Muziek / Muziekgames / MuMeLadder [Discussietopic]
zoeken in:
0
geplaatst: 16 oktober 2018, 18:49 uur
jordidj1 schreef:
Ja wat is er qua nieuwe users eigenlijk. Alleen ik denk ik?
In jouw leeftijdscategorie zeker.
Niemand van je vrienden/kennissen interesse

Edgar18 schreef:
Song van het jaar .... schijnt erg leuk te zijn en ook nog eens vrij populair. Wie komt er meespelen
.
Song van het jaar .... schijnt erg leuk te zijn en ook nog eens vrij populair. Wie komt er meespelen
. Dat is zeker een aanwinst, net als de verschillende meters.
0
geplaatst: 16 oktober 2018, 22:13 uur
Het nieuwe van die recensies en het recensietopic is er gewoon wat af, denk ik. In het begin wilden meer mensen hun stempel op dit nieuwe concept drukken, dat is nu minder het geval. De ladder zelf lijkt me ook niet om deelnemers verlegen te zitten trouwens (al kunnen het er vroeger vast wel meer geweest zijn, heb dat nooit zo bijgehouden). Wel sowieso minder nieuwe deelnemers, dat valt inderdaad wel erg op.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 16 oktober 2018, 22:27 uur
Misschien dat er in vorige jaren ook nog wel iets herhaaldelijker om recensies gehengeld werd, ook terwijl de ontknoping al bezig was. Verder zijn, zoals ik al eerder aankaartte, die updates van 20 nummers per post toch wel vrij heftig om echt nauwgezet te volgen; ik vermoed althans dat ik niet de enige ben bij wie de aandacht na een paar updates toch wat verslapt.
0
geplaatst: 16 oktober 2018, 22:49 uur
Nee, die aandacht is er bij mij ook niet echt meer.
Een top 2000 is niet meer van deze tijd.
Ik zou liever gaan voor een Song Top 500, als tegenhanger van de Album 250, krijgen de songs ook de aandacht die ze verdienen.
Een top 2000 is niet meer van deze tijd.
Ik zou liever gaan voor een Song Top 500, als tegenhanger van de Album 250, krijgen de songs ook de aandacht die ze verdienen.
0
geplaatst: 17 oktober 2018, 07:43 uur
Een top 500 vind ik geen verkeerd idee maar op een site als deze ben ik bang dat die nogal eenzijdig wordt. Er zijn nou eenmaal een paar acts met bovenmatig veel aanhangers. Het zal voor niet pop/rock acts nog lastiger worden in de lijst te komen.
0
geplaatst: 17 oktober 2018, 08:46 uur
Je zoekt een lijst die de smaak van de gebruikers van deze site weergeeft. In die zin zal hij net zo veelzijdig of eenzijdig worden als de album top 250 nu is.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 17 oktober 2018, 09:51 uur
Met de omvang van de Top 2000 is volgens mij op zichzelf niet zo veel mis; er zijn diverse nichelijsten met een kleinere omvang en in deze lijst kan in principe alles terecht. Dat is ook hanteerbaar bij gratie van dat een groot deel van het deelnemersveld een groot deel van de lijst al redelijk kent.
Mijn bedenkingen hadden vooral betrekking op de vorm van de ontknoping.
Mijn bedenkingen hadden vooral betrekking op de vorm van de ontknoping.
0
geplaatst: 17 oktober 2018, 12:46 uur
johan de witt schreef:
Je zoekt een lijst die de smaak van de gebruikers van deze site weergeeft. In die zin zal hij net zo veelzijdig of eenzijdig worden als de album top 250 nu is.
Dat hangt maar net van de manier van samenstellen af. Drie keer een nummer één positie vind ik persoonlijk vele malen waardevoller dan tien twaalfde plekken maar toch zullen tien twaalfde plekken meer punten opleveren. Je zoekt een lijst die de smaak van de gebruikers van deze site weergeeft. In die zin zal hij net zo veelzijdig of eenzijdig worden als de album top 250 nu is.
Het heeft alles met volumes te maken en dat is zeker niet de ideale manier om een toplijst samen te stellen. Een vrije keuze lijst is daarvoor vele malen geschikter dan het huidige model met een lijst van liedjes waar je uit kunt kiezen. Dat Radio 2 is zo gek nog niet.
0
geplaatst: 17 oktober 2018, 12:59 uur
Ben ik zeker met je eens. Hoe meer vrije keuzes hoe beter en idd moet een nummer 1 relatief zwaarder wegen dan
10 nummer 10’s.
Ik vind sowieso ook dat alle nummers die ooit in de ladder hebben gestaan mee moeten blijven doen.
Dan voorkom je ook die rare reentry’s zoals je ze nu ziet omdat een nummer na 5 jaar opeens weer eens door iemand wordt genomineerd.
Maakt de lijst een stuk betrouwbaarder!
10 nummer 10’s.
Ik vind sowieso ook dat alle nummers die ooit in de ladder hebben gestaan mee moeten blijven doen.
Dan voorkom je ook die rare reentry’s zoals je ze nu ziet omdat een nummer na 5 jaar opeens weer eens door iemand wordt genomineerd.
Maakt de lijst een stuk betrouwbaarder!
3
Onweerwolf
geplaatst: 17 oktober 2018, 14:11 uur
Casartelli schreef:
Misschien dat er in vorige jaren ook nog wel iets herhaaldelijker om recensies gehengeld werd, ook terwijl de ontknoping al bezig was. Verder zijn, zoals ik al eerder aankaartte, die updates van 20 nummers per post toch wel vrij heftig om echt nauwgezet te volgen; ik vermoed althans dat ik niet de enige ben bij wie de aandacht na een paar updates toch wat verslapt.
Persoonlijk denk ik, en dat vond ik ook al toen ik het zelf nog deed, dat je de ontknoping meer moet zien als een naslagwerk dan als een topic waarvan je elk jaar alles wilt hebben gelezen.
0
geplaatst: 17 oktober 2018, 20:10 uur
Ik vind dat stemmen nu ook best kut trouwens, kunnen we niet gewoon een soort van poll maken die automatisch de 7-5-4-3-1 punten invult en verwerkt?
0
geplaatst: 17 oktober 2018, 23:37 uur
jordidj1 schreef:
Zonder jou en 123p was het forum waarschijnlijk al voor een groot deel ten dode opgeschreven geweest.
De jeugd van tegenwoordig zit op insta, whatsapp en snap, geeft weinig geen ene moer meer om 'serieuze' internetfora

1
geplaatst: 17 oktober 2018, 23:58 uur
Misschien is MuMe wel te ouderwets 
En zijn 123poetertjes en ik als enige ook nog een beetje old skool

En zijn 123poetertjes en ik als enige ook nog een beetje old skool

0
geplaatst: 18 oktober 2018, 00:08 uur
Insta bestaat voor mij alleen maar om Jerry te stalken. 
Maar ja, die werd wel keihard uit de Ladder gekickt hier, dus of ik het met jullie nou zo goed getroffen heb?

Maar ja, die werd wel keihard uit de Ladder gekickt hier, dus of ik het met jullie nou zo goed getroffen heb?
0
geplaatst: 22 oktober 2018, 11:18 uur
Edgar18 schreef:
Bijna niemand heeft zin iets te schrijven. Dit zegt voor mijn gevoel wel iets over de tanende populariteit van de ladder.
Volgens mij zegt dat niet zoveel over de ladder, maar geldt dat voor vrijwel ieder spel hier op de site. De tijd dat er nog begeleidende teksten geschreven werd bij het "Greatest Hits"-topic is ook wel voorbij. En al die metertopics zorgen misschien wel voor wat reuring, maar inhoudelijk heb je er geen klap aan. Er zijn ook steeds meer gebruikers die MuMe per tablet of telefoon bezoeken en dat typt ook veel minder makkelijk.Bijna niemand heeft zin iets te schrijven. Dit zegt voor mijn gevoel wel iets over de tanende populariteit van de ladder.
0
geplaatst: 22 oktober 2018, 11:26 uur
Daarom zou het interessant zijn om te weten of ook het aantal recensies op de main site afneemt. Mocht dat zo zijn (en dat lijkt me wel) dan lijkt me jouw verklaring een plausibele.
Dan ligt het niet aan de ladder maar is het een algemene tendens.
Dan ligt het niet aan de ladder maar is het een algemene tendens.
0
geplaatst: 22 oktober 2018, 11:31 uur
chevy93 schreef:
De tijd dat er nog begeleidende teksten geschreven werd bij het "Greatest Hits"-topic is ook wel voorbij.
De tijd dat er nog begeleidende teksten geschreven werd bij het "Greatest Hits"-topic is ook wel voorbij.
Dat vind ik ook erg jammer. We worden te makkelijk met zn allen. Al die metertopics...leuk voor de kwantiteit, maar het is natuurlijk geen kwaliteit. Of topics hebben een bepaalde houdbaarheidsdatum. Zie bv Lied vd Dag, dat was altijd een van de belangrijkste topics hier, maar is nu zo dood als een pier...
1
geplaatst: 22 oktober 2018, 11:55 uur
luigifort schreef:
Zie bv Lied vd Dag, dat was altijd een van de belangrijkste topics hier, maar is nu zo dood als een pier...
Zie bv Lied vd Dag, dat was altijd een van de belangrijkste topics hier, maar is nu zo dood als een pier...
Dat was gewoon een metertopic avant la lettre

En dan van alleen bekende nummers, dan ben je wel een keer klaar.
Heb ik toch veel liever de artiestenmeters of jaarmeters, ontdek je mooie nummers mee.
En daar is het me toch om te doen hier

1
geplaatst: 22 oktober 2018, 11:59 uur
Meters zijn booming en blooming 
Ko’s daarentegen kunnen wel een steuntje in de rug gebruiken. Die V-ko duurt volgens mij al een half jaar

Ko’s daarentegen kunnen wel een steuntje in de rug gebruiken. Die V-ko duurt volgens mij al een half jaar

0
geplaatst: 22 oktober 2018, 12:20 uur
Als ik kijk naar hoeveel mensen er momenteel op de ladders stemmen zie ik geen verschil met vorig jaar, er stemmen gemiddeld ongeveer 30 gebruikers per ladder, soms iets meer, soms iets minder. Dat is vergelijkbaar met het aantal stemmers in dezelfde fase van het spel vorig jaar.
0
geplaatst: 22 oktober 2018, 12:21 uur
Dit is dan ook het meest legendarische topic van MuMe. Een beetje als wat het kruis betekent voor het Christendom 

0
geplaatst: 22 oktober 2018, 12:23 uur
Het zijn trouwens ong. 45 gebruikers per ladder ipv 30 gebruikers (ik moest door 20 delen ipv door 30
)
)
0
geplaatst: 22 oktober 2018, 12:25 uur
En in de volgende ronde (laatste 200) zag je het vorig jaar oplopen naar ongeveer 55 tot 60 stemmers per ladder.
0
geplaatst: 22 oktober 2018, 16:26 uur
Ik heb even zitten kijken naar een nieuwe opzet volgens hetzelfde systeem maar met minder luisterdruk in ronde 1 en zodat e.e.a. qua tijdsplanning ook nog steeds goed uitkomt.
We starten met 2400 nummers, de top 2000 + 400 nieuwe nominaties (100 minder dus).
We nog steeds toe naar een Eindronde van 800 nummers en die spelen we dan volgens het systeem dat we nu al spelen, met herkansingen etc. Dus vanaf de huidige Ronde 4 die we nu aan het spelen zijn blijft alles hetzelfde.
Ronde 1:
We maken 120 ladders van 20 nummers (via een ongewogen loting)
Elke dag plaatsen we 1 ladder van 20 nummers (dat zijn 10 nummers minder dan in de huidige 1e ronde waar we met 3 ladders van 10 nummers spelen).
Iedereen maakt een top 7 van deze ladder van 20 nummers en plaatst die in het topic
De puntenrangschikking van deze top 10 is als volgt: 12-10-7-5-3-2-1 (Totaal van 40 punten).
De top 3 per ladder van 20 nummers gaat rechtstreeks door naar de Eindronde (van 800 nummers) = 360 nummers + de 40 beste nummers 4 = totaal 400 nummers.
De bottom 3 per ladder van 20 nummers valt definitief af en keert niet meer terug = 360 nummers + de 40 slechtste nummers 17 = totaal 400 nummers.
Na Ronde 1 zijn dus alle nummers die de eindlijst halen bekend. Van de top 800 is de helft ook al bekend, uit de resterende 1600 nummers komt de andere helft die in 2 rondes gekozen gaat worden.
Ronde 2:
We maken 80 ladders van 20 nummers, wederom een ongewogen loting.
We spelen weer 1 ladder van 20 nummers per dag. Iedereen maakt weer een top 7 van deze ladder van 20 nummers en plaatst die in het topic.
De puntenrangschikking van deze top 10 is als volgt: 12-10-7-5-3-2-1 (Totaal van 40 punten).
De top 3 per ladder van 20 nummers gaat rechtstreeks door naar de Eindronde = 240 nummers = Totaal 640 nummers in de Eindronde van 800 nummers.
De bottom 4 valt af = 320 nummers + de 40 slechtste nummers 16 = 360 nummers.
Deze nummers vormen de nummers 1641 t/m 2000 in onze eindlijst.
We hebben dan uit Ronde 1 en 2 in totaal 640 nummers die door zijn naar de eindronde en 760 nummers die zijn afgevallen waarvan 400 definitief en 360 een plaatsje in de eindlijst hebben.
Er blijven dan nog 1000 nummers over die gaan strijden voor de laatste 160 plaatsen in de top 800.
Ronde 3.
We maken 50 ladders van 20 nummers, wederom een ongewogen loting.
We spelen weer 1 ladder van 20 nummers per dag. Iedereen maakt weer een top 7 van deze ladder van 20 nummers en plaatst die in het topic.
De top 3 per ladder gaat rechtstreeks door naar de Eindronde = 150 nummers + de 10 beste nummers 4 = 160 nummers = totaal 800 nummers in de Eindronde.
De rest van de nummers worden via stempercentages verdeeld over de plaatsen 801 t/m 1640.
We hebben dan dus nog 800 nummers over en die spelen de Eindronde die identiek is aan het huidige systeem, dus dagelijks 3 ladders van 10 nummers, de top 4 gaat definitief door, herkansingen tussen de slechtste nummers 5 en de beste afvallers etc.
We beginnnen de top 800 weer met een ongewogen loting.
In dit nieuwe systeem zouden met de rondes 1 , 2 en 3 dan 120 + 80 + 50 = 260 dagen gemoeid zijn, dat is volgens mij t/m 8 september, Vanaf 9 september spelen we dan weer volgens het huidige systeem en dat zou dan 4 dagen eerder dan dit jaar zijn, dus het komt ongeveer hetzelfde uit.
Alle toplijstjes van iedereen worden nu dus in het topic geplaatst.
We kijken nog even of we dat met / zonder puntentelling doen, wellicht dat wij (ik en cosmic kid) dat gaan overnemen en dat het dus net zo wordt als bij het Greatest Hits per Artiest topic.
En we gaan pas vanaf Ronde 5 gewogen loten!!
Voordelen t.o.v. het vorige voorstel:
- Kleinere ladders vanaf de start dus minder luisterdruk in ronde 1 want maar 20 nummers ipv 25 nummers per ladder (per dag)
- We winnen 10 dagen tijd, dus iets meer slack voor de organisatie.
Nadelen:
- Minder nieuwe nominaties (100 stuks)
- Een nummer krijgt geen 2e kans om zich te plaatsen voor de eindlijst, na Ronde 1 zijn alle afvallers bekend.
We starten met 2400 nummers, de top 2000 + 400 nieuwe nominaties (100 minder dus).
We nog steeds toe naar een Eindronde van 800 nummers en die spelen we dan volgens het systeem dat we nu al spelen, met herkansingen etc. Dus vanaf de huidige Ronde 4 die we nu aan het spelen zijn blijft alles hetzelfde.
Ronde 1:
We maken 120 ladders van 20 nummers (via een ongewogen loting)
Elke dag plaatsen we 1 ladder van 20 nummers (dat zijn 10 nummers minder dan in de huidige 1e ronde waar we met 3 ladders van 10 nummers spelen).
Iedereen maakt een top 7 van deze ladder van 20 nummers en plaatst die in het topic
De top 3 per ladder van 20 nummers gaat rechtstreeks door naar de Eindronde (van 800 nummers) = 360 nummers + de 40 beste nummers 4 = totaal 400 nummers.
De bottom 3 per ladder van 20 nummers valt definitief af en keert niet meer terug = 360 nummers + de 40 slechtste nummers 17 = totaal 400 nummers.
Na Ronde 1 zijn dus alle nummers die de eindlijst halen bekend. Van de top 800 is de helft ook al bekend, uit de resterende 1600 nummers komt de andere helft die in 2 rondes gekozen gaat worden.
Ronde 2:
We maken 80 ladders van 20 nummers, wederom een ongewogen loting.
De top 3 per ladder van 20 nummers gaat rechtstreeks door naar de Eindronde = 240 nummers = Totaal 640 nummers in de Eindronde van 800 nummers.
De bottom 4 valt af = 320 nummers + de 40 slechtste nummers 16 = 360 nummers.
Deze nummers vormen de nummers 1641 t/m 2000 in onze eindlijst.
We hebben dan uit Ronde 1 en 2 in totaal 640 nummers die door zijn naar de eindronde en 760 nummers die zijn afgevallen waarvan 400 definitief en 360 een plaatsje in de eindlijst hebben.
Er blijven dan nog 1000 nummers over die gaan strijden voor de laatste 160 plaatsen in de top 800.
Ronde 3.
We maken 50 ladders van 20 nummers, wederom een ongewogen loting.
De top 3 per ladder gaat rechtstreeks door naar de Eindronde = 150 nummers + de 10 beste nummers 4 = 160 nummers = totaal 800 nummers in de Eindronde.
De rest van de nummers worden via stempercentages verdeeld over de plaatsen 801 t/m 1640.
We hebben dan dus nog 800 nummers over en die spelen de Eindronde die identiek is aan het huidige systeem, dus dagelijks 3 ladders van 10 nummers, de top 4 gaat definitief door, herkansingen tussen de slechtste nummers 5 en de beste afvallers etc.
We beginnnen de top 800 weer met een ongewogen loting.
In dit nieuwe systeem zouden met de rondes 1 , 2 en 3 dan 120 + 80 + 50 = 260 dagen gemoeid zijn, dat is volgens mij t/m 8 september, Vanaf 9 september spelen we dan weer volgens het huidige systeem en dat zou dan 4 dagen eerder dan dit jaar zijn, dus het komt ongeveer hetzelfde uit.
We kijken nog even of we dat met / zonder puntentelling doen, wellicht dat wij (ik en cosmic kid) dat gaan overnemen en dat het dus net zo wordt als bij het Greatest Hits per Artiest topic.
En we gaan pas vanaf Ronde 5 gewogen loten!!
Voordelen t.o.v. het vorige voorstel:
- Kleinere ladders vanaf de start dus minder luisterdruk in ronde 1 want maar 20 nummers ipv 25 nummers per ladder (per dag)
- We winnen 10 dagen tijd, dus iets meer slack voor de organisatie.
Nadelen:
- Minder nieuwe nominaties (100 stuks)
- Een nummer krijgt geen 2e kans om zich te plaatsen voor de eindlijst, na Ronde 1 zijn alle afvallers bekend.
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 22 oktober 2018, 16:28 uur
En natuurlijk vernemen we graag jullie reacties. Ook als je vindt dat alles eigenlijk bij het oude moet blijven 

0
geplaatst: 22 oktober 2018, 16:46 uur
johan de witt schreef:
Waarschijnlijk omdat steeds meer users passen/niet meer meespelen als ze de nummers niet kennen.
0
geplaatst: 22 oktober 2018, 17:05 uur
El Ninjo schreef:
400 vind ik erg weinig. Zou liever teruggaan naar de tijd waarin elke user nog 10 nieuwe nominaties mocht indienen. Mensen in de eerste maanden kennis laten maken met je favoriete nummers, dat vond ik altijd 1 van de leukste facetten aan het ladderen.
Dit betekent dus dat de bottom 3 (veelal nieuwe nominaties) het met 1 kans moet doen. Ik weet niet of dit wenselijk is. Dan krijgen users nog minder tijd om de nieuwe nummers op zich te laten inwerken. Ik zou toch liever zien dat een nummer minstens 2x deelneemt.
Ik denk dat het voor de nieuwe opzet heel belangrijk is om geen live puntentelling meer te hebben.
* denotes required fields.