MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder [Discussietopic]

zoeken in:
Ik snap de afweging wel, maar de logica erachter niet. Waarom niet 50 ladders en de beste 8 door? Heb je er ook 400. En is dat gegoochel met percentages niet nodig.

Uiteindelijk is er toch al een gewogen loting en mag elke ladder ongeveer even sterk verondersteld worden.

In de eerste ronde zijn percentages helemaal oneerlijk omdat er dan kansloze nominaties meedoen die nauwelijks scoren wat een grote invloed heeft op de percentages van de andere songs.

Prima punten
Id, door het gewogen aspect zou je helemaal niks meer hoeven te doen dan alleen de beste zoveel per ladder door te laten gaan...

Maar het percentageverhaal (hoewel oneerlijk) geeft wel een beetje extra spanning en dat wil El Ninjo er ms wel in houden...

Tsja...die hele discussie is al eens gevoerd...iets met sterke en zwakke ladders.

El Ninjo schreef:
Tsja...die hele discussie is al eens gevoerd...iets met sterke en zwakke ladders.

Alle ladders zijn even sterk, want gewogen loting. Waar is die gewogen loting dan anders nog goed voor?

El Ninjo schreef:
Tsja...die hele discussie is al eens gevoerd...

Maar nooit in augustus al

In maart ook al zag ik net

Maart roert zijn staart dan wel heel erg lang

luigifort schreef:

Alle ladders zijn even sterk, want gewogen loting. Waar is die gewogen loting dan anders nog goed voor?

Gezien de nog steeds bijna dagelijkse opmerkingen over sterke en zwakke ladders lijkt niet iedereen daarvan overtuigd te zijn

Iedereen heeft zijn eigen smaak, die is subjectief..varieert van ultieme faves naar dikke bout. Zo was de ladder van vandaag voor mij richting de veel ultieme faves, een andere keer ws weer naar dikke bout.

Maar waar is de gewogen loting eigenlijk op gebaseerd?

luigifort schreef:

Maar waar is de gewogen loting eigenlijk op gebaseerd?

In ronde 1 op de eindstand van vorig jaar.
In ronde 2 op je score uit ronde 1.
In ronde 3 op je scores uit ronde 1 en 2
etc.

Duidelijk, maar dan snap ik het nut van de percentages van de kansrijke afvallers dus niet...die heb je niet nodig...

In een ladder met een A Forest of Street Spirit is het lastiger een hoger percentage te scoren dan in een ladder zonder top-10 song. Maar om het relatief ten opzichte van alle 19 andere songs te berekenen zegt mij niet zoveel. Je hebt dan ook nog te maken met oververtegenwoordiging of niet van een genre, tijdvak etc. Dat valt niet in te calculeren. Wat dat betreft liever een harde grens bij 8 bijvoorbeeld, zoals die er nu ook al is bij 7.

Nog meer factoren die invloed hebben dus, dan heb je id niets aan de percentages. Zou je ook in een K.O. hebben bv. Daar zie je bepaalde songs "favorieten" verslaan om er dan in de halve finale of finale er met 7-0 af te gaan bv...

Ja, daar spelen weer hele andere krachten…

Een ladder is in elk opzicht eerlijker, maar dat percentages na de nr 7 daaraan bijdragen is een illusie.

Een bepaalde relativiteit tussen songs, dus dan kun je percentages nooit absoluut hanteren...

Leuke discussie maar back to business

Benieuwd of de nummers 8 en 9 van de sterke ladder van vandaag kans maken

Dat hangt er vanaf, maar ja waarvan?

I thought that i heard us laughing

Af en toe komt er een voor iemand ongunstige uitslag en dan ligt het aan het systeem.

Arbitrair is het altijd. Veel uitslagen zouden ook net anders zijn als we een net andere puntentelling hanteren. Ik vind het huidige systeem wel een leuke middenweg.

chevy93 schreef:
Af en toe komt er een voor iemand ongunstige uitslag en dan ligt het aan het systeem.

Dan heb je er echt helemaal niks van begrepen, daar gaat het niet om

Op elk systeem zal commentaar komen...dat zie je al aan de discussies die de afgelopen 10 jaar gevoerd zijn. Volgens mij is het systeem zoals het nu is (na alle aanpassingen die we o.b.v. user input de afgelopen jaren hebben gedaan) ook wel een soort van "gulden middenweg" tussen alle meningen die onder de users leven en ja, daar zal niet iedereen het helemaal mee eens zijn maar het iedereen naar de zin maken hier is sowieso een illusie

Die gulden middenweg is prima. Ook met herkansingen kun je dezelfde discussie krijgen. Dan loot je per ongeluk een ladder met te veel Top2000/Veronica of te veel artiesten die er al 12x meer in staan.

Voor alle nummers 8 en 9 met een te laag percentage is het gewoon ‘volgend jaar beter’ ..

Bij herkansingen heb je ook meer ladders terug, wat bijvoorbeeld er kan zorgen dat er minder nummers genomineerd kunnen worden door een toename v/d ladders, omdat er niet genoeg plaats is doorheen het jaar voor de ladders. Dat kan je dan wel weer oplossen door een ronde te verkleinen of af te schaffen bijvoorbeeld. En hoe bepaal je dan ook welke nummers mogen herkansen, met percentages of zonder percentages.

vigil schreef:
Vooral die van R.E.M. is dan ook erg onbekend...

Maar hoe kan je iets overschat vinden als je ze niet kent

Roep voor aandacht?

Ja, ik zal het al 10 tot 100 keer gehoord hebben in mijn leven, maar het zegt me niets.

El Ninjo schreef:
Op elk systeem zal commentaar komen...dat zie je al aan de discussies die de afgelopen 10 jaar gevoerd zijn. Volgens mij is het systeem zoals het nu is (na alle aanpassingen die we o.b.v. user input de afgelopen jaren hebben gedaan) ook wel een soort van "gulden middenweg" tussen alle meningen die onder de users leven en ja, daar zal niet iedereen het helemaal mee eens zijn maar het iedereen naar de zin maken hier is sowieso een illusie

Het gaat niet om het iedereen naar de zin te maken, maar om oneerlijkheid en dat is wat dat percentagesysteem is...
Maar blijf het maar als dekmantel gebruiken zodat je niets hoeft te veranderen

Maar, beste Luigi, waarom is het systeem oneerlijk? Dat het misschien niet helemaal het gewenste effect heeft en toeval/mazzel een veel grotere rol speelt, ben ik met je eens. Maar dat maakt het toch niet meteen oneerlijk?

Als je kijkt naar afvallersrijtjes met het hoogste stempercentage staan daar vaak wel een paar nummers tussen die normaal gemakkelijk de volgende ronde halen, maar het nu net niet gered hadden vanwege een pechloting.

Volgens mij bekijk je het wat te zwart-wit. Het afvallerssysteem is nog steeds voor het overgrote deel puur toeval - en dat geldt voor elke laddervariant - maar ik denk wel dat dit systeem een heel klein beetje helpt voor een representatievere uitslag.

Als je het toeval meer wilt uitsluiten zul je complexere spelsystemen moeten gebruiken, zoals bijvoorbeeld in het verleden de herkansingsladders. Maar daar zitten ook duidelijk aanwijsbare minpunten aan.

Ik vind die laatste zin van je bericht trouwens behoorlijk onbeschoft.

luigifort schreef:

Het gaat niet om het iedereen naar de zin te maken, maar om oneerlijkheid en dat is wat dat percentagesysteem is...
Maar blijf het maar als dekmantel gebruiken zodat je niets hoeft te veranderen

Ik snap eigenlijk niet dat je nog meespeelt als je je zo irriteert aan de eerlijkheid van het systeem?

Dus jij loopt ook elke discussie in jouw leven uit de weg? Ik viel middenin een discussie hier.

Maar het "toeval" is toch juist ook één van de aspecten die het spel leuk maakt. Gisteren maakte Etta James een reuzensprong. Als altijd dezelfde nummers in de top eindigen, is het misschien ook niet meer leuk na een tijd. Het maakt deel uit v/h spel. En heb je eens een minder jaar, dan heb je het jaar erop om het tegendeel te bewijzen. In zekere zin is dit spelletje erg vergelijkbaar met sport, waar er ook verschillende kwalificaties zijn. En het is niet omdat je een goede halve finale loopt, dat de finale daarom goed zal zijn. Je moet meerdere keren kunnen pieken in het spel, maar de belangrijkste piek is de finale (voor een algemeen gewaardeerd liedje dan).

Het gaat niet om dezelfde nummers of toeval of iemands voorkeur...

Gast
geplaatst: vandaag om 11:08 uur

geplaatst: vandaag om 11:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.