MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder [Discussietopic]

zoeken in:
Onweerwolf
Zoals ik al zei:

Ik denk dat het nogal wat voeten in de aarde heeft om het eens te worden over zoiets.

Onweerwolf schreef:
Zoals ik al zei:

Ik denk dat het nogal wat voeten in de aarde heeft om het eens te worden over zoiets.

Maar dat heeft het samenstellen van een lijst met de beste 2000 nummers in de juiste volgorde ook en dat heeft je ook niet echt tegengehouden

Het zal naar mijn mening onmogelijk zijn om het eens te worden over een genre-indeling, maar dat wat Edgar noemt, vind ik nog niet eens zo heel onmogelijk klinken. Dat zal een lijst worden waar niemand echt tevreden over zal zijn, maar de meesten ook niet heel ontevreden, lijkt me.

Onweerwolf
(quote)

Maar dat heeft het samenstellen van een lijst met de beste 2000 nummers in de juiste volgorde ook en dat heeft je ook niet echt tegengehouden

Goed punt.

Onweerwolf
Misschien is het een idee om een harde korte lijst met grote genres te maken (folk, rock, pop, metal, electronic, etc.) en alle nummers daar een van te geven en daarnaast een tweede lijst waarin nummers een specifieker subgenre kunnen krijgen.

Dan kan de eerste lijst gebruikt worden om te tellen (Er staat 63% rock in de lijst) en de tweede lijst voor als je iets specifieks zoekt (er staan 2 krautrock nummers in de lijst).

Hier op MuMe werken we met twintig stuks (Live niet meegeteld), die als uitgangspunt nemen?

Een tweede lijst met specifiekere genres is op zich leuk maar lijkt me lastig samen te stellen (discussie, iedereen gaat eigen namen gebruiken) maar dat hoeft ons er natuurlijk niet van te weerhouden een poging te wagen.

Onweerwolf
Edgar18 schreef:
Hier op MuMe werken we met twintig stuks (Live niet meegeteld), die als uitgangspunt nemen?

Ja, bijvoorbeeld. Misschien moeten we die nog wat aanpassen eerst. Gewoon kijken of we een limitatieve lijst kunnen krijgen met kale genres waarbinnen elke plaat een duidelijk plekje kan krijgen.

Een tweede lijst met specifiekere genres is op zich leuk maar lijkt me lastig samen te stellen (discussie, iedereen gaat eigen namen gebruiken) maar dat hoeft ons er natuurlijk niet van te weerhouden een poging te wagen.

Uiteindelijk zou dat dan gewoon een democratisch besluit worden.

Het is misschien ook wel leerzaam. Wellicht zijn er mensen die heel precies uiteen kunnen zetten wat de verschillen zijn tussen subgenres die erg op elkaar lijken. Ik zou best in staat willen zijn om na een luisterbeurt te kunnen zeggen of iets new wave of post-punk is. Momenteel kan ik dat niet.

Onweerwolf schreef:
Ja, bijvoorbeeld. Misschien moeten we die nog wat aanpassen eerst. Gewoon kijken of we een limitatieve lijst kunnen krijgen met kale genres waarbinnen elke plaat een duidelijk plekje kan krijgen.
Idee om nu gewoon te starten met het vaststellen van twintig tot dertig hoofdgenres?

Avant-Garde
Blues
Country
Dance
Electronic
Folk
Funk
Hip-Hop
Jazz
Metal
Pop
Punk
R&B
Reggae
Rock
Roots
Score
Ska
Soul
Wereld

Score is voor albums misschien handig maar niet voor losse nummers, want daar moeten dan nummers in staan die ooit in een film voorbij zijn gekomen? Dat zou erg apart zijn aangezien die soundtrack liedjes natuurlijk ook gewoon country, pop, rock, funk enz kunnen zijn

Onweerwolf
Avant-Garde
Blues
Country
Dance -> wat is de definitie van dance? wat maakt het anders dan electronic?
Electronic
Folk
Funk
Hip-Hop
Jazz
Metal
Pop
Punk
R&B -> ik zou dit als subgenre van soul nemen
Reggae
Rock
Roots -> wat is de definitie van roots?
Score -> dit heb ik ook altijd een twijfelachtige gevonden.
Ska -> subgenre van punk?
Soul
Wereld -> Ik snap de term maar is het een genre?

Discussie?

vigil schreef:
Score is voor albums misschien handig maar niet voor losse nummers, want daar moeten dan nummers in staan die ooit in een film voorbij zijn gekomen? Dat zou erg apart zijn aangezien die soundtrack liedjes natuurlijk ook gewoon country, pop, rock, funk enz kunnen zijn
Ik dacht aan een Once Upon a Time..., Into the Night etc. .

Onweerwolf schreef:
Wereld -> Ik snap de term maar is het een genre? Discussie?

Vaak wordt het wel als genre weggezet maar ja Russisch, Zuid- Afrikaans, Mexicaans, Aboriginal, enz is allemaal World maar het heeft weinig tot niets met elkaar van doen. Verder is het maar de vraag hoeveel "World" nummers in de Top 2000 staan. Buena Vista Club misschien maar veel meer toch ook niet?

Onweerwolf
Andere genres die er wellicht bij horen?

Disco
Ambient
Noise
Classical
Chanson
Triphop
New Age
Latin

Er staat ook wel redelijk veel NDW in de lijst (Nena, Peter Schilling, BAF e.d.) moet dat dan ook onder World of onder Pop?

New Wave
Prog

Ambient (naast of i.p.v. Avant-Garde)
Disco (apart of onderdeel van Dance/Soul/Funk/Electronic)
House (onderdeel Dance/Electronic of apart)

En dan nog wat genres die waarschijnlijk niet eens in onze lijst voorkomen:
- New Age
- Musical / Theatre

Onweerwolf

Prog lijkt me nou juist geschikter als subgenre, net als bijvoorbeeld industrial.

Onweerwolf
Edgar18 schreef:
Ambient (naast of i.p.v. Avant-Garde)
Disco (apart of onderdeel van Dance/Soul/Funk/Electronic)
House (onderdeel Dance/Electronic of apart)

En dan nog wat genres die waarschijnlijk niet eens in onze lijst voorkomen:
- New Age
- Musical / Theatre

New Age in ieder geval wel met Enigma en Clannad. En Musical/Theatre (Cabaret?) in het verleden ook.

Onweerwolf schreef:
Andere genres die er wellicht bij horen?

Disco (had ik er ook bij)
Ambient (had ik er ook bij)
Noise (misschien beter als sub)
Classical (komt niet in onze lijst voor, dan valt het denk ik onder ambient of avant-garde)
Chanson (wel een goede ja)
Triphop (is denk ik een sub maar komt zoveel voor in de ladder dat het best een genre op zich kan zijn)
New Age (had ik er ook bij)
Latin (dacht ik ook aan, op zich prima)

Onweerwolf schreef:
En Musical/Theatre (Cabaret?) in het verleden ook.
Zou je chanson hierbij kunnen voegen of is dat erg oneerbiedig?

Edgar18 schreef:
(quote)
Zou je chanson hierbij kunnen voegen of is dat erg oneerbiedig?

niet oneerbiedig maar wat is de logica om dit te doen?

Onweerwolf
New Wave is denk ik een sub van rock en derhalve NDW ook.

Onweerwolf:

vind ik lastig, wellicht kan een liefhebber dit beter verwoorden.

R&B -> ik zou dit als subgenre van soul nemen
het is zeker een genre op zich maar onderbrengen bij soul kan ook wel denk ik.

Roots -> wat is de definitie van roots?
music that looks back to rock's origins in folk, blues and country music. Songs: Ohio en 16 HP bijv.

Score -> dit heb ik ook altijd een twijfelachtige gevonden.
Vind ik er toch wel bij horen.

Ska -> subgenre van punk?
Weet ik te weinig vanaf

Wereld -> Ik snap de term maar is het een genre?
Lastig. Dead Can Dance bijv. is het wereld of pop/rock etc.?

Onweerwolf
Wat niettemin ook lastig wordt is het feit dat er nummers zijn die echt bij twee hoofdgenres passen. Nina Simone? Jazz of Soul? etc.

Of pure fusion/crossover, zoals folktronica. Red Hot Chili Peppers? Funk of Rock?

vigil schreef:
niet oneerbiedig maar wat is de logica om dit te doen?
Om geen vijftig hoofdgenres te krijgen kunnen dingen bij elkaar worden onder gebracht (soul / R&B bijv. ook).

Onweerwolf
Re Roots: is het dan niet beter om bv 16 HP onder Folk te plaatsen met roots als sub?

re DCD: die heb ik dan weer als Darkwave.

Folk zou ik 16 HP niet direct noemen. Dan denk ik eerder aan artiesten als Nick Drake / Janis Ian / Bert Jansch.

Wat betreft het Nina Simone genre, per nummer bekijken? De één is als soul betitelen en de ander als jazz meenemen in de lijst.

Edgar18 schreef:
. Ska -> subgenre van punk? Weet ik te weinig vanaf

Nee subgenre van Reggae, die 2 zou ik samenvoegen. Ska is zeg maar de blanke Reggae die eind jaren 70 begin 80 vanuit Engeland kwam door bands als Madness en The Specials. Ook bands als The Police en Doe Maar stoeide daarmee

Onweerwolf
vigil schreef:
(quote)

Nee subgenre van Reggae

Dat is op zich ook weer waar, maar de meeste ska in onze lijst is eigenlijk een mix van originele ska en punk. Dingen als Madness bv, maar ook Doe Maar.

Madness onder het subgenre Ska of Ska Punk doen is correct maar onder het hoofdgenre Reggae ipv Rock vind ik dan wel weer sterk twijfelachtig.

Onweerwolf schreef:

De BPM en een dansbaar ritme (dus daarmee vallen de snellere nummers van artiesten zoals Aphex Twin af). En uiteraard is het gebruik van electronica een kenmerk van (electronic) dance (music).

Onweerwolf
Tsja, de laatste keer dat ik op electronica heb gedanst was tijdens een live optreden van Venetian Snares.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Dat is op zich ook weer waar, maar de meeste ska in onze lijst is eigenlijk een mix van originele ska en punk. Dingen als Madness bv, maar ook Doe Maar.

Madness onder het subgenre Ska of Ska Punk doen is correct maar onder het hoofdgenre Reggae ipv Rock vind ik dan wel weer sterk twijfelachtig.

Ik wilde net zeggen dat ik wel begrijp wat je bedoelt, omdat er best een grote ska punk-scene is, maar dat de bekendste ska als Madness veelal vrij weinig met punk te maken heeft. Maar blijkbaar zie jij juist raakvlakken tussen Madness en punk, terwijl ik het heel raar zou vinden om als Madness onder punk te scharen.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:16 uur

geplaatst: vandaag om 14:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.