MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder [Discussietopic]

zoeken in:
Gretz schreef:
wat de voordelen zijn van "gelaagdheid", maar het zorgt er bij mij juist voor dat ik sneller de aandacht verlies. Ook heb ik het idee dat mede vanwege de huidige ronde 2a nieuwkomers het vaak toch net moeten afleggen tegen de oude garde. Als je ze 1x minder laat strijden zitten er misschien meer verrassingen in.

Het doel van de MuMe-ladder is niet om zo veel mogelijk verrassingen te laten plaatsvinden maar een zo goed mogelijk onderbouwde (ik zo even geen andere term verzinnen) lijst te creeeren en daar ben ik zeker wel voor.

Het is voor alles en iedereen hartstikke leuk om verrassingen te hebben maar dan moet geen doel op zich zijn. Is een plaat goed genoeg en wordt deze breed gedragen dan komt die in de lijst, zo niet dan is daar blijkbaar op dat moment geen vraag naar.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Ik zal daar nog eens naar kijken. Het punt is dat die ronde 'nodig' is omdat anders platen slechts op basis van een ronde een plekje in de stand krijgen. Dat is ronde 2. Ronde 1 kunnen we niet meetellen omdat er platen zijn vrijgeloot.
Nummers tussen 1609 en 2000 hebben allemaal twee keer gespeeld, want daar kan de top 520 van vorig jaar niet eindigen.

Vanaf Ronde 3 komt de stand eigenlijk weer op 0, want dan heb je inderdaad dat de vrijgelote nummers maar één keer spelen. Niettemin, lijkt me de representativiteit daar weer minder van belang. Die nummers staan immers toch al in de lijst en of je nou op 1538 of 1471 staat, lijkt me niet echt boeiend.

Onweerwolf schreef:
Zoals ik een paar pagina's geleden al heb aangegeven vind ik het niet een geschikt alternatief. Het doel is juist om gelaagd tot een representatieve stand te komen. In het systeem van Chevy is na 1x ladderen 43% van de deelnemers veroordeeld tot een plaats tussen 1609-2000 of afvallen.
Zoals Casper al aangaf, zijn er inderdaad 160 nummers die nog een kans maken om door te gaan naar ronde 3. Verder is er nog een winst van 14 ladders t.o.v. vorig jaar, dus dat aantal zou je alweer kunnen verhogen. Om op hetzelfde als vorig jaar uit te komen, kunnen er 220 nummers herkansen.

Wat meer winst op zou leveren, is de laddergrootte verhogen naar mate je verder in het spel komt, dus andersom zoals nu gedaan wordt. Als je ronde 3 (ook herkansing) met 10 per ladder zou spelen, zou je alweer 600 nummers kunnen laten herkansen in ronde 2.
http://i61.tinypic.com/2vlv95k.jpg

Dat vind ik dan al als een beter plan klinken. Dat geeft toch een veel kleiner percentage dat na ronde 2 gewoon 'klaar' is. Ik ben het overigens wel met Chevy eens dat het niet heel veel uitmaakt of een nummer nou op 1783 of 1698 eindigt, maar er zijn vast mensen die daar wel waarde aan hechten. Ik ben wel van mening dat 2x ladderen voor de nummers die helemaal in de kelder eindigen ook wel genoeg is, dat hoeft van mij niet per se 3x te zijn. Ik zie in elk geval zeker wel iets in het systeem van Chevy, al begrijp ik ook de bezwaren die Onweerwolf er tegen heeft. De enige echte conclusie is dat we met ons huidige westerse kalendersysteem gewoon geen 2000 platen in een jaar kunnen rangschikken. Dus blijft het hopen op een paradigmaverschuiving naar langere jaren

Zoals ik al eens aangaf ben ik voorstander van de voorgestelde aanpassingen, maar ik wou dit toch nog eens laten weten: een pijnpunt in het huidige en het nieuwe systeem vind ik het feit dat ronde 1 (doordat er nummers vrijgeloot worden) qua percentage niet meetelt voor het eindresultaat, dus van mijn part: hoe meer vrijgelote nummers (en dus hoe korter die ronde), hoe beter. Het feit dat deze ronde in het nieuwe systeem minder lang duurt is dan ook 1 van de redenen waarom ik voorstander ben

Onweerwolf
Silent_shout schreef:
Zoals ik al eens aangaf ben ik voorstander van de voorgestelde aanpassingen, maar ik wou dit toch nog eens laten weten: een pijnpunt in het huidige en het nieuwe systeem vind ik het feit dat ronde 1 (doordat er nummers vrijgeloot worden) qua percentage niet meetelt voor het eindresultaat, dus van mijn part: hoe meer vrijgelote nummers (en dus hoe korter die ronde), hoe beter. Het feit dat deze ronde in het nieuwe systeem minder lang duurt is dan ook 1 van de redenen waarom ik voorstander ben

Dat is voor mij ook een pijnpunt. Ik heb dat dan ook met pijn in mijn hart doorgevoerd twee jaar geleden.

Maar gebleken is dat dat toch een enorm praktisch voordeel oplevert dus ik denk dat dit offer gebracht moet blijven worden.

Het valt stil hier, wanneer wordt ongeveer bekend wat de opzet wordt of is het al bekend?

Dat schema van Chevy vind ik er ook best goed uitzien, al kan ik wel begrijpen dat Onweerwolf en El Ninjo als organisator zoveel mogelijk zelf de opzet willen kiezen en die was het afgelopen jaar ook gewoon goed.
Onweerwolf schreef:
Overigens hebben we nog niet besloten wat de deadline zou worden, maar wat mij betreft liever niet 21:00, want als ik 's avonds weg ben dan ben ik dat meestal al wel om 21:00 en bv niet om 19:00. Dus voor lotingen is 19:00 handiger.
Thuisblijven voor lotingen moet je natuurlijk niet doen, maar zo ontzettend veel lotingen zijn er nu ook weer niet in een jaar. De keren dat je niet aanwezig is kan El Ninjo wellicht de loting doen. De keren dat geen van beiden kan loten is dan beperkt en ik denk maximaal vijf keer per jaar. Dan maar vijf dagen geen ladders, die speling is er wel. Daar tegenover staat het heel jaar meer luister- en stemkansen voor de deelnemers bij een gunstige deadline, en daar was een eventuele wijziging toch om te doen.

Nomineren is part of the fun. Het voorbereiden van de nominaties, inschatten en later kijken wie wel/geen bijval geeft of hoe (on)terecht iets wel/niet doorgaat geeft toch extra lol aan het spel. Niet voor niks is er een topic om een indicatie te krijgen omtrent de kansen van potentiële nominaties. Nu ben ik geen voorstander van dat topic maar het geeft wel aan dat "het nomineren" deelnemers bezig houdt. Minder nomineren maakt het simpelweg minder leuk, bovendien zullen er dan nog minder nieuwe nummers in de lijst komen. Steeds meer zal het er om draaien of een nummer in de lijst op 1621 of op 1243 terecht komt ……

Als luisterdruk de reden is, is dat op te lossen met de wijziging naar 24-uurs ladders, die op 21:00 zetten zodat iedereen twee avonden heeft (of welk willekeurig ander deel van de dag) om te stemmen. Kun je de ene avond niet of had je nog niet alles beluisterd, dan kan dat de volgende avond nog. Luisterdruk is er dan alleen als je andere prioriteiten stelt of je stemt gewoon maar op 1 of 2 ladders. Weg luisterdruk.

Onweerwolf
Mensen,

Ik heb de suggesties en feedback allemaal gelezen en alsnog een aantal aanpassingen gemaakt in het beoogde systeem. Die aanpassingen zorgen er voor dat alle nummers uit ronde 1 nu weer herkansen aangezien dat toch een heikel punt bleek. Het effect hiervan is dat R2 een nummer minder per ladder kent en H2 twee nummers meer per ladder. Daarnaast start ronde 3 met 1600 platen ipv 1200, hierdoor wordt Ronde 2X minder lang. Verder heb ik het aantal herkansers vanaf Ronde 3 verkleind om hier weer wat tijdwinst terug te pakken.

Verder mogen nu alle platen van ronde 8 (de laatste voor de finale) herkansen. Hiertoe werden ook een aantal suggesties en gedaan en het bleek dat je met 50 platen heel handig in twee rondes op 32 kunt uitkomen.

Het voorstel met betrekking tot de nummers die moeten herkansen is de combinatie die Teunnis noemde in de volgende cijfers: Top 400 is vrijgeloot, Bottom 400 moet in ronde 1 ladderen, aangevuld met de 394 grootste zakkers.

Top 400 en Bottom 400 sluiten aan bij de cijfers van het nieuwe systeem want in dat systeem is de Top 400 alle platen die ronde 5 halen en de bottom 400 alle platen die ronde 3 niet halen maar wel in de ladder terecht komen.

Het systeem:

http://puu.sh/dyhVd/9ea5f34f6a.png

Oftewel:

Ronde 1
Aantal Platen Start: 1296
Aantal Platen Einde: 810
Aantal Ladders: 162
Laddergrootte: 8
Ladders Per Dag: 3
Platen Die Doorgaan: 5
Speeldagen: 54
Stemsleutel: ??
Ronde Klaar: 24 februari

Ronde 1h
Aantal Platen Start: 486
Aantal Platen Einde: 216
Aantal Ladders: 54
Laddergrootte: 9
Platen Die Doorgaan: 4
Speeldagen: 18
Ronde Klaar: 14 maart

Ronde 2
Aantal Platen Start: 2232
Aantal Platen Einde: 1395
Aantal Ladders: 279
Speeldagen: 93
Ronde Klaar: 15 juni

Ronde 2h
Aantal Platen Start: 410
Aantal Platen Einde: 205
Aantal Ladders: 41
Laddergrootte: 10
Speeldagen: 14
Ronde Klaar: 29 juni

Ronde 2x
Aantal Platen Start: 632
Aantal Platen Einde: 632
Aantal Ladders: 79
Platen Die Doorgaan: N/A
Speeldagen: 27
Ronde Klaar: 26 juli

Ronde 3
Aantal Platen Start: 1600
Aantal Platen Einde: 800
Aantal Ladders: 160
Speeldagen: 54
Ronde Klaar: 18 september

Ronde 3h
Aantal Platen Start: 160
Aantal Platen Einde: 5
Aantal Ladders: 16
Speeldagen: 6
Ronde Klaar: 24 september

Ronde 4
Aantal Platen Start: 800
Aantal Platen Einde: 400
Aantal Ladders: 80
Speeldagen: 27
Ronde Klaar: 21 oktober

Ronde 4h
Aantal Platen Start: 80
Aantal Ladders: 8
Speeldagen: 3
Ronde Klaar: 24 oktober

Ronde 5
Aantal Platen Start: 400
Aantal Platen Einde: 200
Aantal Ladders: 40
Speeldagen: 14
Ronde Klaar: 7 november

Ronde 5h
Aantal Platen Start: 40
Aantal Ladders: 4
Ladders Per Dag: 2
Speeldagen: 2
Ronde Klaar: 9 november

Ronde 6
Aantal Platen Start: 200
Aantal Platen Einde: 100
Aantal Ladders: 20
Speeldagen: 10
Ronde Klaar: 19 november

Ronde 6h
Aantal Platen Start: 20
Aantal Ladders: 2
Speeldagen: 1
Ronde Klaar: 20 november

Ronde 7
Aantal Platen Start: 100
Aantal Platen Einde: 50
Aantal Ladders: 10
Speeldagen: 5
Ronde Klaar: 25 november

Ronde 7h
Aantal Platen Start: 10
Aantal Ladders: 1
Ladders Per Dag: 1
Speeldagen: 1
Ronde Klaar: 26 november

Ronde 8
Aantal Platen Start: 50
Aantal Platen Einde: 20
Aantal Ladders: 5
Platen Die Doorgaan: 4
Speeldagen: 5
Ronde Klaar: 1 december

Ronde 8h
Aantal Platen Start: 30
Aantal Platen Einde: 12
Aantal Ladders: 6
Laddergrootte: 5
Platen Die Doorgaan: 2
Speeldagen: 6
Ronde Klaar: 7 december

Het idee was om alles zo elegant mogelijk te laten verlopen door zoveel mogelijk dezelfde laddergrootte aan te houden en dat is aardig gelukt nu, met uitzondering van het feit dat veel speelrondes niet door drie kunnen worden gedeeld en we dus af en toe eindigen met een 'restdag' van 1 of 2 ladders. Maar goed, dat is niet zo erg.

Het aantal nominaties wordt dus verminderd. Er zijn voor en tegenstanders, dat snap ik, maar uiteindelijk valt de beslissing dan toch aan de kant van de organisatie en die zijn voorstanders.

Tenslotte: hoewel ik streef naar een 'perfect' systeem ben ik ook realistisch en denk ik dat een systeem eerst moet worden getest voordat we echt kunnen oordelen over hoe goed het werkt. Dat gaan we dus wat mij betreft doen nu en die test zit hem vooral in het 24-uur ladderen en het effect van minder nominaties.

Volgend jaar kan er gereflecteerd worden en kunnen we conclusies trekken en eventueel verdere aanpassingen doorvoeren. Ik ben momenteel bezig mijn grote bestand zo in te delen dan ik een template heb dat elk mogelijk systeem volledig automatisch kan ondersteunen door alleen de cijfers in de hierboven geposte tabel aan te passen. Eventuele veranderingen zouden dan dus niet zo veel werk meer opleveren.

Ziet eruit als een goed systeem Als ik goed reken, zijn er 502 nieuwe nominaties. Zijn er 6 pp? Dan komen we uit op 83,66 nieuwe lijstjes...

Onweerwolf
Titmeister schreef:
Ziet eruit als een goed systeem Als ik goed reken, zijn er 502 nieuwe nominaties. Zijn er 6 pp? Dan komen we uit op 83,66 nieuwe lijstjes...

Dat klopt. dat zou idd 83 lijstjes zijn + 4 klassiekers.

Ik heb nog even nagerekend of 7 pp zou kunnen maar dan worden er vermoedelijk toch mensen teleurgesteld die te laat zijn.

OK, we gaan het meemaken! Had wel het idee dat de tegenstanders van het schrappen van nominaties vrij ruim in de meerderheid waren, maar de organisatie hakt natuurlijk uiteindelijk de knoop door en de enige manier om echt te weten of dit een verbetering is, is om het uit te proberen. Dus eerst maar eens met de botte bijl nog 4 nummers schrappen.

Is het al bekend wanneer we starten met nomineren?

Marcel, ik zie nog een foutje in de sheet. Bij h8 staat dat er 6 ladders van 10 nummers gespeeld gaan worden. Dat moet geloof ik 3 van 10 zijn (zodat er 4 per ladder doorgaan) of 6 van 5 (zodat er 2 per ladder doorgaan)

Edit: onder de sheet staat het wel gewoon goed

Casartelli (moderator)
Snoeperd schreef:
Marcel, ik zie nog een foutje in de sheet. Bij h8 staat dat er 6 ladders van 10 nummers gespeeld gaan worden. Dat moet geloof ik 3 van 10 zijn (zodat er 4 per ladder doorgaan) of 6 van 5 (zodat er 2 per ladder doorgaan)

Onweerwolf schreef:
Verder mogen nu alle platen van ronde 8 (de laatste voor de finale) herkansen. Hiertoe werden ook een aantal suggesties en gedaan en het bleek dat je met 50 platen heel handig in twee rondes op 32 kunt uitkomen.

Casartelli (moderator)
Zo, de kogel is door de kerk!

Tja, ik had al 10 nominaties klaarstaan, binnenkort maar eens kijken hoe ik dat tot 6 terugbreng.

Ik zie dat de stemsleutel overal nog openstaat. Ik herhaal graag mijn suggestie om die zo uniform mogelijk te maken en niet meer alle totalen naar een veelvoud van 10 (of 30) om te knutselen - met een werkende controletool hebben we dat laatste niet meer nodig.

Onweerwolf
Snoeperd schreef:

Ah klopt, dank je wel!

Ik zat idd nog wat te spelen met die H8. Ik heb hem nu op 3 ladders van 10 staan met 4 door. Dan komen we uit op 4 dec. En rond Sinterklaas was ook het doel.

Onweerwolf
Casartelli schreef:
Zo, de kogel is door de kerk!

Tja, ik had al 10 nominaties klaarstaan, binnenkort maar eens kijken hoe ik dat tot 6 terugbreng.

Ik zie dat de stemsleutel overal nog openstaat. Ik herhaal graag mijn suggestie om die zo uniform mogelijk te maken en niet meer alle totalen naar een veelvoud van 10 (of 30) om te knutselen - met een werkende controletool hebben we dat laatste niet meer nodig.

De totalen moeten toch wel een veelvoud van 10 zijn, anders wordt de kans op fouten helaas te groot. Nou zijn fouten niet heel erg, maar het corrigeren van die fouten is veel lastiger als het geen tientallen zijn.

Onweerwolf
yeahyeahyeah schreef:
Is het al bekend wanneer we starten met nomineren?

Ik wel zelf graag morgen om 18:00 starten. Maar ik wacht nog even op een volledige overeenstemming met De Kapitein.

Casartelli (moderator)
Onweerwolf schreef:
De totalen moeten toch wel een veelvoud van 10 zijn, anders wordt de kans op fouten helaas te groot. Nou zijn fouten niet heel erg, maar het corrigeren van die fouten is veel lastiger als het geen tientallen zijn.

Tja, ik weet niet hoe andere mensen dat doen... maar als ik de controlesheet gebruik (wat ik meestal wel doe en soms niet omdat hij hangt of omdat ik er geen tijd voor heb) en de sheet constateert dat er een fout in zit, dan controleer ik de voorgaande score, dan de voorgaande, etc.. Als dan de ladder waar het fout gaat geïdentificeerd is, is ook snel genoeg gevonden bij welk nummer er niet juist opgeteld wordt (of dat de verkeerde stemsleutel gebruikt wordt, etc.), daar is het feit dat de som een tiental is verder niet van extra nut voor.

Het voordeel van veelvouden van 10 is dat je uit je hoofd heel snel kan zien of het klopt door de laatste cijfers van de puntentotalen per nummer op te tellen en alleen de laatste cijfers van de 'tussensommen' te onthouden (bijz 9 + 4 = 3). Als het resultaat op 0 eindigt, weet je dat het hoogstwaarschijnlijk klopt. Als je de punten van vorige stemmers allemaal in excel moet gaan invoeren, duurt het veel langer. Risico is wel dat als iemand 10 punten te veel geeft, of 1 te veel aan het ene èn 1 te weinig aan het andere nummer, je het op deze manier niet ziet.

Onweerwolf
Casartelli schreef:
(quote)

Tja, ik weet niet hoe andere mensen dat doen... maar als ik de controlesheet gebruik (wat ik meestal wel doe en soms niet omdat hij hangt of omdat ik er geen tijd voor heb) en de sheet constateert dat er een fout in zit, dan controleer ik de voorgaande score, dan de voorgaande, etc.. Als dan de ladder waar het fout gaat geïdentificeerd is, is ook snel genoeg gevonden bij welk nummer er niet juist opgeteld wordt (of dat de verkeerde stemsleutel gebruikt wordt, etc.), daar is het feit dat de som een tiental is verder niet van extra nut voor.

Helaas zoekt niet iedereen de fout waardoor het terugzoeken soms wel oploopt tot 10 stemmers of meer voor je, zoals je ongetwijfeld weet.

Zelf scroll ik omhoog en maak een educated guess over waar ik denk dat de fout zal liggen. (Het zijn regelmatig dezelfde mensen.)

Vervolgens reken ik het in mijn hoofd uit, dat gaat voor mij een stuk sneller dan met het controle bestand. Maar dat werkt alleen als de totalen op 0 moeten eindigen.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Ik wel zelf graag morgen om 18:00 starten. Maar ik wacht nog even op een volledige overeenstemming met De Kapitein.

Snel dan maar eens werk maken van dat lijstje van mij.

Onweerwolf
De reden waarom ik morgen om 18:00 wil starten ligt in het feit dat ik dan morgenavond al een flink gedeelte kan verwerken. Vrijdag heb ik niet superveel tijd maar wel genoeg om nog wat te verwerken, iig 's avonds. Zaterdag heb ik geheel geen tijd, muv van heel misschien zaterdagavond, maar dat is nog twijfelachtig. Zondag is de finale en dan wil ik me vooral daar op focussen (ook al is dat qua 'werk' vooral het domein van El Ninjo en de Orinoco's.) En als we het pas maandag zouden doen dan wordt het wat krap voor de Kerstdagen misschien. Bovendien ben ik volgende week niet alle dagen thuis en heb ik dus ook geen handige toegang tot mijn bestand.

Dus, tenzij El Ninjo prangende redenen heeft om niet morgen om 18:00 te beginnen mag je daar min of meer vanuit gaan.

Casartelli (moderator)
Onweerwolf schreef:
Vervolgens reken ik het in mijn hoofd uit, dat gaat voor mij een stuk sneller dan met het controle bestand.

Hm ik dacht dat ik zelf cijfermatig ook vrij redelijk onderlegd was, maar nu ga ik toch twijfelen...

Onweerwolf
Casartelli schreef:
(quote)

Hm ik dacht dat ik zelf cijfermatig ook vrij redelijk onderlegd was, maar nu ga ik toch twijfelen...

Oefening baart kunst in deze, en vooral snelheid.

yeahyeahyeah schreef:
OK, we gaan het meemaken! Had wel het idee dat de tegenstanders van het schrappen van nominaties vrij ruim in de meerderheid waren.
Dat idee heb ik ook Marcel. Waarom dan toch de keuze om het aantal nominaties te verlagen? Hetzelfde met de positieve reacties op de suggesties van Chevy, ook hier wordt voor een groot deel aan voorbij gegaan.

Het nomineren is misschien wel de grootste charme van het spelletje en juist daar wordt in gesneden...

Onweerwolf
Omdat minder nominaties de luisterdruk significant verminderd en daarnaast omdat het grootste gedeelte van de nominaties toch elk jaar afvalt. En tenslotte is het ook minder werk om te organiseren als het aantal nominaties wordt teruggebracht.

Voor wat betreft de bezwaren tegen het systeem van Chevy; die heb ik al kenbaar gemaakt; Zo'n 40% laddert maar 1 ronde + 1 herkansing, dat vind ik te weinig. Daarnaast is de top 500 altijd verzekerd van de top 1600 het jaar erop en ook dat vind ik niet een goed idee. En tenslotte worden ook de nummers 900 t/m 1600 gerangschikt naar het gescoorde percentage van slechts 1x keer ladderen. Het haalt mijns inziens de angel uit het systeem om getrapt te komen tot een representatieve lijst.

Allright. Minder luisterdruk zal voor sommige best fijn zijn en minder organisatiewerk vast ook. Het argument dat veel nominaties de lijst toch niet halen vind ik erg zwak. Daarnaast, minder nummers nomineren zorgt sowieso voor minder nieuwe aanwas in de lijst, jammer!

Onweerwolf
Edgar18 schreef:
Daarnaast, minder nummers nomineren zorgt sowieso voor minder nieuwe aanwas in de lijst

Volgens mij is dat niet een valide conclusie.

We testen het een jaartje en als het significant minder binnenkomers oplevert (waar ik ook een beetje bang voor ben) en als dat zo is heropenen we volgend jaar de discussie.

Net met pijn en moeite mijn tientallen nominaties teruggebracht naar zes en zeven reserves. Minder ging nog niet.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:41 uur

geplaatst: vandaag om 14:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.