar misschien - als ik een hele nauwe Sinterklaashoed opzet en deze avond doorkom - heel misschien kan het leger van de radiohoofden dan zijn slag slaan.
Sowieso ga ik al 19 punten verspillen aan de vrouw van mijn dromen (en nee, dat is geen cryptische omschrijving
). Dan heb ik ook nog drie kansloze rappers (één die danst met de duivel, de ander zit ver weg in een ijzeren sterrenstelsel en de derde is op zoek naar een fabriek die stiefvaders maakt) en adhd-muziek van een gekke Fransman. Van een Noors duo heb ik een hypnotiserende remix, maar die zal er wel met een ander nummer inkomen. Die met die gezellige bliepjes. Maar misschien - als ik een hele nauwe Sinterklaashoed opzet en deze avond doorkom - heel misschien kan het leger van de radiohoofden dan zijn slag slaan.
0
geplaatst: 14 oktober 2015, 23:30 uur
Fout in 2001: 4. Geri Halliwell met It's raining men
Ginger Spice verliet al in 1998 de Spice Girls om solo te scoren. Ze teerde even op het succes van haar voormalige groep en deed het niet slecht in de hitlijsten. Haar grootste succes zou ze halen met een disconummer waar ze de soul genadeloos uithaalde om er een moderne meezinger van te maken: It's raining men. Het werd ook de doodsteek van haar carrière. Haar volgende album flopte en ze verdween naar de achtergrond. In 2013 maakte ze even een comeback, maar van haar nieuwe single werd nog geen 400 exemplaren verkocht.
It's raining men is origineel van The Weather Girls - nog altijd actief trouwens - uit 1983. De cover van Geri Halliwell verscheen op de soundtrack van Bridget Jones's Diary. Wat helpt om een single te promoten. In Vlaanderen stond het nummer 4 weken op nr 1, het enige nummer dat zelfs maar in de buurt van een top10 zou komen daar. In Nederland werd het nr 4, en ook de rest deed het daar een pak minder. Ter info: Mel C had in 2000 maar liefst 2 nr 1-hits in Nederland.
Ginger Spice verliet al in 1998 de Spice Girls om solo te scoren. Ze teerde even op het succes van haar voormalige groep en deed het niet slecht in de hitlijsten. Haar grootste succes zou ze halen met een disconummer waar ze de soul genadeloos uithaalde om er een moderne meezinger van te maken: It's raining men. Het werd ook de doodsteek van haar carrière. Haar volgende album flopte en ze verdween naar de achtergrond. In 2013 maakte ze even een comeback, maar van haar nieuwe single werd nog geen 400 exemplaren verkocht.
It's raining men is origineel van The Weather Girls - nog altijd actief trouwens - uit 1983. De cover van Geri Halliwell verscheen op de soundtrack van Bridget Jones's Diary. Wat helpt om een single te promoten. In Vlaanderen stond het nummer 4 weken op nr 1, het enige nummer dat zelfs maar in de buurt van een top10 zou komen daar. In Nederland werd het nr 4, en ook de rest deed het daar een pak minder. Ter info: Mel C had in 2000 maar liefst 2 nr 1-hits in Nederland.
0
geplaatst: 14 oktober 2015, 23:30 uur
Die laatste drie nummers uit de Flop 10 stonden (gelukkig) niet in de NL Top 40 / Single Top 100
.
Edit: de drie nummers voor Geri.
.Edit: de drie nummers voor Geri.
0
geplaatst: 15 oktober 2015, 00:10 uur
Ik denk dat ik voor het eerst een a- en een b-kant op 1 en 2 ga zetten. Maar het is dan ook de beste 12" aller tijden. En dat voor een debuutrelease.
Voor mij destijds een openbaring en een van de redenen dat mijn muzieksmaak behoorlijk veranderde, 2002 was eigenlijk het jaar dat ik mijn gitaar wegdeed en inruilde voor draaitafels. Mijn voorkeur ging heel erg uit naar een dancelabel uit New York en alles wat daaromheen gebeurde, maar ook de electroclash-scene vond ik razend interessant en heb zelfs een aan James Holden-gerelateerde track (het hoogtepunt van zijn Balance mixalbum) hoog in mijn top 10.
De hoogste gitaarplaat (wel buiten de top 10) is van een band die ik eind 2001 live zag in het voorprogramma van de White Stripes. Wat een ongekende bak rock'n'roll was dat en sowieso een superavond.
Voor mij destijds een openbaring en een van de redenen dat mijn muzieksmaak behoorlijk veranderde, 2002 was eigenlijk het jaar dat ik mijn gitaar wegdeed en inruilde voor draaitafels. Mijn voorkeur ging heel erg uit naar een dancelabel uit New York en alles wat daaromheen gebeurde, maar ook de electroclash-scene vond ik razend interessant en heb zelfs een aan James Holden-gerelateerde track (het hoogtepunt van zijn Balance mixalbum) hoog in mijn top 10.
De hoogste gitaarplaat (wel buiten de top 10) is van een band die ik eind 2001 live zag in het voorprogramma van de White Stripes. Wat een ongekende bak rock'n'roll was dat en sowieso een superavond.
0
geplaatst: 15 oktober 2015, 08:41 uur
0
geplaatst: 15 oktober 2015, 09:16 uur
De volgende 19 lijstjes zijn verwerkt: Telamon DjFrankie dynamo d Film Pegasus zaaf Arno HugovdBos bikkel2 west ArthurDZ laxus11 Dwejkk_ GrafGantz Johnny Marr thelion yeahyeahyeah Renoir Teunnis Rudi S
Het is razend spannend de koploper ligt 8 punten voor op de nummer 2 en die heeft weer 6 punten meer dan de nummer 3.
Het is razend spannend de koploper ligt 8 punten voor op de nummer 2 en die heeft weer 6 punten meer dan de nummer 3.
0
geplaatst: 15 oktober 2015, 09:19 uur
herman schreef:
2002 was eigenlijk het jaar dat ik mijn gitaar wegdeed en inruilde voor draaitafels.
2002 was eigenlijk het jaar dat ik mijn gitaar wegdeed en inruilde voor draaitafels.
I hear that you and your band have sold your guitars and bought turntables

0
geplaatst: 15 oktober 2015, 09:28 uur
GrafGantz schreef:
(quote)
I was there....

0
geplaatst: 15 oktober 2015, 10:56 uur
O kwam pas in 2002 uit, maar ik kom er net achter dat de eerste single van dat album (en waarschijnlijk het populairste nummer) al in september 2001 is uitgegeven. Jawel, dat nummer waarop Lisa Hannigan ook te horen is. Dat betekent dat mijn eigen top 3 nog even op z'n kop gaat.
0
geplaatst: 15 oktober 2015, 11:08 uur
Dat klopt, die mag dit jaar meedoen!
Gretz schreef:
Vergeten jullie trouwens niet om het bekendste nummer van die componist uit hetzelfde land op te nemen? Afkomstig van 1 van de soundtrack van een van mooiste films ooit.
Vind je dat andere nummer van diezelfde soundtrack niet mooier? Ik eigenlijk wel.. en die gaat mijn top 10 waarschijnlijk wel halenVergeten jullie trouwens niet om het bekendste nummer van die componist uit hetzelfde land op te nemen? Afkomstig van 1 van de soundtrack van een van mooiste films ooit.
0
geplaatst: 15 oktober 2015, 11:11 uur
Oef, ik schrok al, dacht even dat ik was vergeten mijn computer uit het raam te gooien om iets echts te maken, maar dat is dus volgend jaar 

0
geplaatst: 15 oktober 2015, 11:12 uur
Erg sterk jaar en dan heb ik er maar liefst 3 uit de Lage Landen, 2 uit België ( 1x mijn favoriete band uit The Lowlands en 1x van die rapper die opeens singer songwriter liedjes ging maken) uit NL natuurlijk van die veel te vroeg gestopte poppareltjes fabrikant.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.