menu

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder [Discussietopic]

zoeken in:
avatar van Gretz
johan de witt schreef:
Dat vraag ik me af. Is dat zo bij de witte of de V500?
Lijkt me juist dat de nummers 6-16 van de bekendere artiesten het loodje leggen.

In De Witte Trui (2019) gaat deze stelling niet geheel op.

Hofleveranciers:
The National 11
Beach House 10
The War on Drugs 9
Arcade Fire 8
Sufjan Stevens 8
Spinvis 7
Nick Cave & The Bad Seeds 7
The xx 7
Radiohead 6
Kendrick Lamar 6

Als je zag hoeveel nummers van The Beatles, U2 en The Cure afgelopen jaar bij de bovenste 1000 eindigden ben ik bang dat de Ladder ook minder gevarieerd wordt als er minder noteringen zijn.

avatar van johan de witt
Van mij hoeft er ook niks te veranderen hoor, ik vind het zo wel best. Alleen merk
ik dat de volgorde van de nummers 33-2000 me niet bijster interesseert en ook bij anderen lijkt die aandacht af te nemen of er nauwelijks te zijn als ik het ontknopingstopic bekijk.

Maar gezien de grootte van de lijst is het misschien ook ondoenlijk om dat op een enigszins overzichtelijke manier te presenteren.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
johan de witt schreef:
Maar gezien de grootte van de lijst is het misschien ook ondoenlijk om dat op een enigszins overzichtelijke manier te presenteren.
Er valt misschien nog wel wat aan te optimaliseren, maar gezien het feit dat het eerste deel van de lijst pas bekend is op 14 augustus (einde Ronde 2), ontkom je linksom of rechtsom niet aan het langslopen van een stuk of 15 nummers per dag als je voor het einde van het jaar klaar wilt zijn.

avatar van chevy93
johan de witt schreef:
Van mij hoeft er ook niks te veranderen hoor, ik vind het zo wel best. Alleen merk
ik dat de volgorde van de nummers 33-2000 me niet bijster interesseert en ook bij anderen lijkt die aandacht af te nemen of er nauwelijks te zijn als ik het ontknopingstopic bekijk.
Er zijn een paar punten waarin het niet meer uitmaakt, maar waarom zou het dan wel uitmaken of een plaat op 11 of 23 komt? Met datzelfde argument kun je ook de finale reduceren tot 'het gaat toch alleen maar om wie er wint'.

Zoals je zelf al aangeeft, gaat het vooral om de finale én of een plaat het haalt. Of dat dan op plek 1723 of 1659 is maakt niet zoveel uit, nee. Dat is ook de reden dat de gaandeweg afgestapt zijn van het oeverloos rangschikken in die regionen. Maar bv. het verschil tussen 801 en 800 en is dan weer wél relevant, want is precies de grens waarbij een nummer verder gaat naar een volgende ronde.

Dat het ontknopingstopic weinig bekijks trekt (of lijkt te trekken), lijkt me dan eerder een afweging van de tijd die het kost om zo'n topic op te zetten. Want zoals ik jou hoor ben je überhaupt niet geïnteresseerd in het ontknopingstopic, of deze nou 2000, 500, of 100 platen bevat.

avatar van ArthurDZ
Volgens mij is het ontknopingstopic typisch zo'n topic dat veel mensen lezen maar waar weinig gereageerd wordt. Ik lees alles, maar laat slechts zelden een bericht achter, volgens mij geldt dat voor de meeste volgers van dat draadje.

avatar van johan de witt
chevy93 schreef:
(quote)
Er zijn een paar punten waarin het niet meer uitmaakt, maar waarom zou het dan wel uitmaken of een plaat op 11 of 23 komt? Met datzelfde argument kun je ook de finale reduceren tot 'het gaat toch alleen maar om wie er wint'.

Zoals je zelf al aangeeft, gaat het vooral om de finale én of een plaat het haalt. Of dat dan op plek 1723 of 1659 is maakt niet zoveel uit, nee. Dat is ook de reden dat de gaandeweg afgestapt zijn van het oeverloos rangschikken in die regionen. Maar bv. het verschil tussen 801 en 800 en is dan weer wél relevant, want is precies de grens waarbij een nummer verder gaat naar een volgende ronde.

Dat het ontknopingstopic weinig bekijks trekt (of lijkt te trekken), lijkt me dan eerder een afweging van de tijd die het kost om zo'n topic op te zetten. Want zoals ik jou hoor ben je überhaupt niet geïnteresseerd in het ontknopingstopic, of deze nou 2000, 500, of 100 platen bevat.

Ik ben er juist wél in geïnteresseerd maar slaag het maar niet in om het uit te zitten. Ben deze keer weer ergens afgehaakt bij 1400 of zo. Dat het onlangs nog liep hielp ook niet. Zo’n top 2000 pluis ik altijd wel na op zoek naar mijn favorieten, maar hier vind ik zelfs dat ondoenlijk.
Ik vind ook dat zo’n ladder 2000, toch het vlaggenschip van het MuMe-forum, sticky bovenaan zou moeten staan, de volledige lijst. Of beter nog, bij de toplijsten naast de top 250.

avatar van Gretz
johan de witt schreef:

Maar gezien de grootte van de lijst is het misschien ook ondoenlijk om dat op een enigszins overzichtelijke manier te presenteren.

Als je een snel overzicht van de lijst wilt hebben kun je het beste naar MuMeLadder 2019 - Top 2000 - MuMeLadder gaan. Uiteindelijk zullen daar de actuele reviews ook nog toegevoegd worden (als ik het goed begrijp van AstroStart). Een presentatie met aanvullende informatie en reviews kan in topicvorm volgens mij niet overzichtelijker gepresenteerd worden.

Overigens ben ik van plan om de gehele Ladder op termijn ook in een wikitabel te plaatsen, als dat enigszins makkelijk kan. Vergelijkbaar met die van de Radio 2 Top 2000.

avatar van Snoeperd
johan de witt schreef:
(quote)

Ik ben er juist wél in geïnteresseerd maar slaag het maar niet in om het uit te zitten. Ben deze keer weer ergens afgehaakt bij 1400 of zo. Dat het onlangs nog liep hielp ook niet. Zo’n top 2000 pluis ik altijd wel na op zoek naar mijn favorieten, maar hier vind ik zelfs dat ondoenlijk.
Ik vind ook dat zo’n ladder 2000, toch het vlaggenschip van het MuMe-forum, sticky bovenaan zou moeten staan, de volledige lijst. Of beter nog, bij de toplijsten naast de top 250.


Ik ben het hier volledig mee eens! Dat lijkt me ook een win-win situatie. Je zorgt ervoor dat de MuMeladder meer bekendheid gaat genieten (zeker als je er nog een Spotify-link bij zet), daarnaast leidt meer bekendheid ook tot meer spelers en dus een representatievere lijst.

Uiteindelijk denk ik dat je al luisterend het beste ontdekt hoe onze mooie lijst is. Maar dan moet je hem wel kunnen vinden en dat gebeurt nu niet veel, terwijl de Top 250 albums wel meteen in het oog springt.

avatar van Gretz
Casartelli schreef:
(quote)
Er valt misschien nog wel wat aan te optimaliseren, maar gezien het feit dat het eerste deel van de lijst pas bekend is op 14 augustus (einde Ronde 2), ontkom je linksom of rechtsom niet aan het langslopen van een stuk of 15 nummers per dag als je voor het einde van het jaar klaar wilt zijn.

Inderdaad. Het is uiteraard wel de bedoeling dat we dit jaar beter voorbereid zijn (met de reviews en de metadata), zodat de ontknoping voor 2020 iets gestroomlijnder zal verlopen. Ik hoop dat iedereen begrijpt dat we afgelopen jaar wat issues hadden die dat beletten.

avatar van Gretz
chevy93 schreef:
Misschien dat cosmic kid de berichten hierheen kan verplaatsen: MuMeLadder [Discussietopic] - MusicMeter.nl

De enige vorm die ik kan bedenken is dat er vooraf een rondje met alleen nieuwe nominaties komt waarbij de bovenste X uiteindelijk mee mogen doen 'voor het echie'. Gezien het schema zou dat dus wel betekenen dat dit deel al gespeeld moet worden in het vorige jaar.

Waar ik op zich niet op tegen zou zijn, want eind van het jaar is er qua Ladder niets meer te beluisteren en spelen we toch al met het bekende.

We hebben in het verleden eens een voorrondetopic gehad waar users hun potentiële nominaties presenteerden, om te bepalen welke het meest kansrijk waren. Dit werd op poten gezet door Silent_shout. Als ik me goed herinner was dit in het jaar waarin het aantal usernominaties werd ingekort van 10 naar 7. Op zich zou het wel eens een geinig experiment kunnen zijn om 10 nominaties (p.p.) te laten strijden in een voorronde, om dan te zien wat er overblijft.

avatar van Edgar18
Gretz schreef:
Op zich zou het wel eens een geinig experiment kunnen zijn om 10 nominaties (p.p.) te laten strijden in een voorronde, om dan te zien wat er overblijft.
Het Radiohead / Beatles / Smiths / R.E.M. / Nick Cave nummer dat genomineerd is.

avatar van chevy93
Gretz schreef:
(quote)

We hebben in het verleden eens een voorrondetopic gehad waar users hun potentiële nominaties presenteerden, om te bepalen welke het meest kansrijk waren. Dit werd op poten gezet door Silent_shout.
Uhh, ere wie ere toekomt.
Wat nomineert ... voor de MuMe Ladder 2012? - MusicMeter.nl

Ik bedoel, uhh, ere wie ere toekomt!
Wat nomineert Titmeister? - MusicMeter.nl



edit: 10 nominaties toen nog.

Oh ja, dat heb toen inderdaad gedaan. Desondanks had ik, geloof ik, dat jaar alsnog maar 2 nominaties in de lijst

avatar van remcodulac
Bij Muziek > Muziekgames > MuMeLadder 2020 [Uitslagen Ladders]:

Sunderland schreef:
wat kan je nou tegen zo n vrolijk nummer als dat van The Wannadies hebben?!
Niets. En waarschijnlijk heeft ook niemand iets tegen dit nummer. Nu heb ik zelf deze ladder weer eens gemist (druk, druk, druk op onverwachte momenten), maar het zou best kunnen dat ik er zelf ook geen punten aan gegeven zou hebben. Zo lang we geen minpunten geven, kun je niet concluderen dat nummers die laag eindigen veel tegenstanders hebben.

Dat brengt me trouwens wel op het punt waar ik al jaren mee rondloop. Kunnen we misschien niet alleen punten geven aan de zeven meest favoriete nummers maar ook minpunten aan de (bijvoorbeeld) drie minst favoriete nummers? Ik verwacht dat de minpunten gemiddeld eerder bij de gevestigde namen terecht gaan komen (verspreid, dat wel), zodat de nieuwe nominaties misschien meer kans maken en we iets minder reden hebben om hier met z'n allen te klagen.

remcodulac schreef:
(quote)
Niets. En waarschijnlijk heeft ook niemand iets tegen dit nummer. Nu heb ik zelf deze ladder weer eens gemist (druk, druk, druk op onverwachte momenten), maar het zou best kunnen dat ik er zelf ook geen punten aan gegeven zou hebben. Zo lang we geen minpunten geven, kun je niet concluderen dat nummers die laag eindigen veel tegenstanders hebben.

Dat brengt me trouwens wel op het punt waar ik al jaren mee rondloop. Kunnen we misschien niet alleen punten geven aan de zeven meest favoriete nummers maar ook minpunten aan de (bijvoorbeeld) drie minst favoriete nummers? Ik verwacht dat de minpunten gemiddeld eerder bij de gevestigde namen terecht gaan komen (verspreid, dat wel), zodat de nieuwe nominaties misschien meer kans maken en we iets minder reden hebben om hier met z'n allen te klagen.

Absoluut en pertinent op tegen! Dit systeem hadden we in de beginjaren, en geloof me: die minpunten komen niet terecht bij de gevestigde namen, maar juist bij de nummers uit de alternatieve genres. Een systeem van minpunten weer invoeren leidt juist tot een nog eenzijdigere lijst.

avatar van chevy93
remcodulac schreef:
Ik verwacht dat de minpunten gemiddeld eerder bij de gevestigde namen terecht gaan komen (verspreid, dat wel),
Hmm, op basis waarvan heb je die verwachting? Ik zou juist verwachten dat ze overal behalve bij de gevestigde namen komen. Hooguit wanneer iemand het vervelend vindt dat Street Spirit steeds de finale haalt.

avatar van El Ninjo
Ja, het systeem met minpunten hadden we inderdaad in de beginjaren.
In de praktijk zag je 2 dingen gebeuren, een aantal overbekende nummers / bands kreeg minpunten van de "alternatieve stemmers"...maar omdat die toch al zo hoog scoorden hadden die er weinig last van.
En je zag inderdaad dat de nieuwe nominaties / alternatievere genres minpunten kregen...en voor deze bleek dat vaak de definitieve nekslag voor kwalificatie.

Per saldo was het destijds slecht voor nieuwe nominaties. Het leverde ook altijd heel veel discussie en gedoe op en uiteindelijk was er zoveel tegenstand dat we het afgeschaft hebben.

avatar van remcodulac
Hm, I stand corrected. Kennelijk heb ik de beginjaren gemist of niet goed opgelet
Ik zou zelf niet snel negatieve punten geven aan nummers die ik nog te weinig gehoord heb en doorgaans staan er in elke ladder wel twee of drie bekende waarvan ik me afvraag wat ze daar doen. Maar goed, dat mag ik allicht niet klakkeloos projecteren op de overige stemmers
Anyway, goed dat het in de praktijk getest is. Kunnen we die suggestie weer wegstrepen.

avatar van Sunderland
El Ninjo schreef:
...
In de praktijk zag je 2 dingen gebeuren, een aantal overbekende nummers / bands kreeg minpunten van de "alternatieve stemmers"...maar omdat die toch al zo hoog scoorden hadden die er weinig last van.
En je zag inderdaad dat de nieuwe nominaties / alternatievere genres minpunten kregen...en voor deze bleek dat vaak de definitieve nekslag voor kwalificatie.

Per saldo was het destijds slecht voor nieuwe nominaties. Het leverde ook altijd heel veel discussie en gedoe op en uiteindelijk was er zoveel tegenstand dat we het afgeschaft hebben.
Zou je dit effect ook hebben als je bijvoorbeeld de eerste 12 a 15 nummers uit de ladder punten zou geven? Ik denk dat voor velen geldt dat nieuwe nummers net buiten de huidige top 7 vallen omdat er altijd wel een 5- of 7tal knallers in de ladder staan waar de voorkeur naar uitgaat... Als nieuwkomers bij veel stemmers tussen de 10e en 15e plek gaan scoren, scoren ze wellicht hoger dan nu...

Maar ik verwacht dat die suggestie al wel is gedaan bij de opzet van deze telling.

avatar van chevy93
Sunderland schreef:
(quote)
Zou je dit effect ook hebben als je bijvoorbeeld de eerste 12 a 15 nummers uit de ladder punten zou geven? Ik denk dat voor velen geldt dat nieuwe nummers net buiten de huidige top 7 vallen omdat er altijd wel een 5- of 7tal knallers in de ladder staan waar de voorkeur naar uitgaat... Als nieuwkomers bij veel stemmers tussen de 10e en 15e plek gaan scoren, scoren ze wellicht hoger dan nu...

Maar ik verwacht dat die suggestie al wel is gedaan bij de opzet van deze telling.
De facto was dat het oude systeem, waarbij je relatief meer nummers punten gaf. In de praktijk resulteert dat volgens mij juist in meer eenheidsworst, omdat de (over)bekende artiesten juist vaker die plek 8-10 zullen krijgen.

avatar van PB 82
Het steeds 'populairder' worden van de MuMe Ladder heeft m.i. 2 belangrijke oorzaken:

1. het aantal deelnemers

Hoe groter het aantal deelnemers hoe algemener de eindlijst, omdat - ik ervan uitga dat - bij een hogere deelname juist de bekendere publiekslievelingen (Smiths, Joyhead, Radio Division, Arcade Monkeys, Arctic Fire) boven komen drijven.

2. de nominaties

De samenstelling van de keuzelijst bepaalt het eindresultaat. Je kunt dat op verschillende manieren op proberen te lossen.

* bijvoorbeeld door de nummers die in het voorgaande jaar in de Radio 2 Top 2000 stonden uit de keuzelijst te verwijderen. Dat doet de "Snob 2000" ieder jaar.

* je kunt er ook voor kunnen kiezen om de tracks die 5x of meer in de Ladder voorkwamen uit de competitie te verwijderen en op te nemen in een alternatieve competitie die dan aan het einde een 'Hall of Fame' oplevert.

* tenslotte kun je ervoor kiezen om de nummers die voor 1990 werden uitgebracht uit de competitie te verwijderen en op te nemen in een alternatieve 'krasse karren' competitie.

Voor de nieuwe nominaties gelden dan uiteraard dezelfde regels.

Zonder de opzet van de MuMe Ladder te veranderen los je - volgens mij - het 'probleem' niet op en blijven de nummers die we (toch) al kennen overheersen.

avatar van Gretz
Ik zie de mate van voorspelbaarheid van de Ladder niet als een groot probleem. Kunstmatige ingrepen zoals PB 82 die voorstelt gaan vooral ten koste van de representativiteit. Het middel wordt dan erger dan de kwaal. Een project zoals de Snob 2000 is een geinige gimmick, maar onmogelijk serieus te nemen als allertijdenlijst vanwege hun regels.

Ja, is er in de MuMeLadder een select gezelschap klassiekers (laten we die de elite noemen) die vrijwel elk jaar tot de finale geraakt of net daarbuiten. Dat is immers inherent aan een allertijdenlijst die door de gemene deler wordt samengesteld. Een gemene deler die door de jaren heen ongeveer uit dezelfde groep users blijft bestaan.

Tegelijkertijd zijn er elk jaar nog genoeg verrassingen. Nummers die voor het eerst doorstoten naar de finale en daar boven verwachting goed presteren. Een Lana Del Rey die een verpletterende indruk maakt met haar laatste plaat en met een van de prijsnummers (Venice Bitch) daarvan nieuw binnenkomt op #79. Daarnaast zijn er elk jaar wel tussen de 200-300 nummers die (op)nieuw in de lijst komen. De Ladder zit zeker niet muurvast O.a. om de love/hate
nummers in de alternatievere (niche) genres kansrijker te laten zijn is er afgelopen jaar een nieuw puntensysteem ingevoerd. Dat lijkt z'n vruchten af te werpen.

Voor de oudste ouwelullenmuziek bestaat er de prehistorische ladder. Voor alles wat relatief nieuw is (<10 jaar) en nog moeite heeft om indruk te maken in de MML heeft Onweerwolf De Witte Trui in het leven geroepen. En voor muziek die in het huidige jaar is uitgekomen hebben we Song van het Jaar en de MuMeAfrekening. En dan zijn er nog tal van andere toffe forumgames die ik niet genoemd heb. Voorts is de MuMeLadder nog steeds de mooiste allertijdenlijst die er op het internet te vinden is (met enige afstand).

avatar van Justus18
Gretz schreef:
Voor de oudste ouwelullenmuziek bestaat er de prehistorische ladder.

Die bestaat al een paar jaar niet meer. Ondanks een ingenieus stemsysteem om de pre-1955 muziek te bevorderen luisterde je elk jaar toch teveel naar hetzelfde. Ik luister nog graag naar die muziek, maar de ladder mis ik niet. Er is ook een leven buiten MuMe. Wat zeg jij sokra?

avatar van Gretz
Justus18 schreef:
Ik luister nog graag naar die muziek, maar de ladder mis ik niet. Er is ook een leven buiten MuMe.

Begrijpelijk. Om die reden is de Anderstalige Ladder na 2014 ook niet meer georganiseerd. Iets te weinig vaste deelnemers en iets te weinig mutaties door de jaren heen.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Ik merk een zekere moeheid bij mezelf m.b.t. de jaarlijks terugkerende discussie over de spelopzet en het (nog meer) bevorderen van de diversiteit. Gretz schreef het al: dit jaar hebben we al regels doorgevoerd om de diversiteit te vergroten en het de geijkte namen minder vanzelfsprekend te maken. Denk aan: het terugbrengen van het aantal nummers per artiest, een vrije loting in ronde 1, geen herkansingen en een alternatief puntensysteem wat in het voordeel is van de love/hate nummers.

Natuurlijk is dit systeem ook niet perfect (wat wel?) en gelijktijdig is dit wat het is, naar mijn mening. De MuMe Ladder is een allertijdenlijst waarin geen enkel nummer op voorhand wordt uitgesloten: nummers voor en na 1990, Top2000 klassiekers, MuMeklassiekers en zelfs Veronica's Top 1000 aller tijden klassiekers: het is allemaal welkom en doet allemaal mee.
Een ieder die iets spannenders wil kan terecht bij de talloze andere spelletjes of iets opzetten wat nog niet bedacht is. Per slot van rekening zijn ooit ook zo de MuMeladder en De Witte Trui begonnen: de bedenkers van die ladders bedachten een lijst waar behoefte aan is. Beiden zijn inmiddels niet meer weg te denken van deze site en zouden eigenlijk een prominentere plek verdienen. Misschien dat een moderator hier eens naar kan kijken?

avatar van sokra
Gretz schreef:
Voor de oudste ouwelullenmuziek bestaat er de prehistorische ladder.

Justus18 schreef:
Die bestaat al een paar jaar niet meer. Ondanks een ingenieus stemsysteem om de pre-1955 muziek te bevorderen luisterde je elk jaar toch teveel naar hetzelfde. Ik luister nog graag naar die muziek, maar de ladder mis ik niet. Er is ook een leven buiten MuMe. Wat zeg jij sokra?
Ik mis de Prehistorische Ladder wel. Vooral aan het begin, want ik was gewend om die altijd te doen tijdens mijn ontbijt. Dankzij die ladder heb ik zooo veel muziek van voor de 1960ies leren kennen, en daar luisteren eigenlijk maar heel weinig mensen naar. Dankzij dat muziekspel leerde ik wat er wat van dat kleine groepje kennen, en dankzij hun nieuwe nominaties elke jaargang ging de ontdekkingstocht heel wat sneller dan sinds het ophouden van dat spel. De liefde voor de 'prehistorische' muziek is gebleven, maar nu dat ontdekken puur op mezelf aankomt gaat dat toch een stuk trager. In mijn wekelijkse zaagshows op Orinoco Radio draai ik in het laatste anderhalve uur na middernacht bijna elke keer muziek uit de 4 decennia voor de 60ies - kijk maar op mijn playlists bij DJ Sokra op Facebook of luister mijn zaagshows maar eens terug op Mixcloud. Dat wat betreft mijn leven als musicofiel buiten MuMe op het internetradiostation, dat nog het meest is verbonden met dit grote muziekforum.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Beste allen,

Over een week of 4 zit ronde twee erop en dan is ook de eerste rangschikking bekend. Noch El Ninjo, noch ik hebben de tijd voor een ontknopingstopic. En, eerlijk is eerlijk, bij mij is het ook een kwestie van gebrek aan motivatie. Op dit moment vind ik andere dingen en andere topics leuker dan een ontknopingstopic.

Is er iemand die dit jaar het topic wilt presenteren? Daarbij ondersteund door Erminio , mij en hopelijk door Casartelli, Gretz & chevy96? Al heeft die laatste zijn handen vol aan dit schitterende topic

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
cosmic kid schreef:
Is er iemand die dit jaar het topic wilt presenteren? Daarbij ondersteund door Erminio , mij en hopelijk door Casartelli, Gretz & chevy96? Al heeft die laatste zijn handen vol aan dit schitterende topic
Qua ondersteuning komen we er vast wel uit. Ik begrijp overigens uit dat laatstgenoemde topic dat chevy93 (wel jong, maar ook weer niet zo jeugdig als jij hem hierboven maakte) het automatiseren naar een nog hoger plan getild heeft.

avatar van chevy93
Ik meen te herinneren dat ik vorig jaar ook al aangegeven heb dat met zo'n masterbestand het ontknopingstopic met wat intelligente formules met één druk op de knop te genereren moet zijn. Uiteraard moet je dan nog wel zelf de berichten plaatsen (hoewel dat technisch gezien met een intelligent script ongetwijfeld ook te automatiseren is ).

Mijn vraag is echter in hoeverre een ontknopingstopic nog bestaansrecht heeft, daar ik niet de indruk kreeg dat het heel intensief gevolgd werd, maar dat is mijn beleving. Wellicht heeft dat er ook mee te maken dat de 2000 nummers allang bekend zijn, en de vraag of het nummer op 1713 of 1326 staat wat mij betreft niet heel relevant is.

avatar van Simon77
Het ontknopingstopic heeft voor mij absoluut een meerwaarde, mits het met enige regelmaat wordt geüpdatet, zodat de hele lijst wel in het lopende jaar geplaatst wordt. Uiteraard moeten hiervoor dan wel mensen beschikbaar zijn die dit kunnen en willen doen, ik zou hier ook best een steentje aan bij willen dragen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:20 uur

geplaatst: vandaag om 06:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.