MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Metal Album Top 30 (Aller Tijden)

zoeken in:
Zo maakt DT ze heden ten dage niet meer. Toch een inspiratie voor veel bands geweest om de proggy kant uit te gaan. Pull me Under is destijds zelfs nog een hitje geweest die nog op de radio werd gedraaid, maar wat weet ik daar van, ik was pas net geboren

Dream Theater hoort bij mijn favoriete bands, maar heb ik bewust overgeslagen om zo veel mogelijk zuivere metalbands een plek te geven. Anders had ik Scenes From a Memory op plek 3 of 4 gezet. Het was al lastig genoeg. Wel gaaf dat Images & Words erin staat! Een van de eerste hardere prog-cd's die ik in mijn leven hoorde. Ik was ook meteen verkocht, ik volg DT vanaf 'Live at the Marquee'

Pull Me Under kan ik dromen, vooral vanwege dat abrupte einde. Later las ik dat dat zo was gedaan, om de 'verdrinking' te symboliseren. Another Day blijft een klassieker, dat nummer werd regelmatig op de radio gedraaid bij een bepaald rockprogramma waarvan de naam me nu ontschoten is. Metropolis Part 1 is nog altijd fantastisch, en zo kan ik nog wel even doorgaan...

Cured schreef:
Ik ben zelf vooral liefhebber van Paranoid en zie dat ook als blauwdruk voor de heavy Metal geschiedenis....
Voor mij nog steeds één van de meest essentiële, invloedrijke Metal albums aller tijden...

Mooi stukje over Paranoid Cured!

Casartelli (moderator)
Ik 'vrees' dat dit de enige Dream Theaternotering in de lijst wordt (en met nog grotere vreze dat straks Scenes from a Memory alsnog voorbij komt). De historische importantie van dit album is natuurlijk wel behoorlijk groot, maar die drumsound maakt het toch wel op een negatieve manier tijdsgebonden. Pull Me Under blijft wel helemaal overeind en de ballads hebben er ook minder last van.

Dream Theater had ik eigenlijk niet verwacht, maar het is toch terecht dat ze een plekje krijgen. Images & Words blijft toch een van hun sterkere werkjes. Jammer dat hun laatste paar albums niet meer het niveau van hun vroegere werk halen. Ergens na Train of Thought begon de motor toch wel serieus te sputteren.

Cured
Door de grote hoeveelheid verschillende albums die genoemd werden, was de kans al behoorlijk dat je met redelijke/behoorlijke noteringen van een album die door een user of 4 (van de zo 40 deelnemende users) genoemd werden in de Toplijst kwam. Er zijn echt veel albums die slechts met een enkele hogere notering extra er net zo goed in hadden kunnen staan. Vanaf zo rond een puntenaantal van in de 40 was je in principe al behoorlijk kansrijk om in die eindlijst te blijven/komen ; de versnippering was echt groot, zeker zo vanaf plaats 20-25 in de lijst naar beneden toe......

Cured
22. Mass IIII - AmenRa (2008)

Punten : 43
Nom. : 4x
H.n. : Nr. 1 Johnny Marr

(afbeelding)

Paranoid van Black Sabbath moet ik nog steeds eens goed luisteren. Heb m wel twee keer opgehad, maar ben nooit echt weggeblazen. Doom zit mij sowieso niet heel goed, maar wil Ozzy Sabbath nog wel een kans geven.

Uiteraard ken ik Dream Theater wel goed. Heel tof om deze terug te zien, al is mijn stem naar een ander album gegaan die we hopelijk nog tegenkomen. Ik zie nou dat ik niet eens op I&W heb gestemd... wat is dat nu toch weer.

AmenRa heb ik helemaal niets mee.

AmenRa is een totale verrassing in deze lijst voor mij
Ik vind het natuurlijk een fantastische band. Het lokale trotsgevoel zal er ook wel in meegespeeld hebben dat zij hier verschijnen

Fijn om te zien dat AmenRa in de top 30 terecht is gekomen. Ik had hem op nr. 6 staan in m'n lijstje. Wat mij betreft is het dé band uit België, wat in de hedendaagse metalscene bij onze zuiderburen toch wel een hoop betekend. Live zijn ze werkelijk fenomenaal, zeker in combinatie met de lichtshow en projecties die de muziek complimenteren. Live kan ik ze keer op keer aanschouwen en kippenvel krijgen.

Mass IIII is een zeer sfeervol album, waarbij AmenRa eens te meer laat zien meester te zijn in opbouw, spanning en uitbarstingen. Zeer extreme sludge/post-metal die door merg en been snijdt. Hoogtepunten zijn wat mij betreft De Dodenakker en Razoreater. Ga hem snel maar weer eens opzetten!

ASman, niet alleen lokale gevoelens hoor, als Nederlander kan ik hier ook heel erg van genieten!

Ik ben bang dat mijn persoonlijke lijstje een lachertje is geworden waarvan er geen 1 in de lijst zal komen, haha. Totaal andere genres binnen metal die tot nu toe voorbij zijn gekomen; ik heb nog geen enkel album beluisterd van de albums die tot nu toe voorbij zijn gekomen (sterker nog, de meeste ken ik niet eens)!

Cured
Zo moet je het niet bezien, Nicole ; het is jouw smaak en in die zin misschien afwijkend hier.

Op cultureel gebied durf ik Nederland ook nog wel tot de 'lokale omgeving' rekenen
Alle gekibbel terzijde, koesteren Belgen er vaak wel sympathie voor als de Nederlanders iets goeds op de markt brengen. En zo is dat ook vice versa.
Als België niet meedeed aan het EK of WK dan supporteren automatisch toch ook veel Belgen voor de Nederlanders. Al geldt hier in mijn omgeving daarvoor wel de voorwaarde dat Italië, Turkije en Griekenland niet (meer) aanwezig zijn op datzelfde kampioenschap

Hoe dan ook vind ik AmenRa toch wel de beste metalband die België ooit op de wereld heeft losgelaten. Voor deze uitspraak mijn welgemeende excuses aan Channel Zero en Aborted

Ik ben er inderdaad erg blij mee dat ze in ieder uit de buurt komen, wat betekend dat ze regelmatig optreden in de buurt

Haha nee, zo serieus bekijk ik het ook niet hoor, ik zei het meer gekscherend Cured. Maar toch, altijd leuk als meer mensen dezelfde smaak hebben Ik heb nog hoop dat een paar albums er wel tussen zitten, die binnen 'mijn' metal-genre klassiekers worden genoemd; The Human Equation van Ayreon, Once van Nightwish en Mother Earth van Within Temptation.
Ik wacht het af, we gaan het zien, ik ben benieuwd!

Met een klein beetje geluk heeft The_CrY die wel in z'n lijstje staan. Meen me te herinneren dat Ayreon een van z'n favoriete bands is.

Helaas, helaas. Bij Ayreon heb ik niet kunnen kiezen en uiteindelijk buiten beschouwing gelaten omdat ik het meer als prog zag en niet als progmetal. Het is wel een uitzonderlijk goed album, net als zowat al het werk onder dezelfde naam. Van Nightwish heb ik een ander album genomineerd, en WT heb ik er niet in zitten. Symfonische metal is niet zo populair onder de actieve forumgangers, helaas. Ik ben wel benieuwd naar je volledige top 15 in ieder geval (na de presentatie van Cured), wie weet zit er nog een mooi symfonisch album tussen die ik niet ken.

Ik had nog wel twee Noorse oudjes die naar mijn mening wel in 'jouw' genre passen in mijn lijstje gezet, Nicole_1989. Maar die hebben het ongetwijfeld niet gehaald.
Deze twee: Velvet Darkness They Fear en Lake of Sorrow, om het toch nog maar een verrassing te houden

Ah toch een Nightwish, The_CrY, ik ben benieuwd! Ik heb ook nog een andere Nightwish in mijn lijstje staan, dus wie weet... Ik zal je mijn lijstje wel eens sturen na de presentatie van deze top 30, ben ook benieuwd naar de jouwe!
Ik zal ze eens checken wizard, thanks!

Ik luister wel regelmatig naar die bands, Nicole_1989, maar heb ze niet in mijn lijstje gezet. Epica had dan het meest voor de hand gelegen, trouwens. Ook omdat ik toch een beetje een zwak heb voor Simone. Maar dat geheel terzijde

Ayreon valt voor mij ook net buiten het typische 'metal'-kader. Ik ben wel benieuwd naar elke top 15 van alle deelnemende gebruikers, om eerlijk te zijn. Alle genoemde albums die ik niet ken, wil ik absoluut gaan beluisteren. Agalloch had ik trouwens als mp3, maar die band heb ik verwijderd een tijd terug zonder de muziek goed te leren kennen. Zonde. Gelukkig snel via Spotify de herkansing!

Sir Spamalot (crew)
Een aantal klassiekers zal je niet kunnen vermijden, ik hoop op een aantal mij niet bekende albums zodat ik weeral kan bijleren . Agalloch met het album The Mantle is één van mijn grootste ontdekkingen geweest de voorbije jaren. Amen Ra vliegt alleszins op mijn exploratielijst.

Casartelli (moderator)
Als Nicole_1989 het origineel van Within Temptation ook in haar lijstje heeft, hebben we ook een album gemeen.

Misschien kunnen we aan het eind van de top-40 Cured (of iemand anders) bereid vinden een openbare googlespreadsheet te maken met een overzicht van alle top-15s.

Sir Spamalot (crew)
Goed idee! Zoals we gedaan hebben ten tijde van de topic Het Metal Album van de Week: Het Metal Album van de Week - Google Spreadsheets - docs.google.com. Ik wil gerust meehelpen hieraan, zolang het maar deze week en volgende week niet is, twee moordweken qua drukte op het werk (en dan twee weken vakantie met misschien een klein tripje naar "ergens").

Edit: ik ga dat documentje eens moeten aanvullen.

Dream Theater is een van mijn favo bands en I&W blijft een geweldige plaat, de reden dat ik voor deze plaat heb gekozen is omdat dit de enige plaat van DT is waar ik echt alle nummers waanzinnig vind waar andere albums net ietsjes mindere momenten hebben.

En wat krijgen we nou? AmenRa? Echt nog nooit van gehoord. Weer een om te ontdekken. Geweldig hoe je dan ineens weer allerlei nieuwe ideeen krijgt.

Cured
21. Piece Of Mind - Iron Maiden (1983)

Punten : 43
Nom. : 4x
H.n. : Nr. 1 Bouvier666

(afbeelding)

Nog een Iron Maiden. Wat mij betreft de minste uit de 'gouden jaren'.

Cured
Verdeling langsgekomen albums tot dus ver qua decennia :

jaren '70 : 1x
Jaren '80 : 3x
jaren '90 : 3x
Jaren '00 : 3x
jaren '10 : -

Gezegd moet wel worden dat in de jaren 70 de Metal vooral werd bepaald door 2 bands, nml. Black Sabbath en Judas Priest en dat we in de jaren '10 pas halverwege zijn.

Ik heb zo'n gevoel dat we Maiden nog vaak gaan tegenkomen

Casartelli (moderator)
Ah en daar is de eerste match met mijn lijstje. Dat Piece of Mind een mindere Maiden zou zijn, is een misverstand waar ik zelf ook lang last van heb gehad... en jawel, hij is onevenwichtig, maar Where Eagles Dare, Revelations en To Tame a Land zetten met zijn drieën zowat de hele rest van de discografie in het spreekwoordelijke hemd.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:10 uur

geplaatst: vandaag om 04:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.